Ärsyttää nuo hosujat. On niin kiire suoltaa tekstiä ruutuun, etteivät ehdi itse lukea tekelettään. (Lukihäiriö?). Lisäksi yhdyssanat ovat "hepreaa". Koulussa äikän tunneilta lintsanneita? En ole pilkun....... jos joku niin luulee.
Kilpaalirjoittajat
48
1593
Vastaukset
- kotikiusattu
mutta mää kirjota niinku haluun ja jos se sinu nyppii nii antaa kyrsiä vaan.
- helisevä
mua ainakin naurattaa omat kirjoitusvirheilyt enkä toisten omia huomaa .aatteleppa sitä että me ollaan sen ikääsiä ihmisiä ettei olla apua saatu noihin luki eikä muihinkaan oppimisongelmiin.hävettänyt ehkä koulussa kovastikkin.suomalaiset on niin äärettömän ankaria toisilleen mutta senhän me tiedämmäkin ja itelle kans.se koira älähtää .
- Musta ori
Mikä tätä palstaa riivaa kun kaikesta otetaan herne nenuun??
Koittakaa edes olla aikuisia ja sivuuttaa tälläiset ihmisiksi!- helisevä
ehkä joskus se vain sattuu ...
- Musta ori
helisevä kirjoitti:
ehkä joskus se vain sattuu ...
Niinhän se välistä sattuu ja tuskin sinä
turhasta rutiset. Olen vaan laittanut merkille,
että täällä riitely on yleistynny.
Jos nyt onkin kaksi ikävää persoonaa joukossa,
en osaa tuohon sanoa, niin ei heidän saisi antaa
pilata juttua. Tauti pysäytetään hyvällä keskustelulla.
- samasta
asiasta ja olen muutaman kerran kommentoinutkin kielemme raiskaajien sepustuksia ja toisaalta niitä, joilla ei näytä olevan hajuakaan oikeinkirjoituksesta. En viitsi ruveta luettelemaan edes pahimpia mokia mitä olen nähnyt, mutta toteanpa vain, että näillä palstoilla tulee ilmi se kuinka huono äidinkielen taito joillakin; ainakin tänne kirjoittajavilla, voi olla.
- heli..
lapsenlapsi vaiko lapsen lapsi etkö ymmärrä?
- kun minä
olin hyvilläni siitä,ettei täällä kaikkiin kirjoitusvirheisiin eikä kielioppivirheisiin puututa,niin Sinä kirjoitat tuollaisen tarinan.Ota huomioon,että monella,minä mukaanlukien,kirjoittaminen kouluvuosien jälkeen jäänyt vähälle.Tässä se toivottavasti kohenee,arvioppa vuoden kuluttua.Harva näitä niin vakavasti ottaa,älä Sinäkään.Olen minäkin ihan tietoisesti jonkin kielioppivirheen jättänyt,koska on ollut helpompi niin tehdä.Olen ajatellut,että tulee varmaan ymmärretyksi,jos ei ole tullut, ei maailma ole siihen kaatunut.Hyvää päivänjatkoa
- ,oooooooooooooooooooooooooo...
6666666666666666666666666666666666666666666666666IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
- Olen kuullut
Seuraa oikeita raiskaajia. Käytät raakaa kieli ilmaisua kielioppivirheisiin. Sinulla on jäänyt syndrooma oppikoulusta. Mielestäni sitä saisit enemmän pelätä ja kauhistua että et tulisi raiskatuksi oikeasti. Vai menikö sekin juna ohi jo ikäisillämme?
- vaaditaan
ylläpidolta,jonkin laista kirjallista koetta tänne kirjoittaville.
Pois kaikki murteet ja mongerrukset,kirjakieli kunniaan.- Pirre*
jälkeen tulee välilyönti. Niih!
tulee helposti mutta niin kauan kuin teksti on siitä huolimatta luettavaan niin nou hätä!!
Johan täällä pian nousee kirjoitusten vaatimustaso niin korkealle että loppuu mielipiteenvaihto tyystin. Kannattaa lukea vain tekstit jotka omaa silmää korvaa ja kauneudentajua hivelevät niin ei tule vatsan väännöksiä. Hyvää tätä päivää meille kaikille.
Murre on suomen kielen rikkaus, olen kuullut sanottavan. Kiruviruja tulee kaikille, jopa sinulle, mutta annan sen anteeksi koska se on niin kovin inhimillistä- Kuka Kirjailija oikeasti?
Ala vanhoilla päivilläs oikolukijaksi tai elävän kirjoituksen keisariksi. Me perustamme Elävien netti kirjoittajien liiton. Sinä voisit alkaa sihteeriksi. Tip top ja tarkalleen olisi asiat. Virhe poistuis maailmasta.
