Oletko tyytyväinen JT uskontoon?

Jukka

Mielestäni luopioiden esittämä kriitti on usein epäasiallista, fanaattista, liioittelevaa ja pilkkaavaa. Ainakin minun silmissäni olette menettäneet uskottavuuttanne.
Minun kiinnostustani JT uskoon exät eivät ole onnistuneet musertamaan. Olen tykännyt todella paljon JT kirjoista, lehdistä ja toiminnasta.
Pilkat ja panettelut jätän jatkossakin omaan arvoonsa. En vaadi JT uskolta täydellisyyttä, koska sitä ei ole millään muullakaan uskonnollisella liikkeellä.Jehovan todistajilta olen saanut henkisesti paljon enemmän kuin miltään muulta seurakunnalta. Onko täällä muita ihmisiä jotka ovat olleet tyytyväisiä Jehovan todistajiin?
Älkää exät laittako tähän vastaukseksi vuosilukuja yms. Yli puoli vuotta palstaa lukeneena tiedän ne jo.

80

4939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauska provo joltain todistajalta mitä ilmeisimmin.

• Jukka.

Mitä hauskaa tuossa on?
        Olen aina ollut hyvin kiinnostunut Raamatusta ja eri elämänkatsomuksista. Jehovan todistajien opetuksen koen mielenkiintoiseksi.
        Jos haukkuu jotain pystyttävä tarjoamaan parempaa tilalle.Esim luterilaisuus tai vaikkapa helluntailaisuus eivät kelpaa minulle(näitä monet arvostelijat tyrkyttävät) Kirkosta olen eronnut jo vuosia aiemmin ennen tutustumistani JT uskoon.

• ajatuksia.

Te vain naureskelette täällä ns. provoille. Miettikääpä itse niitä aikoja kun tutustuitte JT uskontoon. Vaikka ette enää usko asiaan ja olette pettyneitä, ei näin ole aina ollut. Joskus tekin olette kokeneet todistajien opetukset ja kirjat hyvinä ja mielenkiintoisinä. Joskus tekin olette olleet tyytyväisiä uskontoonne ja olleet innokkaasti mukana.
        Uudet ihmiset jotka innostuvat JT uskosta eivät pysty katsomaan ja näkemään asioita samalla tavalla kuin te nyt, ja se on täysin ymmärrettävää. Heillä ei ole käytännön kokemusta paljon uskonnosta eivätkä he ole joutuneet ristiriitoihin sen vuoksi.

• ajatuksia. kirjoitti:

Te vain naureskelette täällä ns. provoille. Miettikääpä itse niitä aikoja kun tutustuitte JT uskontoon. Vaikka ette enää usko asiaan ja olette pettyneitä, ei näin ole aina ollut. Joskus tekin olette kokeneet todistajien opetukset ja kirjat hyvinä ja mielenkiintoisinä. Joskus tekin olette olleet tyytyväisiä uskontoonne ja olleet innokkaasti mukana.
        Uudet ihmiset jotka innostuvat JT uskosta eivät pysty katsomaan ja näkemään asioita samalla tavalla kuin te nyt, ja se on täysin ymmärrettävää. Heillä ei ole käytännön kokemusta paljon uskonnosta eivätkä he ole joutuneet ristiriitoihin sen vuoksi.

>>Joskus tekin olette kokeneet todistajien opetukset ja kirjat hyvinä ja mielenkiintoisinä. Joskus tekin olette olleet tyytyväisiä uskontoonne ja olleet innokkaasti mukana.

Tai sitten emme. Todistajaksi tulin perheeni mukana silkasta velvollisuuden tunnosta. Omilleni muuton jälkeen uskonnollisuuteni lopahti kuin seinään. Uskonnottomuus on minulle se parempi vaihtoehto. Uskonnollisuus kun jt aikojen ansiosta on näyttäytynyt minulle karmean pakonomaisena toimintana, jossa ulkoinen olemus ja hyvältä näyttäminen seurakunnan edessä ovat pääasioita.

Ei kiitos

• exsä
        Jukka. kirjoitti:

Mitä hauskaa tuossa on?
        Olen aina ollut hyvin kiinnostunut Raamatusta ja eri elämänkatsomuksista. Jehovan todistajien opetuksen koen mielenkiintoiseksi.
        Jos haukkuu jotain pystyttävä tarjoamaan parempaa tilalle.Esim luterilaisuus tai vaikkapa helluntailaisuus eivät kelpaa minulle(näitä monet arvostelijat tyrkyttävät) Kirkosta olen eronnut jo vuosia aiemmin ennen tutustumistani JT uskoon.

>>Jos haukkuu jotain pystyttävä tarjoamaan parempaa tilalle.

Vertaus/kysymys: Jos olet ottamassa tietämättäsi myrkkyä ja varoitan sinua, jos ei ole tikkaria niin annanko esim. aseen tilalle?

• Jukka
        exsä kirjoitti:

>>Jos haukkuu jotain pystyttävä tarjoamaan parempaa tilalle.

Vertaus/kysymys: Jos olet ottamassa tietämättäsi myrkkyä ja varoitan sinua, jos ei ole tikkaria niin annanko esim. aseen tilalle?

Minun vaikea nähdä mitä "myrkyllistä ja pahaa" on kirjojen lukemisessa,Raamatun tutkimisessa ja esitelmien kuuntelemisessa esimerkiksi. En usko siitä koituvan itselleni mitään kilteistä, kysymyshän kiinnostavista asioista joita on mielenkiintoista pohtia. Ainakin toistaiseksi.
        Sen "tikkarin" ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, se voi olla oma perusteltu näkemyksesi asiasta, joka on siis se parempi vaihtoehto sinun mukaan.
        On vaikeaa uskoa että minusta tulisi "aivopesty" tai "hurahtanut", eihän uskonnollisten asioiden tutkiminen ja uskoni Jumalaan ole sitä ennenkään aikaansaaneet.
        Mikä siis on se kauhea virhe jonka olen tekemässä?

• Jukka kirjoitti:

Minun vaikea nähdä mitä "myrkyllistä ja pahaa" on kirjojen lukemisessa,Raamatun tutkimisessa ja esitelmien kuuntelemisessa esimerkiksi. En usko siitä koituvan itselleni mitään kilteistä, kysymyshän kiinnostavista asioista joita on mielenkiintoista pohtia. Ainakin toistaiseksi.
        Sen "tikkarin" ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, se voi olla oma perusteltu näkemyksesi asiasta, joka on siis se parempi vaihtoehto sinun mukaan.
        On vaikeaa uskoa että minusta tulisi "aivopesty" tai "hurahtanut", eihän uskonnollisten asioiden tutkiminen ja uskoni Jumalaan ole sitä ennenkään aikaansaaneet.

Mielenhallinnan menetelmät ovat niin salakavalia ettei ihminen edes huomaa mielensä tulleeksi hallituksi.

• UskoToivo
        Jukka kirjoitti:

>>Mikä siis on se kauhea virhe jonka olen tekemässä?

Et ole tekemässä mitään virhettä. Muista kuitenkin säilyttää se näkemys mikä Raamatussakin on, että et saa olla kahden isännän orja. Jos olet Jumalan orja, et voi olla Vartiotorniseuran orja. Tulee väistämättä tilanteita, milloin joudut valitsemaan "puolesi", totteletko Jumalaa vai Vartiotorniseuraa. Mutta älä säikähdä. Jos olet päättänyt noudattaa oikeutta, voit kestää sen painostuksen, jota koet. Puhun kokemuksesta.

• Jukka
        UskoToivo kirjoitti:

>>Mikä siis on se kauhea virhe jonka olen tekemässä?

Et ole tekemässä mitään virhettä. Muista kuitenkin säilyttää se näkemys mikä Raamatussakin on, että et saa olla kahden isännän orja. Jos olet Jumalan orja, et voi olla Vartiotorniseuran orja. Tulee väistämättä tilanteita, milloin joudut valitsemaan "puolesi", totteletko Jumalaa vai Vartiotorniseuraa. Mutta älä säikähdä. Jos olet päättänyt noudattaa oikeutta, voit kestää sen painostuksen, jota koet. Puhun kokemuksesta.

Kiitokset pitkistä ja hyvistä kirjoituksistasi palstalle, joita olet tehnyt paljon.
        Luin nuo pitkät viestisi, jossa lainasit Vartiotornia. Mielestäni saan olla aiheellisesti järkyttynyt lukemastani, en nimittäin ole nähnyt noita tekstejä aiemmin.
        On totta että todistajilta voi oppia paljon Raamatusta,kuten sanoit. Mielestäni enemmän kuin muissa uskonnollisissa liikkeissä.
        On siis viisainta pysytellä vain kiinnostuneena ja ottaa niin sanotusti "mansikat kakun päältä"?
        Näin voin välttää nämä ikävät erottamisasiat (ja ehkä jotkut muutkin vastaavat?)

• UskoToivo
        Jukka kirjoitti:

Kiitokset pitkistä ja hyvistä kirjoituksistasi palstalle, joita olet tehnyt paljon.
        Luin nuo pitkät viestisi, jossa lainasit Vartiotornia. Mielestäni saan olla aiheellisesti järkyttynyt lukemastani, en nimittäin ole nähnyt noita tekstejä aiemmin.
        On totta että todistajilta voi oppia paljon Raamatusta,kuten sanoit. Mielestäni enemmän kuin muissa uskonnollisissa liikkeissä.
        On siis viisainta pysytellä vain kiinnostuneena ja ottaa niin sanotusti "mansikat kakun päältä"?
        Näin voin välttää nämä ikävät erottamisasiat (ja ehkä jotkut muutkin vastaavat?)

>>Näin voin välttää nämä ikävät erottamisasiat (ja ehkä jotkut muutkin vastaavat?)

Jos tuon asian tiedostaa, en näe mitään syytä olla liittymättä. Halusin vain valistaa, että kaikki ei ole ruusuilla tanssimista, ja jos onkin, on myös piikit huomioitava.

Jos haluat lueskella enemmänkin vaatimattomia juttujan, suunnistapa seuraavaan osoitteeseen. Ehkä saat jonkin "ahaa"-elämyksen tai sitten et.

http://www.geocities.com/uskotoivo2004/keskuste.htm

• Alueveli

Hassua. Tiedätkös, minäkin ajattelin juuri noin ties kuinka monta vuotta. Onneksi mikään ei ole kiveen hakattua. Tarinani voi lukea jostain toisesta ketjusta.. :)

• Jukka

Ei kukaan pakota minua tutkimaan, lukemaan ja olemaan mukana. Kukaan ei myöskään tullut soittamaan ovikelloa, vaan omasta halustani halusin tutustua Jehovan todistajiin. Jos tulen myöhemmin toisiin ajatuksiin voin lopettaa tämän "harrastukseni". Yksinkertaista?

• Lähimmäinen.
        Jukka kirjoitti:

Ei kukaan pakota minua tutkimaan, lukemaan ja olemaan mukana. Kukaan ei myöskään tullut soittamaan ovikelloa, vaan omasta halustani halusin tutustua Jehovan todistajiin. Jos tulen myöhemmin toisiin ajatuksiin voin lopettaa tämän "harrastukseni". Yksinkertaista?

Hyvä Jukka! Olen itse ollut JT jo 25v enkä kadu päivääkään, kun lukee näitä EX-JT ruikutuksia niin ei voi muutakuin hymyillä, monet on erotettu tai eronneet yli 20v sitten mutta he jaksavat päivästä päivään, vuodesta vuoteen jauhaa samoja asiota!!

• Jukka kirjoitti:

>>Jos tulen myöhemmin toisiin ajatuksiin voin lopettaa tämän "harrastukseni". Yksinkertaista?

Ulkopuolelta käännytetyillä ihmisillä on juuri tuo sinunkin etu puolellaan. Jos ei jossain vaiheessa enää lahkoelämä kaikkine vaatimuksineen kiinnosta niin lähtiessään ei sentään menetä mahdollisesti koko sukuaan. Se ei ole "äidinmaidossa" uskonsa saaneelle mikään leikin asia jos halu on muille uskontomaille tai uskonnottomaksi kokonaan.

Vähättelyä erotettujen kohtaloista kyllä kuulee todistajien toimesta tämän tästä, mutta mikä siinä on kun jokainen (minä mukaan lukien) jolle se sattuu omalle kohdalleen lopettaa ne vähättelyt suhteellisen lyhyeen. Siinä saa vt-seuran Suomen "viestintäpäällikkö" Leinosen julkisuuteen antamat lausunnot todistajien suvaitsevaisuudesta eronneita/erotettuja kohtaan kohtalaisen toisenlaisen lähestymiskulman.

Toivon todella, että se olisi noin yksinkertaista kuin sanot.

• theos
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Hyvä Jukka! Olen itse ollut JT jo 25v enkä kadu päivääkään, kun lukee näitä EX-JT ruikutuksia niin ei voi muutakuin hymyillä, monet on erotettu tai eronneet yli 20v sitten mutta he jaksavat päivästä päivään, vuodesta vuoteen jauhaa samoja asiota!!

Kuulehan Lähimmäinen. Tuo ylimielinen ja samalla toista ihmistä väheksyvä kommenttisi saa minut näkemään punaista. Minä olen nähnyt sinua kauemmin JT:nä olevan sukulaiseni ajautuneet itsemurhaan sairaaloisen ahdasmielisen lahkonne tuottamien paineiden alla.
        Olet täysi perverssi, jos pidät noista paineista kärsiviä ja kenties niiden vuoksi eronneita/erotettuja ihmisiä ruikuttajina.

Sinä itse, samoin kuin jokainen 'kollegasi', olette olleet täydellisen kyvyttömiä puolustamaan tuota Ainoaksi Oikeaksi Totuudeksi nimeämäänne harhaoppianne. On aivan turhaa sanoa ruikuttajaksi niitä normaalilla järjellä ja itsekunnioituksella varustettuja henkilöitä, jotka päättävät erottautua tuosta ahdasmielisestä lahkostanne.

Voitte tokivherkkäuskoisten tovereittesi kanssa vuodesta toiseen taputella toisianne selkään ja uskotella toisillenne, kuinka ainutlaatuisen 0,01% Ainoan Oikean Totuuden olette sattuneetkaan löytämään ja kuinka teidän kanattaa pitää uskonne puhtaana karttamalla kaikkea tietoa, joka tuon hataran raamatun vastaisen uskonne todistaa vääräksi.

Näin ulkopuolelta katsottuna se on kuitenkin sääliteltävää oikean elämän haaskaamista.

