anteeksi jälleen kerran, miten kannattaa aloittaa...

Kertaalleen sss:n sivun luk...

Mun pitäisi selvitellä 1900-luvulla kuolleiden isoäidinäidin/isän syntymäaikoja. Hiskistä niin tuoreita tietoja ei vielä löydy joten täytynee lähteä isoäidin syntymäseurakunnasta asioita selvittämään. Eli kirkkoherranvirastosta täytyy kai varata aika? Kuinka paljon maksaa, että pääsee vanhoja rippikirjoja tms. lukemaan? Vai pääseekö niitä edes yksin tutkailemaan? Vai onko kaikkien seurakuntien tiedostot maakunta-arkistoissa tai -kirjastoissa? Jostakin olin lukevinani, että rippikirja mikrofilmin voisi pyynnöstä tilata myös omaan kirjastoon?? Mitä, missä, milloin...??? Mikä olisi yksinkertaisin/halvin tapa. Omassa kunnassa ei ole sukututkimusseuraa ja jostakin olisi kiva päästä aloittamaan...

8

4874

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elefantti

Voit mennä seurakuntaan tutkimaan itse mikrokorteilta, joka on täysin ilmaista tai pyytä sieltä valmista sukututkimusta, joka taas maksaa. Yleensä seurakunnissa on tiedot n. 1850-luvulta eteenpäin, vanhemmat tiedot ovat arkistoissa.
      Itse saa tutkia mikrokorteilta tietoja aina 1960-luvulle asti (näin ainakin seurakunnissa joissa itse olen käynnyt)
      Mikrofilmejä voi lainata kotipaikkakunnan kirjastoon (en tiedä voiko kaikkiin kirjastoihin) pientä maksua vastaan.

• kokeiltu on

täysin ilmaista
        Itse saa tutkia mikrokorteilta tietoja
        Juu mutta ei meillä ainakaan ilman että on käynyt kansalaiopiston tai vastaavan kurssi sukututkimuksesta, että näin

• arkisto

Voit käydä tutkimassa mikro kortteja ja filmejä
      Kansallisarkistossa ilmaiseksi.
      Siellä on kaikkien seurakuntien tiedot haettavissa.Selvitä ensin missä esivahempasi
      ovat syntyneet niin löydät sitten oikeat kansiot,
      joista voit heitä etsiä.

• valmista?

Kun kerran sukutukimus on näin laajaa puuhaa nykyää, niin eikö tiedot voisi koota yhteen ja jossakin vaiheesa jokainen voisi vaikka netissä katsoa oman sukupuunsa.

• Esimerkiksi Sinä voit ottaa homman hoitaaksesi.
        Minulla esimerkiksi on paperilla reilu 20 000 henkilöä 20 vuoden työn tuloksena, niistäkin suurin osa muitten tekemiä. Muitten tekemät on PAKKO itse tarkastaa, niin paljon niissä on virheitä. Omissa toivottavasti vähemmän...
        Tietokoneellani on vasta 7200 nimeä. Ihan koko päivän kun näppylöin, saan 250 nimeä koneelle. Kaikille sitten pitäisi muutama sana koota elämäntarinaa.
        Kokeilepas, kuinka äkkkiä oman elämäntarinasi kirjoitat.
        Kokeile seuraavaksi jonkin täysin vieraan ihmisen vastaavaa kirkonkirjojen ja muiden mahdollisesti saatavilla olevien asiakirjojen perusteella. Sitten voit jo kertoa tämän keräämiesi henkilöitten lukumäärällä.
        Sitten kun riittävän moni on tehnyt tällaisen työn, voisi periaatteessa kaikki kasata yhteen. Valitettavasti vain paljon pienemmätkin projektit kestävät vuosikymmeniä ja koko ajan tulee uutta tietoa. Joku kuolee, toisia syntyy jne.

• 20v sunnuntaisukututkimusta

Niin, kyllä minäkin olen sitä mieltä että yhteen tiedot vaan. Ja aina kannattaa hiukan mainostaa mistä päin ollaan hakemassa täällä netissäkin, nimittäin tietojen vaihto ei ole ollenkaan hullumpi asia.

Olen saanut monella tavalla tietoni kerättyä suvustani tällä yli 20 v taipaleella jonka aloitin jo 16-vuotiaana. Aloitin siis melkein pikkulikkana soittelemaan kirkkoherran virastoihin ja pääsin liikkeelle. Siihen aikaan taksat olivat huomattavasti huokeampia ja valmiiksi haettua tietoakin löytyi.

Kaikki keinot on toki sallittuja, eikä kaikkia tietoja tarvitse itse lähteä kaivamaan. Turhaa puuhaa, jos suvusta onkin jossakin valmis perunkirja, muu sukuselvitys, kirja tai peräti sukuseura valmiina odottamassa juuri sinua, että vain löydät ne. Niin minäkin löysin Keisarin sukuseuran internetin avulla. En ole siihen liittynyt jäseneksi, mutta on hauska tietää, että siellä E-Pohjanmaalla minulla on laaja ja aava suvun vanha haara - esim. Soini, täpösen täynnä. Sieltä se Keisarikin on lähtöisin, 1500-luvulta. Toisaalta minua on jo vuosia kiehtonut se asia, että olen sukuseuran "kadoksissa" olevaa Tampereen haaraa, jota ei Keisarin sukukirjoissa ole mainittu - vielä. Ellen tee asialle jotakin..

Nykyaikana tutkiminen on mukavaa, ei tarvitse itse kaikkia mikrofilmeiltä lueskella ja haeskella, korkeintaan varmistaa että oikein mennään.

• huom!

Kaikkiin kirkkoherranvirastoihin ei pääse itse paikanpäälle tutkimaan tietoja. Jossain on esim. niin pienet tilat, ettei sinne mahtuisi, tms.

• Milla

Kannattaa käydä hieman kurssia ja netistäkin löytyy Googlesta haulla sukututkimus aiheesta paljon (Työväenopistot on olemassa jne...)Esim. SukuJutut on aika hyvä tietokoneohjelma, jota voi hyödyntää...Mitakin löytyy ja kaikenlaista tietoa on saatavana. Jo ihan kirjastoon menemällä ja lueskelemalla aiheesta. Yleistietoa aiheesta on pilvin pimein, aloittamaan vain, itse olen ns. vasta-alkaja, 5 vuotta "harrastanut".

Kansallisarkistossa olen kahlannut mikrofilmejä, niinikään kirjastossa. Kirkkoherranvirastoista saa tilata sukututkimusta varten otteita, soittamaan vaan. Kurssit on mulla vielä kesken, ATK:ta hyödynnän, sillai pysyy asiat koossa ja voi vaikka tosiaan itse tehdä kirjaa. Tapoja on monia ja aihe loppumaton...

Onnea vaan ja sitkeyttä matkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4180
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1249
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1150
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1008
    Aihe