Miksi ihminen ei saa kuolla luonnollista kuolemaa ?

????

Miksi ihmistä pidetään hengissä lääkkeitten avulla, silti täysin avuttomassa tilassa muista ihmisistä riippuvuus-suhteessa, miksi ihmienen ei saa kuolla silloin kun elimistö on jo tehnyt tehtävänsä, eikä enään jaksa toimia normaalisti ilman lääkitystä ????

196

3815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä turhaan huolehdi. Kohta saadaan pillerit ettei tarvi olla toisten taakkana. Jokainen, josta ei eliitti hyödy, ottaa pillerin ja poistuu hiljaisuudessa. Ei mene tähän enää kauaa.

• demeter

elää ja kuolla "luonnollisesti" tänä päivänä, tässä maassa. "Kontrolli" pelaa kehdosta hautaan ja "systeemi" toimii niinkuin se toimii. Kauniimmin sanottuna: hyvinvointivaltio huolehtii omistaan. Vaikka kritiikkiä voi esittää, pyrkimys lienee hyvä: toimia elämän puolella tarpeentonta kärsimystä välttäen. Joskus tietenkin sattuu ylilyöntejä, mutta armokuoleman linjoille en tahtoisi lähteä. Siinäkin voi sattua ylilyöntejä, virheitäkin.

• beessi

on vaeltaa nöyränä kuin teuraskarja kohti tuollaista maailmaa?

Miksi hyväksymme vääryydet, heikompien sortamisen, ihmisoikeuksien polkemisen? Kuinka voimme kohdella muita lajeja niin raa asti ja tunteettomasti kuin kohtelemme? Emmekö edes ajattele, että se sama kovuus ja tunteettomuus turruttaa meitä ja kynnys kohdella omaa lajiammekin tunteettomasti ja lähinnä tuottavuutta ajatellen, madaltuu koko ajan?

Mitään "eliittiä" emme voi syyttää kovuudestamme.

• demeter
        beessi kirjoitti:

on vaeltaa nöyränä kuin teuraskarja kohti tuollaista maailmaa?

Miksi hyväksymme vääryydet, heikompien sortamisen, ihmisoikeuksien polkemisen? Kuinka voimme kohdella muita lajeja niin raa asti ja tunteettomasti kuin kohtelemme? Emmekö edes ajattele, että se sama kovuus ja tunteettomuus turruttaa meitä ja kynnys kohdella omaa lajiammekin tunteettomasti ja lähinnä tuottavuutta ajatellen, madaltuu koko ajan?

Mitään "eliittiä" emme voi syyttää kovuudestamme.

terveitä ja tolkku on tallella voimme tietenkin säilyttää itsemääräämisoikeutemme aika pitkälle, mutta kun yhtäkkiä kaikki voi olla toisin, jokaisen kohdalla. Sitä kai aloittaja tuskaili, jos oikein ymmärsin...
        Ja aika pitkälle kai se "eliitti" meidän elämästämme päättää tälläkin hetkellä.

• beessi
        demeter kirjoitti:

terveitä ja tolkku on tallella voimme tietenkin säilyttää itsemääräämisoikeutemme aika pitkälle, mutta kun yhtäkkiä kaikki voi olla toisin, jokaisen kohdalla. Sitä kai aloittaja tuskaili, jos oikein ymmärsin...

sitten iloisesti elämäni loppuun!

• päätä itse
        demeter kirjoitti:

tehdä hoitotestamentin vielä kun olet"tolkuissasi".

• hvannadalshnukur

se, ettei hoideta kunnolla, mutta kuolla ei anneta?
      Minä kyllä olen saanut sairaalassa hyvän hoidon, aina kun sinne olen joutunut, mutta onkin eri juttu olla vanhuuden takia vuodeosastolla.
      Omaa äitiäi kävin katsomassa te-vuodeosastolla ja vierellä housivat muuta vanhukset kakat housuissa.
      Tarjotin tuotiin hourujalle, mutta kukaan ei syöttänyt.
      Joku mummoista koitti hoitaa toisia.Syöttää.
      Aika hirveä tulevaisuudenkuva.

• demeter

uskomatonta julmuutta voi noissa kuvioissa kohdata. Vaikka puhutaan laitoshoidossa olevien vanhusten aliravitsemuksesta, syöttämään ei ehditä. Surku tosiaan niitä vanhuksia, joille ei ole omaisia pitämässä puolta. Jos tuo on tulevaisuudenkuva, pilleri olisi varmasti armollisempi.

• hvannadalshnukur
        demeter kirjoitti:

uskomatonta julmuutta voi noissa kuvioissa kohdata. Vaikka puhutaan laitoshoidossa olevien vanhusten aliravitsemuksesta, syöttämään ei ehditä. Surku tosiaan niitä vanhuksia, joille ei ole omaisia pitämässä puolta. Jos tuo on tulevaisuudenkuva, pilleri olisi varmasti armollisempi.

pissattaa, pissattaa.
        Ei varmastikaan halunnut vaippaansa tehdä ja kun kysyin hoitajalta että eivätkö he vie vanhusta WC:n, tokaisi hoitaja, ettei sillä mikään ole, kunhan hokee.
        Sillä.
        Niin.
        Aivain kuin hoitajat olisivat kyllästyneet houriviin vanhuksiin,odottaisivat vain mummojen kuolemaa.
        Mutta mitä vaihtoehtoja vanhuksilla on?
        Jolleivät omaiset jaksa?

• beessi

ei kai jouduta vuodeosastolle.

"vierellä huusivat muut vanhukset kakat housuissa". Just joo, Oma Äiti ja kakkahousuvanhukset...

• kukaan hoida vanhuksia huonosti, kyllä hoitajat yleensä ovat vastuuntuntoisia ja tekevät työnsä hyvin.
        Työntekijäpula asettaa omat vaatimuksensa sen suhteen miten ehditään mitäkin tehdä, tärkeysjärjestyksessä on työt hoidettava.
        Olen itsekin ollut vanhainkodissa töissä, kaksi sisartani ja tyttäreni tekevät hoitotyötä, joten minulla on aika hyvä käsitys siitä miten nämä hommat hoituvat.
        Joskus aamuvuorolainen joutuu jäämään myös iltaan, kun sairastuneelle työntekijälle ei löydy sijaista.
        Jos omaisilla olisi enemmän aikaa ja halua, he voisivat käydä syöttämässä ja ehkä ulkoiluttamassa äitejään ja isiään, tätejään ja setiään.

• hvannadalshnukur

upea juttu.
        Sen saisi hakea terveyskeskusksesta silloin kun haluaisi.
        Jättää samalla sinne ohjeet, mitä tomumajalle pitää tehdä.
        Itse kannattaisin kyllä tuoollaisat systeemiä.
        En halua kitua vuoteenomana vuosikausia.
        Omahan tämä elämä on, eikö siitä pitäisi voida itse päättää?

• hvannadalshnukur
        beessi kirjoitti:

"vierellä huusivat muut vanhukset kakat housuissa". Just joo, Oma Äiti ja kakkahousuvanhukset...

sinä tuossa näet. Loukkako sinua elämän tosiasiat?