• mieee
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Olet mielestäni täys p***a ihminen. Tuollainenko on aito todistaja? Eikö jeesus käskeny rakastamaan kaikkia?

• ajattelija.
        theos kirjoitti:

Kuulehan Lähimmäinen. Tuo ylimielinen ja samalla toista ihmistä väheksyvä kommenttisi saa minut näkemään punaista. Minä olen nähnyt sinua kauemmin JT:nä olevan sukulaiseni ajautuneet itsemurhaan sairaaloisen ahdasmielisen lahkonne tuottamien paineiden alla.
        Olet täysi perverssi, jos pidät noista paineista kärsiviä ja kenties niiden vuoksi eronneita/erotettuja ihmisiä ruikuttajina.

Sinä itse, samoin kuin jokainen 'kollegasi', olette olleet täydellisen kyvyttömiä puolustamaan tuota Ainoaksi Oikeaksi Totuudeksi nimeämäänne harhaoppianne. On aivan turhaa sanoa ruikuttajaksi niitä normaalilla järjellä ja itsekunnioituksella varustettuja henkilöitä, jotka päättävät erottautua tuosta ahdasmielisestä lahkostanne.

Voitte tokivherkkäuskoisten tovereittesi kanssa vuodesta toiseen taputella toisianne selkään ja uskotella toisillenne, kuinka ainutlaatuisen 0,01% Ainoan Oikean Totuuden olette sattuneetkaan löytämään ja kuinka teidän kanattaa pitää uskonne puhtaana karttamalla kaikkea tietoa, joka tuon hataran raamatun vastaisen uskonne todistaa vääräksi.

Näin ulkopuolelta katsottuna se on kuitenkin sääliteltävää oikean elämän haaskaamista.

Mielestäni on perusteltua sanoa että exät ruikuttavat. Kritiikkiä saa antaa mutta kyllä se menee exien kohdalla usein panetteluksi ja haukkumiseksi. Tämä näkee jokainen joka seuraa luopiopalstoja. Todistajilla on aihetta tuntea itsensä luokatuksi.

Itsemurha on merkkinä siitä että elämä on ollut umpikujassa monien vaikeiden tilanteiden vuoksi. Itsemurhia esiintyy kaikissa ihmisryhmissä ja uskonnoissa. Kuinka perusteltua on langettaa syy jonkun itsemurhasta ainoastaan JT seurakunnalle?
        Ihminen on itsekin vastuussa siitä että hakee apua ja lääkitystä!

• Jukka

Antaisitko linkin tarinaasi?

• salaisuus?
        theos kirjoitti:

asiaa!! Kitos!

• UskoToivo
        ajattelija. kirjoitti:

Mielestäni on perusteltua sanoa että exät ruikuttavat. Kritiikkiä saa antaa mutta kyllä se menee exien kohdalla usein panetteluksi ja haukkumiseksi. Tämä näkee jokainen joka seuraa luopiopalstoja. Todistajilla on aihetta tuntea itsensä luokatuksi.

Itsemurha on merkkinä siitä että elämä on ollut umpikujassa monien vaikeiden tilanteiden vuoksi. Itsemurhia esiintyy kaikissa ihmisryhmissä ja uskonnoissa. Kuinka perusteltua on langettaa syy jonkun itsemurhasta ainoastaan JT seurakunnalle?

>> Kuinka perusteltua on langettaa syy jonkun itsemurhasta ainoastaan JT seurakunnalle?

Seuraava kirjoitus, jota kohta lainaan, on edelleen voimassa. Mitään myönteistä kehitystä ei ole tapahtunun sen jälkeen, kun lähetin sen Beteliin, pikemminkin päinvastoin. Tosiasiat täytyy pitää mielessä, ennenkuin vähättelee vakavia asioita Jehovan todistajien seurakunnissa. Tunsin omassa seurakunnassani 3 veljeä, jotka tekivät itsemurhan noin 20 vuoden aikana. Kun seurakunnan koko on noin 100 julistajaa, prosentti on melkoinen; uskoisin, että "normaali" ev.lut. seurakunta tuskin pääsee yhtä suuriin prosentteihin. Mutta tässä se voimassa oleva kirjoitus:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000006245352

Pitääkö asioita vähätellä vai pitäisikö niille tehdäkin jotain?

• ajattelija.
        UskoToivo kirjoitti:

>> Kuinka perusteltua on langettaa syy jonkun itsemurhasta ainoastaan JT seurakunnalle?

Seuraava kirjoitus, jota kohta lainaan, on edelleen voimassa. Mitään myönteistä kehitystä ei ole tapahtunun sen jälkeen, kun lähetin sen Beteliin, pikemminkin päinvastoin. Tosiasiat täytyy pitää mielessä, ennenkuin vähättelee vakavia asioita Jehovan todistajien seurakunnissa. Tunsin omassa seurakunnassani 3 veljeä, jotka tekivät itsemurhan noin 20 vuoden aikana. Kun seurakunnan koko on noin 100 julistajaa, prosentti on melkoinen; uskoisin, että "normaali" ev.lut. seurakunta tuskin pääsee yhtä suuriin prosentteihin. Mutta tässä se voimassa oleva kirjoitus:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000006245352

Todella loistava,hieno ja upea kirjoitus!!
        Kiitoksia siitä!! Olen samaa mieltä kanssasi!

• täällä
        Lähimmäinen. kirjoitti:

jatkuvasti entisiä jäseniä ja olet todella empatiakyvytön. Mikä sinulla on ongelmana?

• UskoToivo
        täällä kirjoitti:

jatkuvasti entisiä jäseniä ja olet todella empatiakyvytön. Mikä sinulla on ongelmana?

>>panettelet täällä jatkuvasti entisiä jäseniä ja olet todella empatiakyvytön. Mikä sinulla on ongelmana

Ehkä hänen ongelmansa on tämän kaltainen:

*** 9 Mutta hän puhui myös muutamille, jotka luottivat itseensä, että olivat vanhurskaita, eivätkä pitäneet muita minään, tämän kuvauksen: 10 ”Kaksi miestä meni ylös temppeliin rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen veronkantaja. 11 Fariseus seisoi ja alkoi rukoilla itsekseen näin: ’Oi Jumala, minä kiitän sinua siitä, etten ole niin kuin muut ihmiset, kiristäjät, epävanhurskaat, avionrikkojat, enkä myöskään niin kuin tämä veronkantaja. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa, minä annan kymmenykset kaikesta, mitä omakseni hankin.’ 13 Mutta veronkantaja, joka seisoi jonkin matkan päässä, ei tahtonut edes nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi toistuvasti rintaansa ja sanoi: ’Oi Jumala, ole suosiollinen minulle syntiselle.’ 14 Minä sanon teille: tämä meni alas kotiinsa vanhurskaammaksi todistettuna kuin tuo, sillä jokainen, joka korottaa itsensä, nöyryytetään, mutta joka nöyrryttää itsensä, se korotetaan.” (Luukas 18:9-14)

Tällaista omahyväistä ja toisia halveksivaa käytöstä olen usein havainnut seurakunnassa. "Me" olemme parempia kuin nuo "maailmalliset" ja muut ihmiset! Säälittävää!

• sinä
        UskoToivo kirjoitti:

>>panettelet täällä jatkuvasti entisiä jäseniä ja olet todella empatiakyvytön. Mikä sinulla on ongelmana

Ehkä hänen ongelmansa on tämän kaltainen:

*** 9 Mutta hän puhui myös muutamille, jotka luottivat itseensä, että olivat vanhurskaita, eivätkä pitäneet muita minään, tämän kuvauksen: 10 ”Kaksi miestä meni ylös temppeliin rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen veronkantaja. 11 Fariseus seisoi ja alkoi rukoilla itsekseen näin: ’Oi Jumala, minä kiitän sinua siitä, etten ole niin kuin muut ihmiset, kiristäjät, epävanhurskaat, avionrikkojat, enkä myöskään niin kuin tämä veronkantaja. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa, minä annan kymmenykset kaikesta, mitä omakseni hankin.’ 13 Mutta veronkantaja, joka seisoi jonkin matkan päässä, ei tahtonut edes nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi toistuvasti rintaansa ja sanoi: ’Oi Jumala, ole suosiollinen minulle syntiselle.’ 14 Minä sanon teille: tämä meni alas kotiinsa vanhurskaammaksi todistettuna kuin tuo, sillä jokainen, joka korottaa itsensä, nöyryytetään, mutta joka nöyrryttää itsensä, se korotetaan.” (Luukas 18:9-14)

Tällaista omahyväistä ja toisia halveksivaa käytöstä olen usein havainnut seurakunnassa. "Me" olemme parempia kuin nuo "maailmalliset" ja muut ihmiset! Säälittävää!

olet Jehovan todistajaksi tosi ihana, ymmärtäväinen ja totuuteen pyrkivä ihminen. Kirjoituksistasi havaitsee vilpittömyyden ja sen että haluat nähdä asiat sellaisena kuin ne ovat. Kunpa Jehovan todistajissa olisi enemmän sinun kaltaisiasi!

Mielestäni nimimerkki Lähimmäinen sopisi sinulle. Lähimmäinen voisi puolestaan ottaa nimimerkikseen
        UskoTotuus :)

• Alueveli
        Jukka kirjoitti:

Antaisitko linkin tarinaasi?

Mitään kaikenkattavaa stooria en ole (vielä) kokeillut laatia, mutta eiköhän se vielä tule. Mutta sitä ennen voit tsekata seuraavat threadit, elleivät ole jo tuttuja:

http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=311102&CategoryID=3459&startcat=101&ThreadID=2386973
        jonka jatkoa
        http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=311102&CategoryID=3459&startcat=1&ThreadID=2428491
        ja kun vielä kuuntelet mp3 joka mainitaan
        http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=311102&CategoryID=3459&startcat=1&ThreadID=2477324
        olet hieman viisaampi siitä, miksi jätin todistajat :)
        Linkitin h2o, koska olen siellä selostanut tapahtumavaiheita ja taustoja siellä laajemmin.

• vio-letti
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Sinä kirjoitat: >>>> monet on erotettu tai eronneet yli 20v sitten mutta he jaksavat päivästä päivään, vuodesta vuoteen jauhaa samoja asiota!!

• Veljellisesti
        UskoToivo kirjoitti:

Tuo vanhenpi linkki on yksi PARHAISTA tämän foorumin ketjun aloituksista.Oneksi on rehellisiä ja älykkäitä veljiä joilla on rohkeus ja todellakin henkilökohtainen äly vielä vuosienkin seurassaolon jälkeen talella.

• Vielä eivät ole saaneet

minua vakuuttuneeksi omastaan.
      Epäilen heidän tarjoavan vain ihmisopetuksia.
      Heillä on raamattu ketunhäntänä kainalossa ja muuten käyttävät omia kirjojaan käännyttämisessä.
      Vai etkö ole itse huomannut?
      Joskus sinunkin silmät aukeavat.
      Toivottavasti pian ettet hukkaa aikaasi olemattomien selvittämiseen.
      Kuusi miljoonaa on heidän haavissaan ja monet pyristelevät irti ja aina joku pääsee pois.
      Mutta jos olet tyytyväinen orjana ja muiden käskettävänä niin uskonto on kuin tehty sinua varten.
      Onhan siellä helppo olla.
      Mitään ei tarvitse itse pohdiskella.
      Kaikki annetaan salilla valmiiksi pureksittuna.
      Senkun vaan nielet kaiken ja käsket muidenkin niellä.
      Joskus ravinto tuntuu vanhentuneelta mutta hammasta purren se kuitenkin menee alas.
      Mitäpä kunnon todistaja ei tekisi saavuttaakseen ikuisen elämästä paratiisissa.

• NÄILLÄ SIVUILLA

Olipa kivaa lukea joku positiivinenkin viesti. kiitos vaan siitä. Eipä paljon muuta ole ollutkaan ennen kuin parjaamista,vaikka olen ymmärtänyt että sivut ovat sitä varten että voidaan KESKUSTELLA Jehovan todistajuudesta. Keskustelu on mielestäni muuta kuin toisen mustamaalaamista tai parjaamista. Harvalla näyttää täällä olevan sellaisia käytöstapoja että osaa kunnioittaa toisen mielipidettä.Sitä monasti mietin miksi entiset todistajat ruikuttavat täällä sivuilla, nythän heidän pitäisi olla onnellisia kun ovat irti todistajuudesta päässeet.Miksi haikailla enää taakse jäänyttä elämää.--Olisiko se kuitenkin,kateus,koska näkevät todistajien onnellisuuden.Vai onko kuitenkin halu tulla takaisin,mutta oma ylpeys on esteenä.--En tiedä mikä voi saada ihmisen niin katkeraksi.

• salaisuus?

nyt sanon "voi vittu".
        Eikö täällä nyt keskustella juuri Jehovan todistatajista ja entisistä?? Haloo?????????
        Ovatako JT esimerkkejä toisen mielipiteen kunnioituksessa??Haloo
        En minäkään ymmärtänyt ennen erotettuja; eronneita. Ajan myöten tuli omiakisn ajatuksia ja aloin tervehtiä eronneita , erotettuja ja vuosien tuloksena lähdin itsekin pois.
        Olenkin tyytyväinen ratkaisuuni, mutta todistajuudesta ei todella helposti irti pääse!!!
        Enkä tarkoita että haikilisin takaisin JT elämään, vaan ongelma miten pääsen sisään elämän normaali kuvioihin? Pitäskö minun ilmoittaa lehdessä " en ole enää Jehovan todistaja, nyt puheeni voi ottaa todesta" vai miten??
        Vuosikausien JT järjestön jäsenenä voin sulle kertoa onnettomista ihmisistä muutaman kirjan verran.Jos näet vain kokous väen hymyn niin onneksi olkoon. ("ja herran siunausta")
        Puhut kateudesta ja me lähteneet kuvotuksesta. On muuten iso ero!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Riippuvaisuus suhde on poikki, mikään ei vedä takaisin. Ylpeä olen että pystyin tekemään omakohtaisen ratkaisun erota JT järjestöstä, vaikka jouduin jättämään taakseni niin sanotut kaverit. ( jotka katsovat varpaitaan kohdatessani)?
        Älä usko mihinkään JT ennustuksiin, niin et ikina katkeroidu!! Hommaa mahdollisimman paljon omaisuutta, eläke etuja ym, niin ei oo vitun väliä tuleeko se harmagedon nyt vai tuhannen vuoden päästä tai ei sittenkään.
        Et ole ilmeisestikään elänyt JT _60 luvulla???????????????

