Olen käynyt mielenkiintoisia keskusteluja vl tuttavieni kanssa. Niissä on selvinnyt monia asioita jotka ovat ristiriidassa Jeesuksen sanan kanssa. Kun tutkimme yhdessä Raamattua näen heidän olevan vilpittömästi samaa mieltä kuin Jeesus, mutta.
Silloin he joutuvat ikäväkseen tilanteeseen jossa vl opit muistuttavat ettette voi niin uskoa.
Heille on opetettu tietyt käsitykset joita on perusteltu irrallaan asiayhteydestä olevilla jakeilla. Ne saadaan uskottelemalla tuntumaan totuudelta. Niinpä me eriseuraiset emme kuulu Jumalan valtakuntaan jonka liike on ominut itselleen.
Joh 8:12 Jeesus kehottaa seuraamaan Häntä. Hän on maailman valkeus, joka seuraa Häntä ei vaella pimeydessä.
Näiden ystävieni rinnassa polttaa kiirastuli. Seuratakko Jeesusta vai pysyä uskollisena liikkeelle jonka epäraamatullinen oppi ei ole Jumalasta. Et voi palvella kahta, totuutta ja valheita.
w.
Totuuden kiirastulessa.
28
60
Vastaukset
Ennen kuin kommentoin enempää niin kysyn toveri W,ltä että etkö ole huomannut että kiirastulioppia ei löydy Raamatusta? Se on katolilaista hapatusta.
- Anonyymi
Se kiirastuli oli huono ilmaisu kirjaimellisesti ottaen. Jospa vaihdan sen ihmisen sisällä polttavaan tuleen joka etsii totuutta. Paavali kuvaa totuuden nälkää miekalla joka on Jumalan sana. Hepr. 4:12.
Sellaisen voi myös vl-ihminen kokea kun Jumala kutsuu totuuteen ja parannukseen.
w. - Anonyymi
Saalemin pastorille terkut Roomasta. Kyllä meidän Raamatussa ainakin Paavali kuvailee kiirastulen aika hyvin:
1. Kor. 3:
10 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa.
11 Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.
12 Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
Myös Jeesus puhuu selkeästi viitaten tähän samaan asiaan:
Luuk. 12:
35 "Pitäkää vaatteenne vyötettyinä ja lamppunne palamassa.
36 Olkaa niin kuin palvelijat, jotka odottavat isäntäänsä häistä valmiina heti avaamaan oven, kun hän tulee ja kolkuttaa.
37 Autuaita ne palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä.
38 Autuaita nuo palvelijat, jos hän tapaa heidät näin valvomasta, tulipa hän ennen sydänyötä tai sen jälkeen!
39 "Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa.
40 Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista."
41 Pietari sanoi: "Herra, tarkoitatko näillä vertauksilla kaikkia vai ainoastaan meitä?"
42 Herra vastasi: "Kuka on uskollinen ja viisas taloudenhoitaja, sellainen jonka isäntä asettaa huolehtimaan palvelusväestään ja jakamaan vilja-annokset ajallaan?
43 Autuas se palvelija, jonka hänen isäntänsä palatessaan tapaa näin tekemästä!
44 Totisesti: hänen hoitoonsa isäntä uskoo koko omaisuutensa.
45 "Palvelija saattaa kuitenkin ajatella: 'Isäntä ei tule vielä pitkään aikaan!' Niin hän alkaa piestä palvelijoita ja palvelustyttöjä, syödä ja juoda ja juopotella.
46 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen isäntänsä tulee ja hakkaa hänet kuoliaaksi, ja niin palvelija saa saman kohtalon kuin epäuskoiset.
47 "Jos palvelija tietää, mitä hänen isäntänsä tahtoo, mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan, hän saa monta raipaniskua.
48 Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan. Anonyymi kirjoitti:
Se kiirastuli oli huono ilmaisu kirjaimellisesti ottaen. Jospa vaihdan sen ihmisen sisällä polttavaan tuleen joka etsii totuutta. Paavali kuvaa totuuden nälkää miekalla joka on Jumalan sana. Hepr. 4:12.