- on suurin
murheesi, niin asiasi on todella hyvin.
Monella on suurempiakin murheita, mutta ei ne valita.
Olen mielestäni kehittynyt kirjoittamisessa hyvin,
nyt kirjoittaa jo 2 sormea,8 huilaa. Aiemmin oli suhde 1/10.- olet jo
pitkällä,minulla yksi kirjoittaa ja vasen peukalo painaa shift:ä,jos muistaa.
- hyvä että
jotain suoltaa. Puumerkkiä käytettiin, eikä oole kauaa. Kerron sinulle, silloin ei ollut uusavuttomia. Kaikki ei ole kirjalliselta ja kieliopilliselta taidoltaa niin täydellisiä kuin sinä. Kerro mitä puutteita sinulla on?
- Pirre*
Kouluistahan voi olla ikuisuus :(
- Ikuisuuden iankkaikkisuus
Jos on jaloillaan tehnyt elämän työnsä kuinka sitä kirjoittamaan olisi harjaantunut. Kaiken lisäksi muisti pätkii.Paikoin jopa katkee kokonaan. ei muista uniaan saati sitten pilkun paikkaa. Sekin kun on muuttunut valomerkiksi. Kukahan tässä on nyt sössinyt Suomenkielen kanssa.
- toisilla ei
Koulusta voi olla jo ikuisuus, mutta elämänkoulua käyvät kaikki. Jotkut taas oikeasti opiskelevat vielä vanhoilla päivilläänkin. Siis oppia ikä kaikki.
- Pirre*
toisilla ei kirjoitti:
Koulusta voi olla jo ikuisuus, mutta elämänkoulua käyvät kaikki. Jotkut taas oikeasti opiskelevat vielä vanhoilla päivilläänkin. Siis oppia ikä kaikki.
- oppia ikä kaikki, mutta motiivi pitää olla opiskeluunkin, eli tunne että opiskelusta on jotain hyötyäkin.
Ja jotkut opskelee huvikseenkin, harrastuksekseen, ja mikäpä siinä, - hyvä harrastus onkin.
- Sinä yrität
loistaa oikeinkirjoituksellasi. Tekstissä sisältö on kyllä valitettavasti tärkein.
- Kylmän rauhallinen
Mitä se sinulle kuuluu mitä mä teen? Otit esimerkkisi kirjoituksestani.Ei paljoo liikuta. Vajavainen olet sinäkin kaikkine pikkuisine pulminesi. Ärsytyskynnyksesi kovin alhainen. Sinusta ei olisi pitkän matkan letka jenkkaajaksi. Tuskin tulemme tapaamaan paikassa missä nolaisit itsesi saamalla hepulin virheellisestä kieliasustani.
- häärääkin
(olen kuullut) oikein tarkka kopio riikinkukosta
töyhtöineen päivineen. häärääkin kirjoitti:
(olen kuullut) oikein tarkka kopio riikinkukosta
töyhtöineen päivineen.Riikinkukko töyhtöineen päivineen. Sieluni silmillä luon kuvan ja sen kuinka tuhahtelee maan matosten virheille ja häpeämättömyydelle omassa erinomaisuudessaan. Meille kaikille tilaa on ja kiruvirut kunniaan.
- haitaa
Jos, sitä oppia saa lisää.Alussa minäkin löin aina pilkun jälkeen välilyönnin, Sitten joku ei ollut laittanut, jätin minäkin sen pois. Tässä huomasin, että pitää laittaa. Eikös tullut tyylikästä tekstiä.Hyvin tämä tästä, jatketaan vaan, eikä murehdita turhia.
- sul on tual
eiku siis niinku eioo tota väli lyöntiä ton yhyren piteen vällis ja sit suo eiko sul lon siinä pitio ol pieni ku sul on iso!
Hitto,jokainen kirjoittaa ku kirjoitta, pysy pois!
Mikäs sun oma vikas on?
Siis ei tää keltä puuttu välilyönti vaan toin aloittajan!`? - saa täydellinen
sul on tual kirjoitti:
eiku siis niinku eioo tota väli lyöntiä ton yhyren piteen vällis ja sit suo eiko sul lon siinä pitio ol pieni ku sul on iso!
Hitto,jokainen kirjoittaa ku kirjoitta, pysy pois!
Mikäs sun oma vikas on?
Siis ei tää keltä puuttu välilyönti vaan toin aloittajan!`?olla. Kyllä minä sen huomasin, ajattelin, että pitää korjattavaa löytyä, Täydellinen ihminen on tylsä.
- t.l.
Ehtopäivää taas. Joo, kyllä niitä kirjotusvirheitä tulee alvariinsa, ittellekkin, ei se haittaa, kunhan vaan selevän saa mitä niinku meinataa sanoa ja vähä tarkottaakki.
