Missä synnyit,kotona,sairaalassa,......
Syntymäpainosi
48
1480
Vastaukset
- hildurvonhopsis
Synnyin Oulun vanhalla synnytyslaitoksella Tuirassa. Painoni oli 3,350 kg ja pituus 50 cm.
Äitini kertoi, että isä oli tullut aamulla noin klo 7.30 työstä. Äitini oli sanonut aamulla vuokralaisellemme (asuimme silloin omakotitalossa) että käskee (poliisi)isäni tulla yötyöstä taksilla kotiin ja viedä äitini sitten synnytyslaitokselle. Silloin ei ollut puhelimia ja autoja joka kodissa. Isäni tuli taksilla ja vei äitini synnytyslaitokselle. Äitini oli ollut koko yön jo kipeänä. Synnyin klo 8.35 (eli melkein heti, kun he pääsivät sairaalaan asti). Isäni oli ollut huolissaan, kun minua tuotiin kotiin synnytyslaitokselta. Taksista oli puhjennut rengas ja hän oli pelännyt että vauva (siis minä) paleltuu. Oli huhtikuu. En paleltunut :0)- ei tietoo
pituudesta eikä painosta.
Kätilö oli jutellut keittiössä isäni ja muiden sisaruksien kanssa kun parkaisuni oli kuulunut,kätilö oli hypännyt ja sanonut että tätä ei hänelle ole ennen tehty, että syntyy varkain vaikka on talossa paikanpäällä.Kätilö
oli roikottanut keittiön ovella minua jaloista pää alaspäin ja sanonut että tälläinen sieltä tuli.
Tälläisena sitten olen ollut siitä saakka.:) - roikotettu
ei tietoo kirjoitti:
pituudesta eikä painosta.
Kätilö oli jutellut keittiössä isäni ja muiden sisaruksien kanssa kun parkaisuni oli kuulunut,kätilö oli hypännyt ja sanonut että tätä ei hänelle ole ennen tehty, että syntyy varkain vaikka on talossa paikanpäällä.Kätilö
oli roikottanut keittiön ovella minua jaloista pää alaspäin ja sanonut että tälläinen sieltä tuli.
Tälläisena sitten olen ollut siitä saakka.:)tapahtumasta tulee huomenna 13.11. 53 vuotta, herra-isä kun olen vanha.
- Puidenhalaaja
...ja painoin tasan 3000 grammaa. Tämä selvisi kun metsästin syntymäkellonaikaani. Siinä yhteydessä selvisi muutakin mielenkiintoista. Pituus ei selvinnyt, mutta kai minä suunnilleen puolimetrinen olin...
- mies-v57
Kotona minä synnyin,niin kuin maalla oli tapana siihen aikaan.Terveenä ja potrana poikana.
Pituutta oli 47 cm ja painoani en ole kuullut,
eli sitä ei otettu muutoin kun että se oli normaali.
Oikein kivaa päivää sinulle.- Eero poika
Kaupungin sairaalassa ja pienenä, ensimmäiset kuukaudet makuuttivat takanreunalla vanhassa huopatossussa. Siitä vartuin ja tissiä imin lähelle 10 vuotiaaksi. Siitä innostukseni vielä nykyisinkin naisten rintoihin. Aika pienenä kuitenkin synnyin sanoivat.
- tuvassa
armottomien talvipakkasten aikaan. Ei ihme, että vieläkin palelee.
Pituudesta ja painosta ei ole tietoa, ainoastaan että olin pikkuinen rääpäle.Kotona synnyin ja yhtään ainoata aikuista ihmistä ei ollut läsnä ja äidin apuna. Vain yksi kaksivuotias ja yksi yksivuotias lapsi oli tapahtumaa todistamassa.
