Mihin tarvitaan tonnista?

Harri

Ajoin aikanaan n. 15v yhtäjaksoisesti, endurolla oikein kilpaakin ja sitten tuli 20v tauko. Nyt alkoi tehdä mieli mopoa ja koko 20v ajan mopoilussa mukana ollut kaverini varoitteli liian ison mopon ostosta. Naureskelin mielessäni turhista puheista ja olin jo ostaa ison ja raskaan pyörän kunnes tuo oikea asiantuntijakaverini sai minut puoliväkisin kokeilemaan 600cc Hondaa. No...

Mihin tarvitaan yhtään tehokkaampaa pyörää? Eihän 600cc:llakaan pysty käyttämään yleisessä liikenteessä kuin pintakaasua. No, ehkä moottoritien rampilla kiihdyttäessä 2- ja 3-vaihteilla saa muutaman sekunnin kiihdyttää nk. täysillä. Aikamoinen taituri pitäisi olla että tollaisella pikkupyörälläkään osaisi ottaa kaiken irti. Yrittäjiä on, sen näkee onnettomuustilastoista.

Kehitys on ollut huimaa... Toivottavasti herätän asiallisen keskustelun.

23

4507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiniKalle

Hyvä kysymys tuo...

Miksi muuten tehdään wiskiä ja kossua?Eikö voisi juoda valkoviiniä tai olutta?Ja jos ostat korillisen,ni onko kaikki juotava kerralla?

Miksi autoihin pitää tehdä 2l moottoreita,tai jenkkeihin jopa 7 litrasia häh,eikö muka 1,2;lla pärjää?

Miks ihmeessä on hankittava iso jääkaappi vaikka maito säilyy ihan lokerossakin?

Ja miksi ihmeessä isorintainen nainen?

Eihän tässä o mitään tolkkua vai?

Itse oon ajanu kaikenmaailman kotkottimilla ja nykyään 1200 cc ja se on ihan ehdottoman mukava peli.Ei tarvi vinguttaa,eikä ajaa yhtään kovempaa,edes yli rajoitusten,mutta mukava se on ja jollei sitä ymmärrä,lienee turha selittää.
      Toisaalta mulla ei o mitään vastaan kaveria joka ajaa vaikka piikillä.Jos se sille riittää eikä tee vahinkoa muille,niin OK.

• Customisti

Tonnista tai suurempaa ei tarvitakaan siihen, että räppää kadunkulmissa tai kiihdyttää valoissa. Olet siinä ihan oikeassa, että on ihan turhaa ostaa 100 kpl ylimääräisiä heposia pyörän runkoon.

No miksi sitten iso pyörä? Olen kokemuksesta havainnut, että kun on kaksi päällä vähän matkatavaraa, on helkutin hyvä, että pyörässä on kokoa ja tehoa. Kokoa siksi, että prosentuaalinen kuorman kasvaminen on vähäisempi, kuin pienessä pyörässä. Ajo-ominaisuudet eivät muutu niin dramaattisesti, jarrut ovat silti tehokkaat. Ison päällä on tilaa kahdelle enemmän, kuin pienessä. Iso kone vetää nikoittelematta siinä, missä pienessä pitää "kepittää".

Tarkoitan tällä sitten isoa customia ja 1100cm3 (minimi) moottoria. Josko joku sitten väittää alitehoiseksi, niin on oikeassa. Minä en juurikaan aja yli 150 km/h tehonpuutteen takia...;-)

• jussi

250cc ja se on kaksi päälläkin ihan riittävän tehokas mulle.

• Oon tässä ennen ajellut seitenpuolikkailla,keväällä viä VFR.llä.
      Oon tommonen 193/toistsattaa kiloo
      Emäntä on runsaat puoltoist metrii hokkarit jalaas ja ahdasta oli.
      Sainpa sitten hallitukselta merkkipäivälahjaksi tonnisen Varaeeron ja nytten mahtuu mukavasti eikä tartte moottoria sen enempää kiusata kierroksilla.
      Elikäs kun on tehoo, kokoo ja vääntöö tarpeeksi niin ajeleminen on pelkkää juhlaa,enkäs tarkoita mitään älytöntä kaahailua.

• Turo-Inkeri

1000-kuutioista tai isompaa matkapyörää voidaan hyvinkin tarvita silloin, jos esim. pariskunta haluaa viettää kesälomansa jossain Välimeren auringossa, ja siirtyä sinne mahdollisimman ripeästi Keski-Euroopan moottoriteitä pitkin. Tai miksei muutenkin, kun vaatimuksena on hyvä kuorman kantokyky, reilut tilat, tuulensuoja, sekä vakaa kulku 100km/h nopeuksissa.

