Nykydieselien kiihdytystapa

Miten toimia?

Dieselauto kiinnostaa kovasti, koska uudet dieselmoottorit pistävät väkisinkin hymyn korviin asti niillä ajaessa. Miten pitäisi manuaalidieseliä kiihdyttää esim. ohituksissa parhaan suorituskyvyn saamiseksi?

Itse en ole omistanut vielä yhtään nakuttajaa, joten bensakoneella ohittaessa kierrokset tappiin jne on paras tapa niissä, mutta entäs kiisseli? Kannattaako myös niissä tehdä samat asiat, vai vaihtaa isommalle heti suurimman väännön jälkeen?

Missä kohtaa oikein säädetty automaatti vaihtaa isommalle täyskiihdytyksessä dieselkoneella?

Pitääkö alkaa "järjenvastainen" vaihtaminen isommalle vaikka punaiselle alueelle onkin vielä varaa vedättää?

10

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta seurannut kuitenkin

      Arvelen että maantievauhdeissa 5 tai 4 alle 80km/t on hyvä aloitusvaihde. Siitä sitten suurimmalle kun kierrokset nousevat turhan korkeiksi (kuulee usein selvästi) tai liki punaista.
      Turbon vääntö vaikuttaa yleensä niin ettei vaihtaminen ole välttämätöntä pienemmälle kuten bensakokeissa, riippuu koitenkin onko tehoa auton painoon nähden riittävästi. Ainakin jos omistaisin uuden dieselauton en kierrättäisi aina maksimiin vaan säälisin moottoria ja vaihtaisin aikaisemmin isompaan.
      Kannattaisi harjoitella ohitusta turvallisesti esim moottoritiellä, jotta kierroslukualue tulee tutuksi;)

    • Niin usein

      Dieselillä käyttämään joudu, varsinkin jos oatat automaatin, tässä esimerkki:
      Volvon diesel D5252T
      140hp/4000r/min
      290Nm/32-53
      29,6/1900-3100

      Sama Bensakoneella:
      B5244S2
      140hp/5100r/min
      220Nm/33
      22,5/3750

      Jos on vääntöä,niin tuo vaihtaminenkin tulee jossain kohtaa harvemmaksi,ja manuaalilla sen kyllä tulet huomaamaan.

      • v70

        Oheisesta linkistä löytyy malliksi -05 moottoreiden momentti-tehokäyrät, ks. http://www.ngv-holland.nl/docs/pdfs/v70spec.pdf

        Bensakoneen momenttikäyrät ovat laakeat, kun taas dieselille on tyypillistä lyhyt maksimiväännön alue. Jos puhutaan Volvon 5 lovisesta manuaalilaatikosta, niin dieselin 5-vaihde on välitykseltään harvempi kuin bensakoneella. Uusilla dieselkoneilla manuaalilaatikko on sitten joko 5- (D ja 2,4D) tai 6-vaihteinen (D5).

        Itse välttäisin rajua ”vedättämistä” manuaalilaatikolla dieselmoottorin alhaisilla kierroksilla – vaihteisto joutuu dieselin kovalla väännöllä pienten kierrosten alueella turhan koville. Jos autoa pitää itsellään pidempään, niin manuaalivaihteisella dieselillä kannattaa käyttää vaihteita, vaikka kone jaksaakin kiertää ja harkita kovan alaväännön rajua ulosottoa. Momenttikäyristä näkee myös, ettei kovien yläkierroksien käytöstä ole vastaavaa hyötyä.


      • mielenkiintoista....
        v70 kirjoitti:

        Oheisesta linkistä löytyy malliksi -05 moottoreiden momentti-tehokäyrät, ks. http://www.ngv-holland.nl/docs/pdfs/v70spec.pdf

        Bensakoneen momenttikäyrät ovat laakeat, kun taas dieselille on tyypillistä lyhyt maksimiväännön alue. Jos puhutaan Volvon 5 lovisesta manuaalilaatikosta, niin dieselin 5-vaihde on välitykseltään harvempi kuin bensakoneella. Uusilla dieselkoneilla manuaalilaatikko on sitten joko 5- (D ja 2,4D) tai 6-vaihteinen (D5).