Painoa ja pituutta ei äitini mitannut. Ensimmäinen virallinen painoni on merkattu olevan 2500g, mutta en tiedä minkä ikäinen silloin olin.
synnyin 10 minuuttia jälkeen kun kaksoissiskoni. Oltiin kuulemma isot kaksosvauvat. Vissiin 2700g oli painoa minulla pituudesta en ole juttua kuullut. Paino on tasaisesti vuosien varrella lisääntynyt ja viime vuosina jopa pudonnut, mikä tässä iloisena asiana todettakoon
- Kaivanto
olen syntynyt, kaupungissa. Pituutta tai painoa en muista, kun on alkanut tuo muisti heiketä jo. Painoa on tullut lisää tasaisesti matkan varrella, ja se on jakautunutkin melko tasaisesti joka puolelle, paitsi ei päähän. Kaamea pakkanen kotimatkalla oli, muistan äidin sanoneen, että 40 astetta olisi ollut, joten inhoan kylmää yli kaiken. En ole edes uinut järvessä enää vuosikausiin, kun se vesi on niin hrrrrkylymää.
- namisuku
... hän joka haluaa saa äitinsä synnytyskertomuksen kopioituna itselleen jos lähettää synnytyssairaalaan missä äiti synnytti kirjallisen oman hakemuksen.
Minä sain omanani vuodelta 1954, ja aiettä se oli mielenkiintoinen.
Siinä oli muun muassa painoni syntymähetkellä 2.800gr ja pituus 48cm, napanuora oli kaulani ympärillä ja minut otettiin imukupilla.
Äitini painoi synnytyshetkellä 66kg ja synnytys oli kovin "vaivalloinen ja kivulias"
Äitini on jo kuollut aikaa sitten, että tytär saa synntyskertomuksen ilmaitteeksi. sairaala oli Naistenklinikka.
Kun saan voimia tilaan äidin ruumiinavauskertomuksen, mutta siihen voi mennä aikaa:( silti haluan sen nähdä.- Pientyttö
Minä vuonna tilasit synnytyskertomuksen, saitko kaikki tiedot ja kauanko aikaa oli kulunut äitisi kuolemasta?
Nyt arkistoissa rajataan kyseisten tietojen saantia vaikka synnyttäjä on kuollut. Aion ottaa selville mikä laki on johtanut siihen, minäkin sain syntymääni koskevat tiedot helposti 1990-luvulla.
painoin 3610 ja olin 51 cm pitkä. Tiedot ovat helposti tarkistettavissa kummilusikasta, jonka kaivoin esille ja kiillotin oman esikoiseni synnyttyä. Tosin nuo tiedot ovat säilyneet muutenkin mielessä, kun vanhempani kehuivat hyvää muottiaan, jolla syntyi muutaman gramman tarkkuudella samankokoisia lapsia. ;))
Myös neuvolakortti ja Ensi Askeleet -kirja kertovat monenlaista tietoa varhaislapsuudesta.
On mielenkiintoista, että moni kaupunkilainenkin toivoo nykyään saavansa synnyttää kotona, ja isät ovat tärkeässä roolissa mukana tapahtumassa.- Akaton mies
Sairaalassa ja kätilön nimiki on vielä tierossa ja muistissa. Oli suvinen sunnuntai päivä kesäkuun 17. kello 9,50
Painoon 4760g pituutta 54 cm. Minulla on liioon sellaanen kirja mihin äiti on kirijoottanu ylös kasvamiset ja muutaki, ensimmääset sanani ja kävely yritykset. Kovasti kehuu notta oon hyvään kurinen ja kiltti vauva. Minulla on talles ne omat sen aikaaset vaunutki, mihinä äiti mua työnsi Vihiriät väriltänsä, aivan sitte ehejäät ja hyvä kuntooset.
Silloon ku synnyyn niin oli ollu kova halla yöllä, 4 astetta miinuksella lämpötila. Äiti on kirijoottanu notta siinä sairaalan vieres tai siinä lähistöllä oli ollu sellaanen kiertävä sirkus sen viikoonlopuun ku näin ensikertaa päivän valoon. Hyvä ku ei vaihtanu mua apinahan,hih.
Taksilla mutkin on tuotu kotihin ja isä on ottanu valokuvanki siitä, taksin vierees äiti seisoo minä syliis. Tumpurootuna johonaan peittohon naamaa vaan näkyy pikkuusen. Se taksi autoo on Willys merkkinen ja sitä ajoo Jussi. Jussi oli siitä naapurista ja sillä oli kauniita tyttöjä nelijä niitä oli, eikä poikia lainkaan. Lapsuuren leikit leikittihin niiren kans ja taisin mä välihin kiusatakki niitä, malliksi,hih, niinkuun se ny terveen poika tenavan kuuluuki teherä ja on oikeen ja kohtuullista,hih.
