Identiteetti tarkoittaa samanlaisuutta tai yhtäläisyyttä.
Meille tärkeä virtuaali- tai online-identiteetti on käsitys, jonka ihminen antaa henkilöllisyydestään verkkoyhteisössä.
Virtuaali-identiteetti muodostuu monista asioista, joista nimi tai nimimerkki on tavallisin
Osa ihmisistä käyttää oikeata nimeään myös verkossa, kun taas toiset käyttävät nimimerkkinä pseudonyymiä, eli eräänlaista salanimeä.
Joissakin yhteyksissä, kuten esimerkiksi keskustelualueilla on mahdollista kuvata itseään ja identiteettiään pienellä kuvalla, avatarilla.
Myös kaikki tieto mitä henkilö antaa itsestään ulospäin, esimerkiksi keskusteluissa, muovaa hänen identiteettiään ja mainettaan verkkoyhteisössä.
Virtuaa-identiteetti ei ole pelkästään tiedot henkilön attribuuteista (nimi, ikä, ammatti, sukupuoli jne.), vaan siihen kuuluu myös henkilön persoona.
Virtuaaliyhteisöissä (foorumit, irc yms.) sen jäsenet muodostavat identiteettiään julkisten tai yksityisten viestien kautta, joista muille yhteisön jäsenille syntyy käsitys toistensa ajattelumalleista.
Edellisen seurauksena yhteisön jäsenet pystyvät ennustamaan muiden yhteisön jäsenten suhtautumista eri puheenaiheisiin ja lähetettyihin viesteihin.
Virtuaali-identiteetin tunnistamisen seurauksena virtuaaliyhteisöön voi muodostua myös kaveripiirejä, joissa ymmärretään toisia paremmin ja joiden mielipiteet merkitsevät enemmän.
Lähde:
The Experienced "Sense" of a Virtual Community: Characteristics and Processes
Anita L. Blanchard & M. Lynne Markus
Edellisen perusteella voinette päätellä oletteko löytäneet tai hukanneet identiteettinne palstalla.
Online-identiteetti
14
1012
Vastaukset
- Maalaismies*
Naapurin perhe otti koiranpennun. Se ei vielä tunne itseään eikä muita, vaan haukkuu varmuudeksi kaikki vastaantulijat. Se pelkää, se ei oikein uskalla olla olemassa. Sillä on huono itsetunto. Sillä ei ole identiteettiä.
Kyllä palstakirjoittaja, minä ainakin etsin omaa identiteettiäni. Yritän selvittää itselleni ja mahdolliselle lukijalleni, mitä mieltä olen jostakin tietystä asiasta. Uskallan olla olemassa tiedottamalla siitä. Ymmärrän, että on muitakin oman identiteetin etsijöitä. En hauku heitä heidän mielipiteidensä takia.
Joudun kaiken aikaa tarkistamaan kantojani. Huomaan olleeni tietämätön tumpelo jossakin asiassa. Myönnän olleeni väärässä. Siksi pidän palstakirjoittelua hyödyllisenä.Voiko ihminen esittää täällä erilaista persoonaa kuin tuolla oikeassa elämässä?
Voiko esimerkiksi oikean elämän vihtori muuttua täällä leijonaksi?
Jos niin on, niin tämähän saattaisi kohottaa vihtorin itsetuntoa ja jopa parantaa hänet.
Vaan kuinka käykään silloin justiinan?Kun minun väitettiin hukanneen identiteettini, se herätti vastareaktion.
Minähän olen suurimmalla innolla sitä etsinyt ja löytänytkin. Hienoviilausta suoritan távallasi ja samaa olen toivonut muidenkin tekevän.
Nyt voin sanoa, että liian monella palstalaisella on liian huono virtuaali-identiteetti ja kirjoittavatkin siksi pseudonyymeinä.
Toivottavasti viestini edes avaa silmiä ja parantaa ilmapiiriä palstalla. Enää ei tarvitse ihmetellä, ettei "minua noteerata" Ei voida kun ei tiedetä edes kuka on kyseessä.- Maalaismies*
Jopel kirjoitti:
Voiko ihminen esittää täällä erilaista persoonaa kuin tuolla oikeassa elämässä?
Jos niin on, niin tämähän saattaisi kohottaa vihtorin itsetuntoa ja jopa parantaa hänet.
