Täällä kritisoidaan minua siittä että tuomitsen EX-JT? Kysymys kuuluukin:Kuinka moni ex-JT on puhunut jotain hyvää JT järjestöstä näillä palstoilla??
Ei kukaan! Vika on omissa vanhemissa, seurakunnan vanhimissa,hallintoeleimessä, muissa JT jne. mitään väärää he eivät myönnä koskaan tehneensä.
Tuominta
27
1658
Vastaukset
- Minä ainakin olen
puhunut hyvää. :)
- theos
...esitän tästä takavasemmalta komentin asiaan.
Entiset JT puhuvat kriittiseen sävyyn järjestöstänne. Tuo kritiikki on oikeutettua, sillä he ovat kokeneet tuon järjestönne nurjan puolen. Samalla lailla esitetään kritiikkiä monista muistakin uskonollisista tai poliittisista järjestelmistä. Te Jehovan todistajatkin kritisoitte erittäin voimakkaasti mm. YK:ta tai Vatikaania vastaan. Kommunisti oli etenkin alkuaikoina kovan kritiikin kohteena teillä.
ERO, jota niin sinä kuin yleensäkin JT:t ette tajua, on HENKILÖÖN kohdistamanne herjaavan sävyinen tuominta. Sitä yksilöiden luopioiksi leimaaminen tälläkin palstalla ja paljolti juuri sinun itsesikin toimesta on.
Entiset JT:t eivät ole esittäneet täällä yleisesti ottaen Jehovan todistaja HENKILÖIDEN kritisointia, ehkä korkeintaan johonkin johtavassa asemassa olevaan on viitattu, joka virkansa puolesta on ilmeisesti joutunut julkisesti esittämään kiistanalaisia näkemyksiä.
Tuohon viimeiseen lauseesi haluaisin myös hieman viitata ja esittää vastakysymyksen:
milloinkas Jehovan todistajat ovat ITSE tunnustaneet omia väärintekojaan? Pyytäneet niitä kenties julkisesti anteeksi ja luvanneet korjata toimintatapojaan? >>Vika on omissa vanhemissa, seurakunnan vanhimissa,hallintoeleimessä, muissa JT jne. mitään väärää he eivät myönnä koskaan tehneensä.
Sinulle on kerrottu varmaankin jo yli sata kertaa, että ex jt ei syytä koskaan suoranaisesti henkilöitä vaan kritiikki kohdistuu aina suoraan hallintoelimeen tai järjestöön sekä järjestön sääntöihin.
Sinulle on myös kerrottu samaiset satakunta kertaa, että jokainen erotettu tietää rikkoneensa jotain sääntöjä, jotka hallintoelin on keksinyt ja ymmärtää, että seurakunnan vanhimmilla ei ole vaihtoehtoja kohdatessaan katumattoman väärintekijän.
Miksi tämä ei mene sinulle jakeluun? No minäpä kerron. Hallintoelimen välityksellä tulleet ohjeet ja säännöt entisiä jäseniä kohtaan ovat sinulle kaikki kaikessa. Vaikka sinulle sata entistä jäsentä kertoisi jotain muuta kritiikkinsä kohteestä niin sinä välität ainoastaan siitä, mitä järjestö on sanonut. Kun järjestö sanoo, että entiset jäsenet ovat katkeria entisille veljilleen ja vanhemmilleen ja seurakunnan vanhimmille ja syyttävät heitä kaikesta ja pieksevät heitä kuvaannollisesti niin sinä uskot sen, vaikka totuus on todellisuudessa aivan toinen. Jos järjestö sanoisi, että Jehova elää jossain tähtikuviossa niin sinä uskoisit senkin. (Niinhän siihen ennenkin uskottiin) Se osoittaa, että todellisuudella ja järjestöllä tai hallintoelimellä on hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa.
En ole muuten vieläkään saanut vastausta siihen väittämään, mitä järjestö väittää luopioiden tavoittelevan. He yrittävät hallintoelimen mukaan hyötyä todistajista. Mitä hyötyä tällä tarkoitetaan? En ole kuullut, että kukaan olisi hyötynyt mitenkään henkilökohtaisesti jos vaikka olisikin saanut jonkun todistajan järkiinsä?- UskoToivo
>>Vaikka sinulle sata entistä jäsentä kertoisi jotain muuta kritiikkinsä kohteestä niin sinä välität ainoastaan siitä, mitä järjestö on sanonut.
