Heinäluoma teki odottamattoman liikkeen kertomalla, ettei olekaan käytettävissä SDP:n puheenjohtajana seuraavalla kaudella. Tämä voi myllertää demarit aika lailla uuteen uskoon. Itse pidin Heinäluoman valintaa aikoinaan virheenä ja virheeksi se osoittautukin. Silti Heinäluoma oli minusta odotuksiani parempi puheenjohtaja ja hyvin perillä poliittisista kysymyksistä.
Minusta ei ole itsestään selvää, että Tuomioja nyt valitaan puheenjohtajaksi. Voi olla, että puolue tarvitsee nyt nuorekasta naisenergiaa selviytyäkseen shokista.
Kepun kannalta tilanne muodostuu mielenkiintoiseksi. Vaihtoehtoina on nimittäin se, että SDP linjautuu yhä enemmän punamultahallituspuolueeksi tai palaa Lipposen viitoittamalle oikeistodemariyden tielle. Heinäluoma oli jostain tästä välistä ja ehkä siksi vähän hajuton ja mauton vaihtoehto.
Erittäin mielenkiintoinen tilanne.
Aika pommi
36
1203
Vastaukset
Demareiden sisäisiä asioita en tunne, mutta Heinäluoman vetäytyminen on varmaan hyvä juttu.
Heinäluoman koston pelossa varteenotettavia puheenjohtajakandidaatteja ei noussut esiin.
Demareiden kannattaisi nyt panostaa nuoreen naiseen. Esimerkiksi Miapetra Kumpula-Natri olisi erittäin pätevä ja hyvä ehdokas demareiden puheenjohtajaksi. Hän on koulutettu, kaunis ja pätevä.- C.C.C.P.
Kävin Mia-Petran blogia lueskelemassa, tärkeitä asioita siellä pohdittiin. Ei ole saaneet demarimiehet nousemaan vuoteen, alkaa jo paniikkitunnelmat olla. Paremmin kuitenkin vielä asiat ovat kuin känällä.
"9. helmikuuta: Kuhinaa vai vaan tuhinaa
Millä ylös? Sitä on mietitty monella taholla SDP:ssä. Puoluehallitus ja johto käynnistivät omat uudistamisohjelmat. Eihän kaikki voi vuodessa näkyä ja tiettyä vastarintaakin koetaan, niinkuin aina uudistuksissa. Mutta vuosi alkaa täyttyä, eikä tulosta näy..."
http://www.miapetra.net/ - pueenjohtajaa,
paremmin kuin känästä kunnon työmiestä.
- C.C.C.P.
On Heinäluoma ollut kuitenkin paljon parempi puheenjohtaja kuin Lipponen. Eihän Heinäluoma ole tehnyt kymmenesosaakaan mokia Lipposeen verrattuna. Siitä huolimatta Heinäluoma on ollut varsin surkea. Tosin siitäkin huolimatta demarien parhaimmistoa ja älymystöä, onhan hän jopa ylioppilas.
Seuraava puheenjohtaja voitaisiin valita taas älymystön joukosta, tarkemmin sanoen paperiliiton Joukosta. Siinä sitä olisi puolueensa näköinen ja oloinen mies. - vaaleja!
Kansalaisten silmät ovat jo auenneet! Yhä koulutetumpaa kansaa ei ole niin helppo höynäyttää kuin yksinkertaisia hyväuskoisia hölmöjä! Ei! Nykyään ihmiset ovat valveutuneita ja ajattelevat omilla aivoillaan sekä etsivät tietoa jatkuvasti. Ei heitä sosialistit enää höynäytä!
- m_a_r_a
...
Juuri mainitsemistasi syistä SDP nousee uuteen kukoistukseen. Vielä kun puolue tajuaa profiloitua työväenpuolueesta tasa-arvopuolueeksi, niin kannatuksen kasvu tässä eriarvoistuvassa maassamme on taattu. - Uusi-Ukki
m_a_r_a kirjoitti:
...
Juuri mainitsemistasi syistä SDP nousee uuteen kukoistukseen. Vielä kun puolue tajuaa profiloitua työväenpuolueesta tasa-arvopuolueeksi, niin kannatuksen kasvu tässä eriarvoistuvassa maassamme on taattu.Olen erittäin surullinen Eeron erosta, nyt minä yhdyn Kepuleihin jotka ovat hokeneet Demarien alamäen jatkuvan. Jos ja kun tämä Porvarinpoika Erkki Tuomioja tullee Demarien johtoon, olen vuorenvarma siitä, että alamäki jatkuu.
Minun puolestani saavat Demarit painua niin alas kuin haluavat, minä en sitä alamäkeä katsele, siirryn jonkun toisen puolueen kannattajaksi, ja sillä sipuli. Kekkonenko sen jo aikoinaan totesi,te Saatanan tunarit, ja siihen ei ole mitään lisättävää. - KESKUSTA.
Uusi-Ukki kirjoitti:
Olen erittäin surullinen Eeron erosta, nyt minä yhdyn Kepuleihin jotka ovat hokeneet Demarien alamäen jatkuvan. Jos ja kun tämä Porvarinpoika Erkki Tuomioja tullee Demarien johtoon, olen vuorenvarma siitä, että alamäki jatkuu.
Minun puolestani saavat Demarit painua niin alas kuin haluavat, minä en sitä alamäkeä katsele, siirryn jonkun toisen puolueen kannattajaksi, ja sillä sipuli. Kekkonenko sen jo aikoinaan totesi,te Saatanan tunarit, ja siihen ei ole mitään lisättävää.Vaihda leiriä ajoissa! Uppoavassa laivassa ei ole hyvä olla. Pian jalkasi kastuvat.