Vaan kuinka käykään silloin justiinan?Ei kirjoittamisella pitkään voi petkuttaa tarkkaa lukijaa. Tietenkin ihminen voi arkielämässään joutua rooliin, jossa ei voi olla itsensä. Kirjoittaessaan esim. päiväkirjaa, sieltä voi löytyä toisenlainen henkilö kuin mihin ympäristö on tottunut.
Jos tällä ikäkaudella tuntee halua kirjoitella palstalle ja tekee sen vakinikillä, niin eipä kannata leikkiä muuta kuin mitä on. Täällä on tottuneita lukijoita, joita on mahdoton pettää. Kaikenkaikkiaan mielenkiintoisia näkökulmia palsta on tarjonnut ja tarjoaa. Kiitos vaan osallistujille! - Rauhaa!
Ruuneperi kirjoitti:
Kun minun väitettiin hukanneen identiteettini, se herätti vastareaktion.
Minähän olen suurimmalla innolla sitä etsinyt ja löytänytkin. Hienoviilausta suoritan távallasi ja samaa olen toivonut muidenkin tekevän.
Nyt voin sanoa, että liian monella palstalaisella on liian huono virtuaali-identiteetti ja kirjoittavatkin siksi pseudonyymeinä.
Toivottavasti viestini edes avaa silmiä ja parantaa ilmapiiriä palstalla. Enää ei tarvitse ihmetellä, ettei "minua noteerata" Ei voida kun ei tiedetä edes kuka on kyseessä.Mikä tässä ilmapiirissä olisi vialla, jollei kaiken aikaa muistutettaisi, että siinä on jokin vialla.
Nyt ovat jo identiteetitkin hukassa,niitä etsitään ja analysoidaan.
Pseudonyymi on hieno sana. Samoin virtuaali-identiteetti.
Rähmät silmistä ja ilmapiiri paranee! Noteeraamme kaikki toisemme ja alamme käyttää sivistyssanoja. Siinä onkin Wikipedia hyvänä apuna, samoin koko internetti. Hienoviilaus kunniaan! Rauhaa! kirjoitti:
Mikä tässä ilmapiirissä olisi vialla, jollei kaiken aikaa muistutettaisi, että siinä on jokin vialla.
Nyt ovat jo identiteetitkin hukassa,niitä etsitään ja analysoidaan.
Pseudonyymi on hieno sana. Samoin virtuaali-identiteetti.
Rähmät silmistä ja ilmapiiri paranee! Noteeraamme kaikki toisemme ja alamme käyttää sivistyssanoja. Siinä onkin Wikipedia hyvänä apuna, samoin koko internetti. Hienoviilaus kunniaan!kun käyn näissä keskusteluissa ,että pidän oman mielipiteeni.
Jos "joku"tykkää että se on väärä ,odotankin keskustelua siittä, enkäsuinkaan "poistoa" avaajalla kun on siihenkin valtuudet.
Näin tulee identitettikin vähitellen selväksi.Jopel kirjoitti:
Voiko ihminen esittää täällä erilaista persoonaa kuin tuolla oikeassa elämässä?
Vaan kuinka käykään silloin justiinan?Niinpä...identiteetti=millaisena muut minut näkevät,millaisen kuvan saavat minusta.Eri tilanteissa annamme eri kuvan itsestämme.Eri ihmisille me eri ihmiset viestimme eri tavalla,syntyy erilainen kuva,johon vaikuttavat tietysti erilainen kulttuuritausta,koulutus,elinympäristö.Identiteetti on hyvinkin moniselitteinen asia.
Eikä ihminen aina tietoisesti "esitä" eri persoonaa,siihenkin tilanteista ja ärsykkeistä johtuen eri tausta.Joillekin kuin punainen vaate härälle eri kulttuuritaustainen,elämää eri tavalla kokenut,erilaisissa ympäristöissä elänyt ihminen.
Kuten olemme huomanneet,ei kaikkien kanssa voi eikä tarvitsekaan "synkata" eikä kaikkien kanssa voi olla kaveri.Jonkun kanssa ei synny mitään keskustelua,yhteistä puheenaihetta ei ole,toisen kanssa taas saattaa inspiroitua jos minkälaisiin oivalluksiin ja mielikuvituksen lentoon,pohtimiseen.
Ihmisellä voi siis olla eri identiteettejä tiedostamattaankin,se muodostuu tilanteista ja vaihteleekin.Identiteetissä ei ole kysymys siitä,millaiseksi koemme itsemme,vaan toiset antavat meille mielessään tietynlaisia,erilaisia identiteettejä.