Äidillä kun ei voinut tulla kakat housihin, hänelle tehtiin avannepussi, suolisyövän takia.
        Ihmisparka itkun kanssa sitä yritti hoitaa, mutta ei pärjännyt,

• demeter
        hvannadalshnukur kirjoitti:

pissattaa, pissattaa.
        Ei varmastikaan halunnut vaippaansa tehdä ja kun kysyin hoitajalta että eivätkö he vie vanhusta WC:n, tokaisi hoitaja, ettei sillä mikään ole, kunhan hokee.
        Sillä.
        Niin.
        Aivain kuin hoitajat olisivat kyllästyneet houriviin vanhuksiin,odottaisivat vain mummojen kuolemaa.
        Mutta mitä vaihtoehtoja vanhuksilla on?
        Jolleivät omaiset jaksa?

eikä hoitajia voi puolustella edes "resurssien vähäisyydellä". Taitaa vain olla niin, että vanhustyö ei ole houkuttele allalle nuoria, vaikka sieltä ilman muuta löytyisi työpaikka. Niin että taitavat ne parjatut
        mamut olla meidän hoitajia, jos hekään. Ilmeisesti omaisten varaan lasketaan tulevaisuudessa yhä
        enemmän. Eikös se hoitovapaakin tullut lakisääteiseksi - siis mahdollisuus jäädä hoitamaan ikääntynyttä omaistaan ? Ja kotihoidossa pidetään yhä huonokuntoisempaa väkeä.

• hvannadalshnukur
        demeter kirjoitti:

eikä hoitajia voi puolustella edes "resurssien vähäisyydellä". Taitaa vain olla niin, että vanhustyö ei ole houkuttele allalle nuoria, vaikka sieltä ilman muuta löytyisi työpaikka. Niin että taitavat ne parjatut
        mamut olla meidän hoitajia, jos hekään. Ilmeisesti omaisten varaan lasketaan tulevaisuudessa yhä
        enemmän. Eikös se hoitovapaakin tullut lakisääteiseksi - siis mahdollisuus jäädä hoitamaan ikääntynyttä omaistaan ? Ja kotihoidossa pidetään yhä huonokuntoisempaa väkeä.

vie motivaation se, ettei siinä voi käydä hyvin.
        Vanhus kuolee joka tapauksessa, ilmeisesti se ei sitten riitä motivaatioksi, että kuolisi tyytyväisenä, kylläisenä ja puhtaana.
        Äkäinen vanhus saa ilman muuta huonomman hoidon kuin herttainen jne.
        Minunkin äitiäni, koitti lääkäri, häntä näkemättä lähettää kotiin.
        Onneksi sisarukisen kanssa asetuimme ponnekkaaseen vastarintaa ja sitten suostui lääkäri kysymään hoitajan mielipidettä.
        Hoitaja kauhistui ja sanoi, ettei missään tapauksessa pärjää kotona.
        Niinpä se osoite oli sitten te keskusksen vuodeosasto.
        Siellä oli hyvänä puolena seura, ettei tarvinnut yksin pelätä.

• hvannadalshnukur kirjoitti:

upea juttu.

Hollannissa missä eutanasia on käytössä, pitää lääkärin tutkia kuolemaa haluava ja perusteena on oltava kuolemaan johtava sairaus, ei riitä pelkkä oma halu kuolla.
        Toinen lääkäri käy antamassa kuolemaan johtavan aineen ja toinen vielä tutkii ja selvittää, että kaikki on mennyt sääntöjen mukaan.
        Potilas saa tosin itse päättää milloin on aika lähteä elämästä.
        Enkä usko, että terveyskeskus alkaa tomumajan käsittelyä välittämään, kyllä siihen tarvitaa omaiset ja hautaustoimisto.

• demeter
        Anceli kirjoitti:

kukaan hoida vanhuksia huonosti, kyllä hoitajat yleensä ovat vastuuntuntoisia ja tekevät työnsä hyvin.
        Työntekijäpula asettaa omat vaatimuksensa sen suhteen miten ehditään mitäkin tehdä, tärkeysjärjestyksessä on työt hoidettava.
        Olen itsekin ollut vanhainkodissa töissä, kaksi sisartani ja tyttäreni tekevät hoitotyötä, joten minulla on aika hyvä käsitys siitä miten nämä hommat hoituvat.
        Joskus aamuvuorolainen joutuu jäämään myös iltaan, kun sairastuneelle työntekijälle ei löydy sijaista.
        Jos omaisilla olisi enemmän aikaa ja halua, he voisivat käydä syöttämässä ja ehkä ulkoiluttamassa äitejään ja isiään, tätejään ja setiään.

mutta muistaakseni olet pienemmältä paikkakunnalta. Siellähän pelaa jo sosiaalinen kontrolli eri tavalla kuin täällä pääkaupunkiseudulla, jossa vanhustenhoidossa toimii paljon sijaisia, myös kouluttamatonta väkeä. Tai sitten toimitaan yksinkertaisesti niin vähillä hoitajilla, että ihmiset turtuvat, kyynistyvät. Kovin pahoja paikkoja en ole itse nähnyt, mutta uskon kyllä, mitä ihmiset ovat kertoneet. Onneksi omaiset ovat aktivoituneet, yrittäneet puuttua epäkohtiin joukolla, tehneet valituksiakin.

• beessi

sinä tuossa näet. Loukkako sinua elämän tosiasiat?

Äidillä kun ei voinut tulla kakat housihin, hänelle tehtiin avannepussi, suolisyövän takia.
        Ihmisparka itkun kanssa sitä yritti hoitaa, mutta ei pärjännyt,

Olen kyllä kanssasi ihan tasavertainen aikuinen...

Ei minua loukkaa elämän tosiasiat, ei yhtään. Jos loukkaa-sanaa nyt sitten käytetään, niin ehkä mielestäni on loukkaavaa puhua vanhuksista yhtenäisenä, säälittävänä ja kenties vähän kakan hajuisena massana.
        Silloin kun ei asiayhteys vaadi yleistämistä, se on mielestäni jopa haitallista.
        Yleensäkin ihmettelen, mikä tarve on vetää ulostamisasiat melkeinpä ykkösasioiksi vanhuksista puhuttaessa.

• Hvannadalshnukur.
        beessi kirjoitti:

Olen kyllä kanssasi ihan tasavertainen aikuinen...

Ei minua loukkaa elämän tosiasiat, ei yhtään. Jos loukkaa-sanaa nyt sitten käytetään, niin ehkä mielestäni on loukkaavaa puhua vanhuksista yhtenäisenä, säälittävänä ja kenties vähän kakan hajuisena massana.
        Silloin kun ei asiayhteys vaadi yleistämistä, se on mielestäni jopa haitallista.
        Yleensäkin ihmettelen, mikä tarve on vetää ulostamisasiat melkeinpä ykkösasioiksi vanhuksista puhuttaessa.

ja kun sinä et osaa pyytää anteeksi rumia sanojasi, niin sovitaan vaikka, että minä pyydän sinulta anteeksi, ettei äitini ollut mahdollista maata kakat housussa vuodeosastolla.
        Itse kyselet kovuuden perään tuolla ylempänä ja heti perään solvaat heikkoja vanhuksia.
        Tämän enempään en kanssasi alennu riitelemään, olet ennenkin käynyt kimppuuni ilman mitään syytä.
        En ymmärrä miksi, mutten myöskään hyväksy sitä.
        Jättänet vastaisuudessa kommentoimatta kirjoitukseni, niin minäkin sinun.