Sellaisen voi myös vl-ihminen kokea kun Jumala kutsuu totuuteen ja parannukseen.
w.Noin ymmärsinkin asian mutta varmistin mitä tarkoitit ettei kukaan pääse piikittelemään että hyväksyn kiirastuliopin.
Pidän todella harvinaisena ilmiönä kun pystyt tutkimaan vl-tuttujesi kanssa Raamattua ja keskustelemaan aiheesta. He ovat jo pitkällä totuuden tiellä. Anna nyt tilaa Herralle heidän suhteensa, sinä olet velvollisuutesi tehnyt. Ymmärrän tosi hyvin noita vl-ihmisiä ja kuinka suurta ahdistusta tuo ristiriita heissä aiheuttaa. Me emme voi käännyttää ketään, emmekä saakaan. Mutta tukea ja lohdutusta epäilemättä annatkin.
Rukouksen voimaa ei pidä halveksua. Rukous on vaikea aihe vl-uskossa.
Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaanAnonyymi kirjoitti:
Saalemin pastorille terkut Roomasta. Kyllä meidän Raamatussa ainakin Paavali kuvailee kiirastulen aika hyvin:
1. Kor. 3:
10 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa.
11 Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.
12 Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
Luuk. 12:
36 Olkaa niin kuin palvelijat, jotka odottavat isäntäänsä häistä valmiina heti avaamaan oven, kun hän tulee ja kolkuttaa.
37 Autuaita ne palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä.
38 Autuaita nuo palvelijat, jos hän tapaa heidät näin valvomasta, tulipa hän ennen sydänyötä tai sen jälkeen!
39 "Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa.
41 Pietari sanoi: "Herra, tarkoitatko näillä vertauksilla kaikkia vai ainoastaan meitä?"
42 Herra vastasi: "Kuka on uskollinen ja viisas taloudenhoitaja, sellainen jonka isäntä asettaa huolehtimaan palvelusväestään ja jakamaan vilja-annokset ajallaan?
45 "Palvelija saattaa kuitenkin ajatella: 'Isäntä ei tule vielä pitkään aikaan!' Niin hän alkaa piestä palvelijoita ja palvelustyttöjä, syödä ja juoda ja juopotella.
46 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen isäntänsä tulee ja hakkaa hänet kuoliaaksi, ja niin palvelija saa saman kohtalon kuin epäuskoiset.
47 "Jos palvelija tietää, mitä hänen isäntänsä tahtoo, mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan, hän saa monta raipaniskua.
48 Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan.Kiitokset terveisistä ja Raamatulla perustellulla vastauksesta, jossa ilmenee hyvin allegoria eli tulen vertauskuvallisuus.. Ajatus on kaunis. kaikille annettaisiinmahdollisuus puhdistautua.
Kiirastuliopillakin viedään pohja pois siltä teolta jonka Jeesus teki ristillä. kun hän vuodatti verensä, silloin SUORITETTIIN TÄYDELLINEN PUHDISTUS. Kukistettiin synti ja kuolema.
Kiirastulioppi nivoutuu niin hyvin vl-tahranpoisto-oppiin että on suoranainen ihme etteivät vl-puhujat päissään ole ottaneet sitä osaksi vl-oppia. Ehkä suurin este sille on luterilaisen kirkon jäsenyys, jota he hyvyyden lampaantaljan lailla pitävät raatelevan vl-suden naamionaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
w.Paavali ei ole kirjoittanut hebrealaiskirjettä.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kor. 3:
Luuk. 12:
48 Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan.Tämä vastaus ei ollut minulle osoitettu, mutta tämä opinkohta on niin tärkeä, että kommentoin tähän.
Katolinen kirkko on määritellyt kiirastulta koskevan uskon opin ennen kaikkea Firenzen (1431-1439) ja Trenton kirkolliskokouksissa (1545-1563). Eräisiin raamatunkohtiin (1. Kor. 3:15 ja 1. Piet. 1:7) liittyen kirkon traditio puhuu puhdistavasta tulesta”.
