Suutarina olisi ollut elämä sittenkin antoisampaa. Kuinka teillä sitten, vanhukset?
Elämä ehtoolla - väärin valittu ammatti?
29
917
Vastaukset
- koko elämästä
pelkkä suutari.
Kolmekymppisenä löysin tehtäväni ja tunsin että juuri tämä on minun juttuni. Nykyisin senkun harrastan työtä ja silloin ei ole niin väliä mitä tekee vaan miten tekee. Väliin jo uskoin, että olen kaiken mahdollisen minulle tarkoitetun työn tehnyt, mutta onneksi löytyy uusia tekemättömiä, sekä vanhoja rästejä joten ei vielä passaa heittää rukkasia santaan. Tänään olen lähtenyt liikkeelle 02:00 ja vähän aikaa huilia aamukuudesta yhdeksään, jonka jälkeen maailman turuille talkootöissä kävin katsomassa Kehä-kolmosen ja Tuusulan viettelykset. Reilu tunti sitten kotiin ja yöllä 02:00 startataan jälleen. Huomenissa ei päivällä mittään, mutta perjantaina noin 900km reissu kuorma-autolla ja tietty yöks.toihin 02:00. kuten su-pe asti ja sitten kaksi vapaata. Eläkeläisen olo on mukavaa, eiks vaan.
- hande
En olis ikinä uskonut. 53v. totta on. Kykyjä on vaikka mihin, muttei mahdollisuuksia. Kyllä jonkun mummon vielä sortais nurin. Moottoripyöräily nyt lähenee sydäntä. 50m ostin painekyllästettyä, pation rungoksi. Tännään aloitin, huomenna jatkan.
hande kirjoitti:
En olis ikinä uskonut. 53v. totta on. Kykyjä on vaikka mihin, muttei mahdollisuuksia. Kyllä jonkun mummon vielä sortais nurin. Moottoripyöräily nyt lähenee sydäntä. 50m ostin painekyllästettyä, pation rungoksi. Tännään aloitin, huomenna jatkan.
Vuosia opettelin harhauttamaan huonoa omaatuntoa, kun en kyennyt työhön. Jostain syystä ja ihmeen kautta, addiktio sai niskalenkin ja tässä sitä ollaan! Narkomaani oon, mutta onneksi laiskaa sorttia!:)
- henri|
hande kirjoitti:
varten on siltaa vahvistettu, notta uskaltaa useampi iso vattaanen yhtä aikaa sillalle.
- niin ;väärin!
Räätälin ammatti olis ollut käden ulottuvilla. Seppä ehkä sopivampi-oli parempaa lähituntumaa siihenkin. Mut oon aika hyvä virkkaamaan:) Käsityöläisperinne kunniaan!
Räätäli tuli minullekin mieleen. Olen innokas vaatesuunnittelija ja suunnittelen ja ompelen vaatteita silloin tällöin. Kerran asuessani eräällä paikkakunnalla ompelin juhlaleninkejä ja tekomuovisia takkeja ja housuja ylipainoisille nuorille naisille. Silloin oli muoviset vinyyli vaatteet muotia, mutta niitä tehtiin vain hoikkaa kokoja. Niinpä hain kangasta ja vaatetin malliksi ensin yhden pullukan nuoren naisen, ja sitten niitä alkoi tulla enemmän. Toimin "hoviompelijana" viisi vuotta, sitten muutin paikkakuntaa. Ompeleminen, askartelu ja käsityöt ovat minulle mieleistä hommaa ja vaatesuunnittelijana ja ompelijana työskentelisin mielelläni. Mutta lasten parissa työskentelen ja harrastuksiani saan toteuttaa onneksi työssäni. Viimeksi ompelin "nuuska muikkusen" roolivaatteet.
- lannenhunttari
oikein kai? http://www.youtube.com/watch?v=f9wrrBAiyNk silloinhan se on mennyt paikalleen
- Meriläinen
mikä niistä ammateista? Olis kait helpompi miettiä mitä en ole tehnyt. Kouluja käymättömänä tuurannut opettajaa ja lastentarhanhoitajaa, olen tuurannut sairaanhoitajaa ja montaa muuta, tietysti tietyin ehdoin. Eli lääkkeisiin ja lääkityksiin yms. en ole saanut puuttua. Olen toiminut terapeutinkin tuuraajana koska asiakas halusi minun kanssani jutella tilanteessa jossa terapeutti oli sairaana ja olin harjoittelijana, kuuntelijasta kävin. Minun elämäni on ollut niin monisyistä että en pääse valittamaan. Nyt tehtaassa tyytyväisenä, kiire jää aina porttien sisäpuolelle.