Tervetuloa KESKUSTAN jäseneksi. Otamme sinut sydämellisesti vastaan.
Ei muuta kuin jäsenhakemusta tekemään. Se on pelkkä muodollisuus, sillä kaikille tilaa riittää ja paikkoja on.
Tupaillassa tavataan. Oulu olkoon omamme! :) - hämmentää?!
Uusi-Ukki kirjoitti:
Olen erittäin surullinen Eeron erosta, nyt minä yhdyn Kepuleihin jotka ovat hokeneet Demarien alamäen jatkuvan. Jos ja kun tämä Porvarinpoika Erkki Tuomioja tullee Demarien johtoon, olen vuorenvarma siitä, että alamäki jatkuu.
Minun puolestani saavat Demarit painua niin alas kuin haluavat, minä en sitä alamäkeä katsele, siirryn jonkun toisen puolueen kannattajaksi, ja sillä sipuli. Kekkonenko sen jo aikoinaan totesi,te Saatanan tunarit, ja siihen ei ole mitään lisättävää.Tuomiojahan on pari pierua vasemmalla.
- Muistakaa puheitanne
KESKUSTA. kirjoitti:
Vaihda leiriä ajoissa! Uppoavassa laivassa ei ole hyvä olla. Pian jalkasi kastuvat.
Tervetuloa KESKUSTAN jäseneksi. Otamme sinut sydämellisesti vastaan.
Ei muuta kuin jäsenhakemusta tekemään. Se on pelkkä muodollisuus, sillä kaikille tilaa riittää ja paikkoja on.
Tupaillassa tavataan. Oulu olkoon omamme! :)Ukkihan on tähän asti ollut kepulaisten mielestä ihan reppana, kapin perseen nuolija. Vai sekö hänet mielestänne onkin pätevöittänyt niin, että nyt kelpaisi joukkoonne? Olette te ihme porukkaa.
- Kepuun!
Muistakaa puheitanne kirjoitti:
Ukkihan on tähän asti ollut kepulaisten mielestä ihan reppana, kapin perseen nuolija. Vai sekö hänet mielestänne onkin pätevöittänyt niin, että nyt kelpaisi joukkoonne? Olette te ihme porukkaa.
Eiköhän Kapin hännänalusten nuolijoita piisaa, esim. MPP, Ernesti jne. jne. :)
Ukki sitä paitsi eläkkeellä olevana yrittäjänä varmasti löytää helposti paikkansa Keskustaoikeistolaisen hallituksen vasemmalta laidalta.
Se, että hän vaihtaa leiriä, osoittaa, että järjissäänhän tuo vanhus tuntuu olevan sittenkin, vaikka yhdessä vaiheessa näyttikin jo virkaholhoojaa vailla olevalta huru-ukolta. m_a_r_a kirjoitti:
...
Juuri mainitsemistasi syistä SDP nousee uuteen kukoistukseen. Vielä kun puolue tajuaa profiloitua työväenpuolueesta tasa-arvopuolueeksi, niin kannatuksen kasvu tässä eriarvoistuvassa maassamme on taattu.Työväenliikehumppa alkaa olla aikansa elänyttä. Tovereiden sijaan pitää alkaa puhua kavereista ja siitä, ettei kaveria jätetä vastakohtana oikeistolaisella ajattelulle, missä kaverille ei jätetä. Tasa-arvo ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus eivät teemoina vanhene koskaan.
- Maltilinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
Työväenliikehumppa alkaa olla aikansa elänyttä. Tovereiden sijaan pitää alkaa puhua kavereista ja siitä, ettei kaveria jätetä vastakohtana oikeistolaisella ajattelulle, missä kaverille ei jätetä. Tasa-arvo ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus eivät teemoina vanhene koskaan.
Tasa-arvon luuta ovat kaikki puolueet kalunneet, samoin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden hyminä on aika kulututta liturgiaa. Ratkaisevaksi jääkin se, osaako uudistuva SDP pukea nuo fraasit konkreettisiksi lakialoitteiksi, joilla se pommittaa keskustaoikeistolaista hallitusta oppositiosta käsin.
Kannatuksen kasvuun ei ole muuta tietä kuin konkreettisten toimenpiteiden ehdottaminen. Tämänhän kokoomus on jatkuvalla kasvullaan jo oikeaksi todistanut, vaikka onkin saanut räksyttäjät kimppuunsa.
Puolueiden on vähitellen pakko ottaa huomioon, että äänestäjät ovat a) koulutetumpia ja fiksumpia kuin ennen ja b) kyllästyneempiä tyhjään poliittiseen fraseologiaan kuin ennen. - Sonnimies
Työväenliikehumppa alkaa olla aikansa elänyttä. Tovereiden sijaan pitää alkaa puhua kavereista ja siitä, ettei kaveria jätetä vastakohtana oikeistolaisella ajattelulle, missä kaverille ei jätetä. Tasa-arvo ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus eivät teemoina vanhene koskaan.
Nytkö mpp on jo towerinkin hautaamassa. Lipposen Virasto-Patekin aloitti puheet työkkäri-talolla aina "hyvät toverit".
- Emeritus
Muistakaa puheitanne kirjoitti:
Ukkihan on tähän asti ollut kepulaisten mielestä ihan reppana, kapin perseen nuolija. Vai sekö hänet mielestänne onkin pätevöittänyt niin, että nyt kelpaisi joukkoonne? Olette te ihme porukkaa.