        Itse välttäisin rajua ”vedättämistä” manuaalilaatikolla dieselmoottorin alhaisilla kierroksilla – vaihteisto joutuu dieselin kovalla väännöllä pienten kierrosten alueella turhan koville. Jos autoa pitää itsellään pidempään, niin manuaalivaihteisella dieselillä kannattaa käyttää vaihteita, vaikka kone jaksaakin kiertää ja harkita kovan alaväännön rajua ulosottoa. Momenttikäyristä näkee myös, ettei kovien yläkierroksien käytöstä ole vastaavaa hyötyä.

        Jännät käppyrät. Kahdet samat koneet: 140hp ja 170hp bensa ja kummatkin dieselit. Bensakoneissa käyrä on ihan identtinen, 140hp mallissa vain tapahtuu leikkaus 5000 kierroksen jälkeen. Dieselkoneissa taas 2.4D on selvästi heikompi koko alueella.

        Eli ilmeisesti naftakoneissa tehoja on rajoitettu eri tavalla mitä bensoissa.


      • v70
        mielenkiintoista.... kirjoitti:

        Jännät käppyrät. Kahdet samat koneet: 140hp ja 170hp bensa ja kummatkin dieselit. Bensakoneissa käyrä on ihan identtinen, 140hp mallissa vain tapahtuu leikkaus 5000 kierroksen jälkeen. Dieselkoneissa taas 2.4D on selvästi heikompi koko alueella.

        Eli ilmeisesti naftakoneissa tehoja on rajoitettu eri tavalla mitä bensoissa.

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.


      • näin on
        v70 kirjoitti:

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.

        Näinhän se on. Mutta tuossa kuvassa olevat moottorit on "vanhoja" dieseleitä. Ja 2.4D ja D5 vuosi pari sitten olivat vielä aivan samat koneet. Ainoastaan softassa ero. Kuten oli 140hp ja 170hp malleissa. Siksi ihmeellistä on että käyrästöllä noilla kahdella diesel "mallilla" oli suuri ero, kun taas bensakoneet olivat arkiajossa identtiset.


      • sentään
        v70 kirjoitti:

        140 hp ja 170 hp bensat ovat samanlaiset koneet tavalliselle pulliaiselle - lisätehot irtoaa vastaa yläkierroksilla. Siis molemmissa on samat tehot/väännöt normaalissa ajossa.

        Dieselit ovat vähän muuttuneet linkittämästäni tiedosta. Kuvan 2,4D on nykyisin pelkkä D ja D5 on nykyisin 2,4D. Molempien moottorien tehoa/vääntöä on parannettu mm. uudella elektronisesti ohjatulla turbolla (suurempi ahdinpyörä). Uusi D5 (-06/-07) antaa tehoa/vääntöä jo 185 hp/400 Nm (2000-2750 RPM).

        Dieselien ominaisuuksia ei siis ole parannettu pelkästään ohjelmallisesti, vaan imu- ja pakokanavien tilavuutta on kasvatettu, on kehittynyt monivaiheruiskutusjärjestelmä (7-reikäiset suuttimet), palotilojen kokoa on kasvatettu/puristuspainetta laskettu jne.

        Nuo 140 ja 170 ole samanlaiset???

        B5244S2
        Teho kW/r/sek 103/95
        hv/r/min 140/5100

        B5244s
        Teho Kw/r/sek 125/95
        hv/r/min 170/5700

        On tuo alavääntö tuossa 170:ssä pikkusen heikonpi, ja tuntuu jo normaalissa ajossa, ja ihan tavallisella pulliaisella

        170
        vääntömomentti Nm/r/s 230/75
        kpm/r/min 23,5/4500

        140
        vääntömomentti Nm/r/s 220/33
        kpm/r/min 22,5/3750


      • mukaan...
        sentään kirjoitti:

        Nuo 140 ja 170 ole samanlaiset???