No ei hätää, eihän hänelle mene perille myöskään nykyisten Jehovan todistajien antama kritiikki. Hän on niin syvästi vasikanpalvonnan sisällä, että hän ei enää näe todellisuutta ympärillään. UskoToivo kirjoitti:
>>Vaikka sinulle sata entistä jäsentä kertoisi jotain muuta kritiikkinsä kohteestä niin sinä välität ainoastaan siitä, mitä järjestö on sanonut.
No ei hätää, eihän hänelle mene perille myöskään nykyisten Jehovan todistajien antama kritiikki. Hän on niin syvästi vasikanpalvonnan sisällä, että hän ei enää näe todellisuutta ympärillään.Eipä sillä, kyllä se itsellenikin koville otti huomata, että olen toitottanut tietäväni totuuden ja olevani mukana täydellisessä järjestössä, joka ei sitten ihan sitä ollutkaan. Että ymmärrän toisaalta erittäin hyvin miksi joidenkin on vaikea nähdä verhon lävitse. Varsinkaan jos ei omalle kohdalle ole esimerkiksi lähisukulaiskartantaa sattunut. Tai mukana olo vuodet ovat jo useissa kymmenissä laskettavissa. Itselleni jo parikymmentä mukana olo vuotta riitti jättämään jälkeensä sievoisen kasan ystäviä. Elämä on valintoja ja itse olen ne tehnyt tietäen seuraukset.
Sääli sinänsä koska kyseisessä järjestössä on potentiaalia paljon parempaankin. Missä kohtaa sitten epäolennaisuudet veivät voiton? Ehkä jo alusta asti.- Miten...
t-i-u-k-u kirjoitti:
Eipä sillä, kyllä se itsellenikin koville otti huomata, että olen toitottanut tietäväni totuuden ja olevani mukana täydellisessä järjestössä, joka ei sitten ihan sitä ollutkaan. Että ymmärrän toisaalta erittäin hyvin miksi joidenkin on vaikea nähdä verhon lävitse. Varsinkaan jos ei omalle kohdalle ole esimerkiksi lähisukulaiskartantaa sattunut. Tai mukana olo vuodet ovat jo useissa kymmenissä laskettavissa. Itselleni jo parikymmentä mukana olo vuotta riitti jättämään jälkeensä sievoisen kasan ystäviä. Elämä on valintoja ja itse olen ne tehnyt tietäen seuraukset.
Sääli sinänsä koska kyseisessä järjestössä on potentiaalia paljon parempaankin. Missä kohtaa sitten epäolennaisuudet veivät voiton? Ehkä jo alusta asti.he suhtautuvat. Ovatko edelleen väleissä vai oletko "se pahaa joka pitää karttaa"
Miten... kirjoitti:
he suhtautuvat. Ovatko edelleen väleissä vai oletko "se pahaa joka pitää karttaa"
Osaa ei juurikaan haittaa valintani. Lähisuku onneksi pitää yhteyttä lähes kuten ennenkin. Toki varmasti ihmettelevät miksi näin. Järjestö on kuitenkin kaikessa nerousessaan keksinyt ettei varsinkaan hengellisistä asioista tule puhua erotettujen kanssa, joten ihmettely jatkuu.
Osaa en ole sittemmin nähnyt saati kuullut. Eipä sillä, kaikkia en kaipaa, joitain kyllä.- sama ku edellä
t-i-u-k-u kirjoitti:
Osaa ei juurikaan haittaa valintani. Lähisuku onneksi pitää yhteyttä lähes kuten ennenkin. Toki varmasti ihmettelevät miksi näin. Järjestö on kuitenkin kaikessa nerousessaan keksinyt ettei varsinkaan hengellisistä asioista tule puhua erotettujen kanssa, joten ihmettely jatkuu.
Osaa en ole sittemmin nähnyt saati kuullut. Eipä sillä, kaikkia en kaipaa, joitain kyllä."kaikkia en kaipaa, joitain kyllä."
ihan luonnolista ihmissuhteissa... sama ku edellä kirjoitti:
"kaikkia en kaipaa, joitain kyllä."
ihan luonnolista ihmissuhteissa...>>ihan luonnolista ihmissuhteissa...