...liittyä. Riittää, kun äänestää keskustaa.
- Maltillinen oikeistolainen
Heinäluoma näyttää tehneen ainoan oikean johtopäätöksen luopuessaan puheenjohtajuudestaan. Kun uskottavuus menee, niin se menee; vain uusi johto voi sen palauttaa.
Tuomioja joutuu nyt tosi koville. Saattaa olla, että hänkin luopuu. Olisihan se nöyryyttävää, jos Tuomioja kokisi vastaavan kohtalon kuin Väinö Tanner, nimittäin että pitää nostaa joku vanha patu kulissijohtajaksi kätkemään sitä, että nuorempien vallanhalu ja puolueen sisäiset erilinjaisuudet eivät veisi kannatusta ihan kokonaan.
SDP:llä on nyt todellinen uudistumisen mahdollisuus, kiitos Heinäluoman, joka älysi itse (tai autettuna) tehdä oikean johtopäätöksen ja antaa tilaa uusille ja uudistaville voimille.
Keskustan ja kokoomuksen kannalta tilanne on todella mielenkiintoinen. kunnallisvaalien ohjelmateemat paljastavat jo aika pian, mitä asioita SDP:n uusi johto painottaa, eivätkä 2011 eduskuntavaalitkaan niin kamalan kaukana ole.
Toivottavasti asia palaisi vihdoinkin myös oppositiopolitiikkaan, ettei kaikki olisi vain pelkkää pikkunäppärää politikointia ja vastustajille räksyttämistä, kun muuta ei ole osattu.- mvv
..kun Kokoomuksella neljä vuotta sitten. Lipposta on kehuttu monelta suunalta. Mutta hän tylsistytti puolueensa pahanpäiväisesti, samoin teki Niinistö Kokoomukselle. Sitten he vielä vaikuttivat seuraajansa valintaan. Saa nähdä onko tästä nykyiset ja tulevat puheenjohtajat ottaneet opiksi.
Koomus löysi lopulta hyvän puheenjohtajan. Katainen lähti laajentamaan sitä joukkoa joka on puolueen politiikasta vastuussa. Hän on onnistunut siinä aika hyvin. Saman pitää tehdä nyt SDP:n tulevan puheenjohtajan.
Näyttihän siellä SDP:ssä olevan jokin ohjelma jo millä ihmisiä houkutellaan. Jotakin hiljaisuuden huoneita järjästellään työpaikoille. Vähän vaikutti lapselliselta, mutta eihän mitään hyvää kukaan voi vastustaa.
Tuomioja on tietysti tavallaan pätevä. Mutta kyllä hänen valinta vaikuttaisi luurankojen kalistelulta. Myöskään hänen jotkut aika ralikaalit esiintulot eivät uppoa suureen äänestäjäjoukkoon. Joskus olis viisasta pitää suunsa kiinni. Kuten tämä ylisopistojen teologiakoulutus. - Maltillinen oikeistolainen
mvv kirjoitti:
..kun Kokoomuksella neljä vuotta sitten. Lipposta on kehuttu monelta suunalta. Mutta hän tylsistytti puolueensa pahanpäiväisesti, samoin teki Niinistö Kokoomukselle. Sitten he vielä vaikuttivat seuraajansa valintaan. Saa nähdä onko tästä nykyiset ja tulevat puheenjohtajat ottaneet opiksi.
Koomus löysi lopulta hyvän puheenjohtajan. Katainen lähti laajentamaan sitä joukkoa joka on puolueen politiikasta vastuussa. Hän on onnistunut siinä aika hyvin. Saman pitää tehdä nyt SDP:n tulevan puheenjohtajan.
Näyttihän siellä SDP:ssä olevan jokin ohjelma jo millä ihmisiä houkutellaan. Jotakin hiljaisuuden huoneita järjästellään työpaikoille. Vähän vaikutti lapselliselta, mutta eihän mitään hyvää kukaan voi vastustaa.
Tuomioja on tietysti tavallaan pätevä. Mutta kyllä hänen valinta vaikuttaisi luurankojen kalistelulta. Myöskään hänen jotkut aika ralikaalit esiintulot eivät uppoa suureen äänestäjäjoukkoon. Joskus olis viisasta pitää suunsa kiinni. Kuten tämä ylisopistojen teologiakoulutus.Olen samaa mieltä siitä, että Heinäluoman tilanne Lipposen jälkeen muistuttaa paljon Itälän tilannetta Niinistön jälkeen.
Sekä Niinistö että Lipponen valitsivat itse seuraajansa. Lipponen todennäköisesti aika lailla SAK:n avustamana ja junttaamana. Kummassakaan puolueessa ei juuri jäsenten mielipidettä kysytty. Itälä ei aikanaan kyennyt mihinkään asialliseen poliittisten vaihtoehtojen esilletuomiseen niin kuin ei ole kyennyt Heinäluomakaan. Pelkkää räksytystä on kuultu kummaltakin - Itälältä jopa Brysselistä saakka.
Kataisen valinta oli aito tilanne. Merkittävää oli, että puolueen ja politiikan ehdoton ja kokenut konkari, Ilkka Kanerva hävisi Kataiselle. Antaas kattoo, miten SDP:ssä käy, ellei Tuomiojakin suosiolla vetäydy ja anna tilaa nuoremmilleen.