Kaunokirjallisuus ja -kirjoitus on sitten erikseen, eikö vaan.- Anskuliini
ja asiakirjakieli erikseen.
Joudun päivittäin kirjoittamaan asiapitoista tekstiä, joskus tekisi mieli pistää joku kevennys mukaan, mutta kun ei aina tiedä vastaanottajasta miten se menee perille, on joskus sattunut onnettomasti kun on aloittanut jollekin tutulle kirjoittamaan sähköpostiasiaa keveämpään sävyyn ja ketju on levinnyt historiatiedot säilyttäen laajalle.
Tämä kirjoittelu on vaan tämmöistä harmitonta, mua ei haittaa tippaakaan kirjoitus- eikä kielioppivirheet.
Virheetön en ole itsekkään ja antaa kaikkien kukkien kukkia :-).
- henrii
Minu maja
Mul on kodu künka otsas
keset võõrast vainu.
Palgid pole kasvand metsas,
vaik ei kata seinu.
Klaasist uks ja klaasist aken,
klaasist sein ja lagi,
klaasist sarikad ja katus,
klaasist laud ja nagi.
Kõnnin kambris, kuulatakse,
istun maha, märgatakse,
võtan leiba, luuratakse,
nutan nurgas, naeretakse.- Patsaaseen ette koske
Pysyy Hakaniemessä. Ollaan Marskista mitä mieltä tahansa. Kaikki lusmut paenneet, palaa kotii hiljalleen. Istumahan tyrmän turvaan, kun on kielletty kajoomasta kurvaan.
- hyvä että,,
edes yksi hyvä ja järkevä tälläkin palstalla SINÄ!!!
- taito konekirjoitustaitoon
Liittykää yhteen ja harrastakaa yhdessä kielioppia ja asua. jos vielä sattumalta olette eri sukupuolta, tänään voi kosia tai jo muuten suuntautuneita ei tarvita hamekankaita ollenkaan. kas kun eiv vanha perinne kerro mitään tälläisestä.
- väärin kun
taito konekirjoitustaitoon kirjoitti:
Liittykää yhteen ja harrastakaa yhdessä kielioppia ja asua. jos vielä sattumalta olette eri sukupuolta, tänään voi kosia tai jo muuten suuntautuneita ei tarvita hamekankaita ollenkaan. kas kun eiv vanha perinne kerro mitään tälläisestä.
aloittajalle vähän sarkastista huumoria pistin niin minua rupesit moittimaan , no menköön.
- Ilkeä en ole
Oi anteeksi, minä kun kiihdyn joskus.
- sen vanhana taitaa
60-luvun loppupuolella meillä oli koulussa niin tehokas äidinkielen opettaja, että oppilas vielä parikymmentä vuotta myöhemminkin muisti, millä sivulla ja ala- vai yläreunassa kirjaa mikin kielioppiasia oli. Opettaja nääs huusi naama punaisena luokan edessä: "Jos ei päivä riitä, niin yöstä lisää!". Se tarkoitti käytännössä sitä, että jokaisen oli osattava. Siis kirja opeteltiin ulkoa. On niistä opeista ollut ajan kanssa paljon hyötyäkin. Ulkomaisten kielten kielioppi on helpompi omaksua, kun kotimaiset termit on hallinnassa.
- Wenla-G
ainakaan ei ole mikään pilkan kohde.
Täällä olo lienee useimmille hupia, joten ei kai sentään tarvi olla kuin kokeissa, koko aikaa? Eikö sisältö viesteissä ole muotoa tärkeämpää?
Jos kaikki heitot samasta aiheesta vuoden sisällä olisivat peräkkäin, se olisi pitkä lista.
Olisiko äidinkielen opettajan ammatti jäänyt joiltakin haaveeksi?
Eipä ainakaan minulla ole rahkeita muitten kirjoituksia mollata, taas oli hyvä esimerkki.- kotikiusattu
on helppo irviä,aluks se otti päähä mut kaikkeen tottuu.
Noi valittajat vois vaik kirjotta pikku jutu kitinän sijaan,(halit suosikil) - Wenla-G
kotikiusattu kirjoitti:
on helppo irviä,aluks se otti päähä mut kaikkeen tottuu.
Noi valittajat vois vaik kirjotta pikku jutu kitinän sijaan,(halit suosikil)mitä itsevarmempi ihminen on, sitä enemmän itsensänäköinen hän uskaltaa olla?
Kielihän on jokaisen omaa.
Kuten huomaat, itse en liene liialla varustettu.
Antaa pilkunviilajien kitänäkuoron laulaa, ettei "totuus" unohtuisi. ;))
Niistä teksteistä ei saa kuin pahan mielen, jos antaa. - kotikiusattu
Wenla-G kirjoitti:
mitä itsevarmempi ihminen on, sitä enemmän itsensänäköinen hän uskaltaa olla?
Kielihän on jokaisen omaa.
Kuten huomaat, itse en liene liialla varustettu.
Antaa pilkunviilajien kitänäkuoron laulaa, ettei "totuus" unohtuisi. ;))
Niistä teksteistä ei saa kuin pahan mielen, jos antaa.niihin kannattaa luottaa.
- O-Orvokki
voisi olla hyvä tarkistaa myös oman tekstin muodot ja oikeellisuus. Luulenpa, etteivät lauseittesi rakenteet kelpaisi yo-tutkintolautakunnalle; sensijaan pilkku- ja yhdyssanavirheitä ei enää arvostella yhtä ankarasti kuin aikaisemmin. Pitäisiköhän minun sanoa, etten ole ilkeä, mutta... ;))
Äskettäin muuten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin, ettei kirjainten epäjärjestyksellä tai puuttumisella olisi paljonkaan merkitystä tekstin ymmärtämisen kannalta.
Pilkkuja on ihan kiva välillä viilailla, mutta mielestäni olisi ikävää, jos joku jättäisi ikävän arvostelun vuoksi kirjoittamatta tänne. Eikö tekstin sisältö kuitenkin ole tärkeämpää kuin tekstin virheettömyys? Ehdotan, että annetaan kaikkien kukkien kukkia, iloitaan heterogeenisestä keskustelijajoukosta, ja yritetään itse toimia omien vaatimustemme mukaisesti. - Ja toivotaan suomenkielelle parasta. Sille on paljon pahempiakin uhkia kuin 5-kymppisten kirjoittelu omalla keskustelupalstallaan.;))
PS: Esimerkiksi ammattitoimittajien kielenkäytöstä kannattaisi tehdä enemmän valituksia. Ehtisitkö ja viitsisitkö? Sillä saattaisi olla suomenkielen kannalta suurempi merkitys.;))- helisevä
Kiitos jälleen.Sinulla on sana hallussa ja sydäntä.Sä oot hiano ihiminen, kuten huppelissa vanhat ukkelit tapaa sanoa.
helisevä kirjoitti:
Kiitos jälleen.Sinulla on sana hallussa ja sydäntä.Sä oot hiano ihiminen, kuten huppelissa vanhat ukkelit tapaa sanoa.
teit lauantaiaamustani hymyilevän.
Aurinkoisia hymyjä sinunkin päivääsi!
- katso otsikkoasi...yrititkö...
Kai sä tajuat et kirjoittajat tällä palstalla ei enää muista äidinkielen opetuksia, ja väliäkö hällä kunhan tulee ymmärretyksi.
On pirun kaitainen asia osata kirjoittaa yhteen tai erikseen tässä elämässä.
Ole sinä huolellinen ja jätä lukematta ko. kommentit.
Ota suunta muualle ja jätä palstat meille
ei niin taitaville.- mielipiteensä_
kirjoitusvierheellisen otsakkeen myötä. Tuollaista otsakkeen tapaista tekstiä täällä monet suoltaa ruutuun. Oikeassa hän on, että miksi kirjoittajat eivät lue kirjoittamaansa ja korjaa edes pahimmat kirjoitusvierheet. Suotavaa olisi edes kohteliaisuudesta toisia kohtaan. Onko vaikeaa lyödä välilyöntiä , ja . -jälkeen. Yhteen nivaskaan kirjoitettu teksti on vaikeaa luettavaa. En ole pilkunnus... ,mutta harmittaa porukan huolimaton kirjoitustapa. :(
- otetataan tästä
mielipiteensä_ kirjoitti:
kirjoitusvierheellisen otsakkeen myötä. Tuollaista otsakkeen tapaista tekstiä täällä monet suoltaa ruutuun. Oikeassa hän on, että miksi kirjoittajat eivät lue kirjoittamaansa ja korjaa edes pahimmat kirjoitusvierheet. Suotavaa olisi edes kohteliaisuudesta toisia kohtaan. Onko vaikeaa lyödä välilyöntiä , ja . -jälkeen. Yhteen nivaskaan kirjoitettu teksti on vaikeaa luettavaa. En ole pilkunnus... ,mutta harmittaa porukan huolimaton kirjoitustapa. :(
mallia, on niin täydellistä tai sitten inhimillistä. Huomenta sullekkin.
että myös sinulla on jotain mikä huolettaa.
Moni olisi iloinen, mikäli hänen isoimman murheen taso ei ylittyisi sinun murheesi tasoa.
Kuten, esim. naapurin rouva, jonka mies makaa sairaalan teho-osastolla.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1612810
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262460Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352220
- 631905
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2481734- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311222Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215