Kitkoilla

pilkkireisulla

Kun monet vuodet olen odottanut niitä jääkelejä joita ei ole ollut,niin nyt pääsin järvenjäälle kitkarenkastestiin. Mitään ongelmia ei ollut vaikka ajelin n.30km. taas tulin siihen tulokseen että ainoa oikea ja järkevä renkas on minulle KITKARENKAS! Siis minulle.

21

1492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örhöm

Tästä lähin muistat varmasti puolustella valintaasi joka ikisellä foorumilla mitä maa päällään kantaa. Tämä ominaisuus tulee näköjään kitkarenkaiden mukana.

Itse ajan nykyään kyllä nastoilla. Kitkoillakin kulki pitkään mukavasti, kunnes tuli vastaan se kaarre, jota ei ollutkaan muun tien tapaan suolattu. Mustaa jäätä ja autojen peltivaurioita siinä kolaripaikalla ihmetelttin porukalla, kahdella meistä oli kitkat ja yhdellä huonot nastat. Onnekkaimmat eivät osuneet mihinkään, vaikka monella oli tuolloin tilanne päällä ja ohjaamo täynnä käsiä... ;)

• nastailija Luojan armosta

Sulla oli onnea matkassa.

Monella se kitkapelleily päättyy vasta raaimman jälkeen eli kun joku kyytiläinen on kuollut tai vammautunut vaikeasti. Tai että omalta kohdalta autoilu päättyy lopullisesti.

Nasta- ja kitkarenkaan todellinen ero tulee esiin juuri siinä paikassa kun elämä kulkee filminauhana ohi ja et voi muuta kuin painaa jarrua ja odottaa että vauhti hidastuu edes sen verran ettei sisuskalut poksahda heti kättelyssä.

• pelastaa
        nastailija Luojan armosta kirjoitti:

Monella se kitkapelleily päättyy vasta raaimman jälkeen eli kun joku kyytiläinen on kuollut tai vammautunut vaikeasti. Tai että omalta kohdalta autoilu päättyy lopullisesti.

Nasta- ja kitkarenkaan todellinen ero tulee esiin juuri siinä paikassa kun elämä kulkee filminauhana ohi ja et voi muuta kuin painaa jarrua ja odottaa että vauhti hidastuu edes sen verran ettei sisuskalut poksahda heti kättelyssä.

Ei nastat tai kitkat onnettomuuksia tee!! Vaan kyllä se on ratin ja penkin välissä oleva taito. Mitäs te sit syytätte kun se vahinlo tulee nastoilla? Aja työkseni niitä surullisia rekkoja ja vuodesta -90 olen tallonut kitkarenkailla. Mielestäni sitä voi jo sanoa kokemukseksi.

• Ikävä tyyppi
        nastailija Luojan armosta kirjoitti:

Kitkarenkailla pitää osata ajaa. Jos ei osaa, niin ei kannata edes yrittää. Oletko sitä mieltä, että kitkarenkailla ajaminen on pelleilyä? Oletko sitä mieltä, että nastarenkailla ei joudu onnettomuuksiin?

Tuli vaan nuo kysymykset mieleen, kun laskeskelin tässä pelleilleeni kitkarenkailla puolisen miljoonaa kilometriä ilman ainuttakaan vaaratilannetta. Miten tämä oikein on mahdollista, jos kitkarenkailla ajaminen on pelleilyä?

• Vielä ikävämpi tyyppi
        Ikävä tyyppi kirjoitti:

Kitkarenkailla pitää osata ajaa. Jos ei osaa, niin ei kannata edes yrittää. Oletko sitä mieltä, että kitkarenkailla ajaminen on pelleilyä? Oletko sitä mieltä, että nastarenkailla ei joudu onnettomuuksiin?

Tuli vaan nuo kysymykset mieleen, kun laskeskelin tässä pelleilleeni kitkarenkailla puolisen miljoonaa kilometriä ilman ainuttakaan vaaratilannetta. Miten tämä oikein on mahdollista, jos kitkarenkailla ajaminen on pelleilyä?

pelleily, meinaan.

Satuilut sikseen sillä luulen että olet sellainen tyypillinen vedätettävä tyyppi ja nyt joku on sinulle myynyt kitkarenkaat ja niitä ihmettelet.