• demeter

vie motivaation se, ettei siinä voi käydä hyvin.
        Vanhus kuolee joka tapauksessa, ilmeisesti se ei sitten riitä motivaatioksi, että kuolisi tyytyväisenä, kylläisenä ja puhtaana.
        Äkäinen vanhus saa ilman muuta huonomman hoidon kuin herttainen jne.
        Minunkin äitiäni, koitti lääkäri, häntä näkemättä lähettää kotiin.
        Onneksi sisarukisen kanssa asetuimme ponnekkaaseen vastarintaa ja sitten suostui lääkäri kysymään hoitajan mielipidettä.
        Hoitaja kauhistui ja sanoi, ettei missään tapauksessa pärjää kotona.
        Niinpä se osoite oli sitten te keskusksen vuodeosasto.
        Siellä oli hyvänä puolena seura, ettei tarvinnut yksin pelätä.

ei nähdä kovin palkitsevana työn "kohteena". Senvuoksi soisikin, että jokainen alalle kouluttautuva tutustuisi myös saattohoitoon, siis ihan työharjoitelun muodossa. Kuoleman lähellä oppii parhaiten elämän kunnioitusta.

• demeter kirjoitti:

mutta muistaakseni olet pienemmältä paikkakunnalta. Siellähän pelaa jo sosiaalinen kontrolli eri tavalla kuin täällä pääkaupunkiseudulla, jossa vanhustenhoidossa toimii paljon sijaisia, myös kouluttamatonta väkeä. Tai sitten toimitaan yksinkertaisesti niin vähillä hoitajilla, että ihmiset turtuvat, kyynistyvät. Kovin pahoja paikkoja en ole itse nähnyt, mutta uskon kyllä, mitä ihmiset ovat kertoneet. Onneksi omaiset ovat aktivoituneet, yrittäneet puuttua epäkohtiin joukolla, tehneet valituksiakin.

mutta onhan siitä jo aikaa kulunut, tyttäreni on hoitajana Laakson sairaalassa Helsingissä ja sisareni keskisuuren kaupungin hoitopaikassa.
        Ihmisiä on erilaisia, mutta ammattitaitoiset hoitajat joutuvat lujille epäpätevien ja ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kanssa työskennellessään.
        Tyttäreni oli aikaisemmin toisessa sairaalassa, osastolla jossa näitä maahanmuuttaneita perehdytettiin ja hänen kertomustensa perusteella oli hurjaa menoa, kun sattui ja tapahtui, tultiin töihin jos jaksettiin ja lähdettiin pois, kun ei enää jaksettu töitä tehdä. Tosin poikkeuksia löytyi heistäkin, koskaan ei saa yleistää.
        Omaisten täytyykin olla aktiivisia ja pitää huolta siitä, että hoito on hyvää.

• beessi
        Hvannadalshnukur. kirjoitti:

ja kun sinä et osaa pyytää anteeksi rumia sanojasi, niin sovitaan vaikka, että minä pyydän sinulta anteeksi, ettei äitini ollut mahdollista maata kakat housussa vuodeosastolla.
        Itse kyselet kovuuden perään tuolla ylempänä ja heti perään solvaat heikkoja vanhuksia.
        Tämän enempään en kanssasi alennu riitelemään, olet ennenkin käynyt kimppuuni ilman mitään syytä.
        En ymmärrä miksi, mutten myöskään hyväksy sitä.
        Jättänet vastaisuudessa kommentoimatta kirjoitukseni, niin minäkin sinun.

enkä käynyt kimppuusi.

Tuo sinänsä käsittämätön anteeksipyyntösi kertookin minulle sen verran, että mielelläni hyväksyn sen ja annan anteeksi.
        Palstakeskusteluihin kuitenkin osallistun ihan oman mieleni mukaan jatkossakin, sinun hyväksymiselläsi ei ole mitään merkitystä.

• eläkkeellä, hoitaja.
        beessi kirjoitti:

se noin juuri yleensä menee. Kun vielä on muuten voimia "touhuta" omiaan, mutta pää ei toimi, niin kyllä nuo vanhukset kaikkea keksii. Vaikeimpia hoidettavia omalta ja hoitajien kannalta. Saattaapi olla kakat ja pissat housussa ja joku yrittää vessaankin päästä. Hoitajia on liian vähän ja hoidettavat ovat "vaikeita".
        Toisaalta vanhuksen eteen tyrkätään tarjotin ja vanhus yrittää syödä, jos siihen kykenee. Joku voi käydä auttamassa, parasta jos olisi se omainen ruoka-aikaan paikalla. Ruoat jäähtyy ennenkuin ne on vauhdilla kipattu vanhuksen suuhun. On niitä, joita autetaan, ja on niitä jotka ovat ns. omatoimisia.
        Vaipat vaihdetaan, kun on se aika. Vanhus ei toimi kellon mukaan, eivät vatsatkaan. Siinä makaat ulosteissa ja pissoissa, odotat vaihtajaa ja myös asennonvaihtoa, jos et itse kykene asentoasi vaihtamaan. Ihot ovat huonona, kun painuvat pitkään samassa asennossa maatessa. Näin se menee yleensä.
        Tässä vain osa siitä todellisuudesta suurissa yksiköissä vanhustenhoidossa.

• beessi
        beessi kirjoitti:

enkä käynyt kimppuusi.

Tuo sinänsä käsittämätön anteeksipyyntösi kertookin minulle sen verran, että mielelläni hyväksyn sen ja annan anteeksi.
        Palstakeskusteluihin kuitenkin osallistun ihan oman mieleni mukaan jatkossakin, sinun hyväksymiselläsi ei ole mitään merkitystä.

niin julma ja vittumainen kuin haluan olla ja sille ei voi kukaan mitään tällä palstalla.
        Minä en anteeksi pyytele.