1000-kuutioista supersporttia 170-180 hevosvoimineen sensijaan ei varsinaisesti tieliikenteessä TARVITA yhtään mihinkään, sen suorituskyky on täysin järjetön suhteutettuna nopeusrajoituksiin ja liikenneturvallisuuteen yleensä. Säännölliseen rataharjoitteluun sellaisen hankinta voi olla perusteltua, mutta 600/750-kuutioinen tarjoaa 99% meistä aivan vastaavat eväät kumpaan tahansa ympäristöön. Itse asiassa, pienempi on monessa tilanteessa parempi, koska se on ketterämpi ja helpompi hallita kuin ylitehokas ohjus.

• normaaliin ajoon

Tuskin monikaan sitä tehoa kaipaa. Iso kone tuo vääntöä ja se jos joku tekee ajosta miellyttävää. Jos siinä tulee sitten mukana 50kW tai enemmän niin eihän niitä ole pakko käyttää. Kiva lähteä liikkeelle kaasua kääntämättä, ohittaa pienemmälle vaihtamatta ja olla tuntematta matkustajaa suorituskyvyn heikkenemisenä. Tuollaista tuovat ne kuutiot mukanaan.

• Wild..1600

Customeissa suuri kuutiotilavuus on mukavauustekijä,sillä matalatehoisten pyörien voimaa ei ole järkevää nostaa kierroslukua nostamalla,ainoa järkevä voiman lisäys saadaan suurella kuutiotilavuudella..niin ettei moottorin luonne häiriinny.
        Raskasrakenteinen pyörä 2-päällä vaatii suuren tilavuuden.

Tosi tietenkin on,ettei yli 500cc pyöriä nykyteknologialla tarvittaisi. Mutta meitä perinnetyyliä vaalivia fiilistelijöitä löytyy toistaiseksi paljon.

• seiskapuokkinen

Mihin tarvitaan moottoripyöriä?

• motoriski

Kysymyksen asettelu on tavallaan absurdi, 90%-nykytavaroista on teoriassa tarpeettomia ja turhia.

Pitäisi kysyä "mitä iloa moottoripyörästä on" tähän kysymykseen voisi antaa "järkevän" vastauksen.

• ainakin

se on kiva,ei parkuvia kakruja mitkä koko ajan ruinaa jädee,karkkii yms.Eikä tarvi kuunnella
        "naispuhujaa" koko päivää.

• Vieras69

Juu. Saman mieltävaivaavan ongelman kanssa painiskelin taannoin. Ratkaisin ongelman siten, että toinen mopo on tonnisatanen ja toinen vähän yli kakslitranen. Suosittelen samaa lämpimästi.

PS. Mihin näitä sitten tarttee on vielä varsin epäselvää...

• busa

pyörä tehoineen tapa...vaan käsi joka kahvaa kääntää..eikö näin ?

• Vieras69

Nimenomaan. Tai sitte se autokuski tms.

• 1137->100km/h->3500rpm

Mutta riippuu mitä hakee...
      Itse ajan matkaa suurimmaksi osaksi joten toi 1,1l menee tosi paljon jouheemmin... Letkeetä... Ja kiihtyvyys ainakin sama ellei parempi(matalilla rpm).
      Tosin noi kusiaisen rpm:t muistelin.

• Gixer

ostin keväällä (04) 1000 Gsxr:n ja nyt tuntuu ettei silläkää meinaa enää pärjätä. Putkisto ja powercommanderi on tilauksessa jo ens kaudeks =)

• Harri
        Gixer kirjoitti:

ostin keväällä (04) 1000 Gsxr:n ja nyt tuntuu ettei silläkää meinaa enää pärjätä. Putkisto ja powercommanderi on tilauksessa jo ens kaudeks =)

Anteeksi, missä on niin kova meno, ettei sellaisella pyörällä liikenteessä vakiokuntoisena pärjää? Jos käyt kiihdyttämässä kisoissa kilpaa niin siellä toki, mutta muuten? Muuten hallitsetko pyörääsi vai viekö se Sinua? Kaikissa olosuhteissa?

• susta
        Gixer kirjoitti:

600:t ohi heittämällä,vaikka niis ei oo commandereja?Hohhoijaa,zzzzz.

• täällä...
        Gixer kirjoitti:

Samaten, kokoputki, commander ja vapaavirtaussuodattimet kawan 12R:ään on tilauksessa.
        Kyllä ääntä ja tehoa maailmaan mahtuu...

Kukin taklaa tyylillään.. ja lisäteho on aina tervetullut.
        Siihen äänenmuodostukseen voi tosin mennä muutama hepo, mutta säästääpä 20 eeroa kun ei tarvi ostaa sitä palstalla mainittua hirvipilliä!!!

• Harri
        susta kirjoitti:

600:t ohi heittämällä,vaikka niis ei oo commandereja?Hohhoijaa,zzzzz.

Täällä Hesan lähellä on esimerkiksi miellyttävän vaihteleva sopivasti korkeuseroja sisältävä tienpätkä Bembölestä Rinnekodille, nk. vanha Takkulan pätkä, jossa luultavasti kevyt 6oo menee Sinustakin heittämällä ohi. Vaikka olisit saanut ne tilaamasi ruiskun lisäohjaimetkin.