Eihän kukaan tahallaan aja onnettomuuksia ja kaikkihan meistä on mitä loistavimpia kuskeja. Mutta kaikesta huolimatta niitä onnettomuuksia tulee ja henkiä menee. Ja vaikka kuinka tarkkaan ajat sitä omaa ajoasi niin joskus vaan huomaat että edessäsi on auto johon törmäät parin sekunnin sisään ja et voi muuta tehdä kuin korkeintaan jarruttaa.

Väistät sitä, niinhän sinä luulet. Mutta kun tien varressa on metrin jäinen kinos ja tiellä syvät urat niin ei siinä väistetä. Ainoa mitä voit tehdä on painaa jarrua ja toivoa että siellä olisi todella kitkaa renkaan ja tien välissä.

Mutta sitä odotellessasi, kerrytä nyt siihen filminauhaan mukavia muistoja. Niitä on siinä kiva kelata sen sekunnin aikana...

• Ikävä tyyppi
        Vielä ikävämpi tyyppi kirjoitti:

pelleily, meinaan.

Satuilut sikseen sillä luulen että olet sellainen tyypillinen vedätettävä tyyppi ja nyt joku on sinulle myynyt kitkarenkaat ja niitä ihmettelet.

Eihän kukaan tahallaan aja onnettomuuksia ja kaikkihan meistä on mitä loistavimpia kuskeja. Mutta kaikesta huolimatta niitä onnettomuuksia tulee ja henkiä menee. Ja vaikka kuinka tarkkaan ajat sitä omaa ajoasi niin joskus vaan huomaat että edessäsi on auto johon törmäät parin sekunnin sisään ja et voi muuta tehdä kuin korkeintaan jarruttaa.

Väistät sitä, niinhän sinä luulet. Mutta kun tien varressa on metrin jäinen kinos ja tiellä syvät urat niin ei siinä väistetä. Ainoa mitä voit tehdä on painaa jarrua ja toivoa että siellä olisi todella kitkaa renkaan ja tien välissä.

Mutta sitä odotellessasi, kerrytä nyt siihen filminauhaan mukavia muistoja. Niitä on siinä kiva kelata sen sekunnin aikana...

Joku siis on tietojesi mukaan saanut myytyä minulle kitkarenkaat, ja niillä olen nyt ihmetellen ajanut mainitsemani kilometrit? Sinun ajatteluasi ei taida tosielämän realiteetit paljoa rasittaa. Se on tietysti hyvä juttu jos saat elantosi fiktion maailmasta, mutta muualla sen soveltaminen ja julkituominen saa sinut näyttämään hölmöltä ja vieläpä rehellisesti.

Nastarenkaat allakin on moni kuollut. Ei siis pidä ajaa niilläkään, koska se onnettomuus voi sattua. Äh, perhana. Ei tällä ajattelullasi voi tulla muuhun tulokseen kuin siihen, että autoilla ei voi, koska siinä voi kuolla.

Jatka sinä nastoilla pelleilyä, minä jatkan kitkoilla ajamista. Siihen lienee kumpikin meistä tyytyväinen, tai ainakin tyytyminen.

• Vielä ikävämpi tyyppi
        Ikävä tyyppi kirjoitti:

Joku siis on tietojesi mukaan saanut myytyä minulle kitkarenkaat, ja niillä olen nyt ihmetellen ajanut mainitsemani kilometrit? Sinun ajatteluasi ei taida tosielämän realiteetit paljoa rasittaa. Se on tietysti hyvä juttu jos saat elantosi fiktion maailmasta, mutta muualla sen soveltaminen ja julkituominen saa sinut näyttämään hölmöltä ja vieläpä rehellisesti.

Nastarenkaat allakin on moni kuollut. Ei siis pidä ajaa niilläkään, koska se onnettomuus voi sattua. Äh, perhana. Ei tällä ajattelullasi voi tulla muuhun tulokseen kuin siihen, että autoilla ei voi, koska siinä voi kuolla.

Jatka sinä nastoilla pelleilyä, minä jatkan kitkoilla ajamista. Siihen lienee kumpikin meistä tyytyväinen, tai ainakin tyytyminen.

Ihan vain kuriositeettina voin mainita että autoilu-urani alussa oli varsin tyypillistä ajaa kesät talvet samoilla kesärenkailla. Ensimmäiset kitkarenkaani ostin 1975 ja sen jälkeen niitä on kulunut alla muutamat sarjat.