Keskustan kannalta tilanne on kiinnostava. Vanhanenhan ei olisi koskaan tullut aidossa puoluekokouksessa valituksi, mutta Jäätteenmäen seuraaja hänestä tehtiin, koska Vanhanen nousi pääministeriksi Jäätteenmäen töpeksinnän seurauksena.
Tästä tekisin sen johtopäätöksen, että keskusta on hyvin vahvoilla kunnallisvaalissa, jos se malttaa pysyä asiallisena eikä lähde haalimaan irtopisteitä maakunnista sättimällä muita puolueita siitä, etteivät nämä harrasta "aluepolitiikkaa". Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että Heinäluoman tilanne Lipposen jälkeen muistuttaa paljon Itälän tilannetta Niinistön jälkeen.
Sekä Niinistö että Lipponen valitsivat itse seuraajansa. Lipponen todennäköisesti aika lailla SAK:n avustamana ja junttaamana. Kummassakaan puolueessa ei juuri jäsenten mielipidettä kysytty. Itälä ei aikanaan kyennyt mihinkään asialliseen poliittisten vaihtoehtojen esilletuomiseen niin kuin ei ole kyennyt Heinäluomakaan. Pelkkää räksytystä on kuultu kummaltakin - Itälältä jopa Brysselistä saakka.
Kataisen valinta oli aito tilanne. Merkittävää oli, että puolueen ja politiikan ehdoton ja kokenut konkari, Ilkka Kanerva hävisi Kataiselle. Antaas kattoo, miten SDP:ssä käy, ellei Tuomiojakin suosiolla vetäydy ja anna tilaa nuoremmilleen.
Keskustan kannalta tilanne on kiinnostava. Vanhanenhan ei olisi koskaan tullut aidossa puoluekokouksessa valituksi, mutta Jäätteenmäen seuraaja hänestä tehtiin, koska Vanhanen nousi pääministeriksi Jäätteenmäen töpeksinnän seurauksena.
Tästä tekisin sen johtopäätöksen, että keskusta on hyvin vahvoilla kunnallisvaalissa, jos se malttaa pysyä asiallisena eikä lähde haalimaan irtopisteitä maakunnista sättimällä muita puolueita siitä, etteivät nämä harrasta "aluepolitiikkaa".Demarien on nyt pakko valita sellainen puheenjohtaja, joka näyttää nuorekkaalta uudistajalta. Nyt näyttää, että puolueesta löytyy kaksi varteenotettavaa ehdokasta tähän ja he ovat Mia-Petra Kumpula ja Jutta Urpiainen. Edellisen joitain sattumalta kohtaamiani näkemyksiä olen pitänyt järkevinä ja jälkimmäisestä en osaa sanoa mitään varmaa tällä hetkellä.
Myös Maria Guzenina olisi ulkoisen olemuksen perusteella virkeän pätevä puheenjohtajaksi, mutta asiaosaaminen hyvästä oppimisinnosta huolimatta lienee vielä puutteellinen. Demarit eivät voi tehdä samaa mokaa, minkä Kepu teki valitsemalla osaamattoman Jäätteenmäen puheenjohtajaksi. Vaalitenteissä puolusihteeri Eero Lankia joutui silloin vastaamaan vähänkin vaikeampiin kysmyksiin, kun Jäätteenmäeltä olivat perustiedot tipotiessään.
Kepu on Kemijärven tilanteen vuoksi puolittain jo kriisissä kunnallisvaaleja ajatellen. Sen on pakko korostaa aluepolitiikkaa, mutta kovin onttoa tuo korostus tulee olemaan äänestäjien silmissä, kun maaltamuutto on vain kiihtynyt sen hallituskaudella ja sitten tulee päälle näitä Kemijärven tapaisia kertarysäyksiä. Tässä tulee loitsva mahdollisuus Vasemmistoliitolle ja Persuille lyödä kiilaa Kepun haarojen väliin kunnallisvaalissa niin, että sattuu myös.- Maltillinen oikeistolainen
Demarien on nyt pakko valita sellainen puheenjohtaja, joka näyttää nuorekkaalta uudistajalta. Nyt näyttää, että puolueesta löytyy kaksi varteenotettavaa ehdokasta tähän ja he ovat Mia-Petra Kumpula ja Jutta Urpiainen. Edellisen joitain sattumalta kohtaamiani näkemyksiä olen pitänyt järkevinä ja jälkimmäisestä en osaa sanoa mitään varmaa tällä hetkellä.
Myös Maria Guzenina olisi ulkoisen olemuksen perusteella virkeän pätevä puheenjohtajaksi, mutta asiaosaaminen hyvästä oppimisinnosta huolimatta lienee vielä puutteellinen. Demarit eivät voi tehdä samaa mokaa, minkä Kepu teki valitsemalla osaamattoman Jäätteenmäen puheenjohtajaksi. Vaalitenteissä puolusihteeri Eero Lankia joutui silloin vastaamaan vähänkin vaikeampiin kysmyksiin, kun Jäätteenmäeltä olivat perustiedot tipotiessään.
Kepu on Kemijärven tilanteen vuoksi puolittain jo kriisissä kunnallisvaaleja ajatellen. Sen on pakko korostaa aluepolitiikkaa, mutta kovin onttoa tuo korostus tulee olemaan äänestäjien silmissä, kun maaltamuutto on vain kiihtynyt sen hallituskaudella ja sitten tulee päälle näitä Kemijärven tapaisia kertarysäyksiä. Tässä tulee loitsva mahdollisuus Vasemmistoliitolle ja Persuille lyödä kiilaa Kepun haarojen väliin kunnallisvaalissa niin, että sattuu myös.Minäkään en voi kehua tuntevani SDP:n naisväkeä. Guzeninaa pidän lähinnä populistisena blondina. Filatov on jo etsikkoaikansa käyttänyt. Muidenkaan naisten menestykseen en jaksa uskoa, koska SDP:n kannatus edelleen makaa aika lailla äijien varassa.