• TULISTUMINEN ON PAHAA SYDÄM...
        salaisuus? kirjoitti:

nyt sanon "voi vittu".
        Eikö täällä nyt keskustella juuri Jehovan todistatajista ja entisistä?? Haloo?????????
        Ovatako JT esimerkkejä toisen mielipiteen kunnioituksessa??Haloo
        En minäkään ymmärtänyt ennen erotettuja; eronneita. Ajan myöten tuli omiakisn ajatuksia ja aloin tervehtiä eronneita , erotettuja ja vuosien tuloksena lähdin itsekin pois.
        Olenkin tyytyväinen ratkaisuuni, mutta todistajuudesta ei todella helposti irti pääse!!!
        Enkä tarkoita että haikilisin takaisin JT elämään, vaan ongelma miten pääsen sisään elämän normaali kuvioihin? Pitäskö minun ilmoittaa lehdessä " en ole enää Jehovan todistaja, nyt puheeni voi ottaa todesta" vai miten??
        Vuosikausien JT järjestön jäsenenä voin sulle kertoa onnettomista ihmisistä muutaman kirjan verran.Jos näet vain kokous väen hymyn niin onneksi olkoon. ("ja herran siunausta")
        Puhut kateudesta ja me lähteneet kuvotuksesta. On muuten iso ero!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Riippuvaisuus suhde on poikki, mikään ei vedä takaisin. Ylpeä olen että pystyin tekemään omakohtaisen ratkaisun erota JT järjestöstä, vaikka jouduin jättämään taakseni niin sanotut kaverit. ( jotka katsovat varpaitaan kohdatessani)?
        Älä usko mihinkään JT ennustuksiin, niin et ikina katkeroidu!! Hommaa mahdollisimman paljon omaisuutta, eläke etuja ym, niin ei oo vitun väliä tuleeko se harmagedon nyt vai tuhannen vuoden päästä tai ei sittenkään.
        Et ole ilmeisestikään elänyt JT _60 luvulla???????????????

Sanoit että todistajuudesta ei helpolla irti pääse. Miksi? Onko niin, että takaraivossa on kuitenkin Raamatun opetukset jäljellä ja tietää totuuden ja sen miten tulisi toimia? Sekö se vaikeuttaa sisään pääsemistä ns.maailmaan joka on täysin vieraantunut pois Jumalan normeista?--Todistajien hymyn näen niin kokouksissa kuin vapaa-ajallakin. Kyllä todistajillakin on ongelmansa josta he kärsivät,ei hekään täydellisiä ole,mutta yrittävät parhaansa ja toivo tulevaisuudesta antaa iloa vaikeinakin aikoina. Siitäö on kyllä omakohtaisiakin kokemuksia.---Mutta onneksi Jumala on antanut meille vapaantahdon,palvella häntä tai ei. Hän ei pakota Minua,eikä Sinua palvelemaan häntä.---Uskon kyllä vakaasti kaikkiin Raamatun ennustuksiin ja olen tehnyt sen jo kauan.43 vuotta tulee tänä vuonna kastepäivästäni.Sitä ennen tutustuin asiaan n.3-4 vuotta.---Ja vaikka olen elänyt todistajana näinkin kauan iloni on jäljellä ystävät senkun lisääntyvät. Myöskin maallista omaisuutta ja eläke-etuja on kertynyt joista nautin nyt. Minulle Harmagedonin tulon ajankohta ei koskaan ole merkinnyt mitään. Se tulee kun on aika,minun elinpäivilläni tai ei,joka tapauksessa se tulee. Minä puolestani palvelen Jehovaa rakkaudesta häneen ja siksi haluan tehdä kaiken HÄNEN tahtonsa mukaisesti.

• salaisuus?
        TULISTUMINEN ON PAHAA SYDÄM... kirjoitti:

Sanoit että todistajuudesta ei helpolla irti pääse. Miksi? Onko niin, että takaraivossa on kuitenkin Raamatun opetukset jäljellä ja tietää totuuden ja sen miten tulisi toimia? Sekö se vaikeuttaa sisään pääsemistä ns.maailmaan joka on täysin vieraantunut pois Jumalan normeista?--Todistajien hymyn näen niin kokouksissa kuin vapaa-ajallakin. Kyllä todistajillakin on ongelmansa josta he kärsivät,ei hekään täydellisiä ole,mutta yrittävät parhaansa ja toivo tulevaisuudesta antaa iloa vaikeinakin aikoina. Siitäö on kyllä omakohtaisiakin kokemuksia.---Mutta onneksi Jumala on antanut meille vapaantahdon,palvella häntä tai ei. Hän ei pakota Minua,eikä Sinua palvelemaan häntä.---Uskon kyllä vakaasti kaikkiin Raamatun ennustuksiin ja olen tehnyt sen jo kauan.43 vuotta tulee tänä vuonna kastepäivästäni.Sitä ennen tutustuin asiaan n.3-4 vuotta.---Ja vaikka olen elänyt todistajana näinkin kauan iloni on jäljellä ystävät senkun lisääntyvät. Myöskin maallista omaisuutta ja eläke-etuja on kertynyt joista nautin nyt. Minulle Harmagedonin tulon ajankohta ei koskaan ole merkinnyt mitään. Se tulee kun on aika,minun elinpäivilläni tai ei,joka tapauksessa se tulee. Minä puolestani palvelen Jehovaa rakkaudesta häneen ja siksi haluan tehdä kaiken HÄNEN tahtonsa mukaisesti.

johdu?? Kysymys on riippuvaisuus suhteesta järjestöön, ystäviin ja kaikkeen siihen missä on lapsesta asti ollut mukana.Jossain vaiheessa kun tulee asioita esille mitä ei voi hyväksyä, niin kai sitä yrittää mieltänsä rauhoittaa VT seuran selityksillä.
        Onneksi oli kunnioitusta omaa elämää kohtaan, että revin itseni irti kaikesta siitä mitä JT edustaa. Arvet ovat ikuisia ja siksi JT järjestö opetukset tulevat saamaan aina kritiikkini.
        Enhän sanonut kieltäväni raamatun periaatteita hyvyydestä!!?? Sinäkö tiedät totuuden??
        Sisään pääseminen uusiin piireihin vuosikausien JT orjuuden jälkeen ei ole helpoimpia hommia, varsinkaan jos piirit tietävät taustasi, mutta onhan minulla JT opetuslapsi opit muistissa joita soveltaen "ovet aukee", kiitos siitä!!

Mene tekemään julistuksesi seurakuntaan, niin huomaat joukon "ystävistäsi" olevan entisiä
        >>>Myöskin maallista omaisuutta ja eläke-etuja on kertynyt joista nautin nyt.Minulle Harmagedonin tulon ajankohta ei koskaan ole merkinnyt mitään. Se tulee kun on aika,minun elinpäivilläni tai ei,joka tapauksessa se tulee.

• silti teen opetuslapsia
        salaisuus? kirjoitti:

johdu?? Kysymys on riippuvaisuus suhteesta järjestöön, ystäviin ja kaikkeen siihen missä on lapsesta asti ollut mukana.Jossain vaiheessa kun tulee asioita esille mitä ei voi hyväksyä, niin kai sitä yrittää mieltänsä rauhoittaa VT seuran selityksillä.
        Onneksi oli kunnioitusta omaa elämää kohtaan, että revin itseni irti kaikesta siitä mitä JT edustaa. Arvet ovat ikuisia ja siksi JT järjestö opetukset tulevat saamaan aina kritiikkini.
        Enhän sanonut kieltäväni raamatun periaatteita hyvyydestä!!?? Sinäkö tiedät totuuden??
        Sisään pääseminen uusiin piireihin vuosikausien JT orjuuden jälkeen ei ole helpoimpia hommia, varsinkaan jos piirit tietävät taustasi, mutta onhan minulla JT opetuslapsi opit muistissa joita soveltaen "ovet aukee", kiitos siitä!!

Mene tekemään julistuksesi seurakuntaan, niin huomaat joukon "ystävistäsi" olevan entisiä
        >>>Myöskin maallista omaisuutta ja eläke-etuja on kertynyt joista nautin nyt.Minulle Harmagedonin tulon ajankohta ei koskaan ole merkinnyt mitään. Se tulee kun on aika,minun elinpäivilläni tai ei,joka tapauksessa se tulee.

Ei ole väärin nauttia siitä mitä on omilla käsillään saanut aikaiseksi.Voin tasapainottaa elämäni,nauttimalla omaisuudestani ja silti ottamalla osaa opetuslasten tekemiseen. Sekä käyttää myös omaisuuttani niin että se edistää Vaötakunnan etuja.--"mene ja myy omaisuutesi", ei ole kirjaimellista mitä Jeesus käski tehdä, vaan se, millä sijalla omaisuus on elämässä. Sen ei tule koskaan olla ensi sijalla elämässä, vaan ensi sijalla tulee olla Jumalan tahdon tekeminen. Näin yritän elää ja auttaa toisia.--Näin selvitän sen sinulle.

• salaisuus?
        silti teen opetuslapsia kirjoitti:

Ei ole väärin nauttia siitä mitä on omilla käsillään saanut aikaiseksi.Voin tasapainottaa elämäni,nauttimalla omaisuudestani ja silti ottamalla osaa opetuslasten tekemiseen. Sekä käyttää myös omaisuuttani niin että se edistää Vaötakunnan etuja.--"mene ja myy omaisuutesi", ei ole kirjaimellista mitä Jeesus käski tehdä, vaan se, millä sijalla omaisuus on elämässä. Sen ei tule koskaan olla ensi sijalla elämässä, vaan ensi sijalla tulee olla Jumalan tahdon tekeminen. Näin yritän elää ja auttaa toisia.--Näin selvitän sen sinulle.

aikanani esitetty?

• VANHEMMILLENI

OLEN MONTA KERTAA MIETTINYT, että mitenkähän olisin suhtautunut Jehovan todistajiin, ellei vanhempani olleet Jehovan todistajia.
      Olen voinut nauttia ihanasta elämästä matkustellen ympäri maailmaa ja aina kuin menisin kotiin. Suomen maaseutuseurakunnasta kun lähtee esimerkiksi Intiaan ja pääsee siellä seurakunnankokoukseen, jossa käsitellään samoja asioita kuin omassa maalaisseurakunnan kokouksessa, voi tuntea sen, että kuulumme samaan perheeseen, asuimmepa missä päin maapalloa tahansa, kun meillä on sama usko.
      Jeesus sanoi, että tämä valtakunnan hyvä uutinen saarnataan maan ääriin, jopa Intiaan.

• salaiuus?

esitys!!
        Olisko sinun hyvä jäädä sinne? Työtä on kuolemaas saakka.

• Joskus ajattelin

Minä ajattelin hyvin samalla tavalla ollessani nuori. Minulla ei nuorena niin hirveästi ollut mahdollisuuksia matkustella ympäri mailmaa, mutta joitakin ulkomaan matkoja me kuitenkin tehtiin. Minuunkin teki vaikutuksen se miten paikallisten Jt:n kanssa oli heti kuin vanha tuttu. Noin kymmenen vuotta sitten aloin kuitenkin ottaa etäisyyttä Jt:n oppikysymysten takia, samoihin aikoihin vaihdoin myös työpaikkaa ja uudessa työpaikassa joiduin matkustelemaan jonkin verran ympäri mailmaa. Aluksi olin hyvin ennakkoluuloinen ja varautunut, koska en oikein tienyt miten tapaamiini ihmisiin tulisi suhtauta, koska Jt mailman opetukset olivat vielä niin tuoreena mielessä. Ensimmäisillä reissuilla jopa etsin Valtakunnansalin ja kävin kokouksissa koska heidän keskuudessaan tunsin olevani 'kotona'. Pikku hiljaa kuitenkin ennakkoluuloni hävisivät ja havahduin huomaamaan sen miten ihmiset kautta mailman ovat loppujen lopuksi hyvin ystävällisiä ja auttavaisia. Opin keskustelemaan heidän kanssaan ja mikä hienointa, opin arvostamaan erilaisuutta. Noin pari vuotta sitten kävin aivan koe mielessä yhdellä reissulla kokouksessa. Minut otettiin lämpimästi vastaan ja ne ketkä puhuivat englantia tulivat poikkeuksetta juttelemaan. Keskustelu oli kuitenkin sitä täysin samaa mitä kuulee joka kokouksessa, mistä seurakunnasta sinä olet, kuinka paljon julistajia /tienraivaajia, milloin tulit totuuteen, oletko vanhin??? Hyvin vähän kysyttiin mitään henkilökohtaista. Kokouksen jälkeen minut olisi haluttu 'iltateelle', mutta kieltäydyin kohteliaasti, koska tiesin mitä odottaa.

Kokonaisuutena minulle jäi sellainen kuva että 'hyvin on opetettu oleman kohteliaita' eli vähän sama tunne kuin lentokentällä virkailija tervehtii ystävällisesti ja vaihtaa muutaman sanan. Kun nykyisin lähden reissuun en edes halua mennä 'kotiin', vaan haluan tavata erilaisa ihmisiä, oppia tuntemaan heidän tapojaan, mailmankatsomustaan, uskomuksiaan jne. Miksi yleensäkän kannatta matkustaa jos haluaa nähdä ne samat jaaritukset jotka löytyy omastakin seurakunnasta??

Tuosta Jt:n ystävällisyydestä ja sen pinnallisuudesta minulta on myös hyvä kokemus noin 15 vuoden takaa. Me oltiin muutaman veljen kanssa kiertelemässä asunto autolla euroopassa ja yhden mukana olleen veljen sisko oli naimisissa Ranskalaisen miehen kanssa. Me oltiin myös heidän luonaan vajaan viikon verran. Meidät otettiin tevetulleina vastaan mutta jo muutaman päivän jälkeen ystävällinen ulkokuori alkoi rakoilla eikä meitä nuoria sällejä enää niin mielellään majoitettukkaan. Mies oli ymmärtänyt että me ollaan vain muutama yö, mutta kun majoitus venyi lähes viikon mittaiseksi niin sinä aikan alkoi jo kummasti paljastua todelliset tunteet ja tuo 'kokous kiiltokuva' oli tipotiessä. Haluan tällä vain sanoa sitä, että vaikka Jt:t saavatkin usein hyvän vastaanoton käydessään kokouksissa toisissa maissa, niin kyse ei minusta ole kuitenkaan aidoista tunteista vaan hyvästä käytöksestä joka on opiskeltu ,joten tuo yhtä suurta perhettä vertaus on kyllä pahasti liioteltu.

• theos

...saa niin JT:t kuin kaikki hihhulilahkolaisetkin elämään onnellisena omassa harhaopissaan.