Sitten täällä kirijaas äiti kertoo notta on huolestunu mun isoo siskon hoitohaluusta ku laittaa sokuri astiasta vauvan suuhun sokuria jos vain häneen silimä välttää. Siskoo likka on vajaa viisvuotta vanhee ku minä, ollu silloon reiluun nelijän ikäänen ja kovat hoito haluut jo silloon.
Teheny elämän työnsä sitten erikoos-sairaanhoitajana ja on viraas vieläki. On tainnu sattua ammatinvalinta ihan nappihin ku niin pienestä jo alootellu.
Näillä tai tällaasilla eväällä kasvoo pohojanmaalle pitkänpuoleenen ja mustapäinen seppä.
Seppä ja sepään poika viraas ja sukupoloves.
Varmahan oikeen isä Jumalan parhaanta vilijaa,hih.
Ihan tavallinen ihiminen, mitä ny pikkuusen pitee ja paree ku krannin Masaat ja Jaskat. Siinä se nousi taas kissinhäntäki samoolla lämpöösillä. terv. seppä ja matalajalakaanen pieni mutta kultaanen Tiitu-kani täältä lumiselta pohojanmaalta.
- potra
Tunnutte olevan kovin höyhensarjalaisia.Painoin 4900 gr. pituutta vajaa metri.
- Kaivanto
isäs saaman keväthauen painoa ja pituutta omaasi?
- ja maalle muutan takaisin
synnyin kotona pikkukamarissa. äitini synnytti kun oli pakko. 3,5kg ja ehkä 50cm en oikein tarkkaan muista koska tuskaa oli tulla tähän matoiseen maailmaan.
- Pirre*
muusta ei mitään tietoa.
- Akaton mies
Ekköös sää Pirre kerran muistellu notta oot ollu pienenä sellaanen räivän puoleenen ja rasavilli tytöön tyllerö,hih. No et oo ollu, sellaanen kiltti ja kovasti kultaanen kuuliaanen hyvä tyttö Sinä oot varmahan ollukki. Minä vaan pikkuusen ny kiusasin. Hyvähän meirään kultaanen Pirre aina on ollu, ihan sitte likkaan parhaata.
terv. seppä ja Tiituki täältä kotoa. - Pirre*
Akaton mies kirjoitti:
Ekköös sää Pirre kerran muistellu notta oot ollu pienenä sellaanen räivän puoleenen ja rasavilli tytöön tyllerö,hih. No et oo ollu, sellaanen kiltti ja kovasti kultaanen kuuliaanen hyvä tyttö Sinä oot varmahan ollukki. Minä vaan pikkuusen ny kiusasin. Hyvähän meirään kultaanen Pirre aina on ollu, ihan sitte likkaan parhaata.
terv. seppä ja Tiituki täältä kotoa.kiltti kun mikä.., tai ainakin luulen niin :)
Seuraava sisarus syntyi jo vajaan vuujjen päästä..kai se piti tissi luovuttaa hänelle..ja minun imeksiä vain omaa peukkua - sosiaalinen luonne nääs..:)
- VeliEetu
Eikä ne painot sun muut mitat tainnu olla niin tärkeitä, ei ainakaan ole tiedossa.
- HTZA
Sairaalassa synnyin.
Kyseessä oli synnytysosasto.
Mittanauha ei riittänyt rinnanympärykseen, pituuteen vain,ja vaaka ei toiminut, meni epätasapainoon, olin liian painava alapään puolelta.
Oli kuulema hirveästi halukkuutta adoptioon mutta mutsi ei suostunut.
Valokuvat ja neuvolakortti ovat, kuulema, vieläkin jollain sen ajan kätilöllä.
Uskon kyllä että tämä on tosi, kaikki tyttöystävätkin ovat uskoneet, jutuistani huolimatta. - tammikuun likka
talvisena päivänä varhain aamuna Karin päivänä. Äidin kertoman mukaan lunta oli niin paljon, ettei Suomessa ole koskaan ollut sellaista lumimäärää. Synnyin Taalainmaassa :). Pituus oli 49 cm ja painoa 3,3 kg. Eli sellainen pieni pullukka. Ja ei se ole juurikaan siitä muuttunut yli viidessäkymmenessä vuodessa :)
- Wenla-G
sieltä saatu syntymätodistus - lippulappunenkin on vielä tallella. Siinä on syntymäaika, -paino ja -pituus.