        B5244S2
        Teho kW/r/sek 103/95
        hv/r/min 140/5100

        B5244s
        Teho Kw/r/sek 125/95
        hv/r/min 170/5700

        On tuo alavääntö tuossa 170:ssä pikkusen heikonpi, ja tuntuu jo normaalissa ajossa, ja ihan tavallisella pulliaisella

        170
        vääntömomentti Nm/r/s 230/75
        kpm/r/min 23,5/4500

        140
        vääntömomentti Nm/r/s 220/33
        kpm/r/min 22,5/3750

        Jos siitä aiemmin linkitetystä pdf dokusta katsoo, niin kovin on samat teho-vääntö-käyrät. Jälkimmäinen vain kiertää korkeammalle ja huipputehot otetaan sielät. Eli ts. softalla on tehty kierrosrajoitin tuolle "heikommalle" koneelle.

        Mainittakoon että itselläni on D5, joten Volvon bensojen tehoero ei minua koske. Jälkiviisaana voisin nyt ostaa 2.4D:n ja lastuttaa sen sitten 190hp pintaan. Silti tulisi kai halvemmaksi mitä D5 alkuperäisenä. Tämä siis olettaen että ostaisin edelleen "vanhempia" dieseleitä, eli ei tätä ihan uusinta D5 mallia. Ja bensakoneena tietenkin ostaisin ahdetun koneen. Volvo ilman turboa on pelkkä volvo ;)


      • v70
        mukaan... kirjoitti:

        Jos siitä aiemmin linkitetystä pdf dokusta katsoo, niin kovin on samat teho-vääntö-käyrät. Jälkimmäinen vain kiertää korkeammalle ja huipputehot otetaan sielät. Eli ts. softalla on tehty kierrosrajoitin tuolle "heikommalle" koneelle.

        Mainittakoon että itselläni on D5, joten Volvon bensojen tehoero ei minua koske. Jälkiviisaana voisin nyt ostaa 2.4D:n ja lastuttaa sen sitten 190hp pintaan. Silti tulisi kai halvemmaksi mitä D5 alkuperäisenä. Tämä siis olettaen että ostaisin edelleen "vanhempia" dieseleitä, eli ei tätä ihan uusinta D5 mallia. Ja bensakoneena tietenkin ostaisin ahdetun koneen. Volvo ilman turboa on pelkkä volvo ;)

        Turbotekniikka on nykyaikaa - ja etenkin turbodiesel...


    • Paras kiihtyvyys saadaan aikaan kiihdyttämällä pienemmällä vaihteella punaisen rajalle ennen kuin laitetaan isompaa sisään.

      Noista aiemmista käppyröistä ja välityssuhteista näkee, että esimerkiksi ykkösvaihteella punaisen rajalla 4200 1/min moottorin vääntö on 225 Nm mutta vaihteiston jälkeen sitä on 690 Nm. Parhaimmillaan ykkösellä löytyy vaihteiston jälkeen 1043 Nm.

      Kakkosella parhaimmillaankin vääntöä on vaihteiston jälkeen 601 Nm. Eli, ykkösellä punaisen rajalla on vääntöä laatikosta tulossa ulos enemmän, kuin kakkosella millään kierrosluvulla. Ei siis kannata vaihtaa liian aikaisin.

      Kolmosella vääntöä löytyy vaihteiston jälkeen enimmillään 404 Nm. Mutta kakkosella punaisen rajalla vielä 398 Nm.

      Vetopyörästön vaikutus voidaan jättää laskelmissa näiden vertailujen tekemisen kannalta huomiotta. Vetopyörästön välityssuhde on vakio eikä siihen vaikuta valittu vaihde.


      Master Eq

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4200
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1470
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1259
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1160
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1018
    Aihe