JT ovat tyytyväisiä olemattomiin opinkappaleisiinsa ja dogmeihinsa siinä missä muutkin harhauskoiset. Mitä se todistaa? Mitä todistaa se, ettei tälläKÄÄN palstalla yksikään JT kykene puolustamaan Ainoan Oikean Totuuden opetuksiaan?

• Jukka

Kiitos kaikille vastauksista. Joku kirjoitti entisten jäsenten katkeruudesta.
      Varmasti kaikilla ihmisillä on elämästä yleensä joitain ikäviä kokemuksia. Myös uskonnollisissa liikkeissä mukana olevilla. En vähättele kenenkään kokemuksia, mutta kannustan menemään elämässä eteenpäin. Tärkeää on oppia antamaan anteeksi itselle ja muille. Mielessä pyörivät katkeruuden ja vihan tunteet ovat melkoisen kuluttavia henkisesti.Eikö ole ikävää jos tälläiset ovat vaivana myrkyttämässä mieltä? Uskon että ihminen voi itsekin tehdä jotain henkisen hyvinvointinsa eteen. On hieno tunne kun jonkin negatiivisen asian saa käsiteltyä ja siitä tulee todellakin taaksejäänyttä elämää.

En ole miettinyt erottamiseen liittyviä asioita. Olen vain avoimesti tutustumassa asioihin, eikä kysymys liittymistä ole laisinkaan ajankohtainen, siitä en osaa sanoa mitään.
      Ystäväni ja vanhempani eivät ole uskonnollisia ihmisiä. Joten kukaan ei ainakaan jätä minua.
      Suhtaudun todistajiin ainoastaan hengellisinä kavereina,syvemmästä ystävyydestä voi tuskin puhua jos yhteydenpito tosiaan päättyy kokonaan jonkun lähdettyä toiminnasta. Mikäli koen myöhemmin pettymyksen,syytän tyhmyyttäni ja lähden pois vähin äänin.

Kaikilla uskonnollisilla liikkeillä on entiset jäsenensä jotka vastustavat ja kritisoivat ankarasti. Sellaista yhteisöä ei ole olemassakaan joka koostuisi ainoastaan tyytyväisistä ihmisistä. Sopivaa seurakuntaa ei ole olemassakaan eikä löydy jos entisiltä jäseniltä kysytään.
      Eikö järkevämpää ole tutustua maltillisesti itse ja muodostaa omat mielipiteensä asiasta, sekä pohtia onko tyytyväinen saamiinsa vastauksiin?

• theos

• mutta vältä

verkostomarkkinoinnin karikot. Ota selvää ja kysele. Mieti saamiasi vastauksia ihan itse. Ole kriittinen joka suhteessa. Kuten edellä jo tuli selväksi, sinulla ei ole suvun velvotteita, joten voit vapaasti muodostaa oman käsityksen. Vältä rakkauspommitusansat. Voit myös hiukan tutkailla mitä pinnan alla piilee ja tutustu seuran historiaan. Älä ainakaan syöksy avioliittoon jt:n kanssa.

• joku JT

Hei,

Vaikutat mukavalta tyypiltä.

Sanoit hyvin, että kannattaa itse ottaa selvää. Kannattaakin tutustua ja olla tekemisissä Jehovan todistajien kanssa itse, kuten olet ollutkin (näin ymmärsin), niin näkee millaisia he ovat. Täältä palstastahan saa varsin yksipuolisen kuvan. (Itse olen viime aikoina ajatellut että Jehovan todistajista heiltä itseltään tietoa haluavat löytävät kyllä hakukoneen ensimmäisestä linkistä viralliset sivut ja puhelinluettelosta valtakunnansalin yhteystiedot, tai odottavat että ovelle tulee JT:ia.)

>

Tuosta yhteisöstä hylkäämisestä eräs ajatus mikä täällä tulee ehkä harvemmin esille: Jehovan todistajista jotkut voivat jättäytyä sivuun eli lakata käymästä kokouksissa ja kenttäpalveluksessa ihmisten ovilla. Kuitenkin henkilö saattaa edelleen elää Raamatun moraalinormien mukaan. Eli häntä ei eroteta seurakunnasta. Muut seurakunnan jäsenet voivat olla edelleen häneen yhteydessä. Esim. minä moikkaan ja juttelen aina kun näen erästä henkilöä joka on sairautensa vuoksi masentunut eikä jaksa käydä kokouksissa usein. Muutenkin hänen kanssaan olen toisinaan tekemisissä(vaikka ei niin läheisiä tuttuja olla, muita tuttuja hänellä on useita).

Seurakunnasta ei eroteta kuin vakavan väärin teon ja sen harjoittamisen takia. (esim. 1. Korinttolaiskirje 5:9-13, syy on se ettei väärinteot leviä muihin seurakunnan jäseniin). Minun tuntumani mukaan useimmat (muutamista Jehovan todistajana toiminnan jättävät) vain "jättäytyvät sivuun". Harvat erotetaan, ja silloin hyvällä syyllä. Minä en pitäisi sellaista henkilöä enää hengellisenä ystävänä jos hän hylkää minulle tärkeät elämänarvot ja moraaliperiaatteet. Jos tämä olisi perheenjäsen, niin toki minulla olisi velvollisuus huolehtia perheestäni. (1. Timoteukselle 5:8)

Sanoin tämän vaan esimerkkinä. Raamatustahan voidaan lukea, että on hyvä käydä oppimassa kokouksissa ja 'rohkaista toisia', ja 'antaa suullinen julistus uskosta' kertomalla siitä toisille. Minusta on myös mielenkiintoista tutkia asioita. Esim. olen tutkinut itsekseni uskontojen historiaa (Esim. miten eri uskonnot ja yleiset käsitykset syntyivät ja kristikunnan historiaa).

Kaikilla uskonnoilla lienee entisiä jäseniä, mutta eikö ole mielenkiintoista että Jehovan todistajalla on myös hyvin aktiivisia vastustavia sellaisia? Esim. mielenosoitukset konventtipaikan ulkopuolella sateessa :D

Johannes 15:18-20 (Kirkkoraamattu 1992):
        "18 Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. 19 Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan..siksi maailma vihaa teitä. 20"Muistakaa, mitä teille sanoin: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos minua on vainottu, vainotaan teitäkin."

Tuskin Juudaskaan puhui hyvää Jeesuksesta kavaltamisen jälkeen..

Katkeruus mistä puhuit, on sitä mitä luopiot (Raamatullinen nimitys) osoittavat. He ovat usein ylpeitä ja herkästi loukkaantuvia ihmisten epätäydellisyyksiin (tai etsivät tekosyitä). He ovat pieni osa niistä jotka erotetaan Jehovan todistajien seurakunnista. Useimmat haluavat takaisin, ja muutettuaan elämäntapansa heidät otetaan iloisina vastaan (seurakunnan vanhimmat myös käyvät säännöllisesti tällaisten luona selittämässä miten voi päästä takaisin seurakuntaan). En muista että meidän seurakunnassa olisi usein erotettu ketään. Tässä viime aikoina oli eräs joka otettiin takaisin joidenkin kuukausien jälkeen. Hän oli hyvin iloinen, kun muut toivottivat hänet tervetulleeksi takaisin. Ja me muut tietenkin myös.

- eräs yksittäinen JT

• salaisuus?
        joku JT kirjoitti:

Hei,

Sanoit hyvin, että kannattaa itse ottaa selvää. Kannattaakin tutustua ja olla tekemisissä Jehovan todistajien kanssa itse, kuten olet ollutkin (näin ymmärsin), niin näkee millaisia he ovat. Täältä palstastahan saa varsin yksipuolisen kuvan. (Itse olen viime aikoina ajatellut että Jehovan todistajista heiltä itseltään tietoa haluavat löytävät kyllä hakukoneen ensimmäisestä linkistä viralliset sivut ja puhelinluettelosta valtakunnansalin yhteystiedot, tai odottavat että ovelle tulee JT:ia.)

>

Tuosta yhteisöstä hylkäämisestä eräs ajatus mikä täällä tulee ehkä harvemmin esille: Jehovan todistajista jotkut voivat jättäytyä sivuun eli lakata käymästä kokouksissa ja kenttäpalveluksessa ihmisten ovilla. Kuitenkin henkilö saattaa edelleen elää Raamatun moraalinormien mukaan. Eli häntä ei eroteta seurakunnasta. Muut seurakunnan jäsenet voivat olla edelleen häneen yhteydessä. Esim. minä moikkaan ja juttelen aina kun näen erästä henkilöä joka on sairautensa vuoksi masentunut eikä jaksa käydä kokouksissa usein. Muutenkin hänen kanssaan olen toisinaan tekemisissä(vaikka ei niin läheisiä tuttuja olla, muita tuttuja hänellä on useita).

Seurakunnasta ei eroteta kuin vakavan väärin teon ja sen harjoittamisen takia. (esim. 1. Korinttolaiskirje 5:9-13, syy on se ettei väärinteot leviä muihin seurakunnan jäseniin). Minun tuntumani mukaan useimmat (muutamista Jehovan todistajana toiminnan jättävät) vain "jättäytyvät sivuun". Harvat erotetaan, ja silloin hyvällä syyllä. Minä en pitäisi sellaista henkilöä enää hengellisenä ystävänä jos hän hylkää minulle tärkeät elämänarvot ja moraaliperiaatteet. Jos tämä olisi perheenjäsen, niin toki minulla olisi velvollisuus huolehtia perheestäni. (1. Timoteukselle 5:8)

Sanoin tämän vaan esimerkkinä. Raamatustahan voidaan lukea, että on hyvä käydä oppimassa kokouksissa ja 'rohkaista toisia', ja 'antaa suullinen julistus uskosta' kertomalla siitä toisille. Minusta on myös mielenkiintoista tutkia asioita. Esim. olen tutkinut itsekseni uskontojen historiaa (Esim. miten eri uskonnot ja yleiset käsitykset syntyivät ja kristikunnan historiaa).

Kaikilla uskonnoilla lienee entisiä jäseniä, mutta eikö ole mielenkiintoista että Jehovan todistajalla on myös hyvin aktiivisia vastustavia sellaisia? Esim. mielenosoitukset konventtipaikan ulkopuolella sateessa :D

"18 Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. 19 Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan..siksi maailma vihaa teitä. 20"Muistakaa, mitä teille sanoin: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos minua on vainottu, vainotaan teitäkin."

Katkeruus mistä puhuit, on sitä mitä luopiot (Raamatullinen nimitys) osoittavat. He ovat usein ylpeitä ja herkästi loukkaantuvia ihmisten epätäydellisyyksiin (tai etsivät tekosyitä). He ovat pieni osa niistä jotka erotetaan Jehovan todistajien seurakunnista. Useimmat haluavat takaisin, ja muutettuaan elämäntapansa heidät otetaan iloisina vastaan (seurakunnan vanhimmat myös käyvät säännöllisesti tällaisten luona selittämässä miten voi päästä takaisin seurakuntaan). En muista että meidän seurakunnassa olisi usein erotettu ketään. Tässä viime aikoina oli eräs joka otettiin takaisin joidenkin kuukausien jälkeen. Hän oli hyvin iloinen, kun muut toivottivat hänet tervetulleeksi takaisin. Ja me muut tietenkin myös.

- eräs yksittäinen JT

hieman oksettaa!!

• ????????????
        joku JT kirjoitti:

Hei,

>

- eräs yksittäinen JT

ketään, muta on otettu iloisena takaisin. Ei mun matikkapää kyllä ymmärrä?

• Jukka
        joku JT kirjoitti:

Hei,

>

- eräs yksittäinen JT

Kiitokset tuosta pitkästä ja valaisevasta kirjoituksestasi.
        On oikeastaan ihmeellistä että olen kiinnostunut tästä uskonnosta. Itse suhtauduin aiemmin Jehovan todistajien uskontoon "tuhoisana lahkolaisuutena".
        Kotona minulle opetettiin että vain luterilainen tapauskonnollisuus on hyväksyttävää ja että joihinkin uskonnollisiin liikkeisiin kuuluvat ihmiset ovat "hurahtaneita".
        Kiinnostuin JT uskosta luettuani lehtiä, joita julkaisette. Niitä vain alkoi satelemaan tielleni kuin johdatuksesta. Löysin niitä junista, aiemman työpaikkani aulasta ym
        Uteliaisuudesta suorastaan ahmin niitä sitä mukaa kuin löysin.Koin lehdet hyvin mielenkiintoisiksi ja innostaviksi. En uskaltanut soittaa tai kirjoittaa lehdessä mainittuihin osoitteisiin :) Jonkun aikaa sitten alkoi tuntumaan että lisätietoja on pakko saada.
        Samoihin aikoihin ovikelloni sitten soi...
        Olen lukenut muutamia kirjoja joista olen tykännyt kovasti. Perinteisiä kristinuskon näkemyksiä olen vieroksunut niin kauan kuin muistan. Olen kokenut saavani väärää opetusta, ne eivät kelpaa vaikka niitä on minullekin tarjottu.

Olen lukenut entisten jäsenten kirjoituksia, mutta tasapuolisuuden nimissä haluan myös todistajien näkemyksiä. Tietämykseni onkin lisääntynyt ja olen oppinut monia hyviä asioita. Hitaasti menen näissä asioissa eteenpäin ja katson onko tämä se asia jonka koen omakseni.

Hyvä tietää ettei seurakunnasta eroteta pienten asioiden perusteella. Entisten jäsenten kirjoituksista saa kuvan että jäseniä erotetaan todella helposti. Olen sitä mieltä että uskonnolliset liikkeet saavat erottaa jäseniään. Mitä järkeä touhussa on jos ihmiset voivat olla mukana ilman että heidän vakaumuksensa millään tavalla näkyy?

Mistä löytyisi hyvä kirja kristikunnan historiasta? Osaatko suositella?

Tietysti on hyvä että nämä erottamiseen ym liittyvät asiat ovat tiedossa alusta asti. Silloin ei ainakaan tarvitse syyttää ketään siitä ettei tiennyt. Kriittistä tietoutta on siis hankittu, mutta positiiviset asiat painavat enemmän.
        Se että alkaa itse ottamaan asioista selvää kuulupuheiden sijaan, vaatii rohkeutta. Ainakin minusta.