Ajan muistan lapusta tarkkaan, 23.19, muita en niin tarkkaan, paino jotain vähän yli 3 kiloa, ja pituutta puoliväliin metrin.
Neuvolakortti ja kaunis, monivärikansinen kastetodistuskin on tallessa.- Akaton mies
Meillä tuolla mun lapsuuren kodissa on sellaanen justihin sata vuotta vanha kastepuku. Ommeltu aikoonansa mun isooäitini hääpuvusta. Isä ja minut ja minunkin poikani on kaikki kastettu sillä samalla puvulla.
Ja tottakai kaikki muukkin mun siskoni ja veljeni ja heirään lapsensa.
Sellaanen perinne säilyny, siihen vain vaihretahan punaaset tai siniiset nauhat siihen kauluksehen aina kumpi sitten on saamas nimeä tyttö vai poika.
Samoon on sellaanen ikivanha lasiinen kastemalja ja äitivainaa aina muistutti meitä nuorempia ristiäästen jäläkehen notta sitä siunattua kaste vettä ei saa kaataa viemärihin. Sen pitää antaa olla siinä kastemaljas niin pitkähän notta se ittestänsä haihtuu ja kuivuu pois.
Niin on sitten aina menetelty.
terv pohojanmaan seppä ja Tiitu. - Pirre*
Akaton mies kirjoitti:
Meillä tuolla mun lapsuuren kodissa on sellaanen justihin sata vuotta vanha kastepuku. Ommeltu aikoonansa mun isooäitini hääpuvusta. Isä ja minut ja minunkin poikani on kaikki kastettu sillä samalla puvulla.
Sellaanen perinne säilyny, siihen vain vaihretahan punaaset tai siniiset nauhat siihen kauluksehen aina kumpi sitten on saamas nimeä tyttö vai poika.
Samoon on sellaanen ikivanha lasiinen kastemalja ja äitivainaa aina muistutti meitä nuorempia ristiäästen jäläkehen notta sitä siunattua kaste vettä ei saa kaataa viemärihin. Sen pitää antaa olla siinä kastemaljas niin pitkähän notta se ittestänsä haihtuu ja kuivuu pois.
terv pohojanmaan seppä ja Tiitu.perinne, ja kuinka puku on kestänytkin niin kauan.., mitähän materiaalia se on; ohutta pellavaa tietenkin..ja itse kudottu..on varmana hieno!
Olen usein kiukkuinen noille isovanhemmilleni, - tuossa kaapin päällä vain katsovat; eivät voineet odottaa syntymääni.. Akaton mies kirjoitti:
terv pohojanmaan seppä ja Tiitu.Meilläpäin heitetään kastevesi papilta salaa maljasta niin korkealle ilmaan kuin mahdollista, ja loitsutaan. Tämä on salainen pakanallinen rituaali jonka olemme suvussamme säilyttäneet ja sen uskotaan tuovan lapselle niin paljon ikää niin että lapsi elää aikuiseksi.
- Akaton mies
Pirre* kirjoitti:
perinne, ja kuinka puku on kestänytkin niin kauan.., mitähän materiaalia se on; ohutta pellavaa tietenkin..ja itse kudottu..on varmana hieno!
Olen usein kiukkuinen noille isovanhemmilleni, - tuossa kaapin päällä vain katsovat; eivät voineet odottaa syntymääni..Helepoollahan soon kastepuku päässy jo tämän viimeesen poloven käytöös. Ittelläniki meni niin heikkohon tenavaan teko jotta ei tullu ku yks poika. En kyllä tierä notta mitä se kangaas siinä oikeen on. Tua naisväki varmahan kotona tietääsi paremmin. Siskoo likka ja velijen vaimoo. Äitivainaa piti sitä tarkkahan tallees ja oli tärkiää sen päältä.
