Opetusluvan myöntämisen perusteet

fariseus

Tässä olisi tarkoitus hankkia tyttöystävälle ajokortti hankkimalla itselle opetuslupa. Paljon olen asiasta lukenut ja kaikki muu on jo suhteellisen selvää mutta näyttää siltä että opetuslupaa tuskin tulen saamaan...

Poliisilaitoiksellahan on tämä lista
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E55D73546174947AC2256BC30045E6D0?opendocument
ja lisäksi toisella sivulla mainitaan että "Uutta lupaa ei lain mukaan saa myöntää ilman pätevää syytä."

Koskapa ennen kuin menee hakemaan opetuslupaa täytyy olla suoritettuna tuo opetuslupakoe ja autoonkin poljin asennettuna ja auto muutoskatsastettuna niin ei viitsi jättää tällaista asiaa ihan arvailujen varaan. Eli onko jollakulla _tuoreita_ kokemuksia tms. siitä miten tarkasti noita perusteita katsotaan tai muita huomioita asiaan?

Eli jos mietin yksitellen niin mikään noista perusteista ei täyty ainakaan omalla kohdalla:

# "autokouluopetukseen osallistuminen tuottaa opetettavalle hänen taloudellisten olosuhteidensa ja autokoulumatkojen pituuden vuoksi erityisiä vaikeuksia"

tyttöystävällä on vakiduuni ja asuu PK-seudulla

# "opettaja ja opetettava ovat saman perheen jäseniä"

toistaiseksi kyse vain tyttöystävästä ja ei ihan tämän takia viitsi naimisiin mennä

# "ajo-opetus on opetettavan vamman johdosta annettava erityisin hallintalaittein tai automaattivaihteisella autolla"

no joo, onhan hänessä vikoja mut ei nyt äkkii keksi mitään noin vakavaa ;)

# "opetusta annetaan autonkuljettajan ammattiopetuksen tai siihen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä"

juuei

14

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin minulla.

Meillä kyllä meni onkelmitta tuo opetus, ja avomies opetti. Saman perheenjäsen on jos ns. käyttää samaa jääkaappia. Samassa taloudessa on jo pitänyt asua ainakin vuoden verran.

Mmyöskään opettajalla ei saa olla mitään isompia rikkeitä, 1 nopeussakko tuskin kaataa luvan hankkimista.

Ja toi eka väite noista että "autokouluopetukseen osallistuminen tuottaa opetettavalle hänen taloudellisten olosuhteidensa ja autokoulumatkojen pituuden vuoksi erityisiä vaikeuksia" ei ole todellakaan kelvollinen peruste hylätä lupahakemusta ! Itellä olisi ollut varaa autokouluhintoihin vaikka ovatkin tuhottomia ja matka autokoulupaikoille n. 3 km, mutta kyllä lupa tuli. Se on jokasen oma asia haluaako koti-opetusta vai ei.

• fariseus

Kiitos vastauksesta.

Luuinin tuosta jo täältä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5620243
        että avosuhde riittäisi perusteeksi. Tosin tuolla puhutaan puolesta vuodesta eikä vuodesta. Voi toki vaihdella paikkakuntien kesken, joten kysynkin nyt sinulta jatkona että mistä tuon luvan haitte ja oliko siellä tuo vuosi vaatimuksena vai arvasitko vain tuon luvun?

Mitä tulee tuohon alempaan kappaleeseesi niin sinä tulkitset tuossa tilannetta väärin. Ei siinä kerrota syitä lupahakemusten hylkäämiseen vaan myöntämiseen! Eli tuo on vain yksi syy muiden joukossa jolla perusteella luvan voi saada.

• Opetuspolkimia asentanut
        fariseus kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Luuinin tuosta jo täältä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5620243
        että avosuhde riittäisi perusteeksi. Tosin tuolla puhutaan puolesta vuodesta eikä vuodesta. Voi toki vaihdella paikkakuntien kesken, joten kysynkin nyt sinulta jatkona että mistä tuon luvan haitte ja oliko siellä tuo vuosi vaatimuksena vai arvasitko vain tuon luvun?

Mitä tulee tuohon alempaan kappaleeseesi niin sinä tulkitset tuossa tilannetta väärin. Ei siinä kerrota syitä lupahakemusten hylkäämiseen vaan myöntämiseen! Eli tuo on vain yksi syy muiden joukossa jolla perusteella luvan voi saada.