Mutta se pointti onkin siinä että TOSIpaikan tulle niillä muutamilla kriittisillä sekunnin sadasosilla ja renkaan jäätä raapivilla ominaisuuksilla on erittäin suuri vaikutus sinun loppuelämääsi. Kyse ei välttämättä ole siitä kuoletko sinä tai joku muu vaan kuinka sinä kuolet tai kuinka sinä vammaudut. Pienikin vauhdin lisähidastuminen tietyssä nopeudessa voi olla se pelastava enkeli.

Se on asia jota ei helpolla usko ennen kuin se osuu kohdalle. Mutta kannattaa joskus hiljaisina hetkinä sitäkin miettiä - etukäteen.

• Vielä ikävämpi tyyppi kirjoitti:

Ihan vain kuriositeettina voin mainita että autoilu-urani alussa oli varsin tyypillistä ajaa kesät talvet samoilla kesärenkailla. Ensimmäiset kitkarenkaani ostin 1975 ja sen jälkeen niitä on kulunut alla muutamat sarjat.

Mutta se pointti onkin siinä että TOSIpaikan tulle niillä muutamilla kriittisillä sekunnin sadasosilla ja renkaan jäätä raapivilla ominaisuuksilla on erittäin suuri vaikutus sinun loppuelämääsi. Kyse ei välttämättä ole siitä kuoletko sinä tai joku muu vaan kuinka sinä kuolet tai kuinka sinä vammaudut. Pienikin vauhdin lisähidastuminen tietyssä nopeudessa voi olla se pelastava enkeli.

Se on asia jota ei helpolla usko ennen kuin se osuu kohdalle. Mutta kannattaa joskus hiljaisina hetkinä sitäkin miettiä - etukäteen.

"Pienikin vauhdin lisähidastuminen tietyssä nopeudessa voi olla se pelastava enkeli."

-Entäs, jos nastoista onkin tietyssä tilanteessa haittaa pidolle? (esim. kuiva keli)

• Ikävä tyyppi
        Vielä ikävämpi tyyppi kirjoitti:

En minä pysty vaikuttamaan siihen, mikä sinulle menee perille ja mikä ei. Enkä siihen haluakaan vaikuttaa. Olet paljon enemmän huolissasi minun elämästäni ja sen mahdollisesta lopusta kuin minä sinun, mikä on ihan liikuttavaa. En kuitenkaan ymmärrä näkemystä, että se elämän loppuminen on vain ja ainoastaan siitä kiinni, onko autossa kitkat vai nastat alla. Tuo näkemys kun on ihan liian suppea ja ahdas että saisin ajatteluni tungettua niin pieniin raameihin. Mietipä itse joskus hiljaisina hetkinä, onko autoilussa muutakin olennaista kuin renkaat.

• Kitkoilla

Kitkarenkaat ja neliveto niillä kyllä lähtee!

• Tuntuu siltä, että nuo nastarengasfanit eivät ole väitteistään huolimatta kitkarenkaita koskaan kokeilleetkaan nelivedosta puhumattakaan.

Kyllä lähtee ja pysähtyy, (miksi talvi ei ole ympärivuotinen:)).

• onkin
        Kairakettu kirjoitti:

Tuntuu siltä, että nuo nastarengasfanit eivät ole väitteistään huolimatta kitkarenkaita koskaan kokeilleetkaan nelivedosta puhumattakaan.

Kyllä lähtee ja pysähtyy, (miksi talvi ei ole ympärivuotinen:)).

Neliveto helpottaa liikkeellelähtöä mutta ei auta mitenkään auton hallittavuutta normaaliajossa tai jarrutuksessa.

• onkin kirjoitti:

Neliveto helpottaa liikkeellelähtöä mutta ei auta mitenkään auton hallittavuutta normaaliajossa tai jarrutuksessa.

...ei nelivedolla. Et ilmeisesti sitä ymmärtänyt?

Aika hyvin menee normaaliajossa huonosti auratuilla teillä lumisohjossa, eipä taida toisesta päästä vetävillä päästä yhtä hyvin?

• Kairakettu kirjoitti:

...ei nelivedolla. Et ilmeisesti sitä ymmärtänyt?

Aika hyvin menee normaaliajossa huonosti auratuilla teillä lumisohjossa, eipä taida toisesta päästä vetävillä päästä yhtä hyvin?

....että menisi normaaliajossa yhtähyvin etuvedolla kuin nelivedolla, mutta sen voin sanoa, että lumisohjossa ei nastoista ele juurikaan apua....

• juuri
        Tojo-Kölli kirjoitti:

....että menisi normaaliajossa yhtähyvin etuvedolla kuin nelivedolla, mutta sen voin sanoa, että lumisohjossa ei nastoista ele juurikaan apua....

se yllättävin tieolosuhde jätetään tahalleen turvaamatta eli musta jää mm ostamalla kitkat ???

