Mikä autossa maksaa!!

kun ne tehdään

nykyään vain kierrätettävinä versioina
eli elinkaari uusilla autoilla on todella lyhyt ja hankinta hinta voi olla jopa talon hintainen.

Mitä kalliimpi auto sitä enemmän on ilmaa hinnoissa.
Pienten autojen valmistus ei kuulemma maksa juurikaan vähempää kuin niinsanotut ökyautot
Ökyautoihin vain laitetaan kunnolla hintaa
jottei kuka tahansa tavallinen pulliainen
ei sillä ajaisi.

11

1155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On niissä kuitenkin jotain eroja.

      PIKKUAUTOT
      Pikkuautot suunnitellaan alun alaken halvimmista osista ja itse valmistusvaihekin yritettään saada mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Esimerkiksi nimenomaan tehtaan linjojen uudelleensuunnittelu alentaa tulossa olevan VW Golf VI :n valmistuskustannuksia 20%. Laskeeko se myyntihintaa vai parantaako tehtaan katetta, on eri asia.

      PERHEAUTOT
      Perheautoja ovat keskikokoiset, 4-henkisen perheen ja sen tavaroiden liikuttamiseen tarkoitetut autot, kuten Volvo V70, BMW 5-sarja ja Mercedes E-sarja. Näissä käytetään kalliimpia osia, malleissa on enemmän valinnanvaraa ja varusteita. Valmistusmenetelmät ovat kalliimpia. Tästä syystä valmistaminen on kalliimpaa, kuin täysin standardoitujen pikkuautojen. Esimerkiksi Volvoa ei pysty ostamaan suoraan kaupasta, vaan se tehdään mittatilauksena asiakkaan toiveiden mukaan. Tämä räätälöinti maksaa. Mercedeksen 11-kerroksinen nanolakkapinta maksaa yli 10-kertaisesti tojota aygon metalliväriin verrattuna.

      ÖKYAUTOT
      Ökyautoja ovat tavallisen palkannauttijan ulottumattomissa olevat, rikkaalle eliitille tarkoitetut harvinaiset, käsityönä tehdyt autot. Ferrari, Aston-Martin ja niin edelleen. Autot tehdään aluista loppuun käsityönä, ja sehän vasta maksaa. Hinnassa saattaa olla 75% katetta, mutta siitä huolimatta tällaisen menopelin valmistuskustannukset saattavat olla 50-kertaiset pikkuatoon ja 20-kertaiset perheautoon verrattuna.


      Master Eq

      • linkkiä

        tuosta, että Mersun lakkapinta maksaa yli kymmenen kertaa enemmän kuin Toyotan? Sen kyllä huomaa muutaman vuoden vanhoista käytetyistä autoista, että esim. Mersun lakkapinta kestää selvästi paremmin kuin Toyotan mutta yli 10-kertainen hinta tuntuu kovalta.


    • ihmettelen...

      ... miten autot voivat olla niin halpoja! Mitä joku Toyota Corolla maksaa ilman veroja, ehkä vähän päälle kymppitonnin? Siihen hintaan valmistajan täytyy suunnitella ja rakentaa todella monimutkainen värkki, johon uppoaa myös hirvittävä määrä materiaalia, joita pitää ostaa lukuisilta alihankkijoilta ympäri maailman.

      Ajatellaanpa vaikka taulutelevisioita. Vähän isompiruutuinen töllö maksaa heti yli 2000 euroa ja siinä ei ole kuitenkaan hinnassa lähellekään niin paljon veroa kuin autoissa! Materiaali/valmistus/suunnitellu on töllössä huomattavasti halvempaa ja yksinkertaisempaa kuin autossa, mutta silti kuuden telkkarin hinnalla saa auton, jossa on enemmän elektroniikkaa kuin niissä kuudessa telkkarissa - materiaalista puhumattakaan!

      • kovat katteet

        Taulutelkkareissa rahastetaan (tyhmiltä) kuluttajilta rahat pois. Hintahan on oikea niin kauan kuin kauppa käy.