• eläkkeellä, hoitaja.
        Anceli kirjoitti:

mutta onhan siitä jo aikaa kulunut, tyttäreni on hoitajana Laakson sairaalassa Helsingissä ja sisareni keskisuuren kaupungin hoitopaikassa.
        Ihmisiä on erilaisia, mutta ammattitaitoiset hoitajat joutuvat lujille epäpätevien ja ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kanssa työskennellessään.
        Tyttäreni oli aikaisemmin toisessa sairaalassa, osastolla jossa näitä maahanmuuttaneita perehdytettiin ja hänen kertomustensa perusteella oli hurjaa menoa, kun sattui ja tapahtui, tultiin töihin jos jaksettiin ja lähdettiin pois, kun ei enää jaksettu töitä tehdä. Tosin poikkeuksia löytyi heistäkin, koskaan ei saa yleistää.

on myös totta. Otetaan sijaisia, jotka ovat päälukuna, mutta käsiparia ja hoitajaa ei kaikista heistä ole. Osittain se, että ei osata kieltä, osittain heidän työmenttaliteettinsa ja historiansa. On kaikenlaisia, myös hyviä hoitajia ja vastuullisia ulkomaalaisissakin hoitajissa. Samahan se on kotimaisissakin työntekijöissä; otetaan palkka pois ja tehdään mitä tehdään. Kunhan vain se työpäivä saadaan kulumaan.
        Tiedän tämän kyllä ihan kokemuksesta suuressa rikkaassa kaupungissa Stadin kupeessa työtäni tehneenä monta kymmentä vuotta.

• beessi
        beessi kirjoitti:

niin julma ja vittumainen kuin haluan olla ja sille ei voi kukaan mitään tällä palstalla.
        Minä en anteeksi pyytele.

etkö uskaltanut tuota laittaa omalla nikilläsi, minulle päin naamaa?
        Jätä nikkini käyttäminen jatkossa, sopiiko?

• beessi
        beessi kirjoitti:

etkö uskaltanut tuota laittaa omalla nikilläsi, minulle päin naamaa?
        Jätä nikkini käyttäminen jatkossa, sopiiko?

kirjoittamaani, joku surkea esiintyy minuna.

• Anceli kirjoitti:

kukaan hoida vanhuksia huonosti, kyllä hoitajat yleensä ovat vastuuntuntoisia ja tekevät työnsä hyvin.

Niinpä, ihan sama on jos omainen on kotona mutta tarvii kuitenkin yhteiskunnan apua.
        Niinkuin kävi oman äitini kohdalla. Kun asioita ei hoidettu niinkun luvattiin, vaan "unohdettiin" käydä hoitamassa asioita.
        Hänen onnensa oli se että minä asuin lähellä.
        Mutta kyllä kuuli siellä johtoportaassa asti mitä mieltä olin tälläisistä "unohduksista" kun kertoja ei ollut vaan yksi.
        Silloin sanoin että kuinka hoidatte yksinäiset vanhukset, ja vielä mahdollisesti ne jotka asuu jossain keskellä maaseutua, metsää. Jossa on pitkä matka kaupoille.

• beessi
        beessi kirjoitti:

kirjoittamaani, joku surkea esiintyy minuna.

nyt todellakin lopettaa vakinikkini käytön.

Tuolla aikaisemmassa viestissäsi osuit osittain aivan oikeaan, saatan kyllä olla vittumainenkin tarpeeksi ärsytettynä.
        Tähän kohtaan lopetan kirjoittelun.

• kyllästynyt tekosyih
        demeter kirjoitti:

ei nähdä kovin palkitsevana työn "kohteena". Senvuoksi soisikin, että jokainen alalle kouluttautuva tutustuisi myös saattohoitoon, siis ihan työharjoitelun muodossa. Kuoleman lähellä oppii parhaiten elämän kunnioitusta.

itseään, ei ole aikaa, ei sitä, ei ole tätä.
        Totuus on kuitenkin, että SE on ihmisolento joka siellä sängyssä makaa märissä vaipuissaan, nälkäisenä.
        Millä ihmeellä te hoitajat puolustatte sitä, että kidutatte ihmisiä?
        Aina se on muka jonkun muun vika.Sairaanhoitopiirin, rahan, päättäjien.
        Ne päättäjät ei hoida vanhuksia TE hoidatte.,
        Jos vaikka ruokkisitte yhden ihmisen päivässä, saisi hän ruokaa kuitenkin joka toinen päivä?

• .-,.,
        kyllästynyt tekosyih kirjoitti:

Totuus on kuitenkin, että SE on ihmisolento joka siellä sängyssä makaa märissä vaipuissaan, nälkäisenä.
        Jos vaikka ruokkisitte yhden ihmisen päivässä, saisi hän ruokaa kuitenkin joka toinen päivä?

asioihin paikan päällä, älä täällä, kuvitelmien kartanossa.

• beessi
        beessi kirjoitti:

Tuolla aikaisemmassa viestissäsi osuit osittain aivan oikeaan, saatan kyllä olla vittumainenkin tarpeeksi ärsytettynä.

nimimerkkiäni näyttelijä!
        Vittumaisuus on paras luonteenpiirteeni ja mua ei loukata.
        Olen justiinsa niin häijy ko haluun ja vittuilen kuolemansairaille, mitäs haisevat!
        Eikä niillä ole oikeutta maata sängyssä muiden hoidettavana.
        Ylös ulos ja lenkille tai nappi ohtaan!

• beessi
        .-,., kirjoitti:

asioihin paikan päällä, älä täällä, kuvitelmien kartanossa.

moni meistä on jo hoitanut vanhuksensa hautaan.
        Älä mäkätä jollei ole ensikäden tietoa!
        Vai vaipoissa!

• ??

upea juttu.

kun asia on ajankohtainen.
        Helppo ottaa kantaa suhtkoht terveenä.
        Aletaan vaan nielemään pillereitä, jätetään
        lapset ja lapsenlapset oman itsekkyyden takia omiin hoteisiinsa.
        Mitäpä heistä, kunhan Ihminen saa toteuttaa sitä miksi tänne syntyi,
        KUOLEMAA??

Miksi syntyä, jos ei ole ihmistä myös kuolemaan?

• eläkkeellä, hoitaja.

puhu vasten parempaa tietoasi. Minä en ainakaan puolusta hoitajia, mutta kerron tosiasioita ihan elävästä elämästä suurilla vanhusten vuodeosastoilla.

• .-,.,
        beessi kirjoitti:

moni meistä on jo hoitanut vanhuksensa hautaan.
        Älä mäkätä jollei ole ensikäden tietoa!
        Vai vaipoissa!

Oletko koskaan edes käynyt ko. paikoissa.

Me vierailimme niissä vuosia lähes päivittäin vierailemassa vanhempiemme luona.

Miksi huudat ja mekastat, vaikket tiedä mitään hänestä, jolle vihojasi viskelet? Piste.

Sopuisat ihmiset saavat muuten laitoksessakin ilkeää parempaa hoitoa.

• nääs nääs
        ?? kirjoitti:

kun asia on ajankohtainen.
        Helppo ottaa kantaa suhtkoht terveenä.
        Aletaan vaan nielemään pillereitä, jätetään
        lapset ja lapsenlapset oman itsekkyyden takia omiin hoteisiinsa.
        Mitäpä heistä, kunhan Ihminen saa toteuttaa sitä miksi tänne syntyi,
        KUOLEMAA??

Miksi syntyä, jos ei ole ihmistä myös kuolemaan?

jättäälapset omiin hoiteisiinsa?
        No eiköhän ole jo aikakin 40 ihmiset.
        On se itsekästä!
        Kuolla!

