Vantaalla asuu n. 190 000 ihmistä n 240 neliömetrin maapinta-alalla ja nyt pieni viaton nallekarhu on käynyt jättämässä lähiseudulle jälkiään ja Vantaalaisilla on kurat housussa. Susilauma varmaan seuraa nalle ressukkaa :D
Hömpät kaupunkilaiset
51
1579
Vastaukset
- siellä,,,,
meillä täällä pohjoisessa nuo eläimet on hyvinkin jokapäiväisiä, tosin nyt talvella ei karhut mutta kyllä kaikki muut.
- ?????
Millä konstilla 190 000 ihmistä saadaan mahtumaan
yhteen omakotitalon kokoiselle pläntille.- pientä rajaa
pitää olla n 240 neliökilometriä. Voisi kuvitella että pelko lähentää ihmisiä ja tuollainenkin ihme onnistuisi.Tilaihme. :D
- O-Orvokki
petoeläimet voivat monenlaisten uhkien ja pienemmän liikkumavaran vuoksi aiheuttaa huomattavasti suurempia vaaroja ihmisille kuin luonnonmetsissä liikkuessaan. Asiasta varoittaminen on minusta ihan paikallaan, eikä taatusti olisi kummallekaan osapuolelle hyväksi, jos pedot tottuisivat kaupunkiympäristössä liikkumaan. Toivottavasti kiltit metsämiehet ja poliisit auttavat nalleparan turvallisempaan ympäristöön, ettei sille sattuisi mitään.
PS: Pinta-alasta taisit unohtaa "kilo"n.;))- ekologiaa,
läheisiä erämaa-alueita olisi tehtävä viihtyisemmiksi, niin että pieneläin riista riittäisi myös isoille otuksille. Vatukot ja mustikat pitäisi säästää karhujen ruuaksi. Sudetkin kyllästyvät pelkkään kanien ja rusakkojen syöntiin. Harmi että minkit ovat syöneet alta kaiken muun pieneläimistön.
- meinaatko ettei
ekologiaa, kirjoitti:
läheisiä erämaa-alueita olisi tehtävä viihtyisemmiksi, niin että pieneläin riista riittäisi myös isoille otuksille. Vatukot ja mustikat pitäisi säästää karhujen ruuaksi. Sudetkin kyllästyvät pelkkään kanien ja rusakkojen syöntiin. Harmi että minkit ovat syöneet alta kaiken muun pieneläimistön.
karhuille marjoja metsässä riitä.
Ihmiset ei varmasti poimi kaikkia marjoja karhuilta, tuon aivan hölmö pelkkänä ajatuksenakin.
Tuo on osittain totta että minkit syö metsäkanalintujen pesistä munat ja poikaset.
Jänikset harvenee, ei metsästyksen takia ,vaan jänisrutto ne tappaa vaikka ei olisi ammuttu yhtään jänistä, niin kuin kävi viimesyksynäkin. - O - O
meinaatko ettei kirjoitti:
karhuille marjoja metsässä riitä.
Ihmiset ei varmasti poimi kaikkia marjoja karhuilta, tuon aivan hölmö pelkkänä ajatuksenakin.
Tuo on osittain totta että minkit syö metsäkanalintujen pesistä munat ja poikaset.
Jänikset harvenee, ei metsästyksen takia ,vaan jänisrutto ne tappaa vaikka ei olisi ammuttu yhtään jänistä, niin kuin kävi viimesyksynäkin.jänisten ja rusakoiden kohdalla luonnon omasta säätelymekanismista, joka harventaa liian suuriksi käyneitä populaatioita.
Minkki tekee omia tuhojaan, koska sillä ei meikäläisessä luonnossa ole omaa lokeroaan. Pahuksen tietämättömät mielenosoittajat, jotka hyvää tarkoittaessaan ovat saaneet ymmärtämättömyyttään myös paljon pahaa aikaan.