• Lähimmäinen.
        Jukka kirjoitti:

Kiitokset tuosta pitkästä ja valaisevasta kirjoituksestasi.
        On oikeastaan ihmeellistä että olen kiinnostunut tästä uskonnosta. Itse suhtauduin aiemmin Jehovan todistajien uskontoon "tuhoisana lahkolaisuutena".
        Kotona minulle opetettiin että vain luterilainen tapauskonnollisuus on hyväksyttävää ja että joihinkin uskonnollisiin liikkeisiin kuuluvat ihmiset ovat "hurahtaneita".
        Kiinnostuin JT uskosta luettuani lehtiä, joita julkaisette. Niitä vain alkoi satelemaan tielleni kuin johdatuksesta. Löysin niitä junista, aiemman työpaikkani aulasta ym
        Uteliaisuudesta suorastaan ahmin niitä sitä mukaa kuin löysin.Koin lehdet hyvin mielenkiintoisiksi ja innostaviksi. En uskaltanut soittaa tai kirjoittaa lehdessä mainittuihin osoitteisiin :) Jonkun aikaa sitten alkoi tuntumaan että lisätietoja on pakko saada.
        Samoihin aikoihin ovikelloni sitten soi...
        Olen lukenut muutamia kirjoja joista olen tykännyt kovasti. Perinteisiä kristinuskon näkemyksiä olen vieroksunut niin kauan kuin muistan. Olen kokenut saavani väärää opetusta, ne eivät kelpaa vaikka niitä on minullekin tarjottu.

Olen lukenut entisten jäsenten kirjoituksia, mutta tasapuolisuuden nimissä haluan myös todistajien näkemyksiä. Tietämykseni onkin lisääntynyt ja olen oppinut monia hyviä asioita. Hitaasti menen näissä asioissa eteenpäin ja katson onko tämä se asia jonka koen omakseni.

Hyvä tietää ettei seurakunnasta eroteta pienten asioiden perusteella. Entisten jäsenten kirjoituksista saa kuvan että jäseniä erotetaan todella helposti. Olen sitä mieltä että uskonnolliset liikkeet saavat erottaa jäseniään. Mitä järkeä touhussa on jos ihmiset voivat olla mukana ilman että heidän vakaumuksensa millään tavalla näkyy?

Mistä löytyisi hyvä kirja kristikunnan historiasta? Osaatko suositella?

Tietysti on hyvä että nämä erottamiseen ym liittyvät asiat ovat tiedossa alusta asti. Silloin ei ainakaan tarvitse syyttää ketään siitä ettei tiennyt. Kriittistä tietoutta on siis hankittu, mutta positiiviset asiat painavat enemmän.
        Se että alkaa itse ottamaan asioista selvää kuulupuheiden sijaan, vaatii rohkeutta. Ainakin minusta.

Ennen kasteelle menoa tutkitaan Järjestökirja jossa on myös "kastekysymykset" siinä tulee selvästi esille mikä on "oikein" ja mikä "väärin" raamatun mukaan ja mistä asioista voidaan erottaa seurakunnasta! siitä huolimatta monet EX-JT kehtaavat väittää että näin ei ole!!he eivät tienneet asiasta mitään!!Onko väärin jos erotetaan moraalittomuuden takia, juoppouden takia ym. miltä näyttäisi seurakunta jossa saisi tehdä mitä haluaa!!

• salaisuus?
        joku JT kirjoitti:

Hei,

>

- eräs yksittäinen JT

on kaksi eriasiaa!

SANOIT VIESTISSÄSI; "(seurakunnan vanhimmat myös käyvät säännöllisesti tällaisten luona selittämässä miten voi päästä takaisin seurakuntaan)."
        Tiedän useita entisiä JT joiden luona ei ole käyty vuosiin tai ei ollenkaan??

• UskoToivo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Ennen kasteelle menoa tutkitaan Järjestökirja jossa on myös "kastekysymykset" siinä tulee selvästi esille mikä on "oikein" ja mikä "väärin" raamatun mukaan ja mistä asioista voidaan erottaa seurakunnasta! siitä huolimatta monet EX-JT kehtaavat väittää että näin ei ole!!he eivät tienneet asiasta mitään!!Onko väärin jos erotetaan moraalittomuuden takia, juoppouden takia ym. miltä näyttäisi seurakunta jossa saisi tehdä mitä haluaa!!

Ei kukaan ole kyseenalaistanut itse erottamista vaan erotettujen kohtelua, joka on julmaa, rakkaudetonta ja epäraamatullista.

• Lähimmäinen.
        UskoToivo kirjoitti:

Ei kukaan ole kyseenalaistanut itse erottamista vaan erotettujen kohtelua, joka on julmaa, rakkaudetonta ja epäraamatullista.

Onko erotettujen kohtelu epäraamatullista?

Voisivatko uskolliset kristityt toivottaa luopiot tervetulleiksi seuraansa, joko henkilökohtaisesti tai lukemalla heidän kirjallisuuttaan?

2. Joh. 9, 10: ”Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. – – Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.”

Room. 16:17, 18: ”Minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka aiheuttavat jakaumia ja antavat kompastumisen aiheita vastoin sitä opetusta, jonka te olette oppineet, ja karttamaan heitä. – – lipevin sanoin ja mairittelevin puhein he viettelevät vilpittömien sydämet.”

Kuinka vakavaa luopumus on?

2. Piet. 2:1: ”Juuri nämä tuovat salavihkaa tuhoisia lahkoja ja kieltävät omistajankin, joka heidät osti, ja tuottavat siten itselleen pikaisen tuhon.”

Job 13:16: ”Kukaan luopio ei tule hänen [Jumalan] eteensä.”

Hepr. 6:4–6: ”Mahdotonta on niitä, jotka on kerta kaikkiaan valistettu ja jotka ovat maistaneet taivaallista ilmaista lahjaa ja tulleet pyhästä hengestä osallisiksi ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan asiainjärjestelmän voimia, mutta jotka ovat luopuneet, elvyttää jälleen katumukseen, koska he itse panevat Jumalan Pojan uudelleen paaluun ja saattavat hänet julkisen häpeän alaiseksi.”

• kuvastin.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Voisivatko uskolliset kristityt toivottaa luopiot tervetulleiksi seuraansa, joko henkilökohtaisesti tai lukemalla heidän kirjallisuuttaan?

2. Joh. 9, 10: ”Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. – – Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.”

Room. 16:17, 18: ”Minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka aiheuttavat jakaumia ja antavat kompastumisen aiheita vastoin sitä opetusta, jonka te olette oppineet, ja karttamaan heitä. – – lipevin sanoin ja mairittelevin puhein he viettelevät vilpittömien sydämet.”

2. Piet. 2:1: ”Juuri nämä tuovat salavihkaa tuhoisia lahkoja ja kieltävät omistajankin, joka heidät osti, ja tuottavat siten itselleen pikaisen tuhon.”

Hepr. 6:4–6: ”Mahdotonta on niitä, jotka on kerta kaikkiaan valistettu ja jotka ovat maistaneet taivaallista ilmaista lahjaa ja tulleet pyhästä hengestä osallisiksi ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan asiainjärjestelmän voimia, mutta jotka ovat luopuneet, elvyttää jälleen katumukseen, koska he itse panevat Jumalan Pojan uudelleen paaluun ja saattavat hänet julkisen häpeän alaiseksi.”

Miten ymmärrät Jeesuksen kertomuksen karanneesta lampaasta?

• kuvastin. kirjoitti:

Miten ymmärrät Jeesuksen kertomuksen karanneesta lampaasta?

Ei hän ymmärrä sitä mitenkään. Mutta hän voi kyllä laittaa sinulle siitä vt-seuran artikkeleita jos niitä sattuu löytämään.

• UskoToivo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>>Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa.

Mikä oli Kristuksen opetus esim. suhtautumisessa lähimmäisiin? Pitikö heitä vihata? Vai rakastaa? onko seurakunnasta erotettu jehovantodistaja ystävä vai vihollinen? Miten Jeesuksen opetuksen mukaan piti suhtautua jopa vihollisiin?

*** 43 Te olette kuulleet sanotun: ’Sinun on rakastettava lähimmäistäsi ja vihattava vihollistasi.’ 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä, 45 jotta osoittautuisitte taivaissa olevan Isänne pojiksi, koska hän antaa aurinkonsa nousta pahoille ja hyville ja antaa sataa vanhurskaille ja epävanhurskaille. 46 Sillä jos rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, mikä palkka teillä on? Eivätkö veronkantajatkin tee samoin? 47 Ja jos tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä poikkeuksellista teette? Eivätkö kansakuntien ihmisetkin tee samoin? 48 Teidän on siis oltava täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. (Matteus 5:43-48)

Sitä paitsi, kun sinä repäiset jakeita pois asiayhteydestä, ajatus vääristyy. Katsotaanpa mistä oikein oli kyse tuossa 2. Johanneksen kirjeessä. Lainataan vähän laajemmin.

*** 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan. 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. (Jakeet 7-11)

Oli siis kyse niistä "jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista". Jos joku on erotettu esim. haureuden perusteella, ajatteletko, että hän ei usko Kristuksen tulleen lihassa? Tai jos joku on erotettu tupakanpolton tähden, luuletko ettei hän tunnusta Kristuksen tulleen lihassa?

Älä hyvä veli revi jakeita miten sattuu. Katso aina asiayhteys. Se nyt ei esim. tässä Johanneksen kirjeen kohdassa millään tavalla viittaa siihen, että karttaisimme sukulaistamme, joka inhimillisen heikkouden takia on erotettu seurakunnasta.

Nuo muut kohdat jääkööt omaan arvoonsa, joku toinen voi kommentoida sinulle niistä.

• Lähimmäinen.
        UskoToivo kirjoitti:

>>Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa.

Mikä oli Kristuksen opetus esim. suhtautumisessa lähimmäisiin? Pitikö heitä vihata? Vai rakastaa? onko seurakunnasta erotettu jehovantodistaja ystävä vai vihollinen? Miten Jeesuksen opetuksen mukaan piti suhtautua jopa vihollisiin?

*** 43 Te olette kuulleet sanotun: ’Sinun on rakastettava lähimmäistäsi ja vihattava vihollistasi.’ 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä, 45 jotta osoittautuisitte taivaissa olevan Isänne pojiksi, koska hän antaa aurinkonsa nousta pahoille ja hyville ja antaa sataa vanhurskaille ja epävanhurskaille. 46 Sillä jos rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, mikä palkka teillä on? Eivätkö veronkantajatkin tee samoin? 47 Ja jos tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä poikkeuksellista teette? Eivätkö kansakuntien ihmisetkin tee samoin? 48 Teidän on siis oltava täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. (Matteus 5:43-48)

Sitä paitsi, kun sinä repäiset jakeita pois asiayhteydestä, ajatus vääristyy. Katsotaanpa mistä oikein oli kyse tuossa 2. Johanneksen kirjeessä. Lainataan vähän laajemmin.

*** 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan. 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. (Jakeet 7-11)

Oli siis kyse niistä "jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista". Jos joku on erotettu esim. haureuden perusteella, ajatteletko, että hän ei usko Kristuksen tulleen lihassa? Tai jos joku on erotettu tupakanpolton tähden, luuletko ettei hän tunnusta Kristuksen tulleen lihassa?

Älä hyvä veli revi jakeita miten sattuu. Katso aina asiayhteys. Se nyt ei esim. tässä Johanneksen kirjeen kohdassa millään tavalla viittaa siihen, että karttaisimme sukulaistamme, joka inhimillisen heikkouden takia on erotettu seurakunnasta.

Nuo muut kohdat jääkööt omaan arvoonsa, joku toinen voi kommentoida sinulle niistä.

Siis esim. aviorikkojat eivät ole tehneet väärin? heitä pitää rakastaa? EX-JT jotka pyörivät näillä palstoilla heillä ei ole aikomustkaan tulla takaisin järjestöön, monilla on kokopäivätyö parjata entisiä uskontovereitaan!heitä ei ole erotettu huvin vuoksi!Voimme rukoilla kaikkien erotettujen puolesta että he tulisivat takaisin totuuteen mutta jos suhtaudumme heihin kuin ei mitään olisi tapahtunut niin onko se oikein?

Raamatussa kerrotaan "tuhlaajapojasta" hän katui tekojaan ja palasi Isänsä luo, tekevätkö EX-JT näin?

• UskoToivo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Siis esim. aviorikkojat eivät ole tehneet väärin? heitä pitää rakastaa? EX-JT jotka pyörivät näillä palstoilla heillä ei ole aikomustkaan tulla takaisin järjestöön, monilla on kokopäivätyö parjata entisiä uskontovereitaan!heitä ei ole erotettu huvin vuoksi!Voimme rukoilla kaikkien erotettujen puolesta että he tulisivat takaisin totuuteen mutta jos suhtaudumme heihin kuin ei mitään olisi tapahtunut niin onko se oikein?

Raamatussa kerrotaan "tuhlaajapojasta" hän katui tekojaan ja palasi Isänsä luo, tekevätkö EX-JT näin?

>>Raamatussa kerrotaan "tuhlaajapojasta" hän katui tekojaan ja palasi Isänsä luo, tekevätkö EX-JT näin?

Oli hyvä, että otit esille tämän tuhlaajapoikakertomuksen. Se tuo esille juuri sen oikean suhtautumistavan, mitä meidänkin pitäisi jäljitellä. Kun tuhlaajapoika tuli kotiinpäin, isä näki hänet jo kaukaa. Silloin isä ei vielä tiennyt, tuliko poika pummaamaan lisää rahaa vai katuiko hän menettelyään. Siitä huolimatta isä riensi innoissaan poikaa vastaan.

Jos Isä olisi ollut Vartiotornilehden lukija, hän olisi tiennyt, että hänen täytyy mennä piiloon ja olla kohtaamatta poikaansa. Pojalle ei saanut sanoa edes "hei". Mutta isällä oli oikea asenne, hänen omatuntonsa vaati häntä ottamaan poikansa vastaan ilman ehtoja.

Varmuuden vuoksi lainaan tähän osan tästä kirjoituksesta:

*** 17 Kun hän tuli järkiinsä, hän sanoi: ’Kuinka monella isäni palkkalaisella on runsaasti leipää, kun taas minä olen menehtymässä täällä nälkään! 18 Minä tahdon nousta ja lähteä matkaan isäni luo ja sanoa hänelle: ”Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. 19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan sinun pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.” ’ 20 Niin hän nousi ja meni isänsä luo. Kun hän oli vielä pitkän matkan päässä, hänen isänsä näki hänet ja liikuttui säälistä, ja hän juoksi ja lankesi pojan kaulaan ja suuteli häntä hellästi. 21 Silloin poika sanoi hänelle: ’Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan sinun pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.’ 22 Mutta isä sanoi orjilleen: ’Nopeasti! Tuokaa pitkä vaate, paras, ja pukekaa hänet siihen, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja sandaalit hänen jalkaansa. 23 Ja tuokaa syötetty nuori sonni, teurastakaa se, ja syödään ja pidetään hauskaa, 24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja heräsi jälleen eloon; hän oli kadonnut ja on löytynyt.’ Ja he rupesivat pitämään hauskaa. (Luukas 15:17-24)

Lainaus päättyi tähän. Huomasitko tämän: "Kun hän oli vielä pitkän matkan päässä, hänen isänsä näki hänet ja liikuttui säälistä, ja hän juoksi ja lankesi pojan kaulaan ja suuteli häntä hellästi. 21 Silloin poika sanoi hänelle: ’Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan."