• zz-zz
        beessi kirjoitti:

Ei ole virallisia vakinikkejä, on vain rekisteröityjä ja "puskanikkejä".
        Rekisteröidy, se on henkilökohtainen, muut kaikkien käytössä.

• nikitön Hulda
        zz-zz kirjoitti:

mutta kyllä täälläkin pitäisi olla käyttäytymisetikettiä. Jos tietentahtoen käyttää toisen nikkiä, olkoonkin rekisteröimätön, kaikenlaisen ilkeyden kirjoitteluun, lienee se kiellettyä ja hyvien tapojen vastaista.

• .,
        zz-zz kirjoitti:

hyvät tavat estävät jonkubn rekkaamattoman nikin käytön muilta.

• beessi
        nikitön Hulda kirjoitti:

mutta kyllä täälläkin pitäisi olla käyttäytymisetikettiä. Jos tietentahtoen käyttää toisen nikkiä, olkoonkin rekisteröimätön, kaikenlaisen ilkeyden kirjoitteluun, lienee se kiellettyä ja hyvien tapojen vastaista.

eikä tähän nimimerkkiin kukaan pääsekkään kiinni, huijjarin on pakko käyttää rekisteröimätöntä!
        Tästä meidät erottaa

• valita pois

myös kotona ja aika monet hoidettavat ovat vaipoissa. Hoitosuunnitelma tehdään aina niin, että omainen tai edunvalvoja on paikalla. Hoitosuunnitelmaa tehtäessä sovitaan käyntikerrat ja näiden käyntikertojen yhteydessä tehdään vaipanvaihdot ja pesut. Kun vatsa ei toimikaan juuri kellon tarkkuudella, niin onko se hoitajan vika? Kyllä se vaan on valitettavasti niin, että asiakas joutuu odottelemaan vaipan vaihtoa seuraavaan käyntikertaan asti.

• --------
        beessi kirjoitti:

eikä tähän nimimerkkiin kukaan pääsekkään kiinni, huijjarin on pakko käyttää rekisteröimätöntä!
        Tästä meidät erottaa

voi käyttää täsmälleen samaa nikkiä, joka on rekisteröity.

• vessa, vesiposti
        valita pois kirjoitti:

myös kotona ja aika monet hoidettavat ovat vaipoissa. Hoitosuunnitelma tehdään aina niin, että omainen tai edunvalvoja on paikalla. Hoitosuunnitelmaa tehtäessä sovitaan käyntikerrat ja näiden käyntikertojen yhteydessä tehdään vaipanvaihdot ja pesut. Kun vatsa ei toimikaan juuri kellon tarkkuudella, niin onko se hoitajan vika? Kyllä se vaan on valitettavasti niin, että asiakas joutuu odottelemaan vaipan vaihtoa seuraavaan käyntikertaan asti.

jos vanhuksen luona käy vain rahan edestä käyvä hoitaja, ei hänellä ole aikaa istua sängyn vieressä odottamassa, josko kakka tulee tai ei.
        Ei kaikilla ole edes sitä ainuttakaan sukulaista, tai muuta lähimmäistä. Ja, ketä nykyään siihen voidaan velvoittakaan?

Te kotihoitoa ihannoivat. Itse kuulin sairaalassa monta kertomusta kotonaan asuvilta vanhuksilta. Useimpien elämä siellä kuului olevan sängyssä makoilua. Kerran yössä kävi joillakin hoitaja kääntämässä, ja katsomassa, että kaikki on jokseenkin hyvin.
        Aamulla taas toinen hoitaja aamupuuronkeitossa päällystakin lkiepeet heilahtaen, kiireissään, seuraavaan kohteeseen menossa.
        Kaikki olivat kaatuneet kodissaan, useimmat vessakäynnillään.

• beessi
        -------- kirjoitti:

voi käyttää täsmälleen samaa nikkiä, joka on rekisteröity.

joten tämä lie selvä tästä lähtien

• demeter
        vessa, vesiposti kirjoitti:

jos vanhuksen luona käy vain rahan edestä käyvä hoitaja, ei hänellä ole aikaa istua sängyn vieressä odottamassa, josko kakka tulee tai ei.
        Ei kaikilla ole edes sitä ainuttakaan sukulaista, tai muuta lähimmäistä. Ja, ketä nykyään siihen voidaan velvoittakaan?

Te kotihoitoa ihannoivat. Itse kuulin sairaalassa monta kertomusta kotonaan asuvilta vanhuksilta. Useimpien elämä siellä kuului olevan sängyssä makoilua. Kerran yössä kävi joillakin hoitaja kääntämässä, ja katsomassa, että kaikki on jokseenkin hyvin.
        Aamulla taas toinen hoitaja aamupuuronkeitossa päällystakin lkiepeet heilahtaen, kiireissään, seuraavaan kohteeseen menossa.
        Kaikki olivat kaatuneet kodissaan, useimmat vessakäynnillään.

pidä kritiikittömästi ihannoida, kuten ei laitoshoitoakaan. Oma koti takaa teoriassa jonkilaisen itsemääräämisoikeuden ja onpahan ainakin tutut paikat, tuttu ympäristö, ellei muuta. Laitoshoidon ihannoinnoissa taas katsotaan, että vanhuksella on seuraa. Vaan onko ? Hyvin harvoin palvelutaloissa/vanhainkodissa solmitaan ystävyyssiteitä. Siihen tarvitaan jo kuitenkin tiettyä aloitteellisuutta ja aktiivisuutta, eikä sitä vanhoilla
        välttämättä enää ole.

• ..
        nääs nääs kirjoitti:

jättäälapset omiin hoiteisiinsa?
        No eiköhän ole jo aikakin 40 ihmiset.
        On se itsekästä!
        Kuolla!

on.
        Pian kai kaivataan eutanasiaa, kun kynsi katkeaa.
        Nykyihminen ei voi sietää vastoinkäymisiä, vaan täydellistä itsekkyyttä.

LOPPUUNKO asti?

• eläkkeellä, hoitaja. kirjoitti:

on myös totta. Otetaan sijaisia, jotka ovat päälukuna, mutta käsiparia ja hoitajaa ei kaikista heistä ole. Osittain se, että ei osata kieltä, osittain heidän työmenttaliteettinsa ja historiansa. On kaikenlaisia, myös hyviä hoitajia ja vastuullisia ulkomaalaisissakin hoitajissa. Samahan se on kotimaisissakin työntekijöissä; otetaan palkka pois ja tehdään mitä tehdään. Kunhan vain se työpäivä saadaan kulumaan.
        Tiedän tämän kyllä ihan kokemuksesta suuressa rikkaassa kaupungissa Stadin kupeessa työtäni tehneenä monta kymmentä vuotta.

ja kaikki eivät tiedä sitä kuinka paljon hoitajilla nykyisin on muutakin työtä kuin pelkkä hoitotyö.
        Hoitosuunnitelmien tekoa, kirjaamisia, tarvikkeiden tilaamisia, opiskelijoiden ohjaamista, näyttötyön vastaanottamista, omaisten kanssa yhteydenpitoa ja varmasti vielä paljon muuta.
        Jos joku ei hoida velvollisuuttaan, niin jonkun toisen täytyy tehdä hänenkin osansa.
        Tämän tiedän tyttäreni kertomista asioista, hän kokee olevansa tunnollinen, joskus liikaakin.
        Vielä jos joutuu olemaan vastuussa maahanmuuttajien opastamisesta ja työn valvomisesta, moni uupuu varmasti.
        Ulkopuolisten on helppo arvostella ellei asioista tarpeeksi tiedä.