Eli tuo kiirastuli sovellutus on ihmisten keksintö. Tarkastellaanpa noita raamatun kohtia, joihin katolisen kirkon kiirastuli nojaa:
”Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.” (1.Kor.3:12-15)
”Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.” (1.Piet.1:7)
Jo tästä Pietarin kirjeen pätkästä meille selviää., ettei Pietari puhu kuoleman jälkeisestä ajasta: ”ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.”
Ei myöskään Paavali puhu kuolemanjälkeisestä puhdistautumisesta, vaan saarnaa kaikissa kirjeissään, miten ihminen tulee täysin puhtaaksi/taivaskelpoiseksi ainoastaan uskon kautta.
Silloin kun ihminen uskoo evankeliumin Jumala puhdistaa hänet armollaan ja tätä raamatussa kuvataan monella tavoin, esimerkiksi kullan puhdistamiseen vertaamalla. Hebrealaiskirje vertaakin Jumalaa Biblia ”kuluttavainen tuli” Uudempi käännös näin:
”sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.” (Heb.12:29)
Jo profeetta Sakaria saarnaa Jumalan antamin sanoin:
”Näin sanoo Herra: -- Kaksi kolmasosaa tämän maan asukkaista joutuu tuhoon ja kuolee, vain yksi kolmannes jää jäljelle.
Tämän kolmanneksen minä vien tuleen, puhdistan sen kuin hopean ja koettelen sitä tulessa niin kuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "He ovat minun kansani." He vastaavat: "Herra, meidän Jumalamme." (Sak.13:8,9)
Näin käy tänäkin päivänä, meidän uskoamme koettelee Jumalan sanan tuli. Jos olemme rakentaneet, vaikkakin oikean perustuksen päälle ihmiskäsityksistä kyhättyjä rakennelmia. Hätä siinä tulee, jos yrittää varjella väärää oppiaan, eikä anna Jumalan rakkauden tulen polttaa niitä poroksi, mutta jos luopuu vääristä rakennelmistaan ja antaa niiden palaa, tulee autuaaksi, mutta kuin tulen kautta.
Heino Anonyymi kirjoitti:
Tämä vastaus ei ollut minulle osoitettu, mutta tämä opinkohta on niin tärkeä, että kommentoin tähän.
Katolinen kirkko on määritellyt kiirastulta koskevan uskon opin ennen kaikkea Firenzen (1431-1439) ja Trenton kirkolliskokouksissa (1545-1563). Eräisiin raamatunkohtiin (1. Kor. 3:15 ja 1. Piet. 1:7) liittyen kirkon traditio puhuu puhdistavasta tulesta”.
Eli tuo kiirastuli sovellutus on ihmisten keksintö. Tarkastellaanpa noita raamatun kohtia, joihin katolisen kirkon kiirastuli nojaa:
”Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.” (1.Kor.3:12-15)
”Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.” (1.Piet.1:7)
Jo tästä Pietarin kirjeen pätkästä meille selviää., ettei Pietari puhu kuoleman jälkeisestä ajasta: ”ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.”
Ei myöskään Paavali puhu kuolemanjälkeisestä puhdistautumisesta, vaan saarnaa kaikissa kirjeissään, miten ihminen tulee täysin puhtaaksi/taivaskelpoiseksi ainoastaan uskon kautta.
Silloin kun ihminen uskoo evankeliumin Jumala puhdistaa hänet armollaan ja tätä raamatussa kuvataan monella tavoin, esimerkiksi kullan puhdistamiseen vertaamalla. Hebrealaiskirje vertaakin Jumalaa Biblia ”kuluttavainen tuli” Uudempi käännös näin:
”sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.” (Heb.12:29)
Jo profeetta Sakaria saarnaa Jumalan antamin sanoin:
”Näin sanoo Herra: -- Kaksi kolmasosaa tämän maan asukkaista joutuu tuhoon ja kuolee, vain yksi kolmannes jää jäljelle.
