Diesel + Eberspächer

aleksi-78

Olen harkinnut pidentyneen työmatkan takia turbodieselin ostoa. Nyt funtsituttaa dieselin käynnistyvyys talvella ja pari siihen liittyvää asiaa:

1) Minulla ei ole (ainakaan vielä) tolppapaikkaa, niin ilman sähköistä esilämmitystä saatan joutua dieselin kanssa vaikeuksiin sydäntalvella, kun mittari on siellä -10 C:ssa ja alemmissa lukemissa? Muistelisin, että dieselit noin yleisesti ottaen ovat huonompia käynnistymään kuin bensakoneet?

2) No sitten on tämä Eberspächer lisälämmitin (ja ilmeisesti niitä on muitakin merkkejä). Kysymys kuuluu, että hoitaako tämä laite myös moottorin esilämmityksen vai onko se tarkoitettu vain sisätilan lämmitykseen?

3) Toistaiseksi olen katsellut n. 10 vuotta vanhoja Volkkari TDI:tä, joilla on ajettu sellainen 300 000 km. Onko tuollaisilla kilometrimäärillä ajetuilla dieselkoneilla automaattisesti talvisin keltaisessa nesteessä, mitä tulee käynnistämiseen joka päivä kovilla pakkasilla?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

12

2403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tdi:stä

"10 vuotta vanhoja Volkkari TDI:tä, joilla on ajettu sellainen 300 000 km"
      -yleisesti ottaen turbo saattaa olla väljänpuoleinen tuollaisilla kilometriluvuilla. pieni öljykerros imusarjassa on normaalia, mutta jos öljynkulutus nousee kovin korkealle, on turbossa tod. näk väljyyttä joka näkyy myös savutuksena. ainakin tuttuni TDI-malli lähtee käyntiin kovallakin pakkasella, hän yleensä hehkuttaa pariin kertaan - mutta minkäänlaisia esilämmittimiä ei omista :) akku pitää olla iskussa jos aiot kylmäkäynnistellä.

ja älä erehdy ostamaan vw TD-mallia, eli aaz moottorillista, se on yksi vw surkeimmista turbo dieseleistä nimim. kokemusta on...

• 1. -itsellä ei ole ollut ongelmia alle -20 asteessa ja tuon alle ei ole tarvinnut täällä rannikolla vuosiin mennäkään... Hyvät öljyt pitää olla, tosin itse ajan 5W-40 öljyillä, 0W- kai vielä parempi.......

2. kyllä tuo Eber toimii kuten lohkölämmitin eli lämmittää moottorin jäähdytysnesteen, itseasissa sisälämmitys ajastimella on optio, koska sisälämmitys ei toimi, ilmat että kone käy tai sitten tarvitaan lisävesipumppu (sähköinen), joka kierrättää nestettä, kun auto ei käy.

3. Volkkarista ei ole kokemusta, mutta oma Tojoni ei ole osoittanut mitään kimometreihin liittyyvää ongelmaa, viime talvena mittarissa oli siis jo yli 400tkm. Toki kannattaa muistaa, että akku pitää olla dieselissa kunnossa, että jaksaa pyörittää korkeampien puristusten takia. -samoin hehkut, tosin näistä suoraruiskuista en tiedä, onko niissä edes hehkuja?

• Minulla ainakaan. TDI Passatt vm. -99, ajettu 340000 km, on lähtenyt hyvin käyntiin pakkasillakin. Kun on mittari pudonnut lähelle 25 celciusta, niin tuplahehkutuksen on saattanut tarvita. Itselläni oli sama huoli aikoinaan, mutta hyvin olen auton käyntiin saanut. Automaaattilaatikko minulla käyttäytyy kovilla pakkasilla mielenkiintoisesti ennen kuin lämpiää vähän.

• Jetta

VW TDI noin kahden vuoden vanha ja ollut korjattavana merkkiliikkeessä ainakin viisi kertaa! Siis ei ole tarvinnut vielä edes katsastukseen viedä ja vikoja on vaikka kuinka. En suosittele.

Tosin talvella on käynnistynyt toistaiseksi valittamatta. Onhan sekin jotain.