Luvan saa vaikka on kuinka suuret tulot. Siitä on hyviä esimerkkejä julkkiksisa joiden nimiä en voi laittaa tähän koska ei ole kysytty lupaa.
        Riittää kun autokoulun käynti on hankala sijoittaa omaan aikatauluun.
        Samassa osoitteessa asuminen on käsittääkseni aika ehdoton edellytys.

• Olin minä.
      Sain opetus luvan, vaikka opetettavat asuivat Seinäjoella, ja itse asun Kokkolassa.
      Omia lapsia ovat ja noin vuoden sisällä kaikki ajokortti ikään tulivat. Vetosin taloudelliseen tilaan, kun kaikille kolmelle olisi pitänyt koulu kustantaa. Poliisi päälliköltä piti erikseen lupa saada, ja tuli, vaikka saman jääkaapin periaate ei toteunutkaan.

• inssi'

Olen opettanut kaksi omaa, samassa taloudessa asunutta lastani opetusluvalla. Lupien saannissa ei tietenkään ole ollut ongelmia.

Työkaveri on eronnut ja sai pojalleen opetusluvan, vaikka poika asui äitinsä luona, samassa kaupungissa. Saman työkaverin veli ei saanut opetuslupaa ihan samanlaisessa tilanteessa. Kyseessä oli kuitenkin eri kaupunki. Eli kyllä se on viime kädessä lupaa käsittelevä poliisi, joka ratkaisee, missä tilanteessa mitenkin tulkitaan.

Mutta poliisilta voi kyllä tiedustella etukäteenkin.

• fariseus
        inssi' kirjoitti:

Olen opettanut kaksi omaa, samassa taloudessa asunutta lastani opetusluvalla. Lupien saannissa ei tietenkään ole ollut ongelmia.

Työkaveri on eronnut ja sai pojalleen opetusluvan, vaikka poika asui äitinsä luona, samassa kaupungissa. Saman työkaverin veli ei saanut opetuslupaa ihan samanlaisessa tilanteessa. Kyseessä oli kuitenkin eri kaupunki. Eli kyllä se on viime kädessä lupaa käsittelevä poliisi, joka ratkaisee, missä tilanteessa mitenkin tulkitaan.

Mutta poliisilta voi kyllä tiedustella etukäteenkin.

Kiitos vastauksista.
        Se lienee onkin selvää että samassa taloudessa asuva saa sen luvan melkein tilanteessa kuin tilanteessa koska tosiaan yksi perusteista on "opettaja ja opetettava ovat saman perheen jäseniä" ja edelleen painotan että minusta on perin outoa että näin moni teistä uusistakin vastaajista olettaa että se on edellytys opetusluvan myöntämiselle että on pienet tulot jne kun tosiaan se vain on yksi _mahdollisista_ luvan myöntämisen perusteista.

Mutta edelleen hakisin vähän jotain minun tilanteeseeni lähemmin liittyvää eli onko tarkempia kokemuksia siitä kun ei asuta samassa taloudessa eikä olla edes saman perheen jäseniä (ei edes ex-jäseniä kuten yllä muutama tapaus oli). Pakko minunkin on toki loppupeleissä kysyä etukäteen poliisilta, mutta voiko sieltä saada jonkun kaikenkattavan lupauksen että "juuri sinun tilanteessassai lupa myönnetään sitten kun sitä haet"? Vähän epäilen...

• Matsonation
        fariseus kirjoitti:

Kiitos vastauksista.
        Se lienee onkin selvää että samassa taloudessa asuva saa sen luvan melkein tilanteessa kuin tilanteessa koska tosiaan yksi perusteista on "opettaja ja opetettava ovat saman perheen jäseniä" ja edelleen painotan että minusta on perin outoa että näin moni teistä uusistakin vastaajista olettaa että se on edellytys opetusluvan myöntämiselle että on pienet tulot jne kun tosiaan se vain on yksi _mahdollisista_ luvan myöntämisen perusteista.

Mutta edelleen hakisin vähän jotain minun tilanteeseeni lähemmin liittyvää eli onko tarkempia kokemuksia siitä kun ei asuta samassa taloudessa eikä olla edes saman perheen jäseniä (ei edes ex-jäseniä kuten yllä muutama tapaus oli). Pakko minunkin on toki loppupeleissä kysyä etukäteen poliisilta, mutta voiko sieltä saada jonkun kaikenkattavan lupauksen että "juuri sinun tilanteessassai lupa myönnetään sitten kun sitä haet"? Vähän epäilen...