Jos kerran sunkin mielestä edelleen kitkat ovat yhtä olosuhdetta lukuunottamatta yhtä hyvät ni miksi pitäis jättää tahalleen se olosuhde turvaamatta ja ostaa kitkat ???

Tätä mä en niinku käsitä , autostereota isommalle vaan jos se lievä ropina nyt niin paljon häiritsee ???

• juuri kirjoitti:

se yllättävin tieolosuhde jätetään tahalleen turvaamatta eli musta jää mm ostamalla kitkat ???

Jos kerran sunkin mielestä edelleen kitkat ovat yhtä olosuhdetta lukuunottamatta yhtä hyvät ni miksi pitäis jättää tahalleen se olosuhde turvaamatta ja ostaa kitkat ???

Tätä mä en niinku käsitä , autostereota isommalle vaan jos se lievä ropina nyt niin paljon häiritsee ???

...minä vaan teen, kun ajan kitkoilla.

Mulla nääs pysyy auto "lapasessa" kaikilla kelillä, kaikilla renkailla. Vesi jää yhdistelmä on ainut, jolloin joudun antamaan "tasoitusta" ja ajamaan vähän hítaammin, mutta vastapainona saan pidon paremman sulilla keleilla, joita kilometrejä tulee 80% enemmän talvessa. Lumessahan ollaan tasapäin liikkeellä.

Minua ihmetyttää lähinnä ne autoilijat, jotka ajavat lain rajamailla olevilla 3-5mm, v**tun huonoilla nastarenkailla (nastan runkoja enää jäljellä), vaikka taito riittäisi täysin nastattomiin renkaisiin.

• Hei oikeesti
        Tojo-Kölli kirjoitti:

...minä vaan teen, kun ajan kitkoilla.

Mulla nääs pysyy auto "lapasessa" kaikilla kelillä, kaikilla renkailla. Vesi jää yhdistelmä on ainut, jolloin joudun antamaan "tasoitusta" ja ajamaan vähän hítaammin, mutta vastapainona saan pidon paremman sulilla keleilla, joita kilometrejä tulee 80% enemmän talvessa. Lumessahan ollaan tasapäin liikkeellä.

Minua ihmetyttää lähinnä ne autoilijat, jotka ajavat lain rajamailla olevilla 3-5mm, v**tun huonoilla nastarenkailla (nastan runkoja enää jäljellä), vaikka taito riittäisi täysin nastattomiin renkaisiin.

voit sä jotenkin valaista miten sun ajotaidot siihen auttaa jos joku kokemattomampi kitkarenkailla karauttaa kylkiedellä sun keulaas jossain kantatien mutkassa ?

Mä edelleenkin ajan takaa sitä että kyllä kitkoilla pärjää jos osaa ennakoida vauhdin ja tilanteet oikein niinku säkin varmaan osaat , mut säkään et voi sitä kieltää että ne kevään muutamat päivät jolloin sen jään päällä on vesilillu ni kitkoilla on todella tekemistä ?

Mut todella monet kokemattomat pähkäilee parasta aikaa ostaakko kitkat vai nastat , heillekkö sä suosittelet vaan kitkoja ?

• Kallonkutistaja

Nykyään voi miltei kaikkia talvirenkaita sanoa kitkarenkaiksi. Toset vaan on ilman nastoja ja toisissa on nastat.

Kyllähän järven jäätkin antavat jonkinlaisen kuvan siitä pidosta, mutta järven jäällä ei ole:

mustaa jäätä
      mäkiä
      näkemäesteitä
      ei puita eikä valotolppia

Eli miksei järven jäällä pärjäisi kitkoilla, miksi epäilit?

• Rellu5L

Olen kerran ollut kyydissä kitkarengasautossa, vieläkin muistan ennakoinnit jarrutuksissa liikennevaloihin, ei ikinä kitkoja kaupunkiajoon.

• Kiireetön kitkakuski

Joo, nastagummeilla kun ei yleensä ennakoida niin metsä lähestyykin sitten melko lailla nopeammin kun pito yllättäen loppuu. Ja se kyllä loppuu nastarenkailtakin kun on loppuakseen.

• Keskustelua pojat!

Aihe on edelleen ajankohtanen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4240
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1558
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1480
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1443
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1342
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1259
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1177
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1170
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1077
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1028
    Aihe