Se on vaan niin tarkkahan satavuotias se puku jotta se ei heitä siitä justihin mihinkään. 1900 luvun aluusta se on. Se laatikkoki mihinä sitä säilytetähän on varmasti 80 vuotta vanha. Siellä soon matalahan pahvilaatikkohon laitettuna ja pahvilaatikko on sellaases lipaston laatikoos ihan normaalis huonehen lämmöös. Ei soo miksikään menny, säästyys vaan tulevillekki sukupoloville. terv. perinteetä vaaliva seppä ja pieni Tiitu-kani täältä pohojanmaalta. - koolla
miljoona kirjoitti:
Meilläpäin heitetään kastevesi papilta salaa maljasta niin korkealle ilmaan kuin mahdollista, ja loitsutaan. Tämä on salainen pakanallinen rituaali jonka olemme suvussamme säilyttäneet ja sen uskotaan tuovan lapselle niin paljon ikää niin että lapsi elää aikuiseksi.
on väliä! Äitin mittoja en tiedä mut omani silloin yli 53v sitten oli 4500g 53sm ja savusaunassa. Itse tein 4500g 53sm ja 4000g ja 54sm. Tytär joutu myös töihin...4530g ja 54 sm eli suvussa menee "isot mitat"!
koolla kirjoitti:
on väliä! Äitin mittoja en tiedä mut omani silloin yli 53v sitten oli 4500g 53sm ja savusaunassa. Itse tein 4500g 53sm ja 4000g ja 54sm. Tytär joutu myös töihin...4530g ja 54 sm eli suvussa menee "isot mitat"!
Joo, kyllä tuossa on hyvä alku jokaisella.
- Pientyttö
miljoona kirjoitti:
Meilläpäin heitetään kastevesi papilta salaa maljasta niin korkealle ilmaan kuin mahdollista, ja loitsutaan. Tämä on salainen pakanallinen rituaali jonka olemme suvussamme säilyttäneet ja sen uskotaan tuovan lapselle niin paljon ikää niin että lapsi elää aikuiseksi.
Voitko paljastaa loitsun... onko se vanha seudulta kotoisin oleva vai suvun oma?
- sitroen.
Talvipakkasella synnyin pikku mökin kamarissa. Venäläiset pommitti Oulua ja Hailuodon Hanhista linnuntietä 7 km:n päässä. Isä oli hakenut Tuohinon Reetan apuun kun kätilö oli toisessa talossa samoissa hommissa. Kun isä ja Reeta tulivat mökille, äitin pikkususko tuli ovelle je huusi: "Voi tulkaa jo pian, poika syntyikin jo". Äitin pikkusisko oli napanuoran katkaissut ja solminut kuulemma aivan oikein.
Pituudesta ja painosta ei ole aavistustakaan. Kellonajasta äiti sanoi vain, että yöllähän ne lapset syntyvät.
Mistähän noita pituuksia ja painoja voisi kysellä?
Minua vuoden nuoremmasta siskosta ei ole vanhoja muistikuvia.
Toinen sisko syntyi kun olin kolmivuotias. Muistan tapauksen oikein hyvin ja monta asiaa sitäkin ennen. Ja sen, kun naapurin tyttö punnitsi hänet ikkunan edessä olevan pöydän päällä pyyheliinan mutkassa tavallisella puntarilla. Mitään numeroita en tiedä painosta tai pituudesta.- :))))
Sadan 30 kilsan päässä Oulusta oli sukulaiset katselleet, kun Oulua oli pommitettu, ja tulipalo huuhtoi kaupunkia poroksi.
Tuiran nukkelassa itse synnyin, 3,230 kiloa, lähellä joulua.
Syntymätodistuslappunen on tallessa, kuin lähes kaikki muutkin dokumentit.
Sinulle rakkaat terveiset, monesti olen sinua mielikseni lukenut.
Vieras olen sinulle, mutta mitäpä se haitannee? - sitroen.
:)))) kirjoitti:
Sadan 30 kilsan päässä Oulusta oli sukulaiset katselleet, kun Oulua oli pommitettu, ja tulipalo huuhtoi kaupunkia poroksi.
Tuiran nukkelassa itse synnyin, 3,230 kiloa, lähellä joulua.