• beessi
        .. kirjoitti:

on.
        Pian kai kaivataan eutanasiaa, kun kynsi katkeaa.
        Nykyihminen ei voi sietää vastoinkäymisiä, vaan täydellistä itsekkyyttä.

LOPPUUNKO asti?

jso joku kaipaa eutanasiaa katkenneen kynnen tähden, niin saakoon sen.
        Millä oikeudella sinä sorkit muiden elämää ja olet päättämässä milloin sen saa lopettaa ja milloin ei?
        Jokaisella on oma elämä, ei sunun.

• beessi kirjoitti:

Millä oikeudella sinä sorkit muiden elämää ja olet päättämässä milloin sen saa lopettaa ja milloin ei?

nytkin hyvin paljon, ne vaan täytyy hoitaa omin konstein, ei yhteiskunnan antamien lopetuspillerien avulla.
        Keinoja tuntuu löytyvän hukuttautumisesta rekankeulaan ajamiseen, aseista puhumattakaan.

• beessi, se "oikea"
        beessi kirjoitti:

olla kovin paljon mielikuvitusta, eikä sitäkään vähää hyviä tapoja, kun menit rekisteröimään nikin, jota olen käyttänyt jo pitkään.
        Käsitäthän kai sen, ettei "beessi" ole täällä kovinkaan pidetty väri, herkimpiä se muistaakseni oksettaa...Yritä kestää. :)

• enkeliduo
        Anceli kirjoitti:

juurikin noin ajattelen määki.
        Hoitajat varmasti tekee parhaans,mut kova kiire rajoittaa...
        Omaisten apu on kallisarvoista.Ystäväni äiti halvaantui,
        he tekivät lähipiirin kans "hoitoringin".Kävivät ulkoiluttamas ja
        syöttämäs kolme kertaa vrk.Kummiski jokainen sai mennä,koska
        parhaiten sopi.Kaikilla ei tietty ole läheisiä,se onkin sit jo
        huonompi juttu.Tämä vanhus nukkui ikiuneen läheisen vieres istuen

• enkeliduo kirjoitti:

juurikin noin ajattelen määki.
        Hoitajat varmasti tekee parhaans,mut kova kiire rajoittaa...
        Omaisten apu on kallisarvoista.Ystäväni äiti halvaantui,
        he tekivät lähipiirin kans "hoitoringin".Kävivät ulkoiluttamas ja
        syöttämäs kolme kertaa vrk.Kummiski jokainen sai mennä,koska
        parhaiten sopi.Kaikilla ei tietty ole läheisiä,se onkin sit jo
        huonompi juttu.Tämä vanhus nukkui ikiuneen läheisen vieres istuen

tavallisia ihmisiä puutteineen ja hyvine puolineen, eivät enkeleitä kuten me sun kanssa, no se oli vitsi. :))
        Jokaiselle vanhukselle soisi läheisen ihmisen joka kävisi hänen luonaan viimeiseen saakka, ellei ole lapsia, niin löytyisi edes joku joka välittää.
        Toisen ihmisen läheisyyttä ja välittämistä ei mikään voi korvata, olipa perushoito kuinka hyvää tahansa.

• enkeliduo
        Anceli kirjoitti:

tavallisia ihmisiä puutteineen ja hyvine puolineen, eivät enkeleitä kuten me sun kanssa, no se oli vitsi. :))
        Jokaiselle vanhukselle soisi läheisen ihmisen joka kävisi hänen luonaan viimeiseen saakka, ellei ole lapsia, niin löytyisi edes joku joka välittää.
        Toisen ihmisen läheisyyttä ja välittämistä ei mikään voi korvata, olipa perushoito kuinka hyvää tahansa.

piti lukee.Mihin lie pompannut kaks kirjaint?
        kaikil ei ole lapsia tai omaisii lähellä,mut mum miälest
        tarttis kyl opettaa nuorii enempi huolehtimaan vanhuksist.
        sanotaan,että äiti hoitaa 10 lasta,muttei 10 lasta yhtä äitii.

Simmonen ystäväpalvelu on kans hieno asia,niinku kaikki
        ns.vertaistukiryhmät.

• enkeliduo kirjoitti:

piti lukee.Mihin lie pompannut kaks kirjaint?
        kaikil ei ole lapsia tai omaisii lähellä,mut mum miälest
        tarttis kyl opettaa nuorii enempi huolehtimaan vanhuksist.
        sanotaan,että äiti hoitaa 10 lasta,muttei 10 lasta yhtä äitii.

Simmonen ystäväpalvelu on kans hieno asia,niinku kaikki
        ns.vertaistukiryhmät.

kun oon aika hyvä arvaamaan.
        Ystäväpalvelu on tosi hyvä niille joilla ei ole omaisia lähellä tai ollenkaan.
        Kun vaan riittäisi vapaaehtoisia siihen ryhtymään, sitoohan se kuitenkin ja kun jonkun vanhuksenkin
        luona käymisen aloittaa, ei olisi heti luovuttava.

• enkeliduo
        Anceli kirjoitti:

kun oon aika hyvä arvaamaan.
        Ystäväpalvelu on tosi hyvä niille joilla ei ole omaisia lähellä tai ollenkaan.
        Kun vaan riittäisi vapaaehtoisia siihen ryhtymään, sitoohan se kuitenkin ja kun jonkun vanhuksenkin
        luona käymisen aloittaa, ei olisi heti luovuttava.

jotain kursseja pitäis järjestää.
        Työttömiä ihmisiä kaiken ikäisiä,samoin eläkeläisiä,
        joista jotkut toivookin jotain puuhaa.
        Meil tääl syöpäyhdistykses aktiivista porukkaa.Homma toimii hienosti.
        Kunnioitan heitä,ketkä jaksaa.

• enkeliduo kirjoitti:

jotain kursseja pitäis järjestää.
        Työttömiä ihmisiä kaiken ikäisiä,samoin eläkeläisiä,
        joista jotkut toivookin jotain puuhaa.
        Meil tääl syöpäyhdistykses aktiivista porukkaa.Homma toimii hienosti.
        Kunnioitan heitä,ketkä jaksaa.

ovat järjestäneet Punainen Risti ja seurakunta yhdessä, aina sieltä joku jaksaa lähteä vapaaehtoistyöhön mukaan. Sitovaa, mutta varmasti myös antoisaa.
        HYVÄ he!