Tämän kolmanneksen minä vien tuleen, puhdistan sen kuin hopean ja koettelen sitä tulessa niin kuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "He ovat minun kansani." He vastaavat: "Herra, meidän Jumalamme." (Sak.13:8,9)
Näin käy tänäkin päivänä, meidän uskoamme koettelee Jumalan sanan tuli. Jos olemme rakentaneet, vaikkakin oikean perustuksen päälle ihmiskäsityksistä kyhättyjä rakennelmia. Hätä siinä tulee, jos yrittää varjella väärää oppiaan, eikä anna Jumalan rakkauden tulen polttaa niitä poroksi, mutta jos luopuu vääristä rakennelmistaan ja antaa niiden palaa, tulee autuaaksi, mutta kuin tulen kautta.
HeinoVanha ystäväni Heino, sinulla on paljon Raamatun tuntemusta ja viisautta, mutta näyttää sitltä ettei Usko Jeesukseen ole sinulle kirkastunut.
SaaleminPastori-ko kirjoitti:
Vanha ystäväni Heino, sinulla on paljon Raamatun tuntemusta ja viisautta, mutta näyttää sitltä ettei Usko Jeesukseen ole sinulle kirkastunut.
Toivottavasti olen luulossani väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ei ole kirjoittanut hebrealaiskirjettä.
rNiin on. Joku apostoleista sen on kirjoittanut. Sitä ei varmuudella tiedetä.
w. - Anonyymi
Noin ymmärsinkin asian mutta varmistin mitä tarkoitit ettei kukaan pääse piikittelemään että hyväksyn kiirastuliopin.
Pidän todella harvinaisena ilmiönä kun pystyt tutkimaan vl-tuttujesi kanssa Raamattua ja keskustelemaan aiheesta. He ovat jo pitkällä totuuden tiellä. Anna nyt tilaa Herralle heidän suhteensa, sinä olet velvollisuutesi tehnyt. Ymmärrän tosi hyvin noita vl-ihmisiä ja kuinka suurta ahdistusta tuo ristiriita heissä aiheuttaa. Me emme voi käännyttää ketään, emmekä saakaan. Mutta tukea ja lohdutusta epäilemättä annatkin.
Rukouksen voimaa ei pidä halveksua. Rukous on vaikea aihe vl-uskossa.
Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaanSyy on se että nämä ovat sukulaisiani, sekä heidän muutama tuttu. Emme me ole nähneet juopaa totuutta etsiessä. Kyllä meitä kiinnostaa yhtä paljon Jeesus ja totuus. Sen tunteminen on uskon perusta ja antaa sille päämäärän. Muutenhan uskomme olisi turhaa.
w. - Anonyymi
Vanha ystäväni Heino, sinulla on paljon Raamatun tuntemusta ja viisautta, mutta näyttää sitltä ettei Usko Jeesukseen ole sinulle kirkastunut.
Kumpa perustelisit väitteesi, etkä vain näkkaisi syytöstäsi Heinon niskaan tuosta vain puolihuolimattomasti.
Anonyymi kirjoitti:
Kumpa perustelisit väitteesi, etkä vain näkkaisi syytöstäsi Heinon niskaan tuosta vain puolihuolimattomasti.
Minä en syyttele ystävääni, tosin hän ei nyt tiedä kuka olen mutta me olemme vanhastaan puhuneet asiat suoraan.
Anonyymi kirjoitti:
Syy on se että nämä ovat sukulaisiani, sekä heidän muutama tuttu. Emme me ole nähneet juopaa totuutta etsiessä. Kyllä meitä kiinnostaa yhtä paljon Jeesus ja totuus. Sen tunteminen on uskon perusta ja antaa sille päämäärän. Muutenhan uskomme olisi turhaa.
w.Tämän havainnon olen vl-ihmisistä tehnyt. Kukaan ulkopuolinen ei voi käsittää sitä tuskaa mitä totuuden ymmärtäminen ja vl-uskossa pysyminen heille aiheuttaa. He yrittävät epätoivoisesti löytää kompromissiratkaisua. Enkä tätä kirjoita halveksivasti vaan ymmärtävästi.