• - Luxline -

1. Jos lämmitysmahdollisuutta ei ole, niin itse luottaisin pakkaskäynnistyksessä enemmän bensa-autoon. Toinen vaihtoehto on laittaa autoon polttoainekäyttöinen lämmitin (eberi tai vebasto), jonka voi laittaa sekä bensa että dieselautoon. Dieseleissä näitä lämmittimiä etupäässä on koska dieseli on kovalla pakkasella kankeampi lähtemään käyntiin, dieseli tuottaa lämpöä heikommin kuin bensa-auto (lisälämmitintä voi pitää päällä ajaessakin) ja ehkä dieselille on tuo kylmänä käynnistäminen vielä turmiollisempaa kuin bensa-autolle (dieselissä on hienompaa tekniikkaa, tosin sama tekniikka on tulossa bensapuolelle). Ja onhan se pakkasella mukava lähteä liikkeelle lämpimällä autolla.

2. Kellolla varustettu Eberi tai webasto lämmittää auton jäähdytysnesteen ja samalla moottorin. Sitten se pyörittää auton lämmityslaitteen puhallinta, jolloin myös sisätilat lämpenevät. Teholtaan lisälämmitin on 4 tai 5 kw, joten 10 - 30 min lämmitysaika riittää. Kun tulet työpaikallesi, näppäilet kojetaulussa olevaan lisälämmittimen kelloon, koska lämmittimen pitää käynnistyä ( = n. 15 min ennen arvioitua kotiinlähtöä). Kun lähdet töistä, sinua odottaa parkkipaikalla lämmin auto. Koska kerroit ajavasi pitkää työmatkaa, ehtii akku hyvin latautua matkan aikana. Toki kannattaa siitä huolimatta laittaa hyvä akku (Optima-akku), vaikka se vähän maksaakin.

Tuo dieseli lisälämmitin on kyllä sellainen yhdistelmä, että kun sen kerran hankit, niin tuskin sitä koskaan pois annat.

3. En ota kantaa. Kymmenen vuotta vanhan ja 300 tkm ajetun auton osto on onnen kauppaa.

• aleksi-78

Tämä Eber on siis polttoainekäyttöinen. Viitsitkö vielä selittää sen, että millä tavalla se tarkalleen ottaen saa käyttövoimansa ts. millä se käynnistyy? Pelkästään tuon kellon avulla jokin mekaaninen syteemi, ei tarvitse lainkaan virtaa esim. akusta?
        Miten paljon se mahtaa syödä sitten?

Se on kyllä totta, mitä joku aikaisemmin sanoi, että eihän Suomessa noita kunnon pakkasaamuja tahdo enää nykyään olla. Eli tositestiin ei dieselikään täällä Etelä-Suomessa montaa kertaa joudu talven aikana. Tosin, Suomen talvikausi on pitkä ja jotenkin kuvittelisin, että jatkuva kylmäkäynnistäminen marraskuusta huhtikuuhun syö auton sisuskaluja sen verran, että lisälämmitys olisi autolle kuin autolle tarpeellinen.

Tuosta akusta vielä... yrititkö sanoa, että dieseliin kannattaisi hankkia uusi akku ennen talvea, vaikka mittauksessa vanha akku olisikin vielä ok?

Kommentoin vielä kohtaani 3. Miksi olen katsellut 10 v. vanhoja Volkkareita? No, ymmärtääkseni ne ovat kaikkein pienikulutuksisimpia (4-5l pitkässä ajossa) siinä hintaluokassa, johon olen valmis. Olen omistanut aikaisemmin kaksi kyseisen konsernin tuotetta, ja luotettavuus on molemmissa ollut todella hyvää. Aina käynnistyneet, ei suurempia huolia, pienet huoltokustannukset. Kyllähän itseänikin hieman arveluttaa tuollaisilla km-määrillä varustetun auton osto, mutta toisaalta (niin kuin nim. jettakin on kivuliaasti todennut), ei se uusikaan auto nykyään ole tae siitä, että kaikki on kunnossa.

Autoihin menee aina läjä rahaa, oli tilanne mikä tahansa! Tein laskelmia: mulle tulee pelkästään työn puolesta 40 000 km vuodessa. Nykyisen bensakoneen ja dieselkoneen kulutuksen ero on niin huikea, että säästäisin jo tuolla määrällä reilusti yli tuhat euroa vuodessa polttoainekuluissa. Plus että minussa on jonkin verran ympäristöihmisen vikaa. Noh, keskustelu jatkukoon.

• - Luxline -
        aleksi-78 kirjoitti:

Tämä Eber on siis polttoainekäyttöinen. Viitsitkö vielä selittää sen, että millä tavalla se tarkalleen ottaen saa käyttövoimansa ts. millä se käynnistyy? Pelkästään tuon kellon avulla jokin mekaaninen syteemi, ei tarvitse lainkaan virtaa esim. akusta?
        Miten paljon se mahtaa syödä sitten?