Täällä virtuaalisuudessa syntyy varmasti jopa hyvinkin vääristyneitä kuvia ihmisistä,mielikuvia.Itse suhtaudun hyvinkin skeptisesti täällä saamaani ihmiskuvaan.Ei täällä saa kuin pienen ripauksen tuntemattoman ihmisen identiteetistä.
Itsetunnosta vielä...milaisena itse koen itseni,olenko hyvä joissain asioissa,annanko arvoa itselleni puutteinenikin.
Imago on taas itsestään erilaisen kuvan antamista,ehkä tiedostetumpaa.- ylen
ullamirjami kirjoitti:
kun käyn näissä keskusteluissa ,että pidän oman mielipiteeni.
Jos "joku"tykkää että se on väärä ,odotankin keskustelua siittä, enkäsuinkaan "poistoa" avaajalla kun on siihenkin valtuudet.
Näin tulee identitettikin vähitellen selväksi.Onhan se arvo, että pysyy mielipiteessään, tarvittaessa vaikka painostuksen alla jos siltä tuntuu.
Toisaalta, lähden myös siitä, että jos minulle järkevästi perustellaan ja huomaan olleeni väärässä, ei tuota vaikeuksia muuttaa käsitystäni. Enkä koe sitä edes noloksi. Enempi noloa on olla jästipää. ylen kirjoitti:
Onhan se arvo, että pysyy mielipiteessään, tarvittaessa vaikka painostuksen alla jos siltä tuntuu.
Toisaalta, lähden myös siitä, että jos minulle järkevästi perustellaan ja huomaan olleeni väärässä, ei tuota vaikeuksia muuttaa käsitystäni. Enkä koe sitä edes noloksi. Enempi noloa on olla jästipää.On hienoa todeta, että palstalla on ajattelijoita
- minullakin.
Ruuneperi kirjoitti:
Kun minun väitettiin hukanneen identiteettini, se herätti vastareaktion.
Toivottavasti viestini edes avaa silmiä ja parantaa ilmapiiriä palstalla. Enää ei tarvitse ihmetellä, ettei "minua noteerata" Ei voida kun ei tiedetä edes kuka on kyseessä.Kirjoitan taas ärsyttääkseni, niin juuri.
Olen sama minä tunnettuna ja tunnistamattomana, siedän tasan tarkkaan samat ärsykkeet ja iloitsen samoista asioista ja mielipiteistä, jopa otan kantaakin, tunnetaanpa minut tai ei.
Jos aina tunnen keskustelukumppanini, tietäen ettei hän siedä keskustelua joistain asioista, tai, että häntä ärsyttävät määrätyt asiat, yritän tietysti välttää sanomasta niistä asioista edes omaa mielipidettäni. Onko keskustelumme silloin keskustelua, vai, yritänkö minä vain seurata ja mielistellä hänen mielipiteitään, olemalla vaiti itselleni ehkä tärkeistäkin seikoista jotka vaikuttavat keskustelun sisältöön.
Jokainen ajattelee tavallaan. Täällä toivotaan tunnettavuutta ja silloinhan samanmieliset keskustelevat samoista asioista tietäen, aavistaen aina mitä mieltä tuo ja tuo on asiaan, kun jo tunnetaan heidät. Hyvä niinkin.
Hedelmällisemmän keskustelun koen sanomalla mielipiteeni ja odottamalla että toinenkin sen tekee avoimesti, miettimättä hyväksynkö minä asian vai jankkaanko oman mielipiteeni takana yrittäen käännyttää vastapuolen myöntämään, että voihan se olla niinkin, taidat olla oikeassa, juu, olen samaa mieltä, tms. yhtä tasapäistä myöntelyä.
Parempaa pieni väittelykin ellei se ylly riidaksi.
Identiteettini olen yittänyt löytää ja rakentaa itsetuntoanikin kestämään senkin etten ole oikeassa muissa kuin omissa mielipiteissäni, ja ne eivät välttämättä ole oikeita muiden silmissä.
Niissä puhun kuitenkin vain minä, myös täällä virtuaalitodellisuudessa, minuna itsenäni, vaikka ilman tunnistettavuuttakin.
Keskustelussa sanotaan ja kuunnellaan. Usein jään vain kuuntelemaan kun minulla ei ole selkeää kantaa asiaan ja kuuntelemalla muita yritän saada asiasta jonkin mielikuvan josta voin jotain ehkä sanoakin.
