Voisiko joku kertoa mitä tulisi ottaa huomioon digikameraa ostaessa? En juuri tajua mitä eroa missäkin on. Mistä olette digikameranne ostaneet ja minkä hintaisia olivat?
HYVÄ DIGIKAMERA??
9
10914
Vastaukset
- Saatanaaaa
Testivoittajan isoveli. Helwetin hyvä minun mielestä minun käyttöön. Ainut huono puoli on, että akun varausta ei näytetä, paitsi silloin kuin se on loppumassa. Hyvä ja iso näyttö, nopea prossu, Pieni ja kätevä. Hyvä makrokuvaus, videokuvan laatu helwetin hyvä (tarvitsee myös hyvän muistikortin).... jne
Päivän hinta n. 340€ - oisko tästä
3 mega pikseliä on ihan riittävä.
lisäksi tarvitset esim isomman muistikortin kameraan (yleensä niissä tulee ihan pieni mihin mahtuu muutamia kuvia), akkulaturi on hyvä olla jos kamerassa on ladattavat akut.
makuja on monia itse suosittelisin canonia.
esim:CANON POWERSHOT A510
HINTAAN 239
LATURI 20
MUISTIKORTTI 30€ 256MB
halvempaakin kameraa löytyy ja vertaile hintoja niissä on parhaimmillaan useiden kymppejen ero.
yli noitten hintojen ei kannata maksaa kyseisistä tuotteista missään tapauksessa. - minä vaan...
Tässä joitain asioita mitä pidän itse tärkeinä:
-optinen zoomi
-patterin muotoiset akut
-optinen etsin
-asentoanturi
3x optinen zoomi on hyvä, eikä vähenpään kannata tyytyä. Paremmilla on sitten jo parempi hinta, ja mielestäni se 3x on riittävä. Digitaalisesta zoomista ei tarvitse paljon välittää, kaikissa kameroissa on ihan riittävä, usein jopa liiankin "hyvä" digizoomi.
Omassa kamerassani on akkuina kaksi AA-mallista NiMH akkua, ja ne voidaan korvata tarvittaessa millä tahansa AA-mallisilla pattereilla. Se että akut ovat standardi muotoiset takaa sen että sopivia akkuja löytyy myös vuosien päästä, ja akkuja saa melkein mistä vaan, ja jos akut sattuvat loppumaan kesken, niin tavallisia AA-pattereita voi ostaa melkein mistä vaan.
Optinen etsin on siitä mukava, että sitä käyttäessä voi vaikka sammuttaa sen LCD-näytön, mikä säästää akkuja. Toisaalta onhan se LCD todella kätevä, ja itsekin käytän yleensä sitä, mutta toisinaan esim. auringonpaiste tekee LCD:n käytöstä mahdotonta, ja silloin optinen etsin on korvaamaton.
En tiedä onko asentoanturi nykyään jo kaikissa kameroissa, omassani ei sitä ole, mutta sen verran kun olen uudempia kameroita tutuilla nähnyt, niin se on sellainen ominaisuus jota oikeasti kaipaan. Asentoanturi tunnistaa missä asennossa kamera on kuvaushetkellä, ja kamera kääntää kuvan automaattisesti oikeaan asentoon. Voihan toki pystyssä kuvatut kääntää myös omalla koneella, mutta minä ainakin olen niin sen verran laiska, etten ole sitä vielä tähän päivään mennessä tehnyt kertaakaan. Toisaalta jos tekee kuvista paperiversiot, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Kameran erotuskykyä en pidä kovin tärkeänä, itselläni on jo muutamia vuosia palvellut 2 megapikselin kamera (Fujifilm FinePix A203), ja silläkin otan usein vain 1 megapikselin kuvia, ja kuvat näyttävät ihan hyviltä jopa ruudun kokoisina.
Hintaa en juuri nyt muista, ja vaikka muistaisinkin, ei sitä kannata edes mainita kun siitä on kuitenkin pari vuotta, ja nykyään hinnat ovat ihan toista luokkaa, ja kameratkin ovat kehittyneet huimasti.- ...