Eräänkin paikallisen maajussin ajosuoritukset ikivanhalla 600 Hondan CBR:llä ovat sitä luokkaa hallittune hyppyineen tuolla tiellä saivat minutkin puhaltamaan vaikka olen itsekin aikanaan ajanut muutaman kisan. Tietuntemus on varmaan huippua mutta niin on ajotaitokin. Ja vaikeauskoa, että yhtään tehokkaammalla voisi ajaa yhtään nopeammin.

Turuntiellä voi heitellä ohi heittämällä...mutta sen voi tehdä kuka tahansa eikä siinä tarvita taitoa. Hohhoijaa takas...

• Jammu

Isoja kuutioita tarvitaan kuten aikoinaan Jenkkiautoissa kompensoimaan huonoa osaamista moottoreissa.
      Jokaisessa pikkukinnerikotilossakin on muuttuvat venttiajoitukset joilla saadaan samasta koneesta alakierrosvääntöä sa silti korkeaa yläkierros tehoa. Pystytäämpä vielä pitämään päästöt kurissa.

Mopoissa mennään 70 luvun tekniikalla. Vasta nyt alkaa ruiskutin yleistyä. Kunnollissella venttiilien ohjauksella 600 kutioinen vastaa 750.

• mie vuan

yksin ja suomessa, niin ei varmaan tehojen puolesta tarvitse tehokkaampaa. Mutta jos ajaa reissua 2 päällä kamat, niin ei se pikkumopo kuule ole mikään kiva homma.
      Itse pidän turvallisempana (jos nyt yhtään yleensä on kokemusta mopoilusta) että ostaa tehokkaan myös alhaalta vääntävän pelin, kun että ostaa ylhäältä kiekuvan 16t kiertävän pelin. Itse en ainakaan jaksa hapettaa jatkuvasti, vaan mukavinta on voima joka tulee alhaalta. Niin, mä olen ajanut yhtäjaksoisesti vuodesta -72.... Ja nyt ajelen onnellisena (ja myös vaimoni ajaa) Hayabusa 1300gsxr:llä

• harvoin

Kaksi isokokoista ihmistä tarvitsee kookkaan pyörän matkailukäyttöön. Samalla kylkiäisenä tulee yleensä iso moottori.
      Sekalaisessa käytössä pienemmällä pyörällä on etunsa. Sillä tulee ajettua enemmän koska liikkeellelähtökynnys alenee. Pienemmällä, helpommin hallittavalla pyörällä tulee lähdettyä useammin liikkeelle. Sellainen kuluttaa polttoainettakin vähemmän muista menoista nyt puhumattakaan.
      Supersportilla on tietty oma merkityksensä egon kohottajana ja leikkikaluna. Ihminen on leikkivä eläin ja siksi leikkisyys on ymmärrettävää myös moottoripyöräilyssä. Leikkiä voi tosin pienemmilläkin pyörillä.
      Usein moottoripyörän valinta perustuu väärinymmärrykseen: ostetaan käyttötarkoitukseen sopimaton pyörä. Valinta on perustunut järjen ja tiedon sijasta mp-lehtien höpinöihin ja kavereiden uhoon. Näitä esimerkkejä on jokaisella tuttavapiirissään. Hyvä pyörä muuttuu muutamassa kuukaudessa riipaksi joka pitää vaihtaa toiseen. Kaupan kannalta tilanne on tietenkin hyvä.
      Hyvä esimerkki väärinymmärryksestä on käsitys siitä, mikä sopii esimerkiksi vuoristoteille ajettavaksi. Isosylinterinen, alakierroksillakin tehoa tuottava 2-sylinterinen moottori saattaa aika inhottava ajettava alppimutkissa. Pienillä kierroksilla läpitunkevat työiskut ovat epämiellyttäviä. Silloin kaipaa jonkun pienehkön 4-sylinterisen pehmeyttä.
      Moottoripyörä on aina komporomissi ja siksi niitä pitäisikin olla useita - aina käyttötarkoituksen mukaan. mj.

• Haarald

Mihinkö tonnista muka? Ajattelin samoin kun aikaisemmin ajelin 650:lla, kunnes törmäsin nykyiseeni SV1000S:ään. Se tietysti on tosiasia, että pintakaasulla sitä mennään. Mutta kun "pilotti" painna yli 100 ja kyydissäkin on, jos onnistaa joskus daami, ei tosin kamalan painava, niin sillon kuutiot puhuvat. Ne tekevät ajosta helpon eikä tarvitse laatikolla käydä alvariinsa. Puhumme siis voimasta, ei huipputehosta. Se, sitä itteensä jota on reservissä hyvä olla. Siitä on siis kysymys.

Pilotti -54

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4200
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1470
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1259
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1160
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1018
    Aihe