Isä näki poikansa kaukaa ja liikuttui säälistä. Vasta myöhemmin kävi ilmi, että poika katui. Isä rakasti poikaansa ehdoitta. Niin meidänkin tulisi tehdä.

• et sillee
        joku JT kirjoitti:

Hei,

>

- eräs yksittäinen JT

...hän katui tekoaan, että oli kavaltanut Jeesuksen, tarjosi takaisin rahoja, jotka oli papeilta saanut, sanoi: "tein väärin kun kavalsin viattoman veren." Tämän jälkeen tappoi itsensä hirttäytymällä, kun ei saanut tehtyä tekemättömäksi.
        Matteus 27:3-10 KR92

>>Tuskin Juudaskaan puhui hyvää Jeesuksesta kavaltamisen jälkeen..

• Lähimmäinen.
        UskoToivo kirjoitti:

>>Raamatussa kerrotaan "tuhlaajapojasta" hän katui tekojaan ja palasi Isänsä luo, tekevätkö EX-JT näin?

Oli hyvä, että otit esille tämän tuhlaajapoikakertomuksen. Se tuo esille juuri sen oikean suhtautumistavan, mitä meidänkin pitäisi jäljitellä. Kun tuhlaajapoika tuli kotiinpäin, isä näki hänet jo kaukaa. Silloin isä ei vielä tiennyt, tuliko poika pummaamaan lisää rahaa vai katuiko hän menettelyään. Siitä huolimatta isä riensi innoissaan poikaa vastaan.

Jos Isä olisi ollut Vartiotornilehden lukija, hän olisi tiennyt, että hänen täytyy mennä piiloon ja olla kohtaamatta poikaansa. Pojalle ei saanut sanoa edes "hei". Mutta isällä oli oikea asenne, hänen omatuntonsa vaati häntä ottamaan poikansa vastaan ilman ehtoja.

Varmuuden vuoksi lainaan tähän osan tästä kirjoituksesta:

*** 17 Kun hän tuli järkiinsä, hän sanoi: ’Kuinka monella isäni palkkalaisella on runsaasti leipää, kun taas minä olen menehtymässä täällä nälkään! 18 Minä tahdon nousta ja lähteä matkaan isäni luo ja sanoa hänelle: ”Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. 19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan sinun pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.” ’ 20 Niin hän nousi ja meni isänsä luo. Kun hän oli vielä pitkän matkan päässä, hänen isänsä näki hänet ja liikuttui säälistä, ja hän juoksi ja lankesi pojan kaulaan ja suuteli häntä hellästi. 21 Silloin poika sanoi hänelle: ’Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan sinun pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.’ 22 Mutta isä sanoi orjilleen: ’Nopeasti! Tuokaa pitkä vaate, paras, ja pukekaa hänet siihen, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja sandaalit hänen jalkaansa. 23 Ja tuokaa syötetty nuori sonni, teurastakaa se, ja syödään ja pidetään hauskaa, 24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja heräsi jälleen eloon; hän oli kadonnut ja on löytynyt.’ Ja he rupesivat pitämään hauskaa. (Luukas 15:17-24)

Lainaus päättyi tähän. Huomasitko tämän: "Kun hän oli vielä pitkän matkan päässä, hänen isänsä näki hänet ja liikuttui säälistä, ja hän juoksi ja lankesi pojan kaulaan ja suuteli häntä hellästi. 21 Silloin poika sanoi hänelle: ’Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan."

Isä näki poikansa kaukaa ja liikuttui säälistä. Vasta myöhemmin kävi ilmi, että poika katui. Isä rakasti poikaansa ehdoitta. Niin meidänkin tulisi tehdä.

Kyllä tuo poika katui tekojaan kun huomasi missä oli ollut "rypemässä" Huom. hän oli kauan pois kotoaan mitä hän ajatteli ja teki?

*** 17 Kun hän tuli järkiinsä, hän sanoi: ’Kuinka monella isäni palkkalaisella on runsaasti leipää, kun taas minä olen menehtymässä täällä nälkään! 18 Minä tahdon nousta ja lähteä matkaan isäni luo ja sanoa hänelle: ”Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan.

Hän myönsi tehneensä syntiä!! Miten on monien EX-JT kanssa? he eivät koskaan myönnä tehneensä väärin! Täällä on sellaisia jotka on erotettu tai eronneet yli 20v sitten! he eivät näytä minkäänlaisia katumuksen merkkejä! Mitä Jehova ajattelee tällaisista katumattomista synnintekijöistä????

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Kyllä tuo poika katui tekojaan kun huomasi missä oli ollut "rypemässä" Huom. hän oli kauan pois kotoaan mitä hän ajatteli ja teki?

*** 17 Kun hän tuli järkiinsä, hän sanoi: ’Kuinka monella isäni palkkalaisella on runsaasti leipää, kun taas minä olen menehtymässä täällä nälkään! 18 Minä tahdon nousta ja lähteä matkaan isäni luo ja sanoa hänelle: ”Isä, olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan.

Hän myönsi tehneensä syntiä!! Miten on monien EX-JT kanssa? he eivät koskaan myönnä tehneensä väärin! Täällä on sellaisia jotka on erotettu tai eronneet yli 20v sitten! he eivät näytä minkäänlaisia katumuksen merkkejä! Mitä Jehova ajattelee tällaisista katumattomista synnintekijöistä????

Tässä lainaus w 95 15/12 s.28

Miksi jotkut erotetaan

Vaikka kristillisestä seurakunnasta erotetaankin tuhansia joka vuosi, heitä on prosenttisesti, maailman lähes viiteen miljoonaan todistajaan verrattuna, vain vähän. Miksi jotakuta kristilliseen seurakuntaan kuuluvaa vastaan täytyy ryhtyä näin koviin toimiin? Ratkaiseva seikka on muun muassa se, millaisesta väärinteosta on kyse. Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, katuuko väärintekijä aidosti sitä vakavaa väärää tekoa, johon hän on syyllistynyt. Jos hän on katunut todella sydämestään, kääntynyt Jehovan puoleen hartaassa rukouksessa, anonut anteeksi Häntä vastaan tekemäänsä syntiä ja etsinyt seurakunnan vastuullisten veljien apua, häntä voidaan auttaa pääsemään takaisin Jumalan suosioon ja pysymään seurakunnan jäsenenä (Sananlaskut 28:13; Jaakobin kirje 5:14, 15).

Kun lapsi, jolla on hyvä, terve suhde isäänsä, tekee jotakin, mikä murehduttaa isää, kummankin tulee nopeasti pyrkiä palauttamaan tuo kallisarvoinen suhde ennalleen. Samalla tavoin mekin astumme mitä kallisarvoisimpaan suhteeseen Jehovan kanssa vihkiessämme elämämme hänelle. Sen vuoksi kun teemme jotakin, mikä murehduttaa taivaallista Isäämme, meidän tulee toimia nopeasti palauttaaksemme ennalleen suhteemme häneen.

Onneksi joidenkuiden erotettujen sydämeen on vaikuttanut kuvaus tuhlaajapojasta. Jehovaa verrataan siinä rakkaudelliseen Isään, joka on valmis ottamaan takaisin katuvan syntisen, jos tämä kääntyy ja pyytää Jumalalta anteeksi. (Luukas 15:11–24.) Jehovan suosioon ja kristilliseen seurakuntaan on ollut mahdollista palata, kun on katunut aidosti ja hartaasti ja kääntynyt pois pahasta. Jotkut katuvat väärintekijät, jotka ovat tunteneet murskaavana syyllisyytensä taakan, ovat halunneet katua ja ottaa askeleita palatakseen kristillisen seurakunnan rakkaudelliseen ilmapiiriin. He ovat oppineet näin arvostamaan Jesajan 57:15:ssä olevia Jehovan sanoja.

Saatana haluaa uskotella, ettei tehtyjä syntejä voi saada anteeksi, ja estää näin ihmisiä palaamasta Jehovan rakkaudelliseen huolenpitoon. Kristuksen Jeesuksen lunastusuhri riittää kuitenkin peittämään kaikkien katuvien synnit — tosiaankin jopa ”koko maailman” perityn syntisyyden (1. Johanneksen kirje 2:1, 2). Ainoastaan Jumalan pyhää henkeä vastaan tehtyä syntiä eivät lunnaat voi peittää; tuo synti on tahallista kapinaa Jumalan hengen toimintaa vastaan, kuten Juudas Iskariotin sekä monien kirjanoppineiden ja fariseusten tekemät törkeät synnit olivat (Matteus 12:24, 31, 32; 23:13, 33; Johannes 17:12).

• Jukka
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei? Järjestössä on varmasti mukana passiivisia jäseniä, jotka eivät juurikaan välitä Jehovan todistajuudesta mutta eivät ole silti tehneet mitään väärää. He ovat siis hyväksyttävää seuraa niin kauan kuin eivät eroa? Miten eroaminen uskonnollisesta liikkeestä voi olla esim avionrikkomiseen verrattava teko?
        Seurakunnassa olevien ihmisten "hengellinen tila" on tuskin kovin hyvä, jos he ovat mukana ainoastaan välttääkseen karttamisen?
        Eikö voimakas eronneiden/erotettujen karttaminen ole omiaaan vain nostamaan heissä vihamielisyyttä toivotun katumuksen sijaan?
        UskoToivon viestiin viitaten: kuka voi sanoa mikä on yksi ja ainoa oikea tapa toimia näissä "erotusasioissa"?
        Miten pois lähteneet saadaan uudestaan kiinnostumaan ja toimintaan mukaan jos te kartatte heitä jatkuvasti?
        Itseäni eivät nämä erottamisasiat kosketa koska Sukulaiseni eivät ole todistajia eikä mahdollinen liittyminen ole ajankohtainen vuosiin. Olithan sinäkin tutkinut todella pitkään ennen kastetta?

• näin..
        Jukka kirjoitti:

Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei? Järjestössä on varmasti mukana passiivisia jäseniä, jotka eivät juurikaan välitä Jehovan todistajuudesta mutta eivät ole silti tehneet mitään väärää. He ovat siis hyväksyttävää seuraa niin kauan kuin eivät eroa? Miten eroaminen uskonnollisesta liikkeestä voi olla esim avionrikkomiseen verrattava teko?
        Seurakunnassa olevien ihmisten "hengellinen tila" on tuskin kovin hyvä, jos he ovat mukana ainoastaan välttääkseen karttamisen?
        Eikö voimakas eronneiden/erotettujen karttaminen ole omiaaan vain nostamaan heissä vihamielisyyttä toivotun katumuksen sijaan?
        UskoToivon viestiin viitaten: kuka voi sanoa mikä on yksi ja ainoa oikea tapa toimia näissä "erotusasioissa"?
        Miten pois lähteneet saadaan uudestaan kiinnostumaan ja toimintaan mukaan jos te kartatte heitä jatkuvasti?
        Itseäni eivät nämä erottamisasiat kosketa koska Sukulaiseni eivät ole todistajia eikä mahdollinen liittyminen ole ajankohtainen vuosiin. Olithan sinäkin tutkinut todella pitkään ennen kastetta?

>>Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei?>>

Kyllä. Siis eronneita tai erotettuja tulee aina karttaa eikä saa tervehtiä. Riippumatta miksi on eronnut tai erotettu tai minkälaista elämää elää.

Joku on voitu esimerkiksi erottaa muinoin kielletyn asian takia, kuten siviilipalveuksen suorittamisen tai jonkun ennen JT:ltä kielletyn lääkehoidon takia. Vaikka ko. asia olisi nykyisin JT:lle sallittu, erottaminen pysyy eikä tällaista henkilöä saa tervehtiä tai olla tekemisissä. Tai joku on voinut erota haluamatta sen tarkemmin eritellä miksi haluaa erota. Näitä kaikkia tulee karttaa eikä edes tervehtiä.

Olennaista on siis järjestön näkemyksen noudattaminen. Karttamiskäytäntö on lakihenkinen eikä sillä ole tekemistä Raamatun kanssa, vaan kyse on järjestön määräyksestä.

• näin..
        näin.. kirjoitti:

>>Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei?>>

Kyllä. Siis eronneita tai erotettuja tulee aina karttaa eikä saa tervehtiä. Riippumatta miksi on eronnut tai erotettu tai minkälaista elämää elää.

Joku on voitu esimerkiksi erottaa muinoin kielletyn asian takia, kuten siviilipalveuksen suorittamisen tai jonkun ennen JT:ltä kielletyn lääkehoidon takia. Vaikka ko. asia olisi nykyisin JT:lle sallittu, erottaminen pysyy eikä tällaista henkilöä saa tervehtiä tai olla tekemisissä. Tai joku on voinut erota haluamatta sen tarkemmin eritellä miksi haluaa erota. Näitä kaikkia tulee karttaa eikä edes tervehtiä.

Olennaista on siis järjestön näkemyksen noudattaminen. Karttamiskäytäntö on lakihenkinen eikä sillä ole tekemistä Raamatun kanssa, vaan kyse on järjestön määräyksestä.

Karttamisessa merkitystä on ainoastaan JT-järjestön jäsenyydellä, eikä esim. sillä, onko erotettu tosiasiassa lopettanut "syntisen elämänsä". Monestihan on tapauksia joissa joku on nuorena erotettu vaikka esiaviollisen seksin takia, mutta sittemmin henkilö on mennyt naimisiin ja perustanut perheen jne. Edelleen karttaminen pysyy vaikkei henkilö harjoittaisi mitään sellaista, jonka edes JT:t tuomitsevat.

JT-Karttaminen on lakihenkistä ihmisten elämällä ja perhesuhteilla leikkimistä jossa vain JT-järjestön arvovallalla on merkitystä. Raamattu ei tuollaista karttamista puolla.

• Lähimmäinen. kirjoitti:

Mitä arvelet Jehovan ajattelevan kaltaisistasi todistajista? Päivästä päivään heittelet palstalla perustelemattomia heittoja huutomerkein höystettynä.