- Anonyymi
Heino on Jumalan mies.
Tuo Kullan pudistus tulessa on pakon sanelema juttu.
Raudan sulamispiste on 1530 astetta, mutta hapessa se on humattavasti alempana.
Taas Kullalla se on hieman yli 1000 asetta, ja raakakulta sisältää rautahiukkasia, silloin enemmän mitä nyt ja miten saada rauta kullasta pois, ja se on kiehuttaminen, jolloin rautahiukkaset saavat happea ja palavat pois kuumasta kullasta ja näin on tullut termi " tulessa pudistettu kulta".
Tätä on sitten myös allegorinen termi; tulessa koeteltu ihminen.
Tämä vain selvyyden vuoksi.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on. Joku apostoleista sen on kirjoittanut. Sitä ei varmuudella tiedetä.
w.Ei välttämättä. On ilmeistä, että sen kirjoitti juutalainen nainen, sillä kirjallisuus on osin hyvinkin äidillistä ja feminiiniä. Näin on suuri osa Raamatun tutkijoista myöntäneet ja silloinhan jos nainen olisi allekirjoittanut kirjeen, ei sitä olisi juuri noteerattu, nyt se on kirjeistä yksi merkityksellisimpiä meille Israelin heimolle ja Huoneelle.
r - Anonyymi
Kiitokset terveisistä ja Raamatulla perustellulla vastauksesta, jossa ilmenee hyvin allegoria eli tulen vertauskuvallisuus.. Ajatus on kaunis. kaikille annettaisiinmahdollisuus puhdistautua.
Kiirastuliopillakin viedään pohja pois siltä teolta jonka Jeesus teki ristillä. kun hän vuodatti verensä, silloin SUORITETTIIN TÄYDELLINEN PUHDISTUS. Kukistettiin synti ja kuolema.
Kiirastulioppi nivoutuu niin hyvin vl-tahranpoisto-oppiin että on suoranainen ihme etteivät vl-puhujat päissään ole ottaneet sitä osaksi vl-oppia. Ehkä suurin este sille on luterilaisen kirkon jäsenyys, jota he hyvyyden lampaantaljan lailla pitävät raatelevan vl-suden naamionaan.Huonosti perusteltu. Jeesus puhuu tuossa tuomion jälkeisestä puhdistuksesta, samoin Paavali. Senhän nyt näkee kontekstistakin.
Kyllä ihminen on Kristuksessa puhdas , mutta omalta puoleltaan syntinen. Ilmestyskirjassa sanotaan, että taivaaseen ei pääse mitään saastaista, ja kuka meistä voisi sanoa olevansa täydellinen? Kristuksessa pelastettuja joo ja puhtaita, mutta itsessämme ei. Ja Jumala saattaa meidän pyhityksen täydelliseksi kiirastulessa. - Anonyymi
Tämän havainnon olen vl-ihmisistä tehnyt. Kukaan ulkopuolinen ei voi käsittää sitä tuskaa mitä totuuden ymmärtäminen ja vl-uskossa pysyminen heille aiheuttaa. He yrittävät epätoivoisesti löytää kompromissiratkaisua. Enkä tätä kirjoita halveksivasti vaan ymmärtävästi.
Mitä tulee uskoon, ei uskontoon niin kysymys kuuluu, ketä uskot? Ole itsellesi rehellinen ja vastaa siihen. Jos uskosi perusta on muu kuin Jeesus ja Hänen sana, vaellat pimeydessä.
Seuratkaa Jeesusta, hän on tie totuus ja elämä.
w. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heino on Jumalan mies.
Tuo Kullan pudistus tulessa on pakon sanelema juttu.
Raudan sulamispiste on 1530 astetta, mutta hapessa se on humattavasti alempana.