Satakunnassa on susilaumoja liikkeellä ja me kaikki vauhkot ihmiset pelkäämme lastemme ja lasten lastemme puolesta. Tuntuu pahalta että siitä pelosta joku naurua repii, mutta tervetuloa rauhoittamaan meitä.
- se niin on
että ihmisten tulee sopeutua luonnon ehtoihin eikä luonnon ihmisten pakotteisiin. Villieläimet ovat osa luontoa jaa hyvä että ne asuttavat maatamme vähän tasapuolisemmin.
- on turhan suuri
ja kun ajatellaan mitä sudet saa aikaan poronhoito alueella, sitä ei EU,herrat eikä etelän kaupunkilaiset tiedä.
Susi on täysin turha eläin tuolla metsässä, siitä ei ole kenellekkään mitään hyötyä, varsinkin kun se on rauhoitettu niin ei edes turkin takia siitä hyötyä ole. - oivallus tämäkin
on turhan suuri kirjoitti:
ja kun ajatellaan mitä sudet saa aikaan poronhoito alueella, sitä ei EU,herrat eikä etelän kaupunkilaiset tiedä.
Susi on täysin turha eläin tuolla metsässä, siitä ei ole kenellekkään mitään hyötyä, varsinkin kun se on rauhoitettu niin ei edes turkin takia siitä hyötyä ole.etälän suurista puistikoista susitarhoja ja palkataan sinne riistanvartijat niitä kaitsemaan. Jäteätään lapin poroille lisääntymisrauha. Poronliha ei ole hormoonilihaa ja siinä on paljon seleeniä.
- on äärimmäisen helppoa
oivallus tämäkin kirjoitti:
etälän suurista puistikoista susitarhoja ja palkataan sinne riistanvartijat niitä kaitsemaan. Jäteätään lapin poroille lisääntymisrauha. Poronliha ei ole hormoonilihaa ja siinä on paljon seleeniä.
ottaa vasta syntynyt poronvasa tai hirvenvasa ja kaikki muu pienempi riista.
Poro ja hirvi vasoo keväällä, hirvi alku kesästä niin silloin sudella ja karhulla on juhla eväät kun oleskelevat vain poro alueen tuntumassa ja nuuhkivat vain ilmaa ja tietävät varmasti missä on vastasyntynyt vasa. - HTZA
se niin on kirjoitti:
että ihmisten tulee sopeutua luonnon ehtoihin eikä luonnon ihmisten pakotteisiin. Villieläimet ovat osa luontoa jaa hyvä että ne asuttavat maatamme vähän tasapuolisemmin.
Me Etelän-Suomen päätäjät olemme saaneet mukavasti Itä- ja Pohjois-Suomen lapset suksilta ja polkupyöriltä joukkoliikenteen asiakkaiksi.
Onhan se kivempi mennä kouluun ja muualle valtion (meidän) maksamalla taksilla.
Ja joukkoliikennetavoite säilyy!
Kaikki valtion taksilla! Täällä Etelässäkin, meitä ei saa sorsia, Kehäkolmosen takaa on kallista ajella keskustan lämmitetyille kaduille ja juppipaikkoihin, ja takaisin.
Ja lisää opintotukea, ainakin meille vihreille. - sitroen.
satakunnassahan 1800-luvun pahimpana vuonna sudet söivät 134 lasta suihinsa...
Piti Venäjältä hommata sellaiset metsästäjät, jotka saivat viimein tapettua. Ei onnistunut kotimaisin voimin. - myisit
on turhan suuri kirjoitti:
Susi on täysin turha eläin tuolla metsässä, siitä ei ole kenellekkään mitään hyötyä, varsinkin kun se on rauhoitettu niin ei edes turkin takia siitä hyötyä ole.isoäitisikin nahan takia?
mielikuvitustakin voisi käyttää vaikkapa suden pois pelottamiseen...
Starttipistoolin tai pikkukiinalaisen pauke voisi toimia...