        Joidenkin arvioiden mukaan lcd-television valmistus maksaa vähemmän kuin perinteisen putkitelkkarin valmistus.

        Lcd-telkkareissakin jo se, että laitteen tilaa saksasta, laskee hintaa noin 25%..


    • halvimpia

      teollisia tuotteita, suhteutettuna niiden sisältävään tekniikkaan. Todella kova kilpailu, suuret valmistus-sarjat, pitkälle automatisoitu tuotanto, suuret valmistusyksiköt jne. saavat sen aikaan. Keskikoinen perheauto maksaa tehtaalta uloslähtiessä saman verran kuin viisimetrinen lakuituvene ilman moottoria.

    • tarkoitat

      "...elinkaari uusilla autoilla on todella lyhyt ja hankinta hinta voi olla jopa talon hintainen."

      Mitäs tämä nyt tarkoittaa? Uusien autojen kestosta ja elinkaaresta ei tietenkään kenelläkään vielä ole tietoa, mutta ajatellaanpa vaikka 90-luvun alun autoja, joiden kestävyys jo tunnetaan. 15-vuotta vanhoissa 300 - 400 tkm ajetuissa autoissa kori on käytännössä ruosteeton ja tekniikka toimii kuin uutena. Totta kai tekniikkapuolta on vähän pitänyt korjata, mutta en silti sanoisi elinkaarta kovin lyhyeksi. Ja hinta sitten? Myydyimmät autot ovat hinnaltaan 20 30k€. Kerro se kymmenellä, niin sitten aletaan olla hintaluokassa jolla saa jo talojakin.

    • paskanjauhannan

      Elä kato sitä Karpolla on asiaa-sontaa niin aktiivisesti auto on eri asia kuin pesukone !

      Jos jumalaut kuplia pyörii edelleen liikenteessä ni ihan varmasti kuplan jo myynnissä ohittanut Golf4 kirnuaa mallilla kuin mallilla vielä vuonna 2055 ihan mukisematta , tää on niinku ihan satasen faktaa

    • ylikalliissa

      Sitä olen ihmetellyt että kun tavallinen 20-30000 tavallinen auto joilla olen ajellut ovat toimineet ilman ongelmia ja olleet mukavia, niin mitä järkeä on maksaa kymmeniä tuhansia enemmän samasta asiasta??? halvemmallakin saisi varmasti hyvän pelin.

      • vaan luuleskele

        kun et tiedä

        yli 40 000 euron vaihtoauto-bemariin esimerkiksi tehdään hiukan erilaisia toimenpiteitä ennen koeajoa kuin 20 000 euron corollaan mutta kyl sä sen saat varmasti koeajolle

        ihan rauhassa ajelet riittävän pitkän lenkin ja sitten palaat taas tänne kommentoimaan edellistä asiaasi

        etkä sitten katsele koeajoa corolla/skoda lasien lävitse , jooko ?

        meinaan et , autoissa todella on eroa ... muussakin kuin hinnassa


      • Ihmettelevä

        Jos ajatellaan viime vuosien autoja, niin aika kammottavaa muotoilua ovat harrastaneet kalliit saksalaismerkit. Esim. uusi Audi A6 tai Q7 ovat hienoja autoja, mutta aivan käsittämättömän muodottomia möhkäleitä. BMW:n nykymalliston muotoilu on rumuudessaan jo legenda eikä Mersuissakaan ole hurraamista, joskin pahin kausi on jo ohitettu. Eivät ole näitä autoja kalliit muotoilijat ja design-talot suunnitelleet.

        Toki muotoilu maksaa, mutta se kirpaisee vain kerran eikä jaettuna myytyä autoa kohti ole ainakaan kalliissa autossa enää kustannus eikä mikään. Sen nyt vielä ymmärtää, että halvoissa pikkuautoissa säästetään tässäkin kohtaa, mutta miksi kalliissa ja muuten hienoissa tuotteissas on annettu muotoilu jonkun kesäharjoittelijan tehtäväksi firman pikkujouluissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4290
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1484
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1375
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1306
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    8. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1180
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1139
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1038
    Aihe