Taas Kullalla se on hieman yli 1000 asetta, ja raakakulta sisältää rautahiukkasia, silloin enemmän mitä nyt ja miten saada rauta kullasta pois, ja se on kiehuttaminen, jolloin rautahiukkaset saavat happea ja palavat pois kuumasta kullasta ja näin on tullut termi " tulessa pudistettu kulta".
Tätä on sitten myös allegorinen termi; tulessa koeteltu ihminen.
Tämä vain selvyyden vuoksi.
r"jolloin rautahiukkaset saavat happea ja palavat pois kuumasta kullasta "
Kun epäpuhdas kulta sulatetaan, epäpuhtaudet nousevat sulan kullan pinnalle kuonaksi, koska ne ovat kevyempiä kuin kulta (paitsi platina y.m.). Kun kuona kaavitaan pois, jäljelle jää puhdas kulta, joka valetaan harkoksi.
virkkoi metallurgi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonosti perusteltu. Jeesus puhuu tuossa tuomion jälkeisestä puhdistuksesta, samoin Paavali. Senhän nyt näkee kontekstistakin.
Kyllä ihminen on Kristuksessa puhdas , mutta omalta puoleltaan syntinen. Ilmestyskirjassa sanotaan, että taivaaseen ei pääse mitään saastaista, ja kuka meistä voisi sanoa olevansa täydellinen? Kristuksessa pelastettuja joo ja puhtaita, mutta itsessämme ei. Ja Jumala saattaa meidän pyhityksen täydelliseksi kiirastulessa."Jumala saattaa meidän pyhityksen täydelliseksi kiirastulessa."
Kirkastetussa ylösnousemusruumiissa ei ole enää synnin taipumuksia, jolloin mitään viimeistelykäsittelyä ei tarvita.
- Anonyymi
En halua samaan paikkaan lestaattisten kanssa.
- Anonyymi
Raamattu on ristiriitainen kirja. Yhdessä kohtaa sanotaan että vain armosta pelastutaan. Toisessa että tarvitaan tekoja. Kolmannessa että tarvitaan sekä armoa että tekoja. Neljännessä että tarvitaan kaste...
Kaikki tämä ristiriitaisuus johtuu vain siitä, että Raamattu on erilaisten ja eri tavalla ajattelevien ihmisten kirjoittama kirjakokoelma. Yksittäisten Raamatun kohtien siteeraaminen on kyseenalaista. Katolinen kirkko tajusi tämän jo varhain. Siksi Raamattu oli vain latinaksi ja kirkko tulkitsi kaiken. Samaa ajatusmallia edustaa vanhoillislestadiolaisten jo legendaariseksi muodostunut lausahdus: ei tässä mitään raamatuita tarvita.- Anonyymi
Panetko kohdat näkyviin, koska niin selvätä tuntuu.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Panetko kohdat näkyviin, koska niin selvätä tuntuu.
rItse asiassa Raamatussa mainitaan 176 erilaista tapaa pelastua.
https://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2006/08/28-ways-to-get-yourself-saved.html?m=1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa Raamatussa mainitaan 176 erilaista tapaa pelastua.
https://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2006/08/28-ways-to-get-yourself-saved.html?m=1Suosikkini on ehkä tämä.
1. Kor. 5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
Haureus siis johtaa pelastumiseen.
- Anonyymi
Ilman omakohtaista uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä ei ole mitään mahdollisuutta löytää Raamatusta sitä mitä se tahtoo sanoa mistäkin asiasta.
Ja senkin jälkeen tarvitaan sammumatonta kiinnostusta löytää totuus ilman minkään -laisuuden pohjalastia.
Jos on monen polven lestalainen, en taida uskoa sellaisesta lastista koskaan pääsevän uuden laivan vesillelaskupäivään. - Anonyymi
Tässä aloituksessa on itua.
- Anonyymi
Tässäkin aloituksessa loukataan Raamatulla uskonnonvapauttamme.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824160
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262830Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?692728- 1532520
- 722162
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3482046- 331528
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391447Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171322