Kyllä vain. Mutta osaa en kaipaa juuri heidän fanaattisen ja yliampuvan jt-ajatusmaailmansa takia.
- Arskavain
Ensinnäkin nostan hattua sinulle, kun Jtnä vaivaudut kirjoittelemaan tänne ja osoitat siten potentiaalia jollain tasolla, kun puolustat uskoasi, joka tuleekin tehdä, sillä mikä se sellainen henkilökohtainen usko olisi, jota emme haluaisi puolustaa syytösten edessä?
Tämä on ihan normaalia, että ihminen haluaa tehdä oikeita ratkaisuja elämässään ja valita sen uskonnon/uskonnottuomuuden, joka mielestään mielyttää eniten omaa henkilökohtaista arvostelukykyä.
Mutta sitten avaukseesi:
"Täällä kritisoidaan minua siittä että tuomitsen EX-JT?"
Krittikki ja sen antaminen tulee olla jokaisen yksilön perusoikeus, olipa se negatiivista tai positiivista. Kritiikiin suhtautuminen tuo esille todellisen kypsyytemme ihmisenä.
"Kysymys kuuluukin:Kuinka moni ex-JT on puhunut jotain hyvää JT järjestöstä näillä palstoilla??"
Järjestöllenne olen kiitollinen siitä, että se on muovannut persoonallisuuttani siihen, mitä nyt tunnen olevani, olen joutunut itse todella tutkimaan henkilökohtaisesti, mitä raamattu todella sanoo ja mitä ei.
Kun Jt järjestö suhtautuu kuten suhtautuu toisin ajatteleviin yksilöihin järjestönä/ihmisryhmänä niin on lienee oikeutettua, että toisin ajattelevat saavat myös vapaasti esittää ajatuksiaan Jt järjestöstä.
Jt järjestö pohjimmiltaan haluaa toisin ajattelijoiden kuolemaa ja saarnaa julkaisuissaan äänekkäästi tällaista kantaa. Mitä sinun mielestäsi toisin ajattelijan tulisi siis tehdä jos olisit hänen asemassaan (empatian osoittaminen lähimmäisillemme)?
Mielestäni tällaisen järjestön sanoma on yksilön valinnanvapautta loukkaavaa ja aiheuttaa X-jäsenilleen kärsimyksiä henkisellä tasolla.
Lisäksi olemme aikamme puolustaneet Jt järjestöä kuten sinäkin, niin entisten Jehovan todistajien näkemykset tasapainottavat Jt järjestön olennaista olemusta siitä kiinostuneiden keskuudessa ja auttavat punnitsemaan, että onko Jt järjestö todella sitä, mitä se väittää olevansa?
"Ei kukaan! Vika on omissa vanhemissa, seurakunnan vanhimissa,hallintoeleimessä, muissa JT jne. mitään väärää he eivät myönnä koskaan tehneensä."
Kuka miestä on väittänyt olevansa synnitön? Minä olen syntinen ja varmasti puutteellinen monessakin mielessä, mutta pitäisikö minun menettää vallinnan vapauteni ja ryömiä itkien takaisin Jt seurakuntaani ja lakata ajattelemasta omintakeisesti ja luottaa näiden erehtyvien ihmisten johdatukseen?
Jeesus käski ensimmäisen synnittömän heittää kiven. Jt järjestö on kuvaannollisesti heittänyt tuon kiven siitä luopuneiden/erotettujen päälle tuomistemalla nämä kuolemaan.
Jt järjestö niittää sananmukaisesti sitä mitä se kylvää.- Lähimmäinen.
Kiitos!Arskavain vilpittömästä vastauksestasi.
- fger.
>>>erotettujen päälle tuomistemalla nämä kuolemaan
- ....
fger. kirjoitti:
Siten että luopioita kartetaan saatanasta seuraavana ja totuuden katsotaan olevan vain jehovalaisilla. Sanotaanhan paratiisi kirjassakin että on kuuluttava järjestöön jos haluaa pelastua.
Ei sitä tarvitse sanallisesti sanoa,minkä kaikki tietävät ja mikä tulee esille asenteesta ja käytöksestä. - fger.
.... kirjoitti:
Siten että luopioita kartetaan saatanasta seuraavana ja totuuden katsotaan olevan vain jehovalaisilla. Sanotaanhan paratiisi kirjassakin että on kuuluttava järjestöön jos haluaa pelastua.