Pääsemme muutaman vuoden kuluessa asumaan alueelle, jossa on tehty luotettavia jälkihavaintoja.
Muutan mielelläni, sillä minun ei tarvitse enää pelätä kuin itseni puolesta - enkä todellakaan pelkää.
Toki olen pahoillani puolestanne, mutta kyseenalainen mediakin on vain lisännyt vettä myllyyn, joka ei ehkä muuten pyörisi noin vauhdikkaasti...
Olisi aika harvinainen tilanne joutua ihmisenä suden suuhun?! Häiriintyneet yksilöt tulee toki lopettaa, mutta hysteria koko lajia kohtaan on mennyt aivan älyttömäksi!!!
Suurempi ja HUOMATTAVASTI todennäköisempi vaara lapsillemme ovat rattijuopot, pedofiilit, väkivaltaiset vanhemmat ja koulukiusaajat!
- karhut ole
ihmisille vaarallisia. Tappavatkin Suomessa ihmisen vain kerran sadassa vuodessa. Karjaeläimet ovat navetoissa ja pihatoissa. Hirvetkin pidetään metsien syyvyyksissä isojen suolakivien ansiosta, joten ne ovat helposti saaliseläinten löydettävissä eivätkä suotta tallustele valtateillä liikenteen kiusana.
- pohjoisen metsissä
paljon ja kertaakaan en ole susiin taikka karhuihin törmännyt, jälkiä olen paljonkin nähnyt mutta kyllä ne niin arkoja ovat ,että ei niitä normaalisti pääse näkemään.
Viime syksynäkin olin monta viikkoa jokapäivä metsässä ja kaukana ihmis asutuksista enkä yhtään karhua nähnyt.
- tosiaan..
Hehheh niin eihän karhut ja sudet pitäis kerrostalojen sisälle päästä.
Jokunen vuosi sitten just nämä kerrostaloasukkaat naureskelivat maalaisille kun karhut ja sudet kävivät pihapiireissä ettei ne käy ihmisten kimppuun.
Nyt samaiset ihmiset tapattavat heti viattomat luontokappaleet jos vain huhuja kuulevat :). - sallittua.
aattelepa ite onko kaupunki hyvä ympäristö eläimille ? Minusta ei ,ei edes koirille ! Ihmisetkin täällä hermostuu,saati eläimet. Karhut ja sudet kuuluu metsään ja jos ne jossain on uhaksi niin siinä tapauksessa ne pitää häätää tai lopettaa. helppoa,eikö totta ?
- HTZA
siellä tunnisti jäljet olevan karhusta mutta lisäsi että ei hätä ole tämännäköinen eihän kukaan ole karhua nähnyt.
Odotankin jännittyneenä milloin joku lapsi näkee karhun, OIKEIN läheltä.
Mitä lie tapahtuu kun vaipanriekaleet on kerätty poliisin todistepussiin?
Hauska nähdä.- steinbit
Karhua suurempi uhka ihmiselle on tähän saakka ollut koira. Ja huomattavasti koiraa suurempi uhka on toinen ihminen!
- HTZA
steinbit kirjoitti:
Karhua suurempi uhka ihmiselle on tähän saakka ollut koira. Ja huomattavasti koiraa suurempi uhka on toinen ihminen!
kieltänytkään.
Saammepahan taas uuden uhkan. - Pirre*
steinbit kirjoitti:
mutta kyllä se karhukin on aika suuri..
- HTZA
Pirre* kirjoitti:
mutta kyllä se karhukin on aika suuri..
en nyt ala tässä vertailemaan...
- Pirre*
HTZA kirjoitti:
en nyt ala tässä vertailemaan...
vastasin noin.., tietysti rekka on suurempi karhua.:/
- HTZA
Pirre* kirjoitti:
vastasin noin.., tietysti rekka on suurempi karhua.:/
minä en koskaan vastaa "vahingossa".
En pysty siihen.
Mutta "piruuttani" vastauksia on kiva analysoida.