Peruskamerana Canon PowerShot A400 on todella hyvä. Itse omistan juuri kyseisen kameran ja harrastelija kuvaajana olen ollut erittäin tyytyväinen, mutta eiköhän niitä kameroitakin kannata mnnä ihan johonkin liikkeeseen katselemaan ja vertailemaan.
- ...tarvitset?
Hyviä vinkkejä löydät netistä: http://digifaq.info/digi_omat/valinta/valinta.html
- Jussi
Kameraa kuljetetaan yleensä mukana. Varsinkin
ulkomailla se on tarpeen muistikuvien säilömiseen.
Pieni koko, ja helposti vaihdettava paristo, tai
ladattava akku. Matkalla kameran painoon tulee
lisätä laturin paino. Pieni virrankulutus.
Varsin pian käyttäjä tarvitsisi peruslinssin
lisäksi laajakulmalinssiä, tai luontokuvissa
tehokkaampaa zoomia.
Peruskameralla saa hyviä henkilökuvia,
maisemakuvia, kasveja ja lähikuvia, eli makroja.
Luonto-eläinten kuvat ei onnistu, kun ei pääse
riittävän lähelle. Ei huonetilojen kuvaus,
kun ei pääse riittävän kauas seinästä.
Canon A510 (A520) käyttää pientä virtaa kuluttavaa
SD-muistikorttia. Siihen saa lisärenkaalla kiinni
lisäobjektiivin.
Normaali AA-paristo, tai ladattava akku (2kpl)
Orjasalama ja vesitiivis kotelo lisälaitteena.
Kuvien katselu TV:stä on tosi kätevä tuttavien
luona. RCA-liitin, video ja audio. Meillä on
scart-muunnin, jossa on nuo RCA-liittimet.
Miinuksena rajallinen liikkuvan kuvan tallennus-
aika. En ole saanut kuvaan päiväystä, kuin posti-
korttikokoon (en ehkä osannut).
Olen täysin tyytyväinen hankintaani, kevyt ja
monipuoliset toiminnot. Seinät ovat suoria kuvan
reunoillakin, hyvät värit.- vakain
Kuvan vakain, kun tuohon lisätään, niin täydet 10 pistettä. Mutta siinä saattaa sellainen ominaisuus ollakkin.
En ole tutustunut kamerasi tyyppiin, mutta omassani kaipaisin juurituota.
Minulla on canon A80 ja sillä on otettu noin 5000 onnistunutta kuvaa, mutta tosiaan ,,, kiiretilanteissa tahtoo kamera heilua.
Jos joskus vielä käy, että kamera pitää hankkia, niin merkkiä en vaihda. vakain kirjoitti:
Kuvan vakain, kun tuohon lisätään, niin täydet 10 pistettä. Mutta siinä saattaa sellainen ominaisuus ollakkin.
En ole tutustunut kamerasi tyyppiin, mutta omassani kaipaisin juurituota.
Minulla on canon A80 ja sillä on otettu noin 5000 onnistunutta kuvaa, mutta tosiaan ,,, kiiretilanteissa tahtoo kamera heilua.
Jos joskus vielä käy, että kamera pitää hankkia, niin merkkiä en vaihda.ostamaan Panasonic Lumix DMC-FX7 -kameran ja siihen 1 gigan muistikortin. Kamerassa on 5 megapikselin kenno, optinen kuvanvakain ja 3 x zoom. Etsin 2,5 tuumaa.
Sopii vaikka paidan taskuun. Toisen akun ostin myös, tarvikkeena 21 E (merkkiliikkeessä 65 E).
Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Todella vaikea saada kuvia epäonnistumaan.
Nyt kaupoissa on jo uudempi malli joka vie vähemmän virtaa. Hinta 450 E, 1G:n muistikortti noin 100 E.
- Bööö!!
Viestisi kuuluu digikamerat-palstalle, ei tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824300
- 341584
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401500Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen251484Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,201375- 1121306
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301190Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381187- 191149
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441048