Ei sitä tarvitse sanallisesti sanoa,minkä kaikki tietävät ja mikä tulee esille asenteesta ja käytöksestä.Onhan tietysti selvää, että pelkästään johonkin järjestöön kuuluminen ei pelasta yhtään ketään. Tuskin sinäkään löydät mitään tämän kaltaista lausuntoa?
No, joka tapauksessa. Jotta tuollainen "kuoleman tuomio" olisi teoriassa mahdollisuus langettaa, se tarkoittaisi sitä, että erottaminen olisi tehty pyhän hengen pilkasta. Siis olisi teko jota ei saa anteeksi.
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu. fger. kirjoitti:
Onhan tietysti selvää, että pelkästään johonkin järjestöön kuuluminen ei pelasta yhtään ketään. Tuskin sinäkään löydät mitään tämän kaltaista lausuntoa?
No, joka tapauksessa. Jotta tuollainen "kuoleman tuomio" olisi teoriassa mahdollisuus langettaa, se tarkoittaisi sitä, että erottaminen olisi tehty pyhän hengen pilkasta. Siis olisi teko jota ei saa anteeksi.
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.Onhan seuran julkaisuissa kuitenkin selvästi tuotu esille, että jos ei kuulu järjestöön ei pelastu. Kierrät taas asiaa aivan turhaan.
Sehän on tietenkin selvä asia, että mihinkään järjestöön kuuluminen ei tuo pelastusta. Siitä ovat varmasti kaikki yhtä mieltä. Mutta onko pelastusta ILMAN järjestöä. Siitä on kyse.- puhuta höpöjä.
fger. kirjoitti:
Onhan tietysti selvää, että pelkästään johonkin järjestöön kuuluminen ei pelasta yhtään ketään. Tuskin sinäkään löydät mitään tämän kaltaista lausuntoa?
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.Kaikki tietävät jehovalaisuuden fanaattiseksi uususkonnoksi. Ei nyt puhuta paskaa ja rueta saivartelemaan. Totuus lahkostanne on nähty,luettu ja kuultu aikoja sitten. Saivartelut ei sitä muuksi muuta.
- Arskavain
fger. kirjoitti:
Jtstä luopuneet ovat luopioita, jotka ansaitsevat "raamatun mukaan" tuhon, tätä alleviivaa kaikki Jt julkaisut, jotka käsittelevät aihetta...he ovat järjestön mielestä tehneet syntiä pyhää henkeä vastaan, ja siten heidän syntinsä on kuolemaksi.Heidän kanssa ei seurustelle eikä tervehditäkkään.
Erotetut ovat niinikää katumattomia väärintekijöitä ja kaikki sellaiset tuhotaan Harmagedonissa. Heidänkään kanssa ei seurustella eikä heitä tervehditä.....mutta Jos olet Jt niin tiesitkin jo tämän. - fger.
t-i-u-k-u kirjoitti:
Onhan seuran julkaisuissa kuitenkin selvästi tuotu esille, että jos ei kuulu järjestöön ei pelastu. Kierrät taas asiaa aivan turhaan.
Sehän on tietenkin selvä asia, että mihinkään järjestöön kuuluminen ei tuo pelastusta. Siitä ovat varmasti kaikki yhtä mieltä. Mutta onko pelastusta ILMAN järjestöä. Siitä on kyse.Se jää nähtäväksi.
Eli olemme yhtä mielä siitä, että mitään kuolemantuomiota ei langeteta erotetulle. fger. kirjoitti:
Se jää nähtäväksi.
Eli olemme yhtä mielä siitä, että mitään kuolemantuomiota ei langeteta erotetulle.Noh, raamatun mukaanhan ei tarvita mitään järjestöä pelastukseen joten luultavasti olemme samaa mieltä.
- TERVETULLEITA KAIKKI
fger. kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.Mua ei ollut vielä erotettu, kun pyrin "takaisin" siihen uskoon, olin ollut 3v pois kokouksista, olivat luulleet, ETTÄ OLEN MUUTTANUT, eivätkä vaivautuneet kysymään äidiltäni, joka oli samassa seurakunnassa. Mut erotettiin tämän 3v jälkeen(jonka aikana kukaan ei edes kaivannut minua, oven takana olivat kuulemma käyneet, mutta en ollut avannut. No lappuhan on vaikea kirjoittaa), koska en ollut lukenut ennen vanhimpien tapaamista yhtä Vt- kirjoitusta, eli EN KATUNUT TARPEEKSI sillä perusteella. Siinä aukesi minun silmäni, tajusin, ettei ole kyse ihmisen sydämestä vaan siitä, että pitää tehdä, niinkuin järjestö sanoo. Että ei sinne niin vaan mennä ja onneksi en mennyt vaan tulin järkiini.