Oliko sinulla kiire kun et ehtinyt vastaamaan vaikkapa tähän viestiin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000012477689

Toisia ollaan kyllä tuomitsemassa katumattomiksi synnintekijöiksi, mutta asiallisiin kysymyksiin ei kyetä vastaamaan.

Muista: sillä tuomiolla, jolla tuomitset, tullaan sinutkin tuomitsemaan. Ainakin Raamatun mukaan, eikö niin?

• Lähimmäinen.
        Helmisen_Viljo kirjoitti:

Mitä arvelet Jehovan ajattelevan kaltaisistasi todistajista? Päivästä päivään heittelet palstalla perustelemattomia heittoja huutomerkein höystettynä.

Oliko sinulla kiire kun et ehtinyt vastaamaan vaikkapa tähän viestiin: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000012477689

Toisia ollaan kyllä tuomitsemassa katumattomiksi synnintekijöiksi, mutta asiallisiin kysymyksiin ei kyetä vastaamaan.

Muista: sillä tuomiolla, jolla tuomitset, tullaan sinutkin tuomitsemaan. Ainakin Raamatun mukaan, eikö niin?

Miten tämä liittyy erottamiseen ja erotettuihin?

• näin..
        näin.. kirjoitti:

>>Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei>>

Tarkennetaan vielä, että kyllä näin. Vaikka eläisi miten "syntistä elämää" ja onnistuu säilyttämään seurakunnan jäsenyyden, tällaista ei karteta.

Kun taas vaikka eronnut tai erotettu eläisi miten kunniallista ja "hyvää" elämää, tätä tulee karttaa.

• Jukka
        näin.. kirjoitti:

>>Ratkaiseeko siis järjetöön kuuluminen aina sen, ketä saa tervehtiä ja ketä ei>>

Tarkennetaan vielä, että kyllä näin. Vaikka eläisi miten "syntistä elämää" ja onnistuu säilyttämään seurakunnan jäsenyyden, tällaista ei karteta.

Kun taas vaikka eronnut tai erotettu eläisi miten kunniallista ja "hyvää" elämää, tätä tulee karttaa.

Erottamiseen liittyvät asiat ja näkemykset eivät näytä olevan kovin yksiselitteisiä... Tiukkaa tekee,täytyy myöntää.

• näin..
        Jukka kirjoitti:

Erottamiseen liittyvät asiat ja näkemykset eivät näytä olevan kovin yksiselitteisiä... Tiukkaa tekee,täytyy myöntää.

Näin on. Täysin selvästi noista erottamissäännöistä näkee, että kyseessä ei ole vilpitön halu noudattaa JT:n tulkintaa Raamatun moraalinormeista.

Jos haluttaisiin vain pysyä erossa "pahasta", niin riittäisi ehkäpä vain aktiivisten väärintekijöiden karttaminen. Mutta JT:n täysin lakihenkinen karttaminen, eli KAIKKIEN ex-jäsenten karttaminen on suunniteltu enempään: sen tarkoitus on pitää yllä pelotetta ja kontrollia niitäkin varten, jotka kenties haluaisivat jättää liikkeen syystä tai toisesta. MITÄÄN muuta syytä ei ole esim. sille, että itse eronnutta ei-vastustavaa ihmistä täytyy karttaa.

Uskon että olet fiksu ihminen ja hälytyskellot soivat päässäsi tällaisia asioita kohdatessa.

• UskoToivo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>>Kyllä tuo poika katui tekojaan kun huomasi missä oli ollut "rypemässä"
        Hän myönsi tehneensä syntiä!!

Sinulle nähtävästi joutuu vääntämään rautalangasta kaikki asiat. Kyllä tuhlaajapoika tiesi katuvansa, mutta pointti onkin se, että ISÄ EI TIENNYT, ja siitä huolimatta hän riensi poikaansa vastaan ja otti tämän vastaan lämpimästi ENNENKUIN poika sanoi katuvansa. Tätä ei Vartiotorniseuran ohjeiden mukaan voi tehdä, kun ei saa edes tervehtiä.

Mutta luulen, että sinä et tule koskaan tajuamaan Raamatun tärkeitä asioita.

• Jukka
        näin.. kirjoitti:

Näin on. Täysin selvästi noista erottamissäännöistä näkee, että kyseessä ei ole vilpitön halu noudattaa JT:n tulkintaa Raamatun moraalinormeista.

Jos haluttaisiin vain pysyä erossa "pahasta", niin riittäisi ehkäpä vain aktiivisten väärintekijöiden karttaminen. Mutta JT:n täysin lakihenkinen karttaminen, eli KAIKKIEN ex-jäsenten karttaminen on suunniteltu enempään: sen tarkoitus on pitää yllä pelotetta ja kontrollia niitäkin varten, jotka kenties haluaisivat jättää liikkeen syystä tai toisesta. MITÄÄN muuta syytä ei ole esim. sille, että itse eronnutta ei-vastustavaa ihmistä täytyy karttaa.

Uskon että olet fiksu ihminen ja hälytyskellot soivat päässäsi tällaisia asioita kohdatessa.

Aloittelevana en tietenkään pysty katsomaan asioita samasta näkökulmasta kuin pitkään järjestössä olleet.
        Onhan hienoa löytää jokin kiinnostavalta tuntuva asia,nähdä mukavia ihmisiä ja lukea kivoja kirjoja jne. Ei ole varsinaisia sääntöjä eikä valvoitteita. Se tuntuu kieltämättä mukavalta.
        Toisinsanoen on vain myönteistä sanottavaa. Minulla ei ole sellaista kokonaiskuvaa JT uskosta ja elämästä vielä syntynyt. Sitä olen tässä etsimässäkin,kuten myös erilaisia näkemyksiä uskonnollisiin kysymyksiin.
        Siksi en ole ajatellutkaan liittymistä, olen vain nyt "tutustumassa" jonka ei tarvitse johtaa mihinkään.

• UskoToivo
        Jukka kirjoitti:

>>UskoToivon viestiin viitaten: kuka voi sanoa mikä on yksi ja ainoa oikea tapa toimia näissä "erotusasioissa"?

Tarkoitukseni ei ole pelotella sinua näillä erottamis- ja karttamisasioilla. Haluan tuoda kuitenkin esille sen, mikä on todellisuus JT-seurakunnissa. Esim. minua, joka olen ollut kastettuna jo yli 30 vuotta, kartetaan seurakunnassa ja sukulaisten toimesta siksi, että en ole suostunut katkaisemaan suhteitani omaan pikkusiskooni, joka erotettiin vajaa kaksi vuotta sitten. Näin karttaminen koskee hänen lisäkseen myös minua ja samalla vaimoani ja lapsiani. Tiedoksi sinulle, että yksi JT-veljeni ja yksi JT-sisareni eivät ole suostuneet puhumaan edes puhelimessa tämän erotetun siskomme kanssa pariin vuoteen. Eikö se ole sairasta ja luonnotonta?

Minä en piittaa siitä, vaikka minua kartetaan siksi, että noudatan omantuntoni ääntä ja Raamatun periaatteita, mutta minusta on surullista, kun väärinymmärretty raamatunjae riistää ihmisiltä normaalit sukulaissuhteet.

Lisäisin vielä sen, että seurakuntani vanhimmat ovat juuri tämän asian takia kuulustellee minua kotonani yli 5 tunti, joista 4 on nauhalla. Ne ovat todella järkyttävää kuultavaa sellaisesta ihmisestä, joka ei ymmärrä dogmaattisia vanhimpia ja heidän sokeaa uskoaan siihen, mitä Raamatussa ei edes ole, mutta mitä Vartiotorniseura pitää ohjenuorana.

UskoToivo, Jehovan todistaja

uskotoivo2004@yahoo.com

• JA HEIDÄN OPETUKSISTAAN
        Jukka kirjoitti:

Aloittelevana en tietenkään pysty katsomaan asioita samasta näkökulmasta kuin pitkään järjestössä olleet.
        Onhan hienoa löytää jokin kiinnostavalta tuntuva asia,nähdä mukavia ihmisiä ja lukea kivoja kirjoja jne. Ei ole varsinaisia sääntöjä eikä valvoitteita. Se tuntuu kieltämättä mukavalta.
        Toisinsanoen on vain myönteistä sanottavaa. Minulla ei ole sellaista kokonaiskuvaa JT uskosta ja elämästä vielä syntynyt. Sitä olen tässä etsimässäkin,kuten myös erilaisia näkemyksiä uskonnollisiin kysymyksiin.
        Siksi en ole ajatellutkaan liittymistä, olen vain nyt "tutustumassa" jonka ei tarvitse johtaa mihinkään.

JA KAIKESTA MUUSTA MITÄ LIITTYY TODISTAJIIN SAAT VAIN OTTAMALLA HEILTÄ ITSELTÄÄN SELVÄÄ.NÄKEMÄLLÄ JA KOKEMALLA JA ENNENKAIKKEA TOTUUS ON RAAMATUSSA. --NÄILTÄ SIVULTA ET SAA OIKEAA KUVAA,KOSKA YKSI PUHUU YHTÄ JA TOINEN TOISTA.JOTKUT OVAT VAHVASTI TIETÄVINÄÄN VAIKKA VASTAILEVAT TÄYTTÄ PUPPUA, MIKSI, EN TEIDÄ,SEN VAIN TIEDÄN ETTEI PITÄISI PUUTTUA ASIOIHIN JOITA EI TUNNE.

• UskoToivo
        Jukka kirjoitti:

Vaikka olenkin kokenut kovia ollessani JT, en silti kadu liittymistäni. En olisi ilman Vartiotorniseuraa oppinut niin paljoa Raamatusta, vaikka en kaikkea nielaisekaan. Joten, jos sinusta tuntuu, että tämä on "totuus", niin kuin on tapana sanoa, voit liittyä siihen, kunhan pidät mielessä, että vielä ei ole se aika, jolloin vallitsee "hengellinen paratiisi".

Lainaan tähän valtakunnan palveluksesta vuodelta 2002 elokuun numerosta aiheen, missä tuodaan esille järjestön erittäin tyly kanta erotettuihin ja eronneisiin. Älä järkyty lukiessasi. Lainaus alkaa tästä.

*** Ilmaise kristillistä uskollisuutta kun joku sukulainen erotetaan

1 Perheenjäsenten välinen side voi olla hyvin vahva. Niinpä kun aviopuoliso, lapsi, vanhempi tai joku muu lähisukulainen erotetaan tai eroaa seurakunnasta, se voi olla kristitylle koettelevaa. (Matt. 10:37.) Millä tavoin uskollisten kristittyjen pitäisi kohdella tällaista sukulaista? Onko sillä mitään merkitystä, kuuluuko hän kanssasi samaan huonekuntaan? Katsotaanpa ensin, mitä Raamattu tästä sanoo. Tarkastelemme siinä esitettyjä periaatteita, jotka soveltuvat yhtä lailla erotettuihin kuin seurakunnasta eronneisiinkin.

2 Miten kohdella erotettuja. Jumalan sana käskee kristittyjä olemaan seurustelematta seurakunnasta erotetun kanssa: ”Lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa. – – Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.” (1. Kor. 5:11, 13.) Myös Matteuksen 18:17:ään kirjoitetut Jeesuksen sanat liittyvät tähän: ”Olkoon hän [erotettu] sinulle niin kuin kansakuntien ihminen ja kuin veronkantaja.” Jeesuksen kuulijat tiesivät hyvin, että silloiset juutalaiset eivät seurustelleet tuttavallisesti pakanoiden kanssa ja että he halveksivat ja karttoivat veronkantajia. Jeesus siis neuvoi seuraajiaan olemaan seurustelematta erotettujen kanssa. (Ks. Vartiotorni 15.11.1981 s. 18–20.)

3 Tämä merkitsee sitä, että uskolliset kristityt eivät ylläpidä hengellistä toveruutta kenenkään seurakunnasta erotetun kanssa. Mutta tähän sisältyy muutakin. Jumalan sanassa sanotaan, että meidän ei pidä ’edes syödä sellaisen kanssa’ (1. Kor. 5:11). Me siis vältämme myös muuta toveruutta erotetun kanssa. Tähän sisältyvät muun muassa retket, juhlat, pallopelit, ostoksilla tai teatterissa käynnit ja ateriointi erotetun kanssa joko kotona tai ravintolassa.

4 Entä erotetun kanssa puhuminen? Vaikka Raamattu ei käsittelekään jokaista mahdollista tilannetta, 2. Johanneksen kirjeen 10. jae auttaa meitä saamaan Jehovan näkemyksen asiasta: ”Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.” Vartiotornissa 15.11.1981 sivulla 25 sanottiin tästä: ”Pelkästään jonkun tervehtiminen voi olla ensi askel keskustelun tai ehkä jopa ystävyyden alkuunpääsyyn. Haluaisimmeko me ottaa tätä ensimmäistä askelta erotetun henkilön suhteen?”

5 Samassa Vartiotornissa sivulla 31 sanottiinkin: ”Tosiasia on, että kun kristitty lankeaa syntiin ja kun hänet täytyy erottaa, hän menettää paljon: hyväksytyn asemansa Jumalan edessä – – ja miellyttävän toveruuden veljien kanssa, mukaan luettuna suuri osa siitä seurasta, josta hän oli nauttinut kristittyjen sukulaistensa parissa.”

6 Samaan huonekuntaan kuuluvat. Merkitseekö tämä sitä, että kristittyjen, jotka elävät erotetun perheenjäsenen kanssa samassa taloudessa, on vältettävä puhumista, syömistä ja päivittäistä kanssakäymistä hänen kanssaan? Vartiotornissa 15.4.1991 sivun 22 alaviitteessä sanotaan: ”Jos kristityssä huonekunnassa on erotettu sukulainen, hän on silti mukana huonekunnan normaaleissa jokapäiväisissä töissä ja toimissa.” Näin ollen perheenjäsenten päätettäväksi jää, missä määrin erotettu voisi olla mukana yhteisillä aterioilla ja muissa perheen toimissa. Toisaalta he eivät halua antaa veljille seurakunnassa sellaista vaikutelmaa, että kaikki on samoin kuin ennen erottamista.