• enkeliduo
        Anceli kirjoitti:

ovat järjestäneet Punainen Risti ja seurakunta yhdessä, aina sieltä joku jaksaa lähteä vapaaehtoistyöhön mukaan. Sitovaa, mutta varmasti myös antoisaa.
        HYVÄ he!

vissiin toimivat ympäri Suamee.
        Olin yli kaks vuotta,mut sit tuli lähipiiriin riittävästi tuettavaa,
        oli "pakko lopettaa".Liika on liikaa.

• vanhus tärkein
        Anceli kirjoitti:

ja kaikki eivät tiedä sitä kuinka paljon hoitajilla nykyisin on muutakin työtä kuin pelkkä hoitotyö.
        Hoitosuunnitelmien tekoa, kirjaamisia, tarvikkeiden tilaamisia, opiskelijoiden ohjaamista, näyttötyön vastaanottamista, omaisten kanssa yhteydenpitoa ja varmasti vielä paljon muuta.
        Jos joku ei hoida velvollisuuttaan, niin jonkun toisen täytyy tehdä hänenkin osansa.
        Tämän tiedän tyttäreni kertomista asioista, hän kokee olevansa tunnollinen, joskus liikaakin.
        Vielä jos joutuu olemaan vastuussa maahanmuuttajien opastamisesta ja työn valvomisesta, moni uupuu varmasti.
        Ulkopuolisten on helppo arvostella ellei asioista tarpeeksi tiedä.

jooo, mutta ihmien on tärkein, vanhuksen hoito TÄYTYY olla täkein tehtävä, arkiston ylläpito ym. tehtävät on sivuseikka !
        Jos näin ei ole , ONKO silloin työntekijä oikeassa työssään, tai ammatissaan !

• hvannadalshnukur kirjoitti:

upea juttu.

olisin pahoillani jos äitini hakisi tuollaisia lopetuspillereitä, ehkä ohjaisin hänet psygiatrille, uskoisin että hän olisi silloin vain masentunut...

• olkanmme armollisia
        Pirrejuupas kirjoitti:

olisin pahoillani jos äitini hakisi tuollaisia lopetuspillereitä, ehkä ohjaisin hänet psygiatrille, uskoisin että hän olisi silloin vain masentunut...

-- niin varmasti oliski, mutta jos hän kuitenki on katsonu elämä jo eletyksi, olis kovasti kipe, kaikestahuolimatta tahtoisi pois, luulempa että panis ajattelemaan, hymm.... vaikea aihe.....

• beessi
        beessi, se "oikea" kirjoitti:

olla kovin paljon mielikuvitusta, eikä sitäkään vähää hyviä tapoja, kun menit rekisteröimään nikin, jota olen käyttänyt jo pitkään.
        Käsitäthän kai sen, ettei "beessi" ole täällä kovinkaan pidetty väri, herkimpiä se muistaakseni oksettaa...Yritä kestää. :)

pitkäaikaisen kirjoittajan nimimerkkiä.
        Beessisloggina aloitin, beessiksi päädyin.

• olkanmme armollisia kirjoitti:

-- niin varmasti oliski, mutta jos hän kuitenki on katsonu elämä jo eletyksi, olis kovasti kipe, kaikestahuolimatta tahtoisi pois, luulempa että panis ajattelemaan, hymm.... vaikea aihe.....

missään nimessä, sitä varten on lääkärit ja tehokas kivunhoito.

• eläkeläinen, hoitaja
        vanhus tärkein kirjoitti:

jooo, mutta ihmien on tärkein, vanhuksen hoito TÄYTYY olla täkein tehtävä, arkiston ylläpito ym. tehtävät on sivuseikka !

Kuitenkin ylemmältä taholta tulee koko ajan kaikkea vaatimusta, mitä pitäisi tehdä; on tehtävä hoityön suunnitelmia ja kaikenlaisia tilastoja..vaikka mitä. Kyllä siinä meinaa palaa loppuun hoitaja, joka haluaisi tehdä varsinaisen hoitotyön kunnolla ja aika ei tahdo riittää edes välttämättömimpään.
        Myöskin kirjaaminen on tärkeää. Moni asia on kirjattava huolella, jos tuleekin jotakin jälkeenpäin, on ainakin mustaa valkoisella tekemisistä ja potilaan voinnista sun muusta.
        Koulutettu hoitaja on nykypäivänä monen tulen välissä.

• beessi, se "oikea"
        beessi kirjoitti:

pitkäaikaisen kirjoittajan nimimerkkiä.
        Beessisloggina aloitin, beessiksi päädyin.

Olet tietenkin oikeassa, nikkini ei ollut rekisteröity, joten kaipa sinulla oli täysi oikeus ottaa se käyttöösi.

Veit tavallaan kuitenkin vähän enemmän kuin pelkän nikin, jolla siis olen kirjoittanut kolme vuotta, aluksi beessisloggina, sitten beessinä. Nikin takana on oikea todellinen ihminen, joka on kirjoittanut omista ajatuksistaan, arvoistaan ym., rehellisesti ja avoimesti.
        On enemmän kuin todennäköistä, että monet palstaa lukevat ovat pystyneet yksilöimään minut joidenkin kirjoitusteni perusteella, olen itse asiassa tästä saanut sähköpostiakin. On myös ihmisiä, jotka tuntevat minut henkilökohtaisesti ja tietävät, että kirjoittelen täällä. Se ei ole minua koskaan haitannut, eihän minulla ole mitään salattavaa. Lisäksi olen muilla foorumeilla joskus kertonut millä nikillä kirjoittelen täällä.

Tavallaan varastit siis henkilöllisyyteni täällä palstalla, ja vähän muuallakin. Tekosi on moraaliton ja tuomittava, koska olen oikea, elävä ihminen joka ilmeisesti tunnetaan juuri sellaisena kuin kirjoituksistanikin voi päätellä minun olevan. (Joskus tosin en itsekään saa selkoa jutuistani :)). Teet tieten tahtoen minulle pahaa, esiintymällä minuna.

Jos olet kunniallinen ihminen, niin laitat tietoihisi, että olet beessi 16.1.2011 lähtien ja että et ole sama henkilö kuin aikaisempi beessi. Samallahan vapaudut minun aikaisempien kirjoituksieni painolastista :).

Samalla tiedoksi, kirjoitin tänään muistaakseni 14.03 viimeisen viestini "beessi" nikillä. Jo aiemmin ja sen jälkeen näkyy tulleen näitä uuden, jo rekisteröityneenkin beessin viestejä.

• ei hyvä juttu

Olet tietenkin oikeassa, nikkini ei ollut rekisteröity, joten kaipa sinulla oli täysi oikeus ottaa se käyttöösi.

Veit tavallaan kuitenkin vähän enemmän kuin pelkän nikin, jolla siis olen kirjoittanut kolme vuotta, aluksi beessisloggina, sitten beessinä. Nikin takana on oikea todellinen ihminen, joka on kirjoittanut omista ajatuksistaan, arvoistaan ym., rehellisesti ja avoimesti.
        On enemmän kuin todennäköistä, että monet palstaa lukevat ovat pystyneet yksilöimään minut joidenkin kirjoitusteni perusteella, olen itse asiassa tästä saanut sähköpostiakin. On myös ihmisiä, jotka tuntevat minut henkilökohtaisesti ja tietävät, että kirjoittelen täällä. Se ei ole minua koskaan haitannut, eihän minulla ole mitään salattavaa. Lisäksi olen muilla foorumeilla joskus kertonut millä nikillä kirjoittelen täällä.

