Kirjoitan tänne ajatukseni koska uskontopuolella halutaan välttää kiusallista kysymystäni. Voisiko joku vastata tähän avaukseeni:
Kukaan ei voi uskoa jumalaansa tai johonkin tieteelliseen oppiin sataprosenttisesti, koska kukaan ei voi olla varma omasta olemassaolostaan.
To be or not to be?
10
193
Vastaukset
- Jim
No kyllä voi. Väität että kaikki muka olisi harhaa. No mikäköhän sen harhan loisi ja miten muka voisi havainnoida jotain jos ei olisi olemassa? Informaatiolla on aina luoja ja vastaanottaja.
- Keskustelija(M)
Entäpä jos käsityskykysi rajoittuu pelkästään kapeaan käytävään, etkö voi tietää mitä käytävän ulkopuolella on. Sinulla ei ole myöskään mitään syytä kyseenalaistaa käytävän seinien lopullisuutta, joten et myöskään uumoile että niiden takana olisi jotain muuta. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että loogiikan mukaan käytäväsi reunat ovat kaikkeuden reuna. Tällaisessa maailmassa tietenkin luonnonlait olisivat erilaiset, jos logiikka todistaisi käytävän seinät lopulliseksi rajaksi. Silti niiden ulkopuolella olisi jotain, vaikka logiikka pitäisi käytävän seiniä maailman rajana.
Tiedätkö sen varjovertauksen, että koko elämänsä kellarissa kasvanut ihminen luuli varjoja todellisiksi, koska ei ollut koskaan nähnyt oikeita ihmisiä. Eikö maailmassa ole tilaa ihmeille, jotka ylittävät käsityskykymme. Uskoisin että maailma ei ole niin yksinkertainen kuin nyt uskomme, jolloin esittämäni ajatus voisi olla totta.
Päättelysi lähti oletuksesta että logiikka on todellista - voi että..
Keskustelija(M) kirjoitti:
Entäpä jos käsityskykysi rajoittuu pelkästään kapeaan käytävään, etkö voi tietää mitä käytävän ulkopuolella on. Sinulla ei ole myöskään mitään syytä kyseenalaistaa käytävän seinien lopullisuutta, joten et myöskään uumoile että niiden takana olisi jotain muuta. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että loogiikan mukaan käytäväsi reunat ovat kaikkeuden reuna. Tällaisessa maailmassa tietenkin luonnonlait olisivat erilaiset, jos logiikka todistaisi käytävän seinät lopulliseksi rajaksi. Silti niiden ulkopuolella olisi jotain, vaikka logiikka pitäisi käytävän seiniä maailman rajana.
Tiedätkö sen varjovertauksen, että koko elämänsä kellarissa kasvanut ihminen luuli varjoja todellisiksi, koska ei ollut koskaan nähnyt oikeita ihmisiä. Eikö maailmassa ole tilaa ihmeille, jotka ylittävät käsityskykymme. Uskoisin että maailma ei ole niin yksinkertainen kuin nyt uskomme, jolloin esittämäni ajatus voisi olla totta.
Päättelysi lähti oletuksesta että logiikka on todellistahulluja...
Kysyppä tuota määräämättömässä aikajanassa tunnetussa materiaalisuudessamme,
ettei kaikki muka olisi harhaa tai eräänlaisia hologrMMEJA OLEVAISET epätietoisuutensa kanssa,
ystävällisesti toki.
- Hyvin sanottu
Osattiin sitä ajatella jo vuonna 2002!
- Vili-Villisika
Olinpa sitten olemassa tai en, niin aika järkeenkävältä tuo minun olemassaoloni kuitenkin vaikuttaa. Toisaalta ihan sama, vaikka jonkun mielestä minua ei olisikaan olemassa.
On sanonut.
Cogito ergo sum ("Ajattelen, siis olen").- vihtuilija
...toisaalta metafysiikka ei tutki muuta kuin sitä että voiko sanoin ja lausein määritellä todellisuutta...
Joku lähtökohta on kuitenkin otettava sillä ilman sitä kaikki voi olla harhaa. Miksei se olisi oletus että "minä olen"? - e.k.v
Lainaus; "Kukaan ei voi uskoa jumalaansa tai johonkin tieteelliseen oppiin sataprosenttisesti, koska kukaan ei voi olla varma omasta olemassaolostaan."
Miksi en voi olla varma omasta olemassaolostani? Jos en olisi olemassa, en voisi moista asiaa edes pohtia.- outstanding
Koska nyt olet, tunnet jotain "tekstiä" lukemaasi, eikö niin ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824200
- 331538
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401470Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171332- 1071259
Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381167Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301160- 121067
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441018