Se on kyllä totta, mitä joku aikaisemmin sanoi, että eihän Suomessa noita kunnon pakkasaamuja tahdo enää nykyään olla. Eli tositestiin ei dieselikään täällä Etelä-Suomessa montaa kertaa joudu talven aikana. Tosin, Suomen talvikausi on pitkä ja jotenkin kuvittelisin, että jatkuva kylmäkäynnistäminen marraskuusta huhtikuuhun syö auton sisuskaluja sen verran, että lisälämmitys olisi autolle kuin autolle tarpeellinen.

Tuosta akusta vielä... yrititkö sanoa, että dieseliin kannattaisi hankkia uusi akku ennen talvea, vaikka mittauksessa vanha akku olisikin vielä ok?

Kommentoin vielä kohtaani 3. Miksi olen katsellut 10 v. vanhoja Volkkareita? No, ymmärtääkseni ne ovat kaikkein pienikulutuksisimpia (4-5l pitkässä ajossa) siinä hintaluokassa, johon olen valmis. Olen omistanut aikaisemmin kaksi kyseisen konsernin tuotetta, ja luotettavuus on molemmissa ollut todella hyvää. Aina käynnistyneet, ei suurempia huolia, pienet huoltokustannukset. Kyllähän itseänikin hieman arveluttaa tuollaisilla km-määrillä varustetun auton osto, mutta toisaalta (niin kuin nim. jettakin on kivuliaasti todennut), ei se uusikaan auto nykyään ole tae siitä, että kaikki on kunnossa.

Autoihin menee aina läjä rahaa, oli tilanne mikä tahansa! Tein laskelmia: mulle tulee pelkästään työn puolesta 40 000 km vuodessa. Nykyisen bensakoneen ja dieselkoneen kulutuksen ero on niin huikea, että säästäisin jo tuolla määrällä reilusti yli tuhat euroa vuodessa polttoainekuluissa. Plus että minussa on jonkin verran ympäristöihmisen vikaa. Noh, keskustelu jatkukoon.

Kyllähän webasto/eberi virtaa tarvii; se polttoaineen sytyttäminen ymmärtääkseni tapahtuu sähköllä, lämmittimen polttoainepumppu toimii sähköllä, samoin auton sisätilojen lämmittämisessä pyöritetään auton omaa lämmityslaitteen puhallinta. Polttoainetta lämmitin vie täydellä teholla pyöriessään n. 0,6 ltr/h. Toisaalta moottori syö kylmänä enemmän polttoainetta eli lämmittäminen pienentää vähän moottorin polttoaineen kulutusta ja siinä saa hiukan hyvitysta tuolle lämmittimen polttoainekululle. Lisäähän lämmitin käyttömäärästä riippuen hiukan polttoaineen menoa, mutta kokonaisuuden kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.

Sillä taas on merkitystä, että lämmitin on arvokas hankittava (ainakin jos autossa ei sitä ennestään ole ja sen jälkikäteen hankkii), lisäksi remontit maksavat aina satoja euroja, jos siitä jotakin menee rikki.

Akusta vielä: Ei kunnossa olevaa akkua kannata mihinkään vaihtaa. Lisälämmittimen kanssa toimittaessa vaan se akun merkitys kuitenkin on niin suuri, ettei vähänkään huonon akun kanssa kannata värkätä. Harmittaa vietävästi, jos parkkipaikalla odottaa lämmin auto, jossa on akku niin tyhjä, ettei auto jaksa startata. Tuo Optima-akku maksaa pari kertaa tavallisen akun verran, mutta se on parempi ottamaan virtaa vastaan ja luovuttamaan sitä (näin ainakin väitetään).

• aleksi-78
        - Luxline - kirjoitti:

Kyllähän webasto/eberi virtaa tarvii; se polttoaineen sytyttäminen ymmärtääkseni tapahtuu sähköllä, lämmittimen polttoainepumppu toimii sähköllä, samoin auton sisätilojen lämmittämisessä pyöritetään auton omaa lämmityslaitteen puhallinta. Polttoainetta lämmitin vie täydellä teholla pyöriessään n. 0,6 ltr/h. Toisaalta moottori syö kylmänä enemmän polttoainetta eli lämmittäminen pienentää vähän moottorin polttoaineen kulutusta ja siinä saa hiukan hyvitysta tuolle lämmittimen polttoainekululle. Lisäähän lämmitin käyttömäärästä riippuen hiukan polttoaineen menoa, mutta kokonaisuuden kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.

