perintöriita

mimmi

Hei! Osaatteko neuvoa? Sisarusten kesken ei millään päästä sopuratkaisuun jakokirjan tekemisessä ja allekirjoittamisessa ja pienen perinnön jakamisessa. Tuleeko pesänjakajan hankkiminen kalliiksi?

7

5237

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysypä oman kuntasi oikeusaputoimistosta, jos vaikka saisit sieltä apua. Olen kuullut, että ainakin joissain kunnissa kysellään tuloja vasta toisella käynnillä.

• Esak

Minun vanhemmillani oli perintöriita, joka jatkui 25 vuotta. Pesää ei siis ollenkaan jaettu. Hautajaisissa ei enää voi tehdä sovintoa, vaikka haluaisikin.

Minä ja sisarukseni opimme, ettei perinnöstä pidä riidellä. Jaoimme perinnön kolmeen osaan, jotka olivat saman arvoisia rahallisesti. Sen jälkeen arvoimme, minkä osan kukin saa. Kellään ei ollut nokankoputtamista.

• kalliiksi tulee.

Mitäpä jos jaatte perinnön huutokauppaamalla?
      Kaikki perinnön osat huutokaupataan perillisille siten, että korkeimman tarjouksen tehnyt saa kyseisen osan. Kun kaikki on jaettu, lasketaan jokaisen huutamat osuudet yhteen ja eniten huutamalla saanut maksaa rahana vähemmän saaneille. Eli tasataan rahalla. Perinnön osilla ei tässä vaiheessa enää saa tasata.
      Tämä on reilu ja tasapuolinen menetelmä, josta kukaan ei voita eikä kukaan häviä mitään.

Tuli ehkä epäselvästi ilmaistua, mutta kysy jos jäi epäselvää.

• jenkaten

Tulee kalliiksi.Ei kannata pienten perintöjen
      tähden alkaa riitelemään.Yleensä asiat on kovin
      pienestä kiinni.Niistä yleensä jää kovin ikävät
      ja pitkä aikaiset turhan päiväiset vihan pidot.
      Minulla ja sisarellani oli noin kahdeksan vuotta
      sitten tällainen jako homma ja äiti muorilla oli
      joitakin pankin osakkeita pariton luku.Pankki virkailöija kysyi jaetaanko tämä yksi osake,niin
      se menee tasan,minä sanoin että,ei jaeta,ottakoon
      sisko sen kun pienenä syötti minulla suolasia
      lettuja,niin ihan siitä hyvästä.Usko tai älä,
      mutta se jako meni nauruksi.Pankki virkailija sanoi,että harvoin on näin sopuisaa jakoa.Minulla
      ja siskollani on välit todella hyvät,tänäkin
      päivänä.Annan neuvon:miettikää hetki,onko todella
      aihetta edes pieneen toraan,yleensä ei ole.Ulko
      puolinen kun tekee työstään laskun,niin sitten se vasta syyttely alkaa.Onnea!

• mimmi

Kiitos kivoista vastauksista. Meillä on tilanne sellainen, että kolmas keksii aina jonkun uuden asian ettei päästä ollenkaan jaon alkuunkaan.

• jenkaten
        mimmi kirjoitti:

Kiitos kivoista vastauksista. Meillä on tilanne sellainen, että kolmas keksii aina jonkun uuden asian ettei päästä ollenkaan jaon alkuunkaan.

Kun teistä kaksi on samaa mieltä jaon oikeellisuudesta,niin kolmannen on tyytdyttävä
        enemmistön päätökseen.Katsokaa tarkoin,että jako
        on mielestänne oikein,jos kolmas haluaa siihen ulkopuolisen jakomiehen.Tehköön hän sen omalla kustannusellaan.Eli jaosta aiheutuvat kulut
        otetaan hänen osastaan.Mutta sopu on aina sopu.

• Esak
        mimmi kirjoitti:

Kun pesä sitten lopulta jaettiin, niin tämä kolmas osapuoli tuli kahdella kuorma-autolla hakemaan "pieniä muistoja lapsuudenkodistaan".

Todellakin. Toistan vielä: hautajaisissa ei enää voi tehdä sovintoa. Raskastahan perintöriita on kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3280
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2580
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2446
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      282
      1842
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1299
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe