Liittyyköhän ikään, kuoleman lähenemiseen, vai mihin, tällaiset pohdinnat - ainakin minun.
Ne kristityt, jotka pääsevät taivaaseen saavat mitä? Se "ikuinen hyvä" luulisi pitkästyttävän!
Muslimimiehet saavat impiä palvelemaan itseään. Jääkö musliminaisile mitään? En ole kuullut mistään viriileistä nuorukaisista!
Jokin henkiuskonto voisi olla minun uskontoni, budhismi etunenässä. Hinduismikin voisi menetellä mutta siinä joutuisin päähän potkituksi tai lehmäksi Kalkutan kaduille. Sonniksi päätyminenkin lienee mahdollista, siitä ei vaan mainita.
Vanha opiskelutoverini uskoo syvästi. Kyselin joistakin Raamatun yksityiskohdista kuten neitseellinen syntymä, kaikkien ihmisten aatamialkuperä, kuolleista herääminen ja ylösnousu.
Ei siin muu autak ku usko vaa! oli vastaus.
Raamattu sanonee sen näin. Älä epäile, usko ainoastaan!
Minä siis epäuskoineni lankean synneistä pahimpaan.
Olen yrittänyt Luojaltani kysyä, mihin minä, Ruuneperi, joudun.
Olen ollut kuulevinani hymyilevän partasuun vastavan:
Kuules, et sinä tuon parempaan ole pystynyt, kyllä sinulle joku hanttihomma löytyy - sitten aikanaan.
Miten ja mihin uskomme?
72
3127
Vastaukset
- Tie selkiää
Siitä se tie menevi
- Laritsa M
Arvo Ylpöltä joku uskis keksi kysyä uskooko hän kuolemanjälkeiseen elämään. Ylppö vastasi, että elämä jatkuu uusissa sukupolvissa.
Runoilija Juice uskoi johonkin korkeampaan, mutta piti kirkkoa tarpeettomana.
Niin kauan kuin en voi ymmärtää mihin avaruus loppuu, pidän parempana olla miettimättä sitä tai kuolemanjälkeistä elämää. Voi tulla mielenterveydellisiä ongelmia.Ei tuo pohdiskelu melenrauhaani ole vienyt, ehkä päinvastoin.
Jos on pohtija luonteeltaan ja saa erilaisia ärsykkeitä, niin ei tilanteelle mitään voi.
Maalaismies* mainitsi ainakin osan raamatussa kuvatuista tapahtumista metaforeiksi, esimerkiksi Jeesuksen kävely vetten päällä.
Mielenkiintoista on lukea ihmisten erilaisista käsityksistä. Kiios sinullekin!
- kunnes tietää
Minusta uskon asiat on varsin herkullisia. Pitäähän meidän uskoa moneenkin asiaan, kun emme tiedä mekaniikkaa, millä jokin asia toimii.
Tähän internettiinkin pitää uskoa, kun kirjottaa, kun onhan tämä melkoinen ihme, että tällä tavalla voi tehdä. Mutta ei meidän tarvitse enää uskoa, kun ollaan jo koettu, että näin tämä menee. Nyt tiedetään jo sen verran.
Olisko tässä uutta ideaa?
Tuo muslimien taivas on kyllä helvetti, eikä siellä neitsyitä ole. Pelkkiä huoria, arvailen. Mutta yhden helvetti on toisen taivas. Niistähän voi parhaan itselleen valita. Tämän minä uskon.- Atolfia
uskonto se Islam. Todellakaan naisille ei ole ilmeisesti luvattu mitään paratiisia kuoleman jälkeen niinkuin miehille, jotka tappavat itsensä itsemurhapommittajina ja siinä sivussa muutamia kymmeniä muitakin.
Naiset nöyrästi palvelevat näitä hidalgojaan, eikä ole mitään palkintoa luvassa. Se on niin väärin.
Muuten olen sitä mieltä, että ei ole syytä ennenaikaisesti alkaa kauheasti pohtia noita uskonasioita. Elää tämän elämänsä rehellisenä ihmisenä, ketään loukkaamatta ja suurta syntiä tekemättä, niin eiköhän se lopussa jonkinlainen kiitos seiso.
Kaikenlainen kiihkoilu on pahasta ja voihan siinä järkensäkin menettää. - kepistä
Atolfia kirjoitti:
uskonto se Islam. Todellakaan naisille ei ole ilmeisesti luvattu mitään paratiisia kuoleman jälkeen niinkuin miehille, jotka tappavat itsensä itsemurhapommittajina ja siinä sivussa muutamia kymmeniä muitakin.
Naiset nöyrästi palvelevat näitä hidalgojaan, eikä ole mitään palkintoa luvassa. Se on niin väärin.
Muuten olen sitä mieltä, että ei ole syytä ennenaikaisesti alkaa kauheasti pohtia noita uskonasioita. Elää tämän elämänsä rehellisenä ihmisenä, ketään loukkaamatta ja suurta syntiä tekemättä, niin eiköhän se lopussa jonkinlainen kiitos seiso.
Kaikenlainen kiihkoilu on pahasta ja voihan siinä järkensäkin menettää.Jos eivät tottele, saavat koraanin opetuksen mukaan ruumiillista kuritusta. Mitään ei saa omistaa, autoa ei saudeissa saa nainen ajaa. Mihis meet, kun näin on. En minä tiedä palveleeko ne hidalgoja, se on vaan sitä niitten elämää. Luulisin.
- Rakastettu vaimo
Atolfia kirjoitti:
Kaikenlainen kiihkoilu on pahasta ja voihan siinä järkensäkin menettää.On myös rakastettuja muslimimiehiä, isiä, appeja,
oppineita, viisaita ja onnellisia.
Eivät ole hidalgoja, eivätkä kiihkoilijoita.
Ehkä te tuomitsijat olette parempia.
En tiedä. - kulttuuristansa
Rakastettu vaimo kirjoitti:
On myös rakastettuja muslimimiehiä, isiä, appeja,
En tiedä.Minun tuttujeni käytös on sitä luokkaa, että aikoinaan jos joku alkoi rassata vastaan, tuli heti mieleen lähtö fatahin joukkoihin. Tämä ihan rauhallisien perheenisien eikä minkään kiihkouskovaisten mielissä. Naps vaan ja rauha katoaa huimaa vauhtia ja tilalle tulee teurastuksen mielialat. Somaleista en tiedä mitään.
- Atolfia
Rakastettu vaimo kirjoitti:
On myös rakastettuja muslimimiehiä, isiä, appeja,
En tiedä.yleistää noita hirmutöitä kaikkien muslimien tekemiksi. Uskon ja tiedän, että on paljon hyviäkin perheen isiä siinä kulttuurissa. On vain tullut niin yleisesti tunnetuksi nuo kauheat teot tuolla Irakissa ja Afganistissa, että ne ovat päällimmäisinä mielessä.
Onhan niitä kauheuksia muidenkin kansallisuuksien piirissä. Eihän se taida olla uskonnosta kiinni.
Hyvä kun otit kantaa asiaan. - pähkäilijä ...
Atolfia kirjoitti:
yleistää noita hirmutöitä kaikkien muslimien tekemiksi. Uskon ja tiedän, että on paljon hyviäkin perheen isiä siinä kulttuurissa. On vain tullut niin yleisesti tunnetuksi nuo kauheat teot tuolla Irakissa ja Afganistissa, että ne ovat päällimmäisinä mielessä.
Onhan niitä kauheuksia muidenkin kansallisuuksien piirissä. Eihän se taida olla uskonnosta kiinni.
Hyvä kun otit kantaa asiaan.Ihmisen persoonallisuuteen on uskonnolla taatusti pysyvä vaikutus. Lapset, jotka kasvavat sellaisten vaikutteiden alaisina, kuten palestiinalaislapset tälläkin hetkellä, eivät kykene siitä irtautumaan. Heille opetetaan television lastenohjelmissa vihaa juutalaisia kohtaan. Eivät edes tajua sanojen merkitystä, mitä heitä kehotetaan toistamaan. Heitä koulutetaan itsemurhapommittajiksi. Missä ovat näiden lasten oikeudet elämään?
On taatusti rauhallisia isiä. Tämä ei ole kuitenkaan se normi, mikä on huomioitava. Sukupolvia on menetetty vihaan aivopestyille, vuoden 1967 jälkeen syntyneiden kohdalla.
Tätä uhkaa vastaan on varustauduttava valitettavasti asein. Ei kaiketi haittaa puhua rauhasta, mutta se ei riitä. On puhuttava siitä propagandasta, mitä siellä lapsille opetetaan. Sitä on tehtävä tunnetuksi meilläkin. Hyyssäys on lopetettava, muuten asiat vain pahenevat.
On väärin yleistää islamia rauhan uskonnoksi. Tämä on väärin.
En millään ymmärrä, miksi pitäisi jatkaa tätä elämää tuonpuolella, kun tämä on jo koettu.
Ei se voi siellä olla yhtään parempaa.
Silmät kiinni ja nukkumaan ja sillä siisti.Maailma on niin kaunis lomakohde,
että emme tyydy yhteen lisäviikkoon,
vaan haluamme 'iankaikkisen elämän'.
Kenenkähän suuren ajattelijan aivoista tämä
lausahdus on peräisin, sitä en muista.
Mutta kun joku läheinen {puoliso, äiti, isä}
kuolee,
silloin totisesti toivoo, että Jumala olisi,
että iankaikkinen elämä olisi.
Tällä rannalla jäätiin itkemään,
kun hänen veneensä loittoni,
mutta vastarannalla hänet otettiin riemuiten vastaan.
Sellainen toivomus silloin oli voimakas.Näytät siis sinäkin uskovan. En ole väittänyt, että tätä elämmää pitäisi jatkaa tuonpuoleisella.
Erilaisia käsityksiä on ja niistä voinemme keskustella.
Ihmisillä on ruumis ja sielu, joista ruumis on hyvin konkreettinen mutta sen sisällä oleva sielu käsittämätön - ainakin minulle.
Lähteekö tuo sielu hakemaan "uutta asuntoa" ja mistä sen voi löyttää?
Kaiken täydellistä loppua ei ainakaan ole olemassa. On aineen häviämättömyyden laki. Aine ei häviä vaan muuttaa vain olomuotoaan. Ihmisruumiskin on ainetta, joka muuttuu energiaksi.
Jos on aiheita, joita ei saa pohtia, siitä pitää olla maininta nettiketissä. Hyvää yötä!satu kirjoitti:
Maailma on niin kaunis lomakohde,
että emme tyydy yhteen lisäviikkoon,
vaan haluamme 'iankaikkisen elämän'.
Kenenkähän suuren ajattelijan aivoista tämä
lausahdus on peräisin, sitä en muista.
Mutta kun joku läheinen {puoliso, äiti, isä}
kuolee,
silloin totisesti toivoo, että Jumala olisi,
että iankaikkinen elämä olisi.
Tällä rannalla jäätiin itkemään,
kun hänen veneensä loittoni,
mutta vastarannalla hänet otettiin riemuiten vastaan.
Sellainen toivomus silloin oli voimakas.Kauniita sanoja käytät ja näkemyksiä tuot tänne palstalle, tähänkin ketjuun.
Äitini oli oppimaton mutta viisas nainen. Hänen lukeneisuutensakin oli olematon kun kirjoja eikä aikaa ollut kuin kovaan työhön.
Vähän ennen kuolemaansa hän sanoi: "Kuolema on osa elämää"! Oliko tuo hänen omansa vai jostain kuultu, en tiedä.
Tämän mukaan kuolema on tämän maallisen elämän rajapyykki mutta ei loppu.
Olisipa meitäkin joku toivottamassa tervetulleeksi. Unelmoidahan ainakin saa.- KT3
Ruuneperi kirjoitti:
Kauniita sanoja käytät ja näkemyksiä tuot tänne palstalle, tähänkin ketjuun.
Äitini oli oppimaton mutta viisas nainen. Hänen lukeneisuutensakin oli olematon kun kirjoja eikä aikaa ollut kuin kovaan työhön.
Vähän ennen kuolemaansa hän sanoi: "Kuolema on osa elämää"! Oliko tuo hänen omansa vai jostain kuultu, en tiedä.
Tämän mukaan kuolema on tämän maallisen elämän rajapyykki mutta ei loppu.
Olisipa meitäkin joku toivottamassa tervetulleeksi. Unelmoidahan ainakin saa.juoksevat ihmistä vastaan kaikki koirat, joita hän on elämässään rakastanut; on joku lausahtanut. Ei hullumpi vastaanotto, jos uskoo tuonpuoleisiin.
Elämä: suuri ja kiehtova seikkailu kahden ikuisuuden välissä; näin asian itse näen! - joutuu lukemaan?
Kuolemassa muka alkaa uusi elämä? Suurin osa ihmiskunnasta on näitä pellejä. On se elämän loppu sitten vaikea asia?
- yökynttilä
Minua ei saa mikään eikä kukaan uskomaan mihinkään muuhun kuin itseeni. Olenpa miten ja missä tahansa ihmisten keskellä, olen silti aina loppupeleissä yksin.
Kuka minua auttaa, kun ja jos jään yksin? Kuka minua lohduttaa surussani, jos ketään muita ei enää ole? Kenen kanssa nauran, kun kaikki muut ovat jossain muualla?
Kehen voin luottaa, kun kaikki lähellä olevat pettävät? Kuka on kanssani, kun elämä hylkii?
Minä. Vain minä itse on se ja hän, johon voin luottaa. Loppupeleissä ei ole ketään muuta.
Vaikka maailmassa olisi kuinka paljon ihmisiä, olen silti yksin itseni kanssa.
Minä uskon vain ja ainoastaan itseeni.
Kuinka voisin luottaa elämäni jonkun sellaisen käsiin, joka ei minua tunne?tuon kertomasi perusteella, vaan ateisti.
Agnostikko olen minä, joka en tiedä varmasti,
onko Jumala olemassa vai ei.
Agnostisismi ei sitoudu mihinkään uskontoon,
ei myöskään ateismiin.
- Maalaismies*
Niin, minkä lapsi ja Einstein tietävät? No sen, että Jumala on olemassa. Einstein sanoi ettei Jumala heitä noppaa tarkoittaen vissiin, ettei vahingossa synny elämän kaltaista menoa.
Jos joku on niin pöljä, kuin se venäläinen astronautti, joka sanoi ettei Jumalaa hänen lennollaan näkynyt, niin katsokoon kedon kukkia ja taivaan lintuja! Jo näkyy.
Mitä noihin päätelmiin lisätään on uskontoa - tai uskontoja. Niistä voi jokainen olla mitä mieltä lystää.Herätin taas ainakin jonkinlaista närää pähkäilylläni.
Jumalankieltäjäksi en koskaan sentään ole edes yrittänyt asettautua.
Raamatun teksti ei vaan ole minulle koskaan auennut.- Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Herätin taas ainakin jonkinlaista närää pähkäilylläni.
Jumalankieltäjäksi en koskaan sentään ole edes yrittänyt asettautua.
Raamatun teksti ei vaan ole minulle koskaan auennut.Luepa Vanhasta testamentista Laulujen laulu eli Korkea veisu! Se on aviollis/eroottisen runouden upeimpia runoelmia. Et voi olla pitämättä siitä.http://fi.wikipedia.org/wiki/Laulujen_laulu
Minulle Raamattu on auennut monelta kantilta, ei fundamentaalisena uskon asiana, vaan vertauskuvallisena syvällisten asioiden ilmaisijana.
Se on myös historiallisesti erittäin arvokas. Papyrukselle kirjoitettuja tekstejä ei koskaan hävitetty. Ennen kuin ne menivät lukukelvottomiksi ne kopioitiin ja alkuperäiset kätkettiin erämaan luoliin. Näin on päästy vertailemaan, kun joskus on löydetty kätkettyjä papyruksia.
Raamatun käännöksillä on ollut tärkeä merkitys kansan lukutaidon ja yleensä kansan kielen siirtämisestä kirjoihin ja kansiin. Näin on ollut Saksassa, näin Englannissa ja kukapa teki jättiläistyön Suomen kielen hyväksi Raamattua tälle hankalalle kielelle vääntäessään? - Hintriika*
Olen useaan otteeseen tällä palstallakin todennut, että minut on kasvatettu kunnioittamaan toisen vakaumusta. Vakaumuksellisuutta on niin uskontoihin ja jumaliin uskominen kuin uskomattomuuskin.
Asiallinen keskustelu ei ole pahasta, mutta koskaan ei pidä loukata toisen vakumusta tai tyrkyttää omaansa. Minä elän elämäni niin kuin taidan ja kuolen pois. Siinä kaikki.
Kunnioitan elämää, koska uskon, että ihmisellä on vain tämä yksi ja ainoa elämä. Sitä ei kannattaisi tuhlata miten vain.
- Maalaismies*
Nyt on syntynyt kaplakka siitä, että monet kirkosta eronneet (tai heidän läheisensä) haluavatkin kirkollisen hautauksen siunaamisineen. Papit, varsinkin nuoremmat pitävät epäreiluna sellaista menettelyä. Sitä se minunkin mielestäni on.
Voimiensa tunnossa ihminen helposti yliarvioi kestävyytensä sairauden keskellä ja kuoleman lähestyessä. Omaiset eivät liioin halua kelpo ateistiaan haudattavan kuin koiraa. Monelle vainajalle pidetään ainoa puhe vasta hautajaisissa. Ammattimies, pappi on nähnyt vaivaa ja ottanut selvää vainajasta.
Kirkko on viime-aikoina ottanut vastuuta yhä enemmän heitteille jätetyistä ihmisistä, jakanut ruokaa ja tarjonnut suojaa. Ei kirkkoa mielestäni kannata alas ajaa.Myös vastoinkäymisen kohdatessani rukoilen.
Joskus epäilen Hänen olemassaoloaan, silloin kun
14-vuotias murhataan hänen harjoitellessaan
kotinsa lähellä koripalloa, tai tsunamin vyöryessä
yli jouluansa viettävän lomalaisrannan, tai kun Estonia vie
matkustajansa mukanaan meren syvyyksiin.
"Hän on sielläkin", lohdutti piispa viitaten Raamatun kohtaan:
"Jos aamuruskon siivillä liitäisin, sielläkin Sinä olisit,
jos merten syvyyksiin menisin, Sinä olisit sielläkin."
Epäilyksensä ovat olleet myös tällä piispalla,
niin hän kertoi.Tuosta siunaamisesta hiukan. Korkeintaan siinä on kysymys kauniista tavasta saattaa ehkä rakaskin vainaja hautaan. Papin siuanus ei vie taivaaseen koska kaikki on kuolleen osalta elämässä tehty.
Lapsi liitetään kasteessa seurakuntaan hetkellä, jolloin hänellä ole minkäänlaista tajua asiasta. Aikuisena tuo pitäisi tehdä tai jättää tekemättä.
Jumala usein rankaisee luonnonvoimillaan kaikkein vähäisimpiä ja synnittömimpiä ihmisiä. Puhutaan vain rikkaiden suurista (vakuutetuista) menetyksestä kun köyhät menettävät kaiken.
Jumala on "käsittämättömässä rakkaudessaan" tehnyt sanomattoman paljon. Tällaista sanomista on vaikea syntisen ymmärtää.
"Ammattiuskovienkin" usko on osittautunut olevan kovilla.- Hintriika*
Ainoatakaan kirkkoon kuulumattomista läheisistäni tai ystävistäni ei ole haudattu "kuin koiraa".
Jokaisen arkun äärellä on pitänyt puheen elämää ymmärtänyt ja vainajan hyvin tuntenut ystävä. Jokainen on saatettu hautaan "kunnialla".
Sanasi, Maalaismies*, loukkasivat ainakin minua. - Maalaismies*
Hintriika* kirjoitti:
Ainoatakaan kirkkoon kuulumattomista läheisistäni tai ystävistäni ei ole haudattu "kuin koiraa".
Jokaisen arkun äärellä on pitänyt puheen elämää ymmärtänyt ja vainajan hyvin tuntenut ystävä. Jokainen on saatettu hautaan "kunnialla".
Sanasi, Maalaismies*, loukkasivat ainakin minua.Tietty, näistä asioista on vaikea keskustella yleisellä tasolla. Jokaisella on henkilökohtaisia, kipeitä kokemuksia, joiden perusteella oikeutetusti sanoo että ei asia noin ole:"Ainoatakaan kirkkoon kuulumattomista läheisistäni tai ystävistäni ei ole haudattu "kuin koiraa".
Yritin pohtia miksi niinkin monet kirkkoon kuulumattomat sittenkin haluavat kirkollisen hautauksen. Minun tuttavapiiriini on kuulunut henkilöitä, jotka koko ikänsä ovat kritikoineet kaikkea uskontoon liittyvää, mutta ennen kuolemaansa liittyneet jopa johonkin lahkoon.
Pyydän anteeksi Hintriika! Kaikkein vähiten haluaisin loukata Sinua, jonka valoisaa, huumorintajuista ja älykästä tapaasi tarttua asioihin erityisesti arvostan. Maalaismies* kirjoitti:
Tietty, näistä asioista on vaikea keskustella yleisellä tasolla. Jokaisella on henkilökohtaisia, kipeitä kokemuksia, joiden perusteella oikeutetusti sanoo että ei asia noin ole:"Ainoatakaan kirkkoon kuulumattomista läheisistäni tai ystävistäni ei ole haudattu "kuin koiraa".
Yritin pohtia miksi niinkin monet kirkkoon kuulumattomat sittenkin haluavat kirkollisen hautauksen. Minun tuttavapiiriini on kuulunut henkilöitä, jotka koko ikänsä ovat kritikoineet kaikkea uskontoon liittyvää, mutta ennen kuolemaansa liittyneet jopa johonkin lahkoon.
Pyydän anteeksi Hintriika! Kaikkein vähiten haluaisin loukata Sinua, jonka valoisaa, huumorintajuista ja älykästä tapaasi tarttua asioihin erityisesti arvostan.Omaiset saattavat haluta kirkollisen hautauksen, koska kirkolla on valmis rutiini noissa seremonioissa.
Vainajalle se taitaa olla yks lysti siinä vaiheessa.- Hiirenhiljaa
Jopel kirjoitti:
Omaiset saattavat haluta kirkollisen hautauksen, koska kirkolla on valmis rutiini noissa seremonioissa.
Vainajalle se taitaa olla yks lysti siinä vaiheessa.En ole päivääkään kuulunut kirkkoon. Voitte ajatella, mistä kaikesta olen vauvaiästäni alkaen jäänyt paitsi.
En kumoa kirkon oppeja, rituaaleja. Otan osaa eleettömästi kaikkeen uskonnolliseen, mitä kirkko yleisellä tasolla tarjoaa. Ajatelkaa, mihin en voi osallistua. Joutuisin silmätikuksi kovin tunnustuksellisissa tilanteissa. Niistä pysyn poissa, olen kotona. On tarkkaan katsottava, mihin tilaisuuksiin voin mennä.
Aikuisuuteni ajan olen kätkenyt muilta tiedon, etten ole kirkon jäsen. Kuvitelkaa, miten hiirenhiljaa on oltava tällaisissa keskusteluissakin. Helposti saa armottoman diagnoosin tai neuvon kuin kalikan iskun päähänsä.
En ole koira. Ehkä lapseni appivanhemmat, pappeja molemmat, toimittavat minulle viimeisen palveluksen, kristillisen hautauksen. En ole asiaa heille vielä julkistanut. Samaan Jumalaanhan minäkin uskon kuin monet muut.
Joskus pohdin, onko muita samanlaisessa varjossa elämänsä eläneitä. - kirkollisveroista!
Hiirenhiljaa kirjoitti:
En ole päivääkään kuulunut kirkkoon. Voitte ajatella, mistä kaikesta olen vauvaiästäni alkaen jäänyt paitsi.
En kumoa kirkon oppeja, rituaaleja. Otan osaa eleettömästi kaikkeen uskonnolliseen, mitä kirkko yleisellä tasolla tarjoaa. Ajatelkaa, mihin en voi osallistua. Joutuisin silmätikuksi kovin tunnustuksellisissa tilanteissa. Niistä pysyn poissa, olen kotona. On tarkkaan katsottava, mihin tilaisuuksiin voin mennä.
Aikuisuuteni ajan olen kätkenyt muilta tiedon, etten ole kirkon jäsen. Kuvitelkaa, miten hiirenhiljaa on oltava tällaisissa keskusteluissakin. Helposti saa armottoman diagnoosin tai neuvon kuin kalikan iskun päähänsä.
En ole koira. Ehkä lapseni appivanhemmat, pappeja molemmat, toimittavat minulle viimeisen palveluksen, kristillisen hautauksen. En ole asiaa heille vielä julkistanut. Samaan Jumalaanhan minäkin uskon kuin monet muut.
Joskus pohdin, onko muita samanlaisessa varjossa elämänsä eläneitä.Tunnen tai tiedän perheitä, joiden isä on siitä syystä eronnut kirkosta ainakin täällä Helsingissä,
koska täälläkin pitää olla asunto, koti, joka maksaa mahdottomasti.
Vuokra-asunto tulee ajan myötä vielä kalliimmaksi. - Maalaismies*
Hiirenhiljaa kirjoitti:
En ole päivääkään kuulunut kirkkoon. Voitte ajatella, mistä kaikesta olen vauvaiästäni alkaen jäänyt paitsi.
Joskus pohdin, onko muita samanlaisessa varjossa elämänsä eläneitä.Miksi et ole liittynyt kirkkoon, kun kerran noin paljon kerrot olevasi hengessä mukana? Ja mistä syystä häpeilet kirkkoon kuulumattomuuttasi? Eihän siinä ole mitään salailtavaa eikä lain vastaista. Eikä tässä keskustelussa kenenkään tarvitse olla hiirenhiljaa.
Jouduin tahtomattani kirkon puolustajaksi ihmetellessäni miksi monet kirkosta eronneet (ja heidän omaisensa) sittenkin haluavat tulla kirkollisesti haudatuiksi. Sanoin myös mielestäni olevan epäreilua haluta sellaista palvelua, jonka ylläpitoon ei ole halunnut osallistua. - Hiirenhiljaa
Maalaismies* kirjoitti:
Miksi et ole liittynyt kirkkoon, kun kerran noin paljon kerrot olevasi hengessä mukana? Ja mistä syystä häpeilet kirkkoon kuulumattomuuttasi? Eihän siinä ole mitään salailtavaa eikä lain vastaista. Eikä tässä keskustelussa kenenkään tarvitse olla hiirenhiljaa.
Jouduin tahtomattani kirkon puolustajaksi ihmetellessäni miksi monet kirkosta eronneet (ja heidän omaisensa) sittenkin haluavat tulla kirkollisesti haudatuiksi. Sanoin myös mielestäni olevan epäreilua haluta sellaista palvelua, jonka ylläpitoon ei ole halunnut osallistua.Vapaaehtoisia "verojani" maksan kirkon ulkomaanavun tilille. Voin merkata käyttökohteen, vuohet, kalastusverkot, selviytymispakkaukset jne.
Veli suoritti rippikoulun armeijassa v.-50. Sotilaspappi ei suostunut kastamaan siellä. Siihen tyssäsi hänen kirkkoon liittymisensä. Toisen veljen ristiäisjuhlan juhlivat vaimo ja lapset perheenpään kuolinvuoteella.
Tutkailen omaa kohtaani. Ei minusta enää tule aktiivista seurakuntalaista. Olen sammunut lyhty. - samote papille ja kanttorille
Hiirenhiljaa kirjoitti:
Vapaaehtoisia "verojani" maksan kirkon ulkomaanavun tilille. Voin merkata käyttökohteen, vuohet, kalastusverkot, selviytymispakkaukset jne.
Veli suoritti rippikoulun armeijassa v.-50. Sotilaspappi ei suostunut kastamaan siellä. Siihen tyssäsi hänen kirkkoon liittymisensä. Toisen veljen ristiäisjuhlan juhlivat vaimo ja lapset perheenpään kuolinvuoteella.
Tutkailen omaa kohtaani. Ei minusta enää tule aktiivista seurakuntalaista. Olen sammunut lyhty.hautapaikkakin maksaa. ja sen hoito.
ettei vuohi afrikasa auta täsä - Vaivihkaa
samote papille ja kanttorille kirjoitti:
hautapaikkakin maksaa. ja sen hoito.
ettei vuohi afrikasa auta täsäYksinkertainen, helppo siirtymä.
- Maalaismies*
Kysyt:"Olen yrittänyt Luojaltani kysyä, mihin minä, Ruuneperi, joudun. " Hyvä kysymys, mutta siihen ei ole vastausta. Uskomuksia vain, joihin et usko sinä enkä minä eikä Hentun Liisa.
Minä ryhdyin pähkäilemään millaista olisi ilman uskontoa ja kirkkoa. Itänaapurista löytyy kouluesimerkki. 60-vuotta opetettiin, että tieto (tiede) korvaa uskonnon. Nyt tiedämme korvasiko.
Vertauskuvaahan se on miten Jeesus syntyi, mutta en minä lapsilta tahtoisi joulua viedä. Ilman uskontoa ei negrospiritualeja olisi eikä Bachin tai Mozartin Requiemeja. Ei olisi maailman rakennustaiteen huippuja, kadetraaleja joita rakennettiin vuosisatoja.
Kun kaikissa kulttuureissa väistämättä on uskontonsa, temppelinsä ja kirkkonsa, en tätä länsimaista huonoinpana pidä. Tästä voi jopa erota.
Kuten näet veliseni, kirjoitan "nuotin" vierestä.Ei ollenkaan vierestä.
En edes olettanut saavani pätevää vastausta, mahdotontahan se onkin.
Uskonnon, ei uskon, avulla on ollut hyvä hallita alamaisia. Houkuttimena on taivaan sokeripala ja pelotteena Helvetin tuli.
Minusta pitäisi löytyä usko uskontojen sijasta. Nythän kilpaillaan siitä kenellä on parempi Taivas.
Kirkkoon minäkin kuulun enkä enää aio erota.
Ainakin meidän uskonnossa opetetaan uskomista teologisessa tiedekunnassa. Mitäs totuuden etsimistä se on jos Raamatun totuus jo on valmiina.
Absoluuttista totuutta ihmiselle ei löytyne, "kylmä rinki" on varmaan ollut jo kehitysopin takia- Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Ei ollenkaan vierestä.
Uskonnon, ei uskon, avulla on ollut hyvä hallita alamaisia. Houkuttimena on taivaan sokeripala ja pelotteena Helvetin tuli.
Minusta pitäisi löytyä usko uskontojen sijasta. Nythän kilpaillaan siitä kenellä on parempi Taivas.
Ainakin meidän uskonnossa opetetaan uskomista teologisessa tiedekunnassa. Mitäs totuuden etsimistä se on jos Raamatun totuus jo on valmiina.
Absoluuttista totuutta ihmiselle ei löytyne, "kylmä rinki" on varmaan ollut jo kehitysopin takiaUskonnot ovat vallan välineitä ja toimivat parhaiten siellä missä ihmiset ovat kouluttamattomia ja taikauskoisia. Missä uskonto ei tepsi, sinne viedään demokratia, taikasana sekin. Aito usko ja uskonto sekoitetaan kuten demokratiakin valtaan. Sen nojalla tehdään hirmutekoja.
Lasta ei kuitenkaan saisi heittää pesuveden mukana pois. Saarnaamatta sen enempää Euroopan paremmuudesta muihin nähden viittaan vain siihen tunkuun mikä tännepäin on. - taivaasta
Ruuneperi kirjoitti:
Ei ollenkaan vierestä.
Absoluuttista totuutta ihmiselle ei löytyne, "kylmä rinki" on varmaan ollut jo kehitysopin takiaEihän uskonnoilla ole mitään kilpailua paremmasta taivaasta. Täällähän sitä on vastikään otettu esille.
Oma käsitykseni on, että uskonnot ovat pelon uskontoja kaikki tyynni. Uskovaisilla ei ole käsitystä taivaasta, mihin ovat pyrkimässä.
ps muuten eivät pyrkisikään - näin sen näen - Satu*
Ruuneperi kirjoitti:
Ei ollenkaan vierestä.
Absoluuttista totuutta ihmiselle ei löytyne, "kylmä rinki" on varmaan ollut jo kehitysopin takia...on silti hyvä näitäkin miettiä.
Jokaiselle ne kuitenkin ovat tärkeitä kysymyksiä.
Luin mielelläni tämän ketjun viestit. Ruuneperi kirjoitti:
Ei ollenkaan vierestä.
Absoluuttista totuutta ihmiselle ei löytyne, "kylmä rinki" on varmaan ollut jo kehitysopin takiamutta monia on mielipiteitä tässä asiassa.
Jopel kirjoitti:
mutta monia on mielipiteitä tässä asiassa.
muutamilla ajatuksilla:
En mieti olotilani muuttumista;
"On elon aika lyhyt kullakin.
Siis palakaamme lieskoin leimuvin,
tulessa kohotkaamme korkealle!
Maa maahan jää,mut henki taivahalle."
(Eino Leino:Hymni tulelle)
.
-henki,sielu on energiaa,joka hajoaa uudeksi energiaksi muuhun luontoon
-usko tarkoittaa sitä,ettei halua tietää totuutta
-ei ole olemassa vain yhtä totuutta,faktoja,vain eri tulkintoja
-taivaasta puuttuvat kaikki mielenkiintoiset ihmiset- mysteerikö?
taivaasta kirjoitti:
Eihän uskonnoilla ole mitään kilpailua paremmasta taivaasta. Täällähän sitä on vastikään otettu esille.
Oma käsitykseni on, että uskonnot ovat pelon uskontoja kaikki tyynni. Uskovaisilla ei ole käsitystä taivaasta, mihin ovat pyrkimässä.
ps muuten eivät pyrkisikään - näin sen näenTuosta tuli mieleeni, että ehkä se pelko kuuluu omatunto -käsitteeseen. Tämä on todellinen käsite, sen voi jokainen melko varmaan itsessään tuntea. Oikean ja väärän tekemisillä on sisäinen kontrollinsa.
- tuokin
mysteerikö? kirjoitti:
Tuosta tuli mieleeni, että ehkä se pelko kuuluu omatunto -käsitteeseen. Tämä on todellinen käsite, sen voi jokainen melko varmaan itsessään tuntea. Oikean ja väärän tekemisillä on sisäinen kontrollinsa.
18-v. tappaja sanoo: en kadu.
Hän ei tunne sääliä, hänellä ei ole kykyä tuntea empatiaa. - pyhäilta
Satu* kirjoitti:
...on silti hyvä näitäkin miettiä.
Luin mielelläni tämän ketjun viestit.Minua ei pelota miettiä eikä puhua näistä asioista. Ovat ikäänkuin tavallisia asioita.
Maailman ziljoonat ihmiset uskovat kuka mihinkin. Kuten sanot, on hyvä miettiä, että mitä uskonnot pitävät sisällään - väärääkin.
Mutta sehän nyt varsinkin on tabu. Sitten on pelkoa, että leimautuu uskovaiseksi. Mikä sekin on? Uskovainen? Kun ihmiset sanovat, etteivät tiedä uskoako vai ei. Varmuuden vuoksi kuuluvat kirkkoon ja saahan sieltä rahaa vastaan itselleen seremonioita.
En tarkoita olla pilkallinen. Samassa jamassa tässä ollaan kaikki.
Illanjatkoa ja öitä, ketkä menevät nukkumaan. - pähkäilijä ...
Satu* kirjoitti:
...on silti hyvä näitäkin miettiä.
Luin mielelläni tämän ketjun viestit.Asiahan on niin, että ehdoton totuus on. Sitä vain ei tunneta eikä osata todistaa.
- mysteerikö
tuokin kirjoitti:
18-v. tappaja sanoo: en kadu.
Hän ei tunne sääliä, hänellä ei ole kykyä tuntea empatiaa.Tuosta ajattelen niin, että psykopaatilla on omatunto silläkin, mutta hän ottaa ja menee sen kynnyksen yli.
Säälin ja katumisen astetta voiko määritellä, jos se on uhittelua.
Minä ajattelen, että omatunto kyllä kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Psykopaatti ei vain välitä.
Tämän sanon siksi, etten usko, että psykopaatille pitää antaa anteeksi sen takia, että hänessä on jokin 'luomisvirhe'. Väärän tekeminen on tietoista ja vastuu on kannettava. Kuritushuonetta vaan.
- Maalaismies*
Olen kuullut peruskoulun opettajien tähdentävän sitä, että uskonnon tunneilla on helppo opettaa tapakasvatusta. Maahanmuuttajalle voi sanoa että meillä sekä uskonto että maallinen laki kieltää siskon tuuppaamisen parvekkeelta, vaikka hän seurustelisikin vääräuskoisen kanssa. Tai opettaa omillekin ettei tappaminen sovi lääkkeeksi vaikka olisi kuinka masentunut.
Kuka opettaa hyviä tapoja jos niitä ei kukaan opeta?Vaan kun ne siskon parvekkeelta alas työntäjän lapset eivät ole siellä uskontotunneilla. Mitenkäs silloin opetat?
- Maalaismies*
Jopel kirjoitti:
Vaan kun ne siskon parvekkeelta alas työntäjän lapset eivät ole siellä uskontotunneilla. Mitenkäs silloin opetat?
Pitäisi kaiketi kuitenkin pitää pintansa omien suhteen. Tarkoitan ettei sentään luovuttaisi omista systeemeistämme uskonnonvapauden perusteella. Koulutustasomme on maailmanluokkaa.
Maalaismies* kirjoitti:
Pitäisi kaiketi kuitenkin pitää pintansa omien suhteen. Tarkoitan ettei sentään luovuttaisi omista systeemeistämme uskonnonvapauden perusteella. Koulutustasomme on maailmanluokkaa.
Otit aika kummallisen esimerkin. Islaminuskoiset syyllistyvät tuollaisiin Koraanin määräyksistä?
Vaikka mitään uskontoa ei olisi ei tuollaista sallittaisi.
Lapsirakkaus, joka esiintyy eläinkunnassakin, on niin sisäänrakennettu ihmisiin ja eläimiinkin, että muslimeja ei voi kuin ihmetellä.
Jos uskontojen sijaan opetettaisiin elämäntapatietoja, sitä voitaisiin antaa kaikille.
Tästä ketjusta:
Jo ketjun alussa esitettiin olettamus, että olen menettämässä järkeni, jos sellaista nyt on ollut olemassakaan. Pehmeäseinäiseen en vielä ole joutunut!
Kun ketjun avasin, oli ajatuksenani tietää miten muut näkevät elämänsä tarkoituksen, päämäärän ja miten siihen päästään.
Minulle on syntynyt käsitys, että olemme pysyvä osa maailmankaikkeutta. Kun merkki Luojalta tulee synnymme ihmisiksi.
Enää en usko helvettiin joutumista. Miten Pyhä ja Vanhurskas Jumala voisi niin lyhyen ajan perusteella mitä ihmiselämä on, vain silmänräpäys maailmankaikkeuden ajassa, tuomita ikuiseen tuleen?Ruuneperi kirjoitti:
Otit aika kummallisen esimerkin. Islaminuskoiset syyllistyvät tuollaisiin Koraanin määräyksistä?
Vaikka mitään uskontoa ei olisi ei tuollaista sallittaisi.
Lapsirakkaus, joka esiintyy eläinkunnassakin, on niin sisäänrakennettu ihmisiin ja eläimiinkin, että muslimeja ei voi kuin ihmetellä.
Jos uskontojen sijaan opetettaisiin elämäntapatietoja, sitä voitaisiin antaa kaikille.
Tästä ketjusta:
Jo ketjun alussa esitettiin olettamus, että olen menettämässä järkeni, jos sellaista nyt on ollut olemassakaan. Pehmeäseinäiseen en vielä ole joutunut!
Kun ketjun avasin, oli ajatuksenani tietää miten muut näkevät elämänsä tarkoituksen, päämäärän ja miten siihen päästään.
Minulle on syntynyt käsitys, että olemme pysyvä osa maailmankaikkeutta. Kun merkki Luojalta tulee synnymme ihmisiksi.
Enää en usko helvettiin joutumista. Miten Pyhä ja Vanhurskas Jumala voisi niin lyhyen ajan perusteella mitä ihmiselämä on, vain silmänräpäys maailmankaikkeuden ajassa, tuomita ikuiseen tuleen?Viimeisin todiste.
Kun nainen meni lastensa kanssa leikkipuistoon ja kuuman ilman takia vaihtoi bikineihin, niin puiston vartija tuli kieltämään, koska siellä puistossa saattaa olla myös sellaisen uskontokunnan kannattajia, jotka eivät hyväksy liian paljastavia asuja naisilla.
Bikinit voivat olla lasten leikkipuistossa väärä asu, mutta niin on myös peruste kieltää niiden käyttö.
Toisaalta, voisihan se lisätä isien puistokäyntejä lastensa kanssa, jos toisten lasten äidit olisivat vähissä kuteissa siellä puistossa.
Ehkä tämä ei kuulu otsikon alle, mutta kuvaa kuitenkin tuota meidän suvaitsevaisuutta oman kulttuurimme kustannuksella. Ja onhan niitä muitakin esimerkkejä, vaikkapa nuo kevätlaulut kouluissa jne.- Maalaismies*
Jopel kirjoitti:
Viimeisin todiste.
Kun nainen meni lastensa kanssa leikkipuistoon ja kuuman ilman takia vaihtoi bikineihin, niin puiston vartija tuli kieltämään, koska siellä puistossa saattaa olla myös sellaisen uskontokunnan kannattajia, jotka eivät hyväksy liian paljastavia asuja naisilla.
Bikinit voivat olla lasten leikkipuistossa väärä asu, mutta niin on myös peruste kieltää niiden käyttö.
Toisaalta, voisihan se lisätä isien puistokäyntejä lastensa kanssa, jos toisten lasten äidit olisivat vähissä kuteissa siellä puistossa.
Ehkä tämä ei kuulu otsikon alle, mutta kuvaa kuitenkin tuota meidän suvaitsevaisuutta oman kulttuurimme kustannuksella. Ja onhan niitä muitakin esimerkkejä, vaikkapa nuo kevätlaulut kouluissa jne.EU:n suurvallat ovat tiukentaneet asenteitaan. Luvattomat pakolaiset palautetaan ja luvallisilta vaaditaan koulutusta. Sillä tavalla nämä voivat osallistua työelämään ja eri kulttuureihin joustavammin. Julmaa ja säälimätöntä se on, mutta ei voi mittään.
- hyvää käytöstä
Jopel kirjoitti:
Viimeisin todiste.
Ehkä tämä ei kuulu otsikon alle, mutta kuvaa kuitenkin tuota meidän suvaitsevaisuutta oman kulttuurimme kustannuksella. Ja onhan niitä muitakin esimerkkejä, vaikkapa nuo kevätlaulut kouluissa jne.Ei ole kohteliasta näyttää liikaa paljasta pintaa. Kyllä se loukkaa, vaikkei olisikaan koraaniuskovainen.
Miehille myös paita päälle paitsi rannalla. Ja sinne bikinitkin on tarkoitettu.
- etsijä…
Toivon ainoastaan, että loppupeleissä Luojani, Vapahtajani ottaa tämän elämisen
taakan harteiltani ja saan anteeksiannon kaikesta, laiminlyönneistä, erheistä, murheista.
Töppäykset sovitetaan ja heitetään unohduksen yöhön.
Ja saan poukkoiluni jälkeen kaipaamani levon ja mielenrauhan.- En usko
Mikäse sellainen Jumala on? joka sallii jokapäiväisen tappamisen eri uskontojen ja uskojien välillä.
- etsijä...
En usko kirjoitti:
Mikäse sellainen Jumala on? joka sallii jokapäiväisen tappamisen eri uskontojen ja uskojien välillä.
En usko, että pyhää sotaa on olemassa,
kyllä ne ovat ihmiset jotka mellastavat.
Paha näyttää olevan voiton päällä maailmassa.
Jos Jumala on? Hän on oikeudenmukainen.
Tasauspäivä tulee, jolloin kaikki köyhät ja kurjat,
kidutetut ja raiskatut saavat lohdutuksen.
Hyvän ja pahan taistelu on jatkuvaa.
Silloin se raskainta kun sitä käydään omassa sydämessä - etsijä…
En usko kirjoitti:
Pyhää sotaa voisi olla vain pahuutta vastaan.
Sitä ei käydä tavanomaisilla aseilla, vaan jos niitä termejä käytetään:
Rakkauden miekka ja nöyryyden haarniska.
Sehän on ihmisluonnolle vaikeata, koska peruspiirteemme on ylpeys,
vallanhalu, rahanhimo ja kaikkea muuta mahdollista…
Rakkaus on maailman suurin voima, sitä vastaan ei ole asetta, se murtaa
ylpeyden muurit ja panssarit. etsijä… kirjoitti:
Pyhää sotaa voisi olla vain pahuutta vastaan.
Sitä ei käydä tavanomaisilla aseilla, vaan jos niitä termejä käytetään:
Rakkauden miekka ja nöyryyden haarniska.
Sehän on ihmisluonnolle vaikeata, koska peruspiirteemme on ylpeys,
vallanhalu, rahanhimo ja kaikkea muuta mahdollista…
Rakkaus on maailman suurin voima, sitä vastaan ei ole asetta, se murtaa
ylpeyden muurit ja panssarit.Voi olla että rakkaus on suurin voima, mutta sotimalla uskontoja on tuotu ympäri eurooppaa ja joka puolelle muuallekkin, ja aseet ovat olleet aina tappavia. Siitä on veljeys ollut kaukana. Entä Israelin ja Palestiinalaisten "veljessota".
Kaikkialla uskonveljet käyvät sotaa toisiaan vastaan asein ja pommein.- etsijä...
LateVaan kirjoitti:
Voi olla että rakkaus on suurin voima, mutta sotimalla uskontoja on tuotu ympäri eurooppaa ja joka puolelle muuallekkin, ja aseet ovat olleet aina tappavia. Siitä on veljeys ollut kaukana. Entä Israelin ja Palestiinalaisten "veljessota".
Kaikkialla uskonveljet käyvät sotaa toisiaan vastaan asein ja pommein.Juutalaiset ja palestiinalaiset.
Raamatun historian mukaan heillä on yhteinen kantaisäkin Abraham,
joten passaisi veljesten rauhaa rakentaa, mutta kun ei, niin ei, ei sitä käsitä.
Juutalaisilla on lappu silmillä ja he odottavat uutta Messiasta, kuten aikoinaan.
Hän tuli nöyränä aasilla ratsastaen. ei sellainen kuninkaaksi kelpaa,
ei tullut maallista vallankumousta, alkoi sydänten vallankumous. etsijä... kirjoitti:
Juutalaiset ja palestiinalaiset.
Raamatun historian mukaan heillä on yhteinen kantaisäkin Abraham,
joten passaisi veljesten rauhaa rakentaa, mutta kun ei, niin ei, ei sitä käsitä.
Juutalaisilla on lappu silmillä ja he odottavat uutta Messiasta, kuten aikoinaan.
Hän tuli nöyränä aasilla ratsastaen. ei sellainen kuninkaaksi kelpaa,
ei tullut maallista vallankumousta, alkoi sydänten vallankumous.Arabeja ja juutalaisia on pidettävä serkuksina, heillä kun oli tuo yhteinen iso-isä, Aabraham.
Molemmat uskonnot, niin kristinusko kuin islamilaisuus ovat syntyneet kalsoisvirran maassa eli nykyisessä Irakissa.
Jumalankin on täytynyt olla sama mutta myöhemmin muuttunut kahdeksi, Jumalaksi ja Allahiksi.
Arabit ovat olleet sikiävämpiä kuin juutalaiset serkkunsa. Varsinaiset ongelmat syntyivät kun juutalaiset menivät, Jumalan heille lupaamaan maahan, Palestiinaan. YK:n avulla perustettiin juutalaisvaltio nimeltä Israel v.1948.
Juutalaiset toimivat kuin käenpoika pikkulinnun pesässä.
Palestiinalaisten, islaminuskoisten ja talebanien vihat ovat syntyneet israelilaisten toiminnan aiheuttamasta katkeruudesta.
USA tukee Israelia, joka on erinomainen aselaboratorio. Vuonna 1967 löi Israel suurten arabivaltioiden joukot kuudessa päivässä.
Kauhulla seuraan Iranin uhmaa kun se uhkaa tuhota Israelin. Jos tuota yrittää niin sille ei käy hyvin eikä huonosti vaan hyvin huonosti. Saa sellaisen rakettiryöpyn ja vaikka atomipommit, että Teheran on tuhkana ja Ajatollaheilla ja muilla Mullaheille no. jätän sanomatta.- Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Arabeja ja juutalaisia on pidettävä serkuksina, heillä kun oli tuo yhteinen iso-isä, Aabraham.
Molemmat uskonnot, niin kristinusko kuin islamilaisuus ovat syntyneet kalsoisvirran maassa eli nykyisessä Irakissa.
Jumalankin on täytynyt olla sama mutta myöhemmin muuttunut kahdeksi, Jumalaksi ja Allahiksi.
Arabit ovat olleet sikiävämpiä kuin juutalaiset serkkunsa. Varsinaiset ongelmat syntyivät kun juutalaiset menivät, Jumalan heille lupaamaan maahan, Palestiinaan. YK:n avulla perustettiin juutalaisvaltio nimeltä Israel v.1948.
Juutalaiset toimivat kuin käenpoika pikkulinnun pesässä.
Palestiinalaisten, islaminuskoisten ja talebanien vihat ovat syntyneet israelilaisten toiminnan aiheuttamasta katkeruudesta.
USA tukee Israelia, joka on erinomainen aselaboratorio. Vuonna 1967 löi Israel suurten arabivaltioiden joukot kuudessa päivässä.
Kauhulla seuraan Iranin uhmaa kun se uhkaa tuhota Israelin. Jos tuota yrittää niin sille ei käy hyvin eikä huonosti vaan hyvin huonosti. Saa sellaisen rakettiryöpyn ja vaikka atomipommit, että Teheran on tuhkana ja Ajatollaheilla ja muilla Mullaheille no. jätän sanomatta.Kaikkien maiden johtajat tunnustavat enemmistön uskontoa. Muuten he eivät olisi johtajia. He käyttävät sumeilematta uskontoa sotiensa kilpenä. Todelliset uskovaiset kuten ateistitkin ovat ajattelevia yksilöitä. Heitä löytyy kaikista uskonnoista ja he ovat vähemmistöä.
USA väitti sodan aloittaessaan Irakia vastaan, että sillä on salaisia aseita suunnattuna Amerikkaa kohti. Nyt se väittää samaa uhkaa Iranin suunnalta. USA asentaa jopa Eurooppaan torjunta-asemia etteivät Iranin pommit koukkaa tätä kautta (heh).
Luulisin syvällisesti ajattelevan uskovaisen ja ateistin olevan samoilla linjoilla ns. totuuden suhteen. Miksi olen puolustanut tätä luterilaista kirkkoamme, johtuu sen hyvistä töistä paitsi Suomen kielen, myös vaikkapa kirkonkirjojensa suhteen. Mistäpä muualta sukuansa tutkiva ateistikaan tietonsa hakisi. - pähkäilijä ...
Maalaismies* kirjoitti:
Kaikkien maiden johtajat tunnustavat enemmistön uskontoa. Muuten he eivät olisi johtajia. He käyttävät sumeilematta uskontoa sotiensa kilpenä. Todelliset uskovaiset kuten ateistitkin ovat ajattelevia yksilöitä. Heitä löytyy kaikista uskonnoista ja he ovat vähemmistöä.
USA väitti sodan aloittaessaan Irakia vastaan, että sillä on salaisia aseita suunnattuna Amerikkaa kohti. Nyt se väittää samaa uhkaa Iranin suunnalta. USA asentaa jopa Eurooppaan torjunta-asemia etteivät Iranin pommit koukkaa tätä kautta (heh).
Luulisin syvällisesti ajattelevan uskovaisen ja ateistin olevan samoilla linjoilla ns. totuuden suhteen. Miksi olen puolustanut tätä luterilaista kirkkoamme, johtuu sen hyvistä töistä paitsi Suomen kielen, myös vaikkapa kirkonkirjojensa suhteen. Mistäpä muualta sukuansa tutkiva ateistikaan tietonsa hakisi.Tuo on totta, että Suomessakin on kirkolla niin paljon lainsäädännön kautta valtaa, että presidentin pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon.!?