Sillä taas on merkitystä, että lämmitin on arvokas hankittava (ainakin jos autossa ei sitä ennestään ole ja sen jälkikäteen hankkii), lisäksi remontit maksavat aina satoja euroja, jos siitä jotakin menee rikki.

Akusta vielä: Ei kunnossa olevaa akkua kannata mihinkään vaihtaa. Lisälämmittimen kanssa toimittaessa vaan se akun merkitys kuitenkin on niin suuri, ettei vähänkään huonon akun kanssa kannata värkätä. Harmittaa vietävästi, jos parkkipaikalla odottaa lämmin auto, jossa on akku niin tyhjä, ettei auto jaksa startata. Tuo Optima-akku maksaa pari kertaa tavallisen akun verran, mutta se on parempi ottamaan virtaa vastaan ja luovuttamaan sitä (näin ainakin väitetään).

Eihän siitä lisälämmittimestä sitten ole minulle mitään apua, kun ei ole ei kotona eikä työpaikalla mahdollisuutta sähköpaikkaan.

Mutta onhan dieseleissäkin lohkolämppärit? Mikä näiden webastojen/ebereiden etu on sitten suhteessa niihin? Se, että lämmittävät myös auton sisätilaa? Aika pieni etu suhteessa asennushintaan.

Kiitti, täytyy pistää tuo Optima-nimi korvan taakse.

• - Luxline -
        aleksi-78 kirjoitti:

Eihän siitä lisälämmittimestä sitten ole minulle mitään apua, kun ei ole ei kotona eikä työpaikalla mahdollisuutta sähköpaikkaan.

Mutta onhan dieseleissäkin lohkolämppärit? Mikä näiden webastojen/ebereiden etu on sitten suhteessa niihin? Se, että lämmittävät myös auton sisätilaa? Aika pieni etu suhteessa asennushintaan.

Siis se lisälämmitin ottaa sen tarvitsemansa virran auton akusta eli voit lämmittää autoasi sielläkin missä ei verkkovirtaa ole saatavilla.

Meillä on noissa omissa kulkineissa sekä kellolla ohjattu webasto että lohkolämmitin (johon on kytketty sisätilan lämmitin ja verkkovirtakäyttöinen akkulaturi. Aamulla lämmitetään autot verkkovirralla (ja samalla siinä akkukin vähän latautuu) ja päivällä kun työn vuoksi siirtyillään paikasta toiseen, lämmitetään auto webastolla.

• Audi 200
        aleksi-78 kirjoitti:

Käy www.pakkasistaviis.fi sivuilla ja saat kaiken irti lisälämmittimestä. Kyllä weba tai eber ovat ehdottomasti parhaat talvivarusteet dieseliin. Pientä viritystä akkuun ja polttoaineelle niin kyllä lähtee. Nykyiset "lohkolämppärit" säteilee vaan ei lämmitä!

• dieselisti
        Audi 200 kirjoitti:

Käy www.pakkasistaviis.fi sivuilla ja saat kaiken irti lisälämmittimestä. Kyllä weba tai eber ovat ehdottomasti parhaat talvivarusteet dieseliin. Pientä viritystä akkuun ja polttoaineelle niin kyllä lähtee. Nykyiset "lohkolämppärit" säteilee vaan ei lämmitä!

mutta kovin pohjoisessa ovat nuo jälleenmyyjät. Ilmeisesti hintavaa kalustoa nuo AFH ja ABH, kun ei ole etelässä vielä toimintaa. Ei riittävästi volyymia?

Mainospuheet vakuuttivat kyllä minut, olisi mukava päästä kokeilemaan!

• Diesel Skodalla menee hyvin
        dieselisti kirjoitti:

mutta kovin pohjoisessa ovat nuo jälleenmyyjät. Ilmeisesti hintavaa kalustoa nuo AFH ja ABH, kun ei ole etelässä vielä toimintaa. Ei riittävästi volyymia?

Mainospuheet vakuuttivat kyllä minut, olisi mukava päästä kokeilemaan!

....minä ostin omani Laakkoselta Helsingistä. On Vantaallakin niillä liike ja vähän joka paikassa. Ovat ilmeisesti(Laakkosella) huomanneet, että saa tyytyväisempiä asiakkaita kun auto ja laitteet toimii. 2 talvea on nuo vermeet ollu ja vakuuttivat minut myös käytännössä. WihuriAutolakin näkyy niitä välittävän, Eberin maahantuoja, joten täytyy olla hyväksytyt laitteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4290
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1484
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1375
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1306
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1180
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1139
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1038
    Aihe