- hande
Heinätyömiehenä, ja kitkijänä. Helsingissä, kassakaappitehtaalla paklaajana. Kilokaupalla Paddingia lyötiin hitsattuun seinään. Padding (rauli, lauloi siihen aikaan).
- Ruokakipossa
vain rippeitä. Samaa työtä palkattuna tekevät saavat monin verroin enemmän palkkaa ja erilaisia etuuksia kuin minä piskuinen yrittäjärukka. Ainut lohtu, että yllättävän paljon olen saanut ihmisiltä kiitosta työstäni. Tänäkin aamuna haaveilin, miten voisi jättää tämän usein epätoivoiselta tuntuvan homman hittoon. Ihanteeni olisi tehdä palkkatyötä neljä päivää viikossa, vaikka pidempikin päivä, kolme pitäisin vapaata. Tekisin jotain jossa olisin ihmisten kanssa tekemisissä. Palkka juoksisi, ei huolta mitään!
- Koiranvirka
Ruokakipossa kirjoitti:
vain rippeitä. Samaa työtä palkattuna tekevät saavat monin verroin enemmän palkkaa ja erilaisia etuuksia kuin minä piskuinen yrittäjärukka. Ainut lohtu, että yllättävän paljon olen saanut ihmisiltä kiitosta työstäni. Tänäkin aamuna haaveilin, miten voisi jättää tämän usein epätoivoiselta tuntuvan homman hittoon. Ihanteeni olisi tehdä palkkatyötä neljä päivää viikossa, vaikka pidempikin päivä, kolme pitäisin vapaata. Tekisin jotain jossa olisin ihmisten kanssa tekemisissä. Palkka juoksisi, ei huolta mitään!
kukaan palkkaisi. Eli jatka vain vajaatyöllistettynä yrittäjänä, ja yritä, yritä vain entistä ahkerammin kaupitella tavaraasi. Ja tällä en tarkoita "supikoiraa" ;)
- määritellä,
mitä sana vanhus sinulle meriteeraa?
- Koiranvirka
Kepeästi askeltava tytönheilakka tunnen olevani, mutta työnantajan silmissä vanha kampura. Vanhus? niin ehkä joku kahdeksankymppinen tai yli voisi olla vanhus. Kaksikymppinenkin voi olla kuin vanhus, jos on jämähtänyt aivan paikoilleen. Paljon riippuu ihmisen henkisestä ja fyysisestä kunnosta ja virkeydestä.
- hande
Ole minulle vanhus, saati itse. Ketuttaa vaan, kun meidät luokitellaan "suuriin sodanjälen ikäkuokkiin". Uhalla kettuilen...
- laduilla.
Koiranvirka kirjoitti:
Kepeästi askeltava tytönheilakka tunnen olevani, mutta työnantajan silmissä vanha kampura. Vanhus? niin ehkä joku kahdeksankymppinen tai yli voisi olla vanhus. Kaksikymppinenkin voi olla kuin vanhus, jos on jämähtänyt aivan paikoilleen. Paljon riippuu ihmisen henkisestä ja fyysisestä kunnosta ja virkeydestä.
Minustakin vanhus on aina n. 30 vuotta minua vanhempi. Saa nähdä, kuinka kauan voin laskuissani pysytellä? ;)
- sinä ole
hande kirjoitti:
Ole minulle vanhus, saati itse. Ketuttaa vaan, kun meidät luokitellaan "suuriin sodanjälen ikäkuokkiin". Uhalla kettuilen...
mihinkään sodanjälkeisiin suuriin ikäluokkiin kuuluva, nuori mies, kuten emme me muutkaan, suurin osa. Elä kettuile, sillä ei saa kuin mustan maksan. Ilo irti elämästä, vaikka syrän märäntys!