Tavallaan varastit siis henkilöllisyyteni täällä palstalla, ja vähän muuallakin. Tekosi on moraaliton ja tuomittava, koska olen oikea, elävä ihminen joka ilmeisesti tunnetaan juuri sellaisena kuin kirjoituksistanikin voi päätellä minun olevan. (Joskus tosin en itsekään saa selkoa jutuistani :)). Teet tieten tahtoen minulle pahaa, esiintymällä minuna.

Jos olet kunniallinen ihminen, niin laitat tietoihisi, että olet beessi 16.1.2011 lähtien ja että et ole sama henkilö kuin aikaisempi beessi. Samallahan vapaudut minun aikaisempien kirjoituksieni painolastista :).

Samalla tiedoksi, kirjoitin tänään muistaakseni 14.03 viimeisen viestini "beessi" nikillä. Jo aiemmin ja sen jälkeen näkyy tulleen näitä uuden, jo rekisteröityneenkin beessin viestejä.

Tuo on törkeää, miten lapsellinen joku voi olla, vai onkohan aivan terve, mitä epäilen.
        Kyllä me kirjoituksista osaamme eroittaa teidät, itsekin varmaan huomaat selvän eron, tai ainakin minä huomasin.
        Eikö ylläpito voi poistaa tuollaista? Oletko kysynyt?
        En laita minäkään nyt sitten käyttämääni nikkiä, ei kai enää voi sitten kukaan? Kuvittelin suurimman osan ihmisistä täällä aikuisia olevan, vaan,,,
        Usein erimielinen kanssasi vaikka olenkin asioista, pidän sinusta kirjoittajana,

• beessi, se oikea
        ei hyvä juttu kirjoitti:

Tuo on törkeää, miten lapsellinen joku voi olla, vai onkohan aivan terve, mitä epäilen.
        Kyllä me kirjoituksista osaamme eroittaa teidät, itsekin varmaan huomaat selvän eron, tai ainakin minä huomasin.
        Eikö ylläpito voi poistaa tuollaista? Oletko kysynyt?
        En laita minäkään nyt sitten käyttämääni nikkiä, ei kai enää voi sitten kukaan? Kuvittelin suurimman osan ihmisistä täällä aikuisia olevan, vaan,,,
        Usein erimielinen kanssasi vaikka olenkin asioista, pidän sinusta kirjoittajana,

eikä mielestäni pelkkää lapsellisuutta.

En ole niin varma, osaavatko läheskään kaikki täällä palstallakaan erottaa kirjoituksiamme. Hänhän tekee tuon harkiten ja pahantahtoisesti. Ja kuinka esim. ne, jotka eivät satu tänään edes käymään palstalla, tai tässä ketjussa, voisivat jatkossa tietää ihmisen nikin takana vaihtuneen?

Kuten mainitsin, tämän palstan ulkopuolellakin tiedetään minun kirjoittelevan täällä nikillä "beessi". Se tässä eniten harmittaa, ei pelkän nikin menetys mitään merkitse. Pahimmillaan hän voisi vahingoittaa mahdollisten ystävyyssuhteideni edistymistä, kirjoittamalla jotain täysin minun ajatuksistani ja arvoistani - miksei tyylistänikin - poikkeavaa. Leimautuisin jotenkin joka tapauksessa, jos ottaisin yhteyttä tällaista selitelläkseni.

Sen verran harmittaa, että ei nukuta yhtään, kuitenkin pitäisi ehdottomasti olla jo unten mailla :)

• ei hyvä juttu
        beessi, se oikea kirjoitti:

En ole niin varma, osaavatko läheskään kaikki täällä palstallakaan erottaa kirjoituksiamme. Hänhän tekee tuon harkiten ja pahantahtoisesti. Ja kuinka esim. ne, jotka eivät satu tänään edes käymään palstalla, tai tässä ketjussa, voisivat jatkossa tietää ihmisen nikin takana vaihtuneen?

Kuten mainitsin, tämän palstan ulkopuolellakin tiedetään minun kirjoittelevan täällä nikillä "beessi". Se tässä eniten harmittaa, ei pelkän nikin menetys mitään merkitse. Pahimmillaan hän voisi vahingoittaa mahdollisten ystävyyssuhteideni edistymistä, kirjoittamalla jotain täysin minun ajatuksistani ja arvoistani - miksei tyylistänikin - poikkeavaa. Leimautuisin jotenkin joka tapauksessa, jos ottaisin yhteyttä tällaista selitelläkseni.

Sen verran harmittaa, että ei nukuta yhtään, kuitenkin pitäisi ehdottomasti olla jo unten mailla :)

Huomenta, toivottavasti kuitenkin sat nukutuksi. Toivotaan että sefumme lukisi, ja tietysti moni muukin, tämän ketjun. Ylläpidollahan on mahdollisuus laittaa ihminen "jäähylle", tai sefulla? Sillä kai jokin oma nimikin, olen jostain lukenut (bannaus?) silloin ei pääsisi kirjoittamaan tuolla nikillä.

En minäkään välttämättä huomaa, jos jollain muulla nikillä kirjoittelisit, vaan tuon rekatun kyllä eroitan. Meillä kaikillahan on omat maneerimme, jotka toistuvat, ja sinulla ei samanlaista ole kuin nyt näkyi jo tuolla "varkaalla".
        Olisin kylläkin ylläpitoon yhteydessä, sinuna. Parasta olisi tietysti, että osaisi hävetä, ja poistaisi tuon tekonsa. Silti, varmaankin haluat jollain uudella nikillä tulevaisuudessa kirjoittaa, Kun tuo nyt likaantui :(

Alussa, kun keksin jonkin nikin, olikin se jo kohta jollain rekattuna, tai käytössä, mutta kirjoitin silloin harvoin, joten en ollut nikkinä tiedetty, kuten sinä nyt, tai se millä olen nyt kirjoitellut. Paras kai lienee pysyä kokonaan puskassa, ja vaihdella ketjuittain, kuten moni muukin.

Mukavaa työpäivää, ja alkanutta viikkoa.

• ei hyvä juttu
        ei hyvä juttu kirjoitti:

Huomenta, toivottavasti kuitenkin sat nukutuksi. Toivotaan että sefumme lukisi, ja tietysti moni muukin, tämän ketjun. Ylläpidollahan on mahdollisuus laittaa ihminen "jäähylle", tai sefulla? Sillä kai jokin oma nimikin, olen jostain lukenut (bannaus?) silloin ei pääsisi kirjoittamaan tuolla nikillä.

En minäkään välttämättä huomaa, jos jollain muulla nikillä kirjoittelisit, vaan tuon rekatun kyllä eroitan. Meillä kaikillahan on omat maneerimme, jotka toistuvat, ja sinulla ei samanlaista ole kuin nyt näkyi jo tuolla "varkaