Vuosina 1905-1906 annettiin entisessä kotipitäjässäni seuraavanlainen arvostelu syyslukukaudella koulussa:
Sangen hyvä 4
Hyvä hyvä 4
Hyvä 4
Tyydyttävän hyvä -4
Sangen tyydyttävä 3
Tyydyttävää parempi 3
Tyydyttävä 3-
Välyyävän tyydyttävä -3
Sangen välttävä 2
Välttävää parempi 2
Välttävä 2-
Autettavan välttävä -2
Autettava 1
Heikkoa parempi 1
Heikko 1-
Heikon heikko -1
Mitätöntä parempi 0
Mitätön 0
Oikein mitätön 0-
Jo harjoittelee .
Ei harjoittele -
Tarkka oli tämä Antti opettaja ollut kaikessa.
Hiukan on muuttunut arvosanat noista ajoista ja jotain muutakin kouluissa ;)
Koulumestarin arvosanat
12
1851
Vastaukset
- on jos
alkaisimme arvostella toistemme kirjoituksia noilla arvosanoilla. Koulunkäynnistä on jo kauan aikaa, niin nuo arvosanat sopisivat tähän tarkoitukseen oikein hyvin. Ajattelin, että tässä vaiheessa tuo , heikkoa parempi, olisi minulle jo kova saavutus. Heikon heikossa pitäs kaivaa koulukirjat esille.
arvostellaan useinkin jokaisessa keskustelupalstan osiossa. On valituksia kirjoitusvirheistä (minullekin sattui, kun kirjoitin avauksen:), pilkun ja pisteen puuttumisista, ronskista kielenkäytöstä ym.
Pääasia kai, että tuo omat ajatuksensa ja mielipiteensä esille.
Hauskalta näyttää arvostelu nyt katsottuna, mutta tuskin oli sitä silloisessa todistuksessa, jos alakynteen jäi.
- hydrologi*
aika lyhyttä on kansansivistystyö Suomessa ollut.
- Pirre*
Mutta tänä päivänä arvostellaan kai yläasteelle saakka vain sanallisesti.
Ja käytetään oma-arviointeja pärjäämisestää, - on tää muuttunut mokomaksi.
Lapsetkin kai ajattelee, että mitäpä väliä sillä miten pärjää, kunhan istuskelee penkkiä kuluttamassa päivät. :)Ovat ekaluokalta neljänteen tänä vuonna. Kyllä heille kaikille on ollut kovin tärkeää se numerotonkin todistus. Vertailevat kovasti, millä kohdin on rastitus. Ennen vanhaan oli paljon ankarampaa. Silloin opettajaakin pelättiin tosissaan ja opella oli arvovaltaa. Nyt koulunkäynti on jotenkin rennompaa ja olen ilokseni saanut huomata että tämä jälkikasvuni tykkää käydä koulua. Hieno löytö tuo todistus kaikkineen.
- Pirre*
satumaa kirjoitti:
Ovat ekaluokalta neljänteen tänä vuonna. Kyllä heille kaikille on ollut kovin tärkeää se numerotonkin todistus. Vertailevat kovasti, millä kohdin on rastitus. Ennen vanhaan oli paljon ankarampaa. Silloin opettajaakin pelättiin tosissaan ja opella oli arvovaltaa. Nyt koulunkäynti on jotenkin rennompaa ja olen ilokseni saanut huomata että tämä jälkikasvuni tykkää käydä koulua. Hieno löytö tuo todistus kaikkineen.
koulukulttuuri muuttunut paljonkin, ja lapset ainakin, - ei he enää istua tökötä kuria auktoriteettejä peläten, vaan opettejan on tosiaan saatava lapsi motivoitua oppimaan ihan itse.
Opetuksen metodit on kai muuttuneet. Voipi olla kova pala vanhoille, eläkeikää lähestyville vanhankansan opettajille.
Kotien vastuu on mielestäni lisääntynyt. koulunkäynti on huomattavasti laaja-alaisempaa verrattuna entiseen. Tiimissäkin työskennellään jo ala-asteelta alkaen. Oman arvioinnin/osaamisen pohtimisessa tähdätään jo tulevaisuuteen, mm työelämään.
- silva46
ainakin oman koululaisen kohdalla ekasta neljänteen luokkaan oli sanallinen arviointi syksyllä ja keväällä.Siinä oppilas, vanhemmat, ja opettaja käyvät opittuja asioita lävitse.Jokainen oppilas joutuu itse miettimään, missä pärjää ja mitä pitäisi parantaa.Arviointi suoritetaan hyvissä ajoin, jotta on aikaa ajoissa tukea oppilasta jos tarvetta on.Saa tukiopetusta jos tarvetta ilmenee.Mielestäni tämä on hyvä uudistus.Viidennellä luokalla rinnalle tulee sitten myös numero arviot.Samalla tavalla jatkuvat nämä sanalliset arviot.Jos opettaja,oppilas tai vanhempi kokee että, arviointeja tarvitaan useampi vuodessa sekin järjästyy.Siinä oppilas myös itse kirjallisesti asettaa itselleen etappeja, oppimistavoitteita.Niistä myös keskustellaan arviointi tapaamisessa.
- k/k
Pirre* kirjoitti:
koulukulttuuri muuttunut paljonkin, ja lapset ainakin, - ei he enää istua tökötä kuria auktoriteettejä peläten, vaan opettejan on tosiaan saatava lapsi motivoitua oppimaan ihan itse.
Opetuksen metodit on kai muuttuneet. Voipi olla kova pala vanhoille, eläkeikää lähestyville vanhankansan opettajille.
Kotien vastuu on mielestäni lisääntynyt.olen aina jankuttanut että kotona sen vastuun ja kasvatuksen täytyy ollakkin.
- Pirre*
k/k kirjoitti:
olen aina jankuttanut että kotona sen vastuun ja kasvatuksen täytyy ollakkin.
mieltä, mutta koditkin ovat muuttuneet, perheet eivät ole enää perinteisiä, on sinunminunlapset ja yhteiset lapset, ja sitämyöden kasvatusperiaatteetkin, - jos niitä nyt lie olemassakaan.
Kasvatusvastuu on kotien, tiedollisen sivistyksen lisääminen koulujen, niin se on.
- kenties ?
yhden oppilaan saalis vai ohjeellinen ohjeistus=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824270
- 341574
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401490Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211443Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171352- 1121286
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301180Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381177- 131097
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441028