- ovat
paljon vaarallisempia tilastojen mukaan!
- Pirre*
eivät kerro yhdenkään yksittäisen yksilön hätää, silloin kun hukka tulee latusella vastan, - tai karhu mustikkametässä ollessa.
- HTZA
Auto ei voi ajaa ylitsesi, vain sinä itse voit jäädä, tai mennä sen alle.
Ajat tai kävelet sitten normaalisti tai teet itsarin.
Auto-onnettomuus on aina allejääneen hölmöys tai tahallinen teko.
Nimim. 35 vuotta ajanut, ja paljon.
Juoppo on kuin sydäri, mistäs sen koskaan tietää.
Mutta auto ei ole koskaan syyllinen. - vaarattomia
Kuljettajat ovat vaarallisia ei autot.
Sellaiset kuljettajat vielä vaarallisempia,
jotka ovat alkoholin tai huumeen vaikutuksen alaisia. - HTZA
vaarattomia kirjoitti:
jotka ovat alkoholin tai huumeen vaikutuksen alaisia.minä kirjoitin, et vain halunut lukea?
- HTZA
vaarattomia kirjoitti:
jotka ovat alkoholin tai huumeen vaikutuksen alaisia.Jos auto kulkee 5 kilsaa tunnissa se pysähtyy 60 sentin päässä.
Jos sinä kävelet samaa nopeutta, eli reipasta vauhtia, sinä voit pysähtyä 10 sentin päähän.
Jos auto kulkee 80 km/h ja sinä viisi, niin kumman on viisainta katsella ympärilleen?
Ja käyttää päätään.
Tämän vuoksi tavalliset onnettomuudet tapahtuvat. - anteeksipyynnöt
HTZA kirjoitti:
Jos auto kulkee 5 kilsaa tunnissa se pysähtyy 60 sentin päässä.
Jos sinä kävelet samaa nopeutta, eli reipasta vauhtia, sinä voit pysähtyä 10 sentin päähän.
Jos auto kulkee 80 km/h ja sinä viisi, niin kumman on viisainta katsella ympärilleen?
Ja käyttää päätään.
Tämän vuoksi tavalliset onnettomuudet tapahtuvat.Olen todella hidassorminen kirjoittaja. Siitä tämä toisto.Luin vasta oman kirjoitukseni jälkeen.
Auton ja jalankulkijan pysähdysmatkoissa ei ole epäselvyyttä.
Mutta promillet hidastavat kummankin pysähtymistä. - HTZA
anteeksipyynnöt kirjoitti:
Olen todella hidassorminen kirjoittaja. Siitä tämä toisto.Luin vasta oman kirjoitukseni jälkeen.
Auton ja jalankulkijan pysähdysmatkoissa ei ole epäselvyyttä.
Mutta promillet hidastavat kummankin pysähtymistä.Osaa viestistäni:
"Juoppo on kuin sydäri, mistäs sen koskaan tietää.
Mutta auto ei ole koskaan syyllinen"
Lue vielä kerran.
Siten autat idioottijalankulkijoita liikenteessä. - HTZA
HTZA kirjoitti:
Osaa viestistäni:
"Juoppo on kuin sydäri, mistäs sen koskaan tietää.
Mutta auto ei ole koskaan syyllinen"
Lue vielä kerran.
Siten autat idioottijalankulkijoita liikenteessä.kun sinulla, jos sinulla, on aikaa ajatella, niin ajattele.
- sanoa
HTZA kirjoitti:
kun sinulla, jos sinulla, on aikaa ajatella, niin ajattele.
Paitsi, että olet sanavalmis ja älykäs olet muita aliarvioiva ja usein ylimielinen.
- HTZA
sanoa kirjoitti:
Paitsi, että olet sanavalmis ja älykäs olet muita aliarvioiva ja usein ylimielinen.
tai useammin olen joutunut "korjaamaan".
"Älä ny" Hei, mä heitin vaan läppää!" "Sori ny!", en mä enää".
jne. jne.