Johannes Koskinen tuntuu asiaosaajalta, muttei taida olla kovinkaan karismaattinen kansankiihottaja kannatuskasvua ajatellen. Kimmo Kiljunen ei mielestäni pysty laajentamaan SDP:n kannatusta liikkuvien äänestäjien joukossa; hän on siihen hommaan liian vasemmalla. Tuomiojan valinta olisi yhtä suuri fiasko kuin Väinö Tannerin nostaminen 50-luvulla takaisin puoluejohtoon: siitä kannatus vain jatkaisi alamäkeään. Antti kalliomäki saattaisi olla yksi niistä, joihin sitoutumaton, keskiluokkainen ja keskituloinen liikkuvien äänestäjien joukko saattaisi luottaa.
Nyt olisi mielenkiintoista tietää, mitä SDP:n oikeistosiiven takapiru, Lasse Lehtinen miettii. Hänellä on minusta ollut aina terveitä näkemyksiä siitä, miten SDP voisi vaikutusvaltaansa lisätä ja myös varaa olla "rehellinen", kun ei ole itse tyrkyllä mihinkään.
Keskustalle ja kokoomuksellekin uusi tilanne on todella haastava, koska jos joku on nyt varmaa, niin se, että SDP:n stratregia muuttuu täydellisesti ja radikaalisti johonkin suuntaan, mikä ei ole lähelläkään vanhakantaista työväen- tai ay-aatteen liturgiaa.
Voi olla, että vastakkainasettelun raja siirtyy nyt pois työmiehen ja herran, palkansaajan ja työnantajan välisen "ristiriidan" väkinäisestä popuismista johonkin muualle, jossa SDP pystyy paremmin iskemään kepun ja kokoomuksen heikkoihin kohtiin.
Kemijärvet ja aluepolitiikat eivät ehkä ole niinkään merkittäviä, kun kunnallisvaaleihin mennessä maailma ehtii muuttua moneen kertaan ja irtisanomisia tulee muiltakin toimialoilta lisää, kun luultavasti monikin suuryrityst joutuu Telia-Soneran tapaan ottamaan muutosten kustannusvaikutukset vastaan hakemalla joustoa työvoimakustannuksistaan.
- Punikit sekoilevat
..suosittelisin, että kävisitte puolueenne puhj.- keskustelua sossujen omalla saitilla. Herra varatuomarikin varmaan tietää, että sellainenkin foorumi on olemassa.
- Parempi virsta väärää
Suosikkini on saitin johtava sosialidemokratian asiantuntija, siis Mielipidepankki. Saanen suositella häntä tuohon tehtävään.
Jos riittävän suuri ja arvovaltainen delegatio tulee pyytämään minua ehdokkaaksi, harkitsen asiaa vakavasti yön yli ja suostun vasta sitten.
Epäilemättä puolue saisi minusta hyvän johtajan, mutta kepujen kannalta tilanne synkistyisi, kun en mitenkään automaattisesti asettaisi punamultayhteistyötä ensi sijalle.- Lappeenrannan poika
Jos riittävän suuri ja arvovaltainen delegatio tulee pyytämään minua ehdokkaaksi, harkitsen asiaa vakavasti yön yli ja suostun vasta sitten.
Epäilemättä puolue saisi minusta hyvän johtajan, mutta kepujen kannalta tilanne synkistyisi, kun en mitenkään automaattisesti asettaisi punamultayhteistyötä ensi sijalle.Jos tunnustelet otsaasi niin tuntuuko siellä sarven tynkiä, edes pieniä sellaisia ?
- JormaKKorhonen
…tuon kiihkeän sheriffikeskustelun jälkeen, jossa tietenkin olin yhtä tosissani kuin Sinäkin puheenvuoroissasi! ;)
Yllätys se kyllä oli ainakin minulle, kun en ole kovin paneutunut tuohon politiikkaan. Mutta nyt kun se on tapahtunut, se vaikuttaa itsestään selvältä; niin piti tapahtua, sekä Heinäluoman itsensä että hänen puolueensa parhaaksi.
Heinäluoma saa täydet pisteet ratkaisustaan, jonka hän tiesi tarpeelliseksi, tiesi myös muun demarieliitin sen tarpeelliseksi tietävän, mutta edelleen tiesi, että sieltä ei kyllä kukaan sitä ääneen lausu. Joten hän teki oman päätöksensä, ja nousi melkoisesti ainakin minun silmissäni. Oletettavasti myös sdp tulee sen muistamaan ja Eeron palkitsemaan ministeripaikalla, jos ja todennäköisesti kun sdp on hallituspuolue taas seuraavien ek-vaalien jälkeen. Todennäköisesti pääministeripuolue, jos sdp osaa nyt korttinsa oikein pelata.
Ikiteini Erkki Tuomiojan nostaminen puheenjohtajaksi ei uskoakseni olisi oikein pelaamista. Harvoin pokerissakaan jätkähailla potti voitetaan, mutta jokeri voi kyllä voiton tuoda, vaikka ei olisi kädessä kuvakorttiakaan. Ja nyt demareilla on sekä jokereita että kuvakortteja, nättejä kuvia onkin.