Syntymätodistuslappunen on tallessa, kuin lähes kaikki muutkin dokumentit.
Sinulle rakkaat terveiset, monesti olen sinua mielikseni lukenut.
Vieras olen sinulle, mutta mitäpä se haitannee?No tule ihmeessä tutuksi! :))))
- yks kottarainen
Taksissa, syntymäpainosta ja -pituudesta ei tietoa, eikä myöskään löydy syntymätodistusta, ainoastaan merkintä arkistossa että tyttö syntynyt ja päivämäärä.
- ratuna
Savusaunassa.
Synnyin Kätilöopistolla 3250 gramman painoisena ja pituutta oli 48 cm. Täytyi luntata neuvolakortistani :)
Kortin mukaan ollessani 2 kk neuvolatäti "määräsi" drinksun: 2 osaa maitoa, 1 osa vettä ja 1 tl/dl sokeria. 2-vuotistarkastuksen kohdalla sitten lukikin: Hyvän värinen pullukka, jolla alahampaassa reikä.
Ja seuraavana vuonna pieni 3-vuotias passitettiin Auroraan sydänasemalle..
Tänään: omat hampaat vielä tallella ja sydänkin toimii...miten toimii :)- Mikä milloinkin
Hei haloo! Onpahan ketjun aihe, aivan uskomaton! Sori nyt kun joudun kysymään (täällä on usein ihan fiksuja juttuja) että miksi tämmöinen ketju?
- Kuopus
Syntymäpainoni oli kolme kiloa ja kuusisataaneljäkymmentä grammaa sekä syntymäpituuteni oli viisikymmentäyksi senttiä. Päivän valon näin ekan kerran eräässä itäsuomalaisen kaupungin sairaalan synnytysosastolla.
- elliivo
Minä synnyin kotona. Elokuun 21 pv:n aamuna klo 7.30.
Painoa oli 4,050 kg ja pituutta 51 cm
Viikonpävä oli sunnuntai ja lauantaisaunan löylyt tehosivat odotetua paremmin äitiin.
Synnyin isontuvan nurkassa päästävedettävässä koivusängyssä. Samassa talossa missä isäni syntyi marraskuussa -18 - FF 55
Kotona kamarissa olen syntynyt kuten 4 vanhempaa sisarustanikin. Isä oli tiettävästi apuna ja tietysti kätilö. Sisarukset jännittivät oven takana milloin kuuluu rääkäisy. Mitoistani en osaa sanoa kuten en nytkään. Nykyisin ei kuitenkaan tuuli vie mukanaan kuten lapsena meinasi koulumatkalla käydä. Tie oli liukas ja maisema aava, puuton, onneksi sisko pelasti :D
- Miehen mittainen
Synnyin sairaalassa jonkunverran yliaikaisena, iso tyttö jo silloin, 4760g ja 53cm.
Luulisin että geenit olivat määränneet minut aika isoksi naiseksi tuleman, nyt olen 175cm ja 85kg. Tämä jonkunlainen geneettinen paino, pari kertaa sairauden takia laihtunut 70-kiloiseksi mutta tervehdyttyä paino palautuu tähän omaan normiin. reidet ja sääretkin on semmoiset tolpat, koko elämän on olleet. Se joka lihavaksi haukkuu ei luontoa ymmärrä...terve olen ja työt luistaa erinomaisesti. Sairaalassa synnyin.
Mitoista viis :)
Syntymäpäivän lisäksi oisin halunnu tietää kellonajan, vanhemmat ei sitä muistaneet. Enkä alkanut asiaa selvittää.
Lottoriviin oisin niitä numeroita käyttäny, jos vaikka voittaja ois nyt? ;)- Nyt jo 51 vuotta
Kello 10 aamulla keskussairaalassa. Synnyttiin kaksosina. Synnyin 15 min kaksossiskoni jälkeen perätilassa. Siskoni painoi 2950 g ja minä 2650 g. Oltiin molemmat 52 cm pitkiä. Velikin oli painanut vajaa viisi kiloa. On siinä äidillä ollut tekemistä.
- keskonen
Kotona, kätilö oli avustamassa. Kuukautta ennen laskettua aikaa ja 2450g 47cm? Helposti olin synyynyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa722467En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1091166
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009