Minä en ole aliarviova enkä ylimielinen.
Minä vain vastaan tai kommentoin.
Aloittajahan itse hakee vastausta.
Vai miten? - helisevä
HTZA kirjoitti:
jne. jne.
Vai miten?vähän pelottava.
- HTZA
helisevä kirjoitti:
vähän pelottava.
Ei sitä ajatusta, että minä pelottava olisin.
Elämää minä elän.
Jos ihan tarkkaan mietitään, saisit junanvaunusaa ikkunapaikan. - Ihmettelevä??????????
sanoa kirjoitti:
Onhan ko. nimimerkki ehtinyt moneen kertaan mainostaa omaa älykkyyttään. Ei siis ole ihme, että Sinä uskot häntä.
Älykäs ihminen ymmärtää kirjoitettua tekstiä ja osaa ajatella muutakin kuin oman napansa ympärillä pyöriviä asioita. Älykäs osaa punnita asioita objektiivisesti ja kuunnella muitakin. Hyvien tapojen puute ei välttämättä kerro älykkyydestä. - torvi..
HTZA kirjoitti:
jne. jne.
Vai miten?"Minä en ole aliarviova enkä ylimielinen.
Aloittajahan itse hakee vastausta"
Aloittaja hakee kommentteja ja vastauksia,
mutta asiallisia...luulisin.
tämä on et jos karhu sattuu eksymään kehä kolmosen sisäpuolelle se on kauhun paikka.
Itse olen vuosia asunut karhunkaa samoissa maisemissa ja onhan tuo käyny 50m päässä rakennuksesta kaurapellossa syömässä eikä koskaan ole minua häirinny.
Enkä minäkään häntä et sovussa on pystytty elämään jo liki 10v.
Et sitä en ymmärrä mikä hätä siellä väkijoukon seassa on siitä karhusta sillä yksinäinen karhu ei tule kyllä ihmisen päälle kyl se väistää ilman muuta :)- HTZA
laumaeläin?
Eikä yksinäinen lenkkeilijäkään.
Ja Keskuspuistossa voi juosta aika paljon yksin.
Samanlaisella lenkillä karhu tappoi rajavartian Itä-Suomessa.
Lehdet kertoivat että se "vahingossa" kiersi tassunsa, juoksijan takaa, kaulan ymmpärille ja yksi kynsi, ihan vahingossa, repäisi juoksijan kaulan auki.
Minä en menisi Keskuspuistoon lenkille yksin, en enää.Enkä Nuuksioon.
Enkä muuallekaan.
Keskustassakin otan taksin, sielläkin on nykyään niin paljon karhun kaltaisia, kielitaidottomia, on vain "kynnet". - steinbit
HTZA kirjoitti:
laumaeläin?
Eikä yksinäinen lenkkeilijäkään.
Ja Keskuspuistossa voi juosta aika paljon yksin.
Samanlaisella lenkillä karhu tappoi rajavartian Itä-Suomessa.
Lehdet kertoivat että se "vahingossa" kiersi tassunsa, juoksijan takaa, kaulan ymmpärille ja yksi kynsi, ihan vahingossa, repäisi juoksijan kaulan auki.
Minä en menisi Keskuspuistoon lenkille yksin, en enää.Enkä Nuuksioon.
Enkä muuallekaan.
Keskustassakin otan taksin, sielläkin on nykyään niin paljon karhun kaltaisia, kielitaidottomia, on vain "kynnet".Karhuemo ei huomannut lenkkeilijää ajoissa, viedäkseen pennun turvaan. Kyllä karhu normaalioloissa väistää, jos se saa ihmisestä vainun.
Olen kohdannut kaikki petoeläimet, lukuunottamatta ilvestä. Liikun paljon luonnossa, nimenomaan itärajan tuntumassa, eikä pelota. Helsingissä liikkuessani tunnen nykyisin aina pientä epävarmuutta ja iltaisin minua ei saisi ulos millään. - HTZA
steinbit kirjoitti:
Karhuemo ei huomannut lenkkeilijää ajoissa, viedäkseen pennun turvaan. Kyllä karhu normaalioloissa väistää, jos se saa ihmisestä vainun.