Niin Mia-Petra kuin Juttakin lienevät jo kyllin kouliintuneitakin pärjätäkseen politiikan kovimmassakin sarjassa. Maria Guzeninalla luulen kyllä sillä alueella olevan vielä oppimista, vaikka onkin aivan harvinaisen nopeasti itsensä myös politiikkaan sisään ajanut, ja henkilökohtaista karismaa, valovoimaa suorastaan kuten mediaosaamistakin hänellä on yllin kyllin.
Aikoinaan minulla oli Kimmo Kiljusesta varsin myönteinen käsitys. Mutta sittemmin tuo tohtorismies on minun on eräillä lausunnoillaan ainakin minun silmissäni mennyt alaspäin. Sinä lakimiehenä saatat olla kollegasi Koskisen kannalla, mutta minusta hän on kovin vaisu, ellei peräti nynny. Olisiko muita mahdollisia?
Mikäpä minä olen demareita neuvomaan, kun en viime vaaleissa edes puoluetta äänestänyt, eikä minua siellä muutenkaan kuunneltaisi – minulla ei ole yhtä vahvaa uskoa vaikutusvaltaani kuin noilla eräillä täällä neuvojaan avoimilla kirjeillä lähettelevillä – mutta mielestäni kyllä nyt sdp:n pitäisi turvautua naisenergiaan! Vaikka kepulla sellaisesta on katkera kokemus, niin kyllä niin Jutta kuin Mia-Petra varmasti osaavat Annelia paremmin toimia.- kokkareille!
Annelin tyylipisteet jäivät vaatimattomiksi, mutta niin jäivät demareidenkin. Rehellisimpiä olivat Kokoomuslaiset!
" ... Jäätteenmäki palasi Irak-aiheeseen vielä yli kolme ja puoli vuotta kohun jälkeen 30. joulukuuta 2006 Iltalehden haastattelussa ja väitti, että kaiken takana oli tarkoitus palauttaa Paavo Lipponen pääministeriksi. SDP:n ryhmäjohtaja Jouni Backman kiisti Jäätteenmäen väitteet STT:lle antamassaan kommentissa.[4] 4. tammikuuta 2007 Kokoomuksen Ville Itälä ja Irak-skandaalin aikainen puoluesihteeri Heikki A. Ollila vahvistivat kuitenkin Iltalehden haastattelussa, että SDP:n tuolloinen puoluesihteeri ja nykyinen puheenjohtaja Eero Heinäluoma yritti houkutella kokoomusta kaatamaan hallitusta välikysymyksen avulla. Itälä ei kuitenkaan halunnut omien sanojensa mukaan "leikkiin mukaan".[5] ... "
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Anneli_Jäätteenmäki - ikuinen huumorimies
voi vakavoitua. Sinähän muutut sen jälkeen muumioiksi.:)
- yksi kylähullu
Heinäluoma ymmärsi sittenkin vetäytyä. Mikä on tietysti hyvä asia SDP:lle jos ja kun sen on nyt pakko satsata asiakysymyksiin Heinäluoman keinotekoisen vastakkainasettelun ja populistisen oppositioräksytyksen jälkeen.
Keskustalla SDP:n todennäköinen terävöityminen on haaste, ja toki myös Kokoomukselle. Mikäli demarit valitsevat tuoreen puheenjohtajan, siis ei Tuomiojaa, ja modernisoivat linjaansa muutenkin nin Keskustan Vanhanen jää vääjäämättä vanhoillisimmaksi suurten puolueiden johtajista, etenkin kun Vanhasen tyyli on hoitaa asioita niistä julkisuuteen kertomatta. Kabinettikähminnän vaikutelma on vahvasti läsnä Vanhasen pääministeriydessä, vaikka hän kieltänmättä on paras Kepun puheenjohtaja sitten Virolaisen.
Tuomiojan valinta olisi SDP:lle katastrofi, joten eiköhän näistä nuorista naisista joku nosteta puolueen johtoon ja ainakin kunnallisvaaleissa puolue saa tukevan lisän kannatukseensa. Ja jos Heinäluoman aloittamasta tyhjäpäisestä räksytyksestä toisiaan pästään eroon niin seuraava pääministeri on se nuorehko nainen joka demareita ryhtyy luotsaamaan, Tai sitten Katainen. Keskustasta seuraava pääministeri ei tule, se on saletti- Maltillinen oikeistolainen
Keskustan asemaa en pitäisi yhtä toivottomana kuin sinä. Vanhasen liberaalius on selvästi vedonnut liikkuviin äänestäjiin enemmän kuin kepu on mahdollisesti menettänyt persuille. Vanhasen asiallisuus ja selkeä tapa puhua suoraan ja asiansa perustellen on myös asiallisesti vakuuttavaa, vaikkei hän mikään kansankiihottaja ja karismaattinen johtajapersoona olekaan.
Katainen ja kokoomus ovat hyvissä asemissa, koska Katainenkin on välttänyt kaiken vastustajien haukkumisen, tullut mielipiteineen esiin vain silloin, kun asia on vaatinut ja silloin pysynyt aina asiassa ilman yliampuvaa dramatiikkaa.
SDP:n terävöityminen on välttämättömyys. Heinäluoma pelasti paljon lähtemällä tyylikkäästi ja antamalla tilaa muille. Tässä nähtiin, että taustajoukkojen vankasta asiantuntijasta ja politiikan ammattilaisesta ei välttämättä ole aina johtajaksi, jos vetovoima puuttuu.