7 Vartiotornin 15.11.1981 sivulla 28 sanotaan kuitenkin erotetusta tai eronneesta näin: ”Entiset hengelliset siteet on täysin katkaistu. Tämä koskee sukulaisiakin, myös välittömään perhepiiriin kuuluvia. – – Se merkitsee muutoksia siihen hengelliseen yhteenkuuluvuuteen, joka on saattanut vallita kodissa. Esimerkiksi kun aviomies on erotettu, hänen vaimonsa ja lapsensa eivät tunne miellyttäväksi tilannetta, jos hän johtaa perhetutkistelua Raamatusta tai Raamatun lukemista ja pitää rukousta. Jos hän haluaa esittää rukouksen esimerkiksi aterialla, niin hänellä on oikeus tehdä siten omassa kodissaan. Mutta he voivat esittää ääneti oman rukouksensa Jumalalle. (Sananl. 28:9; Ps. 119:145, 146) Entä jos kodissa oleva erotettu haluaa olla läsnä, kun perhe lukee yhdessä Raamattua tai pitää raamatuntutkistelua? Toiset voivat antaa hänen olla läsnä kuuntelemassa, jos hän ei yritä opettaa heitä tai esittää uskonnollisia ajatuksiaan.”

8 Jos kotona asuva alaikäinen lapsi erotetaan, kristityt vanhemmat ovat edelleen vastuussa hänen kasvattamisestaan. Vartiotornissa 15.11.1988 sanottiin sivulla 20 seuraavaa: ”Samoin kuin he edelleenkin antavat hänelle ravinnon, vaatteet ja suojan, heidän on tarpeellista opettaa ja kurittaa häntä Jumalan sanan mukaisesti. (Sananlaskut 6:20–22; 29:17) Rakkaudelliset vanhemmat voivat näin ollen järjestää niin, että hänelle pidetään Raamatun kotitutkistelua, vaikka hän olisi erotettukin. Kenties tutkistelulla on häneen parhaiten oikaiseva vaikutus, jos sitä pidetään pelkästään hänelle. Tai vanhemmat saattavat päättää, että hän voi osallistua edelleen perhetutkisteluun.” (Ks. myös Vartiotorni 1.10.2001 s. 16, 17.)

9 Huonekuntaan kuulumattomat sukulaiset. Vartiotornissa 15.4.1988 sivulla 28 sanotaan: ”Tilanne on erilainen, jos erotettu tai eronnut sukulainen asuu poissa kotoa välittömän perhepiirin ulkopuolella. Saattaa olla mahdollista, että tuon sukulaisen kanssa ei tarvitse olla juuri lainkaan tekemisissä. Ja jos jotkin perheasiat vaatisivatkin yhteydenottoa, niin se rajoitettaisiin epäilemättä mahdollisimman vähiin” sopusoinnussa sen Jumalan käskyn kanssa, jonka mukaan ’on lakattava olemasta jokaisen sellaisen seurassa’, joka harjoittaa syntiä katumatta (1. Kor. 5:11). Uskollisten kristittyjen on pyrittävä välttämään tarpeetonta kanssakäymistä tällaisen sukulaisen kanssa ja rajoitettava jopa liiketoimet minimiin. (Ks. myös Vartiotorni 15.11.1981 s. 29, 30.)

10 Vartiotornissa kiinnitetään huomio vielä erääseen mahdolliseen tilanteeseen: ”Entä jos lähiomainen, esimerkiksi poika tai isä tai äiti, joka ei asu samassa kodissa, erotetaan ja hän sitten haluaa muuttaa takaisin sinne? Perhe voisi ratkaista, mitä se tekee, olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi erotettu isä tai äiti saattaa olla sairas eikä enää kykene huolehtimaan itsestään taloudellisesti tai ruumiillisesti. Kristityillä lapsilla on raamatullinen ja moraalinen velvoitus auttaa. (1. Tim. 5:8) – – Se mitä tällaisessa tilanteessa tehdään, saattaa riippua eri seikoista, esimerkiksi isän tai äidin todellisista tarpeista, hänen asenteestaan ja siitä, miten huolestunut perheenpää on huonekuntansa hengellisestä hyvinvoinnista.” (Vartiotorni 15.11.1981 s. 28, 29.)

11 Lapsista samassa kirjoituksessa jatketaan: ”Joskus kristityt vanhemmat ovat ottaneet joksikin aikaa takaisin kotiin erotetun lapsen, joka on tullut fyysisesti tai tunne-elämältään sairaaksi. Mutta vanhemmat voivat kussakin tapauksessa punnita vallitsevia olosuhteita. Onko erotettu poika tullut omillaan toimeen eikä kykene nyt tulemaan? Vai haluaako hän muuttaa takaisin pääasiassa siksi, että elämä olisi helpompaa? Miten on hänen moraalinsa ja asenteensa laita? Tuoko hän ’hapatusta’ kotiin? – Gal. 5:9.”

12 Uskollisuus Jehovalle on hyödyksi. On hyödyllistä toimia sopusoinnussa Raamatussa esitetyn erottamisjärjestelyn kanssa ja karttaa katumattomia väärintekijöitä. Näin seurakunta pysyy puhtaana ja meidän voidaan nähdä pitävän kiinni Raamatun korkeista moraalinormeista (1. Piet. 1:14–16). Se suojelee meitä turmelevalta vaikutukselta (Gal. 5:7–9). Lisäksi se suo väärintekijälle tilaisuuden hyötyä täysin saamastaan kurista, joka voi auttaa häntä tuottamaan ”rauhaisaa hedelmää, nimittäin vanhurskautta” (Hepr. 12:11).

13 Kuultuaan erään puheen kierroskonventissa muuan veli ja hänen lihallinen sisarensa tajusivat, että heidän olisi oikaistava suhtautumistaan äitiinsä, joka asui muualla ja oli ollut erotettuna kuusi vuotta. Heti konventin jälkeen tuo mies soitti äidilleen, ja vakuuteltuaan hänelle, että he rakastivat häntä, hän selitti, etteivät he voisi enää jutella hänen kanssaan, elleivät tärkeät perheasiat sitä välttämättä vaatisi. Pian tämän jälkeen äiti alkoi käydä kokouksissa, ja myöhemmin hänet otettiin takaisin. Myös hänen ei-uskova miehensä alkoi tutkia ja meni aikanaan kasteelle.

14 Kun noudatamme uskollisesti Raamatussa esitettyä erottamisjärjestelyä, osoitamme rakkautemme Jehovaan ja annamme vastauksen Hänen pilkkaajalleen (Sananl. 27:11). Me voimme vuorostamme luottaa siihen, että Jehova siunaa meitä. Kuningas Daavid kirjoitti Jehovasta: ”Enkä minä poikkea hänen säädöksistään. Uskollista kohtaan sinä toimit uskollisesti.” (2. Sam. 22:23, 26.)

• UskoToivo
        JA HEIDÄN OPETUKSISTAAN kirjoitti:

JA KAIKESTA MUUSTA MITÄ LIITTYY TODISTAJIIN SAAT VAIN OTTAMALLA HEILTÄ ITSELTÄÄN SELVÄÄ.NÄKEMÄLLÄ JA KOKEMALLA JA ENNENKAIKKEA TOTUUS ON RAAMATUSSA. --NÄILTÄ SIVULTA ET SAA OIKEAA KUVAA,KOSKA YKSI PUHUU YHTÄ JA TOINEN TOISTA.JOTKUT OVAT VAHVASTI TIETÄVINÄÄN VAIKKA VASTAILEVAT TÄYTTÄ PUPPUA, MIKSI, EN TEIDÄ,SEN VAIN TIEDÄN ETTEI PITÄISI PUUTTUA ASIOIHIN JOITA EI TUNNE.

>>JOTKUT OVAT VAHVASTI TIETÄVINÄÄN VAIKKA VASTAILEVAT TÄYTTÄ PUPPUA

Väitätkö, että en tunne Jehovan todistajien opetuksia ja järjestön toimintaperiaatteita, kun olen ollut JT jo yli 30 vuotta ja olen edelleen? Mihin perustat väitteesi? Kuinka pitkä kokemus sinulla on todistajana? Oletko tullut ns. "maailmasta" vai oletko ollut pienestä saakka "mukana", niinkuin on tapana sanoa?

Minä olin ev.lut. ja kävin rippikoulunkin. Erosin kirkosta vasta aikuisiällä ja liityin jehovantodistajiin omasta aloitteestani. Minulla on näkemystä kahdesta uskonnosta. Onko sinulla?

Ja yksi asia. Isot kirjaimet KOKO TEKSTISSÄ tulkitaan huutamiseksi netissä. Miksi huudat? Etkö saa muuten ääntäsi kuuluville? Vai oletko muuten vain vihainen?

• esitin vain mielipiteeni
        UskoToivo kirjoitti:

>>JOTKUT OVAT VAHVASTI TIETÄVINÄÄN VAIKKA VASTAILEVAT TÄYTTÄ PUPPUA

Väitätkö, että en tunne Jehovan todistajien opetuksia ja järjestön toimintaperiaatteita, kun olen ollut JT jo yli 30 vuotta ja olen edelleen? Mihin perustat väitteesi? Kuinka pitkä kokemus sinulla on todistajana? Oletko tullut ns. "maailmasta" vai oletko ollut pienestä saakka "mukana", niinkuin on tapana sanoa?

Minä olin ev.lut. ja kävin rippikoulunkin. Erosin kirkosta vasta aikuisiällä ja liityin jehovantodistajiin omasta aloitteestani. Minulla on näkemystä kahdesta uskonnosta. Onko sinulla?

Ja yksi asia. Isot kirjaimet KOKO TEKSTISSÄ tulkitaan huutamiseksi netissä. Miksi huudat? Etkö saa muuten ääntäsi kuuluville? Vai oletko muuten vain vihainen?

Anteeksi kaikille muillekkin, jos olen käytellyt isoja kirjaimia.Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole huutaa kenellekkään vaan ottaa osaa keskusteluun.Kirjaiten koon olen valinnut sattumalta,tietämättäni sen merkitystä. En missään tapauksessa ole vihainen, miksi olisin,onhan jokaiselaa oikeus mielipiteisiinsä,siitä huolimatta vaikka ne eroaisivatkin minun omista mielipiteistäni.---En väitä,että juuri Sinä et tunne opetuksiamme,mutta jos tunnet,olet varmasti samaa mieltä kanssani ettei täällä totuus todistajista tuli oikealla tavalla esille.---Niin, itse olen tullut totuuteen v.-63 tutkimisen kautta, joten pitkä on ollut matka ja olen iloinen että matkani totuuden tiellä jatkuu yhä.Iloisena,onnellisena ja luottaen aina ja kaikessa Jehovan ohjaukseen.---Ihan vain pienenä muistutuksena:katselin vähän tän ketjun sinun kirjoituksiasi,koska sanoit olevasi veljeni,niin totesin sinun lainaavasi KM (Valt.kunn.palv.).Vaikka siinä ei mitään salaista olekkaan,niin sehän on tarkoitettu vain meille,ei yleiseen käyttöön.Kaikkea hyvää jatkossa.

• fger.
        UskoToivo kirjoitti:

Olen tätäkin kysellyt useaan otteeseen ja laitan vielä uudelleen esille. Tuossa alla lainatussa kohdassa oli muutamia sanktioita mainittu. Mitä arvelet, olisiko sellaiset henkilöt jotka vaihtavat uskonsa ateismiin, niitä tuossa mainittuja eksyttäjiä ja antikristuksia? Eli jos on vaikkapa erotettu haureudesta ja sitten siinä erotettuna ollessaan hylännyt kokonaan uskonsa Jumalaan, soveltuuko jakeen ajatukset häneen?

9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. (Jakeet 7-11)

• fger. kirjoitti:

Olen tätäkin kysellyt useaan otteeseen ja laitan vielä uudelleen esille. Tuossa alla lainatussa kohdassa oli muutamia sanktioita mainittu. Mitä arvelet, olisiko sellaiset henkilöt jotka vaihtavat uskonsa ateismiin, niitä tuossa mainittuja eksyttäjiä ja antikristuksia? Eli jos on vaikkapa erotettu haureudesta ja sitten siinä erotettuna ollessaan hylännyt kokonaan uskonsa Jumalaan, soveltuuko jakeen ajatukset häneen?

9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa. (Jakeet 7-11)

Tuon paikan mukaan Jehovan todistajalla ei olisi lupaa puhua kenellekään muulle kuin toiselle todistajalle.

Varsinkaan maailmalliselle ateistille saarnaaminen näyttäisi olevan kiellettyä.

• Syneus(m)
        Jukka kirjoitti:

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/jehovantodistajat2.html

• en koskaan

• yks

Eipä ole parempaa mistään löytynyt vuosien varrella. Onhan sitä ollut tyrkyttäjää jos minkälaista, joku jopa nyrkin avulla yrittänyt korjata näkemystäni, muttei sekään paremmalta tuntunut. Näitä mitä olen lueskellut muutamia "asiantuntijoita" ovat vielä kehnompia yrityksiä. Enimmäkseen näyttävät elelevän viime vuosisadan alkupuolta. Siinäpä elelevät!

• Arskavain

Tyytyväinen JT uskontoon, se on sinun asiasi mihin uskot. Minä en enää moiseen usko, mutta Suomi on vapaa maa, ja täällä saa olla jokaisella oma mielipide....Aika näyttää kumpi meistä on oikeassa, kuten tähänkin asti on näyttänyt =))

• jtäiti

itse löysin "vahingossa" samalla tavalla uteliaisuudesta itseni todistajien luota ja liityin seurakuntaan 1992. En niinkään millään tunnetason viemänä vaan asiallisuuden vuoksi.
      (tästä tulee taas läjä kivoja kommentteja!)
      Myönnän etten ole niitä aktiivisimpia seurakunnassa enkä puhu kaikille suu vaahdossa joka paikassa ja joka tilanteessa, mutta vastaan jos joku kysyy.
      Olen onnellinen siitä ympärillä olevasta tasapainosta ja harmoniasta sekä sinut itseni ja uskoni kanssa. En koe sitä taakkana enkä sitä häpeä. Ymmärrän myös niitä jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet seurakunnan ulkopuolelle, enkä käännä katsettani kohdatessani tutun joka tällaisessa tilanteessa on.On positiivista jos joku vielä kaiken tällaisen keskellä voi ja jaksaa ajatella itsenäisesti, ilman että antaa yleisen mielipiteen vaikuttaa.
      Itse en vaihtaisi tätä mihinkään karismaattiseen tai välinpitämättömään uskontoon jossa yksilöllä ei ole mitään merkitystä. Olen onnellinen siinä missä olen, se riittäköön. Jokainen kai autuas siinä missä on, minä näin.

• Toipilas...

Jehovantodistajuus on sairas uskonto...kuten Mormoonit jne. Lukekaa eri kirjoja "uskonnon uhrien" kirjoittamina!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4290
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1484
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1375
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1306
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1180
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1139
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1038
    Aihe