Olen kohdannut kaikki petoeläimet, lukuunottamatta ilvestä. Liikun paljon luonnossa, nimenomaan itärajan tuntumassa, eikä pelota. Helsingissä liikkuessani tunnen nykyisin aina pientä epävarmuutta ja iltaisin minua ei saisi ulos millään.että eläinressu ei huomannut.
Raadellun ihmisen omaiset varmaan nyt helpottuivat. Ja liittyvät johonkin eläinsuojeluohjelmaan.
Ja sisä-Stadin pelko ei kuuu mielestäni tähän.
Somal- ja muut rhut ovat eri asia.
Niihin auttaa vain Burkha-tyylinen kaapu.
Se ei auta luonnossa.
Eli Stadiin tuo kaapu ja maalle meidän maksamamme taksit.
- ja karhuja
liikkuu jäljistä ja näköhavainnoista päätellen usein taajaan asuttujen alueiden liepeillä ja eksyy myös omakotitalojen pihoille. Erämaihin ne kuuluvat, ja sielläkin vain muutaman yksilön suuruisena kantana, joka sisäsiittoisena pian kokonaan katoaa.
Ihminen on luomakunnan herra kaupungistuneenakin, ja hänen reviirilleen eivät sovi metsän eläimet, eivät sudet, karhut, jänikset tai ketut. Kauhua ne herättävät, sitä on helppo lietsoa viestimissä, valitsemalla haastateltavat oikein, korostamalla sitä, ettei enää uskalla iltaisin piipahtaa ulos edes roskapussia viemään, ja lapsia ei voi lähettää koulutielle, kun pedot vaanivat pusikoissa ja syövät kaikki, kuten ovat syöneet ennen. Vielä 1800-luvulla Turusssa susi söi yhden lapsen, vai oliko viime vuosisadalla, Aurakadulla kuulemma.- ovat oleellinen
osa tulevaisuuden urbaania kaupunkikuvaa, meillä siinä ollaan vielä jäljessä. Siksi varmaan tämä hämmennys ;)
ovat oleellinen kirjoitti:
osa tulevaisuuden urbaania kaupunkikuvaa, meillä siinä ollaan vielä jäljessä. Siksi varmaan tämä hämmennys ;)
luonnossakaan ole onnistunut, kaupungissa voi eläinparka joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa se ei aitojen yms. hämmentävien esteiden takia pääsekään väistämään. Silloin se luultavasti hätäpäissään kokee hyökkäyksen ainoaksi puolustusmahdollisuudekseen. Eläin on varmaan vähintään yhtä eksyksissä ja peloissaan kaupungissa kuin metsällä tottuneesti liikkuva reipas ketjun yläpuolella mainitsi olevansa.
- metsäkarhu
optimisti-orvokki kirjoitti:
luonnossakaan ole onnistunut, kaupungissa voi eläinparka joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa se ei aitojen yms. hämmentävien esteiden takia pääsekään väistämään. Silloin se luultavasti hätäpäissään kokee hyökkäyksen ainoaksi puolustusmahdollisuudekseen. Eläin on varmaan vähintään yhtä eksyksissä ja peloissaan kaupungissa kuin metsällä tottuneesti liikkuva reipas ketjun yläpuolella mainitsi olevansa.
pääse yksinään kaupungille ilman paparazzeja kuin korkeitaan kaupungissa jossa on ehkä yhdet liikennevalot ja nekään eivät ole jatkuvassa käytössä.
- Sinimarjanen
ne nallukatkin talviunilta, kun koko ajan on
nuo kesäkelit, vaikka uskallanpa kuitenkin
epäillä...:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723240
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262580Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542446- 1462321
- 671976
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2821842- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201339Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi361289Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161235