Sorry vaan fariseus, mikään perusteista ei kohdallasi täyty, joten ainut vaihtoehto teidän tilanteeseen on autokoulu. Ajokortti ajetaan pääsääntöisesti autokoulussa, mutta poliisi VOI myöntää opetusluvan, mikäli jokin perusteista täyttyy. Mikäli muutatte yhteen asumaan ja asutte puoli vuotta yhdessä, täyttyy silloin yksi peruste. Naimisiin ei tarvitse mennä.

• inssi'
        fariseus kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Minun kirjoitukseni viesti oli yksinkertainen ja selkeä. Vaikka on kaksi täysin identtistä tapausta, niin poliisi päättää viime kädessä tuleeko lupa vai e. Täällä palstalla sitä tuskin myönnetään.

• fariseus
        inssi' kirjoitti:

Minun kirjoitukseni viesti oli yksinkertainen ja selkeä. Vaikka on kaksi täysin identtistä tapausta, niin poliisi päättää viime kädessä tuleeko lupa vai e. Täällä palstalla sitä tuskin myönnetään.

Kyllä minä ymmärsin mitä sanoit. Minulla vain on tilanteena tällähetkellä tosiaan se että jos kysyn nyt poliisilta myöntämisen perusteet ja vastaavat että "6kk yhdessäasumisella saat luvan" ja sitten vaikka keväällä yritän (kun olemma asuneet vaikka sen 6kk yhdessä) sitten niin se on mitä ilmeisimmin taas kuitenkin täysin arpapeliä että saako sitä lupaa vai ei. Eli ei ole minkäälaisia takeita että joku toinen poliisi tekisi samassa tilanteessa saman päätöksen. Eli ihan sama luovuttaa koko homma samantien ja tyytyä autokouluun?

• Matsonation
        fariseus kirjoitti:

Kyllä minä ymmärsin mitä sanoit. Minulla vain on tilanteena tällähetkellä tosiaan se että jos kysyn nyt poliisilta myöntämisen perusteet ja vastaavat että "6kk yhdessäasumisella saat luvan" ja sitten vaikka keväällä yritän (kun olemma asuneet vaikka sen 6kk yhdessä) sitten niin se on mitä ilmeisimmin taas kuitenkin täysin arpapeliä että saako sitä lupaa vai ei. Eli ei ole minkäälaisia takeita että joku toinen poliisi tekisi samassa tilanteessa saman päätöksen. Eli ihan sama luovuttaa koko homma samantien ja tyytyä autokouluun?

Sisäasianministeriö on antanut asiasta poliisille ohjeen ja sen mukaan saman perheen jäsenyys täyttyy, kun avopuolisot ovat asuneet yhdessä 6 kk.

• fariseus
        Matsonation kirjoitti:

Sisäasianministeriö on antanut asiasta poliisille ohjeen ja sen mukaan saman perheen jäsenyys täyttyy, kun avopuolisot ovat asuneet yhdessä 6 kk.

Ok. Kiitos.

• 23reyery

Jos syynä on OIKEASTI taloudellinen tilanne (ja todisteena esim 12kk tiliotteet) ja opettaja on pätevä opettamaan, niin jopa minä saisin opettaa sinun köyhyiä lapsiasi, ja siihen ei olisi poliisilla mitään sanomista :)

• Ohi on

Vie ensin poliisilaitokselle lomake, jolla anot opetuslupaa. Siellä tarkistetaan saatko sen vai et. Vasta sen jälkeen menet teoriakokeeseen ja rupeat hankkimaan jarrupoljinta. Jos ei heru opetuslupaa niin ei tule kulujakaan.

• ak.konttoristi.

Että mihin helvettiin tarvitsette opetuslupaa, jos hänellä on varaa selvästi autokouluun, sopivat ajat käydä siellä, autokoulut ovat sopivalla edellytksellä, eikä tarvitse mitään "erityisopetusta"

Sama kuin rupeasit täällä parkumaan, että mikset saa invalidipysäköintilupaa, kun edellytykset ei täyty...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4200
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1470
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1259
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1160
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1018
    Aihe