- TERVETULLEET KAIKKI
fger. kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.Mua ei ollut vielä erotettu, kun pyrin "takaisin" siihen uskoon, olin ollut 3v pois kokouksista, olivat luulleet, ETTÄ OLEN MUUTTANUT, eivätkä vaivautuneet kysymään äidiltäni, joka oli samassa seurakunnassa. Mut erotettiin tämän 3v jälkeen(jonka aikana kukaan ei edes kaivannut minua, oven takana olivat kuulemma käyneet, mutta en ollut avannut. No lappuhan on vaikea kirjoittaa), koska en ollut lukenut ennen vanhimpien tapaamista yhtä Vt- kirjoitusta, eli EN KATUNUT TARPEEKSI sillä perusteella. Siinä aukesi minun silmäni, tajusin, ettei ole kyse ihmisen sydämestä vaan siitä, että pitää tehdä, niinkuin järjestö sanoo. Että ei sinne niin vaan mennä ja onneksi en mennyt vaan tulin järkiini.
- TERVETULLEET KAIKKI
fger. kirjoitti:
- salaisuus?
fger. kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.sanotaan??
- fger.
salaisuus? kirjoitti:
sanotaan??
Eroneellekin palaaminen on mahdollista.
- salaisuus?
fger. kirjoitti:
Eroneellekin palaaminen on mahdollista.
Joillakin erotetuilla käydään n. kerran vuodessa kannustamassa takaisin ja jotkut "unohdetaan" onko tähän jokin järjestöllinen syy? Entä itse eronnut? Tiedän tyypin jonka luona ei yksikään JT ole käynyt yli kymmeneen vuoteen. Ymmärtääkseni ei kaveri kaipaakaan kuten en minäkään. Toin vain esille JT opetusten yhtenä epälogiikkana puheista ja teoista
- salaisuus?
fger. kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku olisi erotettu anteeksiantamattoman synnin vuoksi. Käsittääkseni jokaiselle (erotetulle) sanotaan, että tervetuloa takaisin jos siltä tuntuu.En kyllä vuosikausien jt jäsenenä koskaan kuullut muuta mahdollisuutta pelastua kuin JT järjestön kautta. Älä yritä muuta esittää.
- sööpäri.
"Täällä kritisoidaan minua siittä että tuomitsen EX-JT?"
Sinäkö olet oikea henkilö tuomitsemaan? Minä kun olen elänyt siinä uskossa, että tuomitseminen ei kuulu ihmisille.
"Kuinka moni ex-JT on puhunut jotain hyvää JT järjestöstä näillä palstoilla?"
Olen muuten lukenut moniakin viestejä, joissa ex-jt:t ovat kehuneet lahkoa. Itsekin kehuin tuossa taannoin todistaja-naista joka huolehti sairaasta uskonsisarestaan.
Jotkut entiset jt:t ovat jopa suorastaan tuohduksissaan siitä, että jt:sta esitetään täällä välillä valheita. Tämä on ymmärrettävää, koska valheet heikentävät totta puhuvienkin uskottavuutta. Eli aiheellinenkin kritiikki menettää teränsä jos se tylsytetään valheellisella kirjoittelulla.
"Vika on omissa vanhemissa, seurakunnan vanhimissa,hallintoeleimessä, muissa JT jne"
Jos vanhemmat tai vanhimmat ovat kohdelleet kaltoin, niin kai sen voi sanoa. Tai jos nokkamiehet keksivät ennustuksia jotka eivät toteudu, niin kai siitä olisi syytä huomauttaa. Tai jos keksitään sääntöjä jotka pakottavat ihmiset pahimmillaan kuolemaan, niin mielestäni asia olisi syytä käsitellä täälläkin. Mitä pahaa siinä on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824310
- 341584
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401500Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen251494Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,201385- 1121316
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301190Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381187- 191149
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441048