- hande
sinä ole kirjoitti:
mihinkään sodanjälkeisiin suuriin ikäluokkiin kuuluva, nuori mies, kuten emme me muutkaan, suurin osa. Elä kettuile, sillä ei saa kuin mustan maksan. Ilo irti elämästä, vaikka syrän märäntys!
Näihen kuului 50-56 syntyneet, toiseksesi suurin ikäluokka. Pitää vähän kettuilla, että ikätoverien järki mylläisi... miun syvän on jo märännyt, ketään ei sinne enää tule.
- pannut
hande kirjoitti:
Näihen kuului 50-56 syntyneet, toiseksesi suurin ikäluokka. Pitää vähän kettuilla, että ikätoverien järki mylläisi... miun syvän on jo märännyt, ketään ei sinne enää tule.
sydämesi oven munalukkoon. Ota avain, ja avaa, niin ilo ja riemukin sinne tulvahtaa! Ei kaikilla ole muurinmurtajaa, pitää tehdä tie kuljettavaksi.
- hande
pannut kirjoitti:
sydämesi oven munalukkoon. Ota avain, ja avaa, niin ilo ja riemukin sinne tulvahtaa! Ei kaikilla ole muurinmurtajaa, pitää tehdä tie kuljettavaksi.
Avaan muurinmurtajani, munalukon, odotan hetken, kunnes sinne riemukin tulvahtaa, tie on avoin kuljettavaksi:)) Oikeasti, yksin on inhottavan hyvä olla. Jokainen päivä on... on, koska näin on kai määrätty.
- kaksin,
hande kirjoitti:
Avaan muurinmurtajani, munalukon, odotan hetken, kunnes sinne riemukin tulvahtaa, tie on avoin kuljettavaksi:)) Oikeasti, yksin on inhottavan hyvä olla. Jokainen päivä on... on, koska näin on kai määrätty.
vaikka sadoin, on hyvä olla, kun on rauha itsensä kanssa.
- mutta jos olet
kaksin, kirjoitti:
vaikka sadoin, on hyvä olla, kun on rauha itsensä kanssa.
kaksin yksin.. ei ole hauskaa...
- hyvin
hande kirjoitti:
sanottu: -Yksin on inhottavan hyvä olla-
- Kaupunkilainen
Mitäs vanhuksia me nyt vielä, miehiä ja naisia parhaassa iässä! On ihan turha haikailla sellaisen perään, mikä on olt ja mänt ja mille ei enää voi mitään. Ehkä ei olisi nuorenakaan voinut, esimerkiksi koulutuksen laatu ja kesto määräytyi meidän lapsuudessamme paljon isän kukkaron paksuuden eikä lapsen opinhalun mukaan. Vaikka suunnitelmat ja haaveet eivät olisikaan toteutuneet, viimeistään tässä vaiheessa elämää pitää hyväksyä se tosiasia, että aika moni asia elämässä on sattumasta kiinni. Eihän kukaan päätä esimerkiksi sairastua vakavasti tai joutua riitaisaan avioliittoon. Ammattia on mahdollista vaihtaa vielä yli viisikymppisenäkin, jos on uskallusta ottaa se riski, ettei elanto siitä lähdekään. Moni, joka on ikänsä haaveillut yrittämisestä, tekee sen siinä vaiheessa, kun lapset lähtevät pesästä, mutta itse on vielä voimissaan. Jos olisin 15 vuotta nuorempi, lähtisin yliopistoon opiskelemaan ihan toista alaa kuin millä nyt toimin. Tässä vaiheessa ammatinvaihtomielessä noin pitkä opiskelu ei enää kannata, olisin valmistuessani eläkeikäinen, ja tuskin minulla silloin olisi työmahdollisuuksia, ellen sitten perustaisi omaa yritystä (mihin minulla ei koskaan ole ollut pienintäkään kiinnostusta). Sen sijaan en mene vannomaan, ettenkö lähtisi opiskelemaan sitten, kun pääsen eläkkeelle. Opiskelu on hauskaa, eikä tuossa tilanteessa olisi mitään paineita siitä, että pitää valmistua ja pitää saada töitä.
- Kaunis iltapäivä meilläpäin
Olen kokeillut useita eri ammatteja, sellaisiakin, joihin minulla ei ole ollut mitään koulutusta. Kaikki ne ovat olleet tavalla tai toisella kehittäviä ja jonkun aikaa kiinnostaviakin. Olen parantumaton haihattelija, mutta osaan elää sen kanssa. 46 vuotiaana valmistuin AMK:sta nuorison suosimalta linjalta, jolle opiskelijaksi otettiin vain noin 25% hakijoista. Aiemmin hankkimani vähintään samantasoinen ammatti aivan toiselta alata oli kyllä järkevämpi valinta, ja sitä olisi kannattanut vaalia, mutta tämä toinen ammatti ruokkii unelmia, ja sen hankkiminen teki minut onnelliseksi. Jopa alle 50-kymppistäkin pidetään kyvyttömänä omaksumaan uusia asioita ja uutta ammattia. AMK:ssa huomasin eräiden iäkkäiden opettajien lähtevän siitä, että aikuisopiskelijat ovat opinnoissaan jotenkin heikommassa asemassa kuin nuoret, vaikka tilanne oli useimmiten aivan päinvastoin. Nämä vanhemmat opettajat viljelivät turhan usein nuorisoa aikuisopiskelijoiden yläpuolelle korottavia kliseitä "nuorethan nyt osaavat sitä ja tätä... ja nuorethan ovat tottuneet ..." Vuodenvaihteessa jäin työttömäksi hommasta, jossa saatoin hyödyntää jossain määrin molempia koulutuksiani. Palkka nyt oli aika vaatimaton, mutta enpä saanut sitäkään tuhlattua. Saa nähdä miten uuden työpaikan löytäminen onnistuu, kun yli viisikymppisten kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin pideteään yleisesti ja perusteettomasti rajoittuneena. En vaivu synkkyyteen, vaan jatkan itseni kehittämistä. Se kannattaa aina, jo pelkästään oman itsenkin takia. Ihan sama vaikkei yhteiskunta sitä noteeraisikaan.
- Kaupunkilainen
On luonnollista, että yli 50-vuotiaat harvoin ovat yhtä kotonaan nykytekniikan ääressä kuin puolta nuoremmat, teineistä puhumattakaan. Tästä EI välttämättä seuraa, että emme pystyisi näitä asioita oppimaan, jos kiinnostusta riittää. Läheskään kaikilla ei riitä, ainakaan yhtään yli sen, mikä on työn vuoksi pakko osata. Nuoret pystyvät omaksumaan uusia asioita nopeammin kuin varttuneet, mutta meillä on taas vahvuutena kokemus, jonka turvin pystymme liittämään uudet asiat helposti jo tuntemiimme. Se, että vanhemmat opettajat helposti väheksyvät ikätoveriensa oppimiskykyä, voi johtua siitä, että he ovat itse epävarmoja tietotekniikan kanssa, tai vaikkapa vieraissa kielissä. Ihminen kuitenkin oppii niin kauan kuin elää, ellei jokin sairaus (kuten dementia) sitä estä.
- Kaunis iltapäivä
Kaupunkilainen kirjoitti:
On luonnollista, että yli 50-vuotiaat harvoin ovat yhtä kotonaan nykytekniikan ääressä kuin puolta nuoremmat, teineistä puhumattakaan. Tästä EI välttämättä seuraa, että emme pystyisi näitä asioita oppimaan, jos kiinnostusta riittää. Läheskään kaikilla ei riitä, ainakaan yhtään yli sen, mikä on työn vuoksi pakko osata. Nuoret pystyvät omaksumaan uusia asioita nopeammin kuin varttuneet, mutta meillä on taas vahvuutena kokemus, jonka turvin pystymme liittämään uudet asiat helposti jo tuntemiimme. Se, että vanhemmat opettajat helposti väheksyvät ikätoveriensa oppimiskykyä, voi johtua siitä, että he ovat itse epävarmoja tietotekniikan kanssa, tai vaikkapa vieraissa kielissä. Ihminen kuitenkin oppii niin kauan kuin elää, ellei jokin sairaus (kuten dementia) sitä estä.