Islamilla ei olisi valtaa ilman öljyä. Olisi vain kameleita, paimentolaisia ja hiekkaa. Ei olisi terrorijärjestöjä. Kenties muuta osaamista olisi syntynyt, kuka ties.
Islamilta puuttuvat filosofit. On vain koraani ja sen pohjalta lait. Niillä eväillä jää oikea ja väärä määrittelemättä. Ja johtajat kiihottavat ulkopoliittisella propagandalla kansaa peittääkseen heikot kykynsä maittensa kehittämisessä. - isoäiti*
pähkäilijä ... kirjoitti:
Tuo on totta, että Suomessakin on kirkolla niin paljon lainsäädännön kautta valtaa, että presidentin pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon.!?
Islamilla ei olisi valtaa ilman öljyä. Olisi vain kameleita, paimentolaisia ja hiekkaa. Ei olisi terrorijärjestöjä. Kenties muuta osaamista olisi syntynyt, kuka ties.
Islamilta puuttuvat filosofit. On vain koraani ja sen pohjalta lait. Niillä eväillä jää oikea ja väärä määrittelemättä. Ja johtajat kiihottavat ulkopoliittisella propagandalla kansaa peittääkseen heikot kykynsä maittensa kehittämisessä.Filosofia kuuluu osana islamiin.
Täältä löydät tietoa
www.muslimphilosophy.com - pähkäilijä ...
isoäiti* kirjoitti:
Filosofia kuuluu osana islamiin.
Täältä löydät tietoa
www.muslimphilosophy.comSiinä olin väärässä, etteikö siellä ole ajattelijoita ollut. Mutta se ei ole tullut laajalti lukutaidottomien ihmisten tietoisuuteen. Siksi huutoäänestyksellä ja propagandalla on niin suuri valta heihin.
- ja...
pähkäilijä ... kirjoitti:
Siinä olin väärässä, etteikö siellä ole ajattelijoita ollut. Mutta se ei ole tullut laajalti lukutaidottomien ihmisten tietoisuuteen. Siksi huutoäänestyksellä ja propagandalla on niin suuri valta heihin.
sokea usko, taikauskokin, kuuluvat yhteen.
- pähkäilijä ...
ja... kirjoitti:
sokea usko, taikauskokin, kuuluvat yhteen.
Tekopyhyys, disinformaatio ... inhottavaa.
Yhäkin, television ja radion aikaan, on kulttuureita, missä ihminen jää tietämättömäksi. Lukutaitoa ei uskalleta tytöille opettaakaan.
- vasta nyt
koko ketjun läpi ja kaikki Raamatun kohdatkin. Oli mielenkiintoinen keskustelu ja kunnioitan kaikkien teidän valtavaa tietämystä ja asiantuntemusta uskon asioihin ja kaikkeen muuhunkin. Minä uskon Isään Jumalaan ja Kaikkivaltiaasen Taivaan ja maan Luojaan. Olen saanut kasvaa hyvässä kodissa, jossa nämä asiat olivat itsestään selvyyksiä. Olen tavallaan saanut syntymälahjaksi uskon ja kasteen. Olen myös monesti keskustellut viisaampien kanssa näistä asioista ja epäuskokin on vallannut mielen monesti. Emmehän me kukaan tiedä, miten meille käy, kun täältä lähdemme ja minne joudumme. Kun kaksoissirareni kuoli 49 vuotiaana, hän ilmestyi unessa minulle, kun itkin hänen poismenoaan. Hän oli puettu valkoiseen, pitsiseen asuun ja istui minun sohvallani ja puhui koko ajan. En vain ymmärtänyt hänen sanoistaan mitään. Sehän on kaikki salattua, mitä tuolla ylhäällä on. Sitten hän vain haihtui pois. Tätä näkyä en vain unohda koskaan. Käsittämätöntä on tämä elämä ja tuleva, missä se sitten lieneekin.
Kiitos osallistumisesta ja ylistävistä sanoista osallistuville. Otan niistä hivenen itsellenikin.
Yritin vastata aiemmin mutta poistin kun kirjoitin synnintunnustuksesta.
Synnintunnustusta ei ole olemassakaan vaikka se taitaisi olla tarpeellisempi. Synnintuntoonhan meidän pitäisi tulla tai aina olla, eikö?- kiitos palautteesta.
Ruuneperi kirjoitti:
Kiitos osallistumisesta ja ylistävistä sanoista osallistuville. Otan niistä hivenen itsellenikin.
Synnintunnustusta ei ole olemassakaan vaikka se taitaisi olla tarpeellisempi. Synnintuntoonhan meidän pitäisi tulla tai aina olla, eikö?Olen aika uusi keskustelupalstoilla kävijä, enkä ole vielä päässyt kunnolla tutustumaan kirjoittajiin.Kirjoituksiasi ja mielipiteitäsi on nautinto lukea. Saako tällaista asiaa kysyä, että mitä olet tehnyt työelämässäsi? Toinen tällainen kirjoittaja on maalaismies. On toki muitakin, mutta nämä nimimerkit ovat jääneet eniten mieleen. Itse perushoitajatutkinnon suorittaneena tunnen olevani hölmö.
kiitos palautteesta. kirjoitti:
Olen aika uusi keskustelupalstoilla kävijä, enkä ole vielä päässyt kunnolla tutustumaan kirjoittajiin.Kirjoituksiasi ja mielipiteitäsi on nautinto lukea. Saako tällaista asiaa kysyä, että mitä olet tehnyt työelämässäsi? Toinen tällainen kirjoittaja on maalaismies. On toki muitakin, mutta nämä nimimerkit ovat jääneet eniten mieleen. Itse perushoitajatutkinnon suorittaneena tunnen olevani hölmö.
Oma peruskoulutukseni on olematon. Tekniikkaa olen opiskellut ja elänyt.
Maalaismies on aivan eri tasoa, oppinut ja sivistynyt.
Henkilökohtaisista asioista en näin keskustele. Klikkaamalla nimimerkkini perässä olevaa käyntikorttia näet sähköposti-osoitteeni, jolla voi kirjoittaa ja kysyä.
Olet varmaan aivan riittävän hyvä palstalainen. Kirjoittamaan vaan!- aiheesta
Ruuneperi kirjoitti:
Synnintunnustusta ei ole olemassakaan vaikka se taitaisi olla tarpeellisempi. Synnintuntoonhan meidän pitäisi tulla tai aina olla, eikö?vielä. "Usko Herraan, sinun Jumalaasi, niin sinä pelastut ja sinun perhekuntasi." Onko se näin yksinkertaista? Vaikka sanomme uskovamme, onko epäusko kuitenkin se suurempo usko? Laapsuudenkodissani Jumalan Armo oli avainsana ja Armollisen Jumalan ansiosta pääsemme Taivaaseen. Toisaalta, pahat tekosi kostetaan jopa neljänteen polveen. Onko minun uskottava, että suuret syntini kostetaan lastenlasteni tuleville lastenlapsillekin? Jaakko Löytty muistaakseni: "Armollinen Jumala, sokeaa näin taluta"
- edelleen
Ruuneperi kirjoitti:
Synnintunnustusta ei ole olemassakaan vaikka se taitaisi olla tarpeellisempi. Synnintuntoonhan meidän pitäisi tulla tai aina olla, eikö?rohkaisusta rohkaistuneena. Eikös Jumalanpalveluksissa lueta synnintunnustus. "Ole minulle syntiselle armollinen".
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824300
- 341584
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401500Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen251484Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,201375- 1121306
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301190Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381187- 191149
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441048