Nyt kun Heinäluoma otti aloitteen omiin käsiinsä, hän varmasti säilyy SDP:n johtoporukoissa ja on varteenotettava ministeriehdokas tai sitten saa nimityksen johonkin muuhun vaativaan tehtävään tai vaihtoehtoisesti jollekin vihreälle oksalle sellaiseen suojatyöhon, johon täysinpalvelleita ja/tai epäonnistuneita poliitikkoja on ollut tapana sijoittaa.
Tuomioja tekisi nyt viisaasti, jos hänkin vetäytyisi ehdokkuudestaan. 60-luvun fossiileja ei enää puolueiden johdossa tarvita. Siitä ei SDP:n kannatus kaavuun nousisi, vaikka äänijakauma suurten ikäluokkien eläköityvässä joukossa SDP:tä suosisikin.
Koka SDP:n johtoon nouseekin, hänen on oltava samaan aikaan sekä uskottava asiajohtaja että karismaattinen kansanjohtaja, jotta SDP alkaisi houkutella liikkuvien äänestäjien suurta joukkoa jo syksyn kunnallisvaaleissa.
Kuka tällainen henkilö olisi, selvinnee vasta, kun ehdokasasettelu alkaa lähiviikkoina selvitä. Nythän jokainen demari miettii kuumeisesti uutta tilannetta ja piirijärjestöjen sisäinen peli ja junttaus on vasta edessäpäin.
Veikkaisin myös, että Tuomiojan ehdotus puolueen sisäisestä jäsenvaalista toteutetaan pikaisella aikataululla ennen kesäkuun puoluekokousta. Siitä SDP saisi ensimmäisen demonstraation sisäiselle uusiutumiselleen ja pysyisi median otsikoissa näkyvästi pitkin kevättä. - JormaKKorhonen
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Keskustan asemaa en pitäisi yhtä toivottomana kuin sinä. Vanhasen liberaalius on selvästi vedonnut liikkuviin äänestäjiin enemmän kuin kepu on mahdollisesti menettänyt persuille. Vanhasen asiallisuus ja selkeä tapa puhua suoraan ja asiansa perustellen on myös asiallisesti vakuuttavaa, vaikkei hän mikään kansankiihottaja ja karismaattinen johtajapersoona olekaan.
Katainen ja kokoomus ovat hyvissä asemissa, koska Katainenkin on välttänyt kaiken vastustajien haukkumisen, tullut mielipiteineen esiin vain silloin, kun asia on vaatinut ja silloin pysynyt aina asiassa ilman yliampuvaa dramatiikkaa.
SDP:n terävöityminen on välttämättömyys. Heinäluoma pelasti paljon lähtemällä tyylikkäästi ja antamalla tilaa muille. Tässä nähtiin, että taustajoukkojen vankasta asiantuntijasta ja politiikan ammattilaisesta ei välttämättä ole aina johtajaksi, jos vetovoima puuttuu.
Nyt kun Heinäluoma otti aloitteen omiin käsiinsä, hän varmasti säilyy SDP:n johtoporukoissa ja on varteenotettava ministeriehdokas tai sitten saa nimityksen johonkin muuhun vaativaan tehtävään tai vaihtoehtoisesti jollekin vihreälle oksalle sellaiseen suojatyöhon, johon täysinpalvelleita ja/tai epäonnistuneita poliitikkoja on ollut tapana sijoittaa.
Tuomioja tekisi nyt viisaasti, jos hänkin vetäytyisi ehdokkuudestaan. 60-luvun fossiileja ei enää puolueiden johdossa tarvita. Siitä ei SDP:n kannatus kaavuun nousisi, vaikka äänijakauma suurten ikäluokkien eläköityvässä joukossa SDP:tä suosisikin.
Koka SDP:n johtoon nouseekin, hänen on oltava samaan aikaan sekä uskottava asiajohtaja että karismaattinen kansanjohtaja, jotta SDP alkaisi houkutella liikkuvien äänestäjien suurta joukkoa jo syksyn kunnallisvaaleissa.
Kuka tällainen henkilö olisi, selvinnee vasta, kun ehdokasasettelu alkaa lähiviikkoina selvitä. Nythän jokainen demari miettii kuumeisesti uutta tilannetta ja piirijärjestöjen sisäinen peli ja junttaus on vasta edessäpäin.
Veikkaisin myös, että Tuomiojan ehdotus puolueen sisäisestä jäsenvaalista toteutetaan pikaisella aikataululla ennen kesäkuun puoluekokousta. Siitä SDP saisi ensimmäisen demonstraation sisäiselle uusiutumiselleen ja pysyisi median otsikoissa näkyvästi pitkin kevättä....ja ilmeisen hyvin ennakoit tulevaakin. Olet näköjään käyttänyt muutaman hyvän puheenvuoron tuossa aiemminkin.
En kylläkään ollut koskaan samaa mieltä kanssasi siitä, että Heinäluoman ja hänen johtamiensa demarien politiikka olisi nyt ollut sen kummempaa räksyttämistä kuin muidenkaan puolueiden oppositiopolitiikka varsin läheisessäkin menneisyydessä.
Mutta Heinäluoma teki kuitenkin aivan oikean ratkaisun, ja varsin tyylikkäästi. Se jo yksin antaa demareille hyvän lähtökohdan uuteen nousuun. Saa nähdä, osaavatko käyttää sen oikein. Vai valitsevatko johtajakseen Tuomiojan - johon en kyllä usko ; luulen Erkin tässä tilanteessa vetäytyvän vapaaehtoisesti.