Nimi ja puhelinnumerokin minulla on, niitä vain en täällä kerro, identiteetti kun ei riipu nimestä. minullakin. kirjoitti:
Kirjoitan taas ärsyttääkseni, niin juuri.
Olen sama minä tunnettuna ja tunnistamattomana, siedän tasan tarkkaan samat ärsykkeet ja iloitsen samoista asioista ja mielipiteistä, jopa otan kantaakin, tunnetaanpa minut tai ei.
Jos aina tunnen keskustelukumppanini, tietäen ettei hän siedä keskustelua joistain asioista, tai, että häntä ärsyttävät määrätyt asiat, yritän tietysti välttää sanomasta niistä asioista edes omaa mielipidettäni. Onko keskustelumme silloin keskustelua, vai, yritänkö minä vain seurata ja mielistellä hänen mielipiteitään, olemalla vaiti itselleni ehkä tärkeistäkin seikoista jotka vaikuttavat keskustelun sisältöön.
Jokainen ajattelee tavallaan. Täällä toivotaan tunnettavuutta ja silloinhan samanmieliset keskustelevat samoista asioista tietäen, aavistaen aina mitä mieltä tuo ja tuo on asiaan, kun jo tunnetaan heidät. Hyvä niinkin.
Hedelmällisemmän keskustelun koen sanomalla mielipiteeni ja odottamalla että toinenkin sen tekee avoimesti, miettimättä hyväksynkö minä asian vai jankkaanko oman mielipiteeni takana yrittäen käännyttää vastapuolen myöntämään, että voihan se olla niinkin, taidat olla oikeassa, juu, olen samaa mieltä, tms. yhtä tasapäistä myöntelyä.
Identiteettini olen yittänyt löytää ja rakentaa itsetuntoanikin kestämään senkin etten ole oikeassa muissa kuin omissa mielipiteissäni, ja ne eivät välttämättä ole oikeita muiden silmissä.
Niissä puhun kuitenkin vain minä, myös täällä virtuaalitodellisuudessa, minuna itsenäni, vaikka ilman tunnistettavuuttakin.
Keskustelussa sanotaan ja kuunnellaan. Usein jään vain kuuntelemaan kun minulla ei ole selkeää kantaa asiaan ja kuuntelemalla muita yritän saada asiasta jonkin mielikuvan josta voin jotain ehkä sanoakin.
Nimi ja puhelinnumerokin minulla on, niitä vain en täällä kerro, identiteetti kun ei riipu nimestä.Identiteetti on kaikilla. Online-identiteettiytesi on vajaa, ei kuitenkaan aivan nolla kuten liian monella palstalaisella.
minullakin. kirjoitti:
Nimi ja puhelinnumerokin minulla on, niitä vain en täällä kerro, identiteetti kun ei riipu nimestä.minä ainakin täällä kirjoittelen ja meillä kirjottamaan tottuneilla ihmisillä tämä jopa terapiaa.Enpä ole tullut koskaan ajatelleeksi,että sanojani asettelisin miellyttääkseni muita.
Jos tunnen,että minullakin jotain sanomista,sanon sen ja silloin olen tosissani.Enkä aloittamissani ketjuissa odotakaan juuri vastauksia,voi olla vain sellainen purkauspyrähdys.
Mielipiteissäni vankasti pysyn,mutta onneksi on usein joku,joka saa ajattelemaan että asiassa on muitakin puolia.Olen ennenkin sanonut,että ikuisessa identiteettikriisissä pysyn,olisi aika rankkaa tuntea olevansa valmis ihminen.
Mutta tuohon samana ihmisenä olemisesta sanoisin,että minunkin kirjoituksissani näkyy vain pienen pieni osa siitä minun "oikeasta" minästäni.- Sanoit sen hyvin.
minullakin. kirjoitti:
Nimi ja puhelinnumerokin minulla on, niitä vain en täällä kerro, identiteetti kun ei riipu nimestä.Keskustelu, mitä se on?
Käsiteanalyysi alkoi hyvin kirjoituksestasi. - nikin perään.
Sanoit sen hyvin. kirjoitti:
Keskustelu, mitä se on?
Käsiteanalyysi alkoi hyvin kirjoituksestasi.Siis viestiin 'Oma identiteetti'.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824200
- 331538
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401470Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171332- 1071259
Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381167Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301160- 121067
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441018