"Nuoret pystyvät omaksumaan uusia asioita nopeammin kuin varttuneet, mutta meillä on taas vahvuutena kokemus, jonka turvin pystymme liittämään uudet asiat helposti jo tuntemiimme." Uudet avotutkimusmenetelmät ovat tuoneet uutta tietoa arvelujen tilalle. Valkoisten aivosolujen määrä on suurimmillaan n. 50 vuotiaana ja harmaiden aivosolujen määrä siinä parikymppisenä. (Tämä oli joko Tiede-lehdessä tai jossain TV:n tiedeohjelmassa) Harmaat aivosolut ovat hyviä ulkoluvussa ja määrällisen tiedon omaksumisessa. Valkoiset aivosolut ovat hermoyhteyksiä tietojen välillä. Viisikymppisen vahvuus on siis yhdistelevä, ymmärtävä ja luova älykkyys. Siihen kun liittää nuorena opiskellun ja kokemuksen, niin opiskelu on vähintäänkin yhtä helppoa kuin nuorena. Jos elämä on ollut pitkään vanhalla rutiinilla rullaamista, käyttämättömät aivosolut voivat olla eräänlaisessa lepolilassa. Aivosolujen aktivoiminen voi viedä vähän aikaa, ja moni lannistuu liian aikaisin, eikä todellinen oppimiskyky pääse puhkeamaan kukkaan. Masennus tuhoaa aivosoluja ja heikentää oppimista, mutta ei hätää: Uusia soluja kasvaa vielä hyvin vanhanakin. Uusien asioiden opiskelu kuin myös aerobinen liikunta edistävät aivosolujen uudiskasvua. Itse olen suoritellut kaikenmoisia abrobaattureita, kielikursseja ja opetellut uusia taitoja. En ole viettänyt elämässäni varmaankaan yhtä ainutta vuotta, etten olisi opiskellut tai perehtynyt johonkin uuteen asiaan. AMK:n jälkeen tietotekninen osaaminenkin on ajan tasalla.
- hande
Kaunis iltapäivä kirjoitti:
"Nuoret pystyvät omaksumaan uusia asioita nopeammin kuin varttuneet, mutta meillä on taas vahvuutena kokemus, jonka turvin pystymme liittämään uudet asiat helposti jo tuntemiimme." Uudet avotutkimusmenetelmät ovat tuoneet uutta tietoa arvelujen tilalle. Valkoisten aivosolujen määrä on suurimmillaan n. 50 vuotiaana ja harmaiden aivosolujen määrä siinä parikymppisenä. (Tämä oli joko Tiede-lehdessä tai jossain TV:n tiedeohjelmassa) Harmaat aivosolut ovat hyviä ulkoluvussa ja määrällisen tiedon omaksumisessa. Valkoiset aivosolut ovat hermoyhteyksiä tietojen välillä. Viisikymppisen vahvuus on siis yhdistelevä, ymmärtävä ja luova älykkyys. Siihen kun liittää nuorena opiskellun ja kokemuksen, niin opiskelu on vähintäänkin yhtä helppoa kuin nuorena. Jos elämä on ollut pitkään vanhalla rutiinilla rullaamista, käyttämättömät aivosolut voivat olla eräänlaisessa lepolilassa. Aivosolujen aktivoiminen voi viedä vähän aikaa, ja moni lannistuu liian aikaisin, eikä todellinen oppimiskyky pääse puhkeamaan kukkaan. Masennus tuhoaa aivosoluja ja heikentää oppimista, mutta ei hätää: Uusia soluja kasvaa vielä hyvin vanhanakin. Uusien asioiden opiskelu kuin myös aerobinen liikunta edistävät aivosolujen uudiskasvua. Itse olen suoritellut kaikenmoisia abrobaattureita, kielikursseja ja opetellut uusia taitoja. En ole viettänyt elämässäni varmaankaan yhtä ainutta vuotta, etten olisi opiskellut tai perehtynyt johonkin uuteen asiaan. AMK:n jälkeen tietotekninen osaaminenkin on ajan tasalla.
Tosiaan lainattua, mutta virkeä äly taustalla.
- Kaunis iltapäivä
hande kirjoitti:
Tosiaan lainattua, mutta virkeä äly taustalla.
jos nyt ihan tarkkoja ollaan. En lue koskaan Tieteen kuvalehteä, vaan parempana pitämääni Tiede-lehteä, jonka kestotilaaja olen. Osa tiedoista on Ylen tiedeohjelmista, mm. aivosolujen uudistumiseen liittyvä osuus. Samoja asioitahan noissa tiedeohjelmissa ja -lehdissä esitellään, eiväthän ne mitään salaista tietoa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275