Sen Tuomiojan peräänkuuluttaman jäsenäänestyksen kyllä minäkin näkisin nyt tarpeelliseksi ja vaatisin sitä, jos olisin sdp:n jäsen, mutta Ekin itsensä ei mielestäni pitäisi asettua siihen ehdokkaaksikaan. Vai voittavatko hänen omat ambitionsa halunsa puolueensa menestykseen?
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat tuossa alussa sanoa, mutta silti minua hieman huvittaa puheesi Vanhasen selkeästä tavasta puhua! ;) - Maltillinen oikeistolainen
JormaKKorhonen kirjoitti:
...ja ilmeisen hyvin ennakoit tulevaakin. Olet näköjään käyttänyt muutaman hyvän puheenvuoron tuossa aiemminkin.
En kylläkään ollut koskaan samaa mieltä kanssasi siitä, että Heinäluoman ja hänen johtamiensa demarien politiikka olisi nyt ollut sen kummempaa räksyttämistä kuin muidenkaan puolueiden oppositiopolitiikka varsin läheisessäkin menneisyydessä.
Mutta Heinäluoma teki kuitenkin aivan oikean ratkaisun, ja varsin tyylikkäästi. Se jo yksin antaa demareille hyvän lähtökohdan uuteen nousuun. Saa nähdä, osaavatko käyttää sen oikein. Vai valitsevatko johtajakseen Tuomiojan - johon en kyllä usko ; luulen Erkin tässä tilanteessa vetäytyvän vapaaehtoisesti.
Sen Tuomiojan peräänkuuluttaman jäsenäänestyksen kyllä minäkin näkisin nyt tarpeelliseksi ja vaatisin sitä, jos olisin sdp:n jäsen, mutta Ekin itsensä ei mielestäni pitäisi asettua siihen ehdokkaaksikaan. Vai voittavatko hänen omat ambitionsa halunsa puolueensa menestykseen?
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat tuossa alussa sanoa, mutta silti minua hieman huvittaa puheesi Vanhasen selkeästä tavasta puhua! ;)Olen moittinut räksyttämisestä loloomusta keskustaa ja demareita, koska minusta räksyttäminen vastustajalle ei ole sellaista politiikan tekemistä, jolla pääisisi tuloksiin. Räksyttämistä en siis pidä hyväksyttävänä edes sillä perusteella, että muutkin niin tekevät.
Se nyt vaan on minun mielestäni tyhmää, ja paljastaa sen, että asiasisällön puuttuminen peitellään pelkän sättimisen alle.
Vanhasen puheita pidän selkeinä vain siksi, että itse ymmärrän ilman vaikeuksia, mitä hän puheillaan tarkoittaa. - melkein päästötodistuksen,
...ja ilmeisen hyvin ennakoit tulevaakin. Olet näköjään käyttänyt muutaman hyvän puheenvuoron tuossa aiemminkin.
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat tuossa alussa sanoa, mutta silti minua hieman huvittaa puheesi Vanhasen selkeästä tavasta puhua! ;)olehan ylpeä!
- Sonnimies
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat tuossa alussa sanoa, mutta silti minua hieman huvittaa puheesi Vanhasen selkeästä tavasta puhua! ;)>> Vai valitsevatko johtajakseen Tuomiojan - johon en kyllä usko ; luulen Erkin tässä tilanteessa vetäytyvän vapaaehtoisesti.
- että nämä
keskustelijat odottavat sitä oikeaa johtajaa. Sellaisen saisi kenestä vaan keskustan kannattajasta. Siksi he täällä johtajuuksiaan pohtivat. Salaa toivovat, unelmoivat.
Heinäluoman vetäytyminen syrjään SDP:n puheenjohtajuuskisasta teki kieltämättä siitä mielenkiintoisen. Onkohan ensimmäinen kerta television aikakaudella, kun SDP:n tulevasta puheenjohtajasta spekuloidaan tosissaan mediassakin.
Siitä onnittelut demareille, että pääsevät nyt nauttimaan samasta mediahuomiosta, jonka kepu on osannut järjestää puheenjohtajuusvaihdoksesta toiseen.
Heinäluoman luopumisesta voisi antaa lisäpinnoja pitemmälläkin tähtäimellä, jos tietäisi, millainen tyyppi hommaan valitaan.
Heinäluoma oli sinänsä yhteistyökykyinen ja mielipiteiltään hyvä puheenjohtaja, mutta karisman ja uskottavuuden puute vaivasi. Tuomiojalla on samat plussat ja miinukset, joten hänestä ei tilanne puolueen kannalta parane.
Kepun kannalta lienee sama, kuka esillä olleista nimistä valitaan. Lipposen kaltaisia patamustia porvareita heistä ei taida olla kukaan.- puheenjohtajaksi
viisas ratkaisu, jolla palautetaan laaja kannatuspohja puolueelle.
Lipposen kauden oikeistolaisuus oli alunperinkin täysi sopimaton valinta, joka johti vasemmiston hajaannukseen.
Punamultaan paluu on mahdollista vain Tuomiojan johdolla, sillä ei riitä muutama piiru ihmisen suuntaan, vain täyskäännös ihmisyyttä kohti.
Riistokapitalismi on tiensä päässä ja kansalaisyhteiskunnat joutumassa ylikansallisten voitonkerääjien orjiksi.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824310
- 341584
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401500Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen251494Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,201385- 1121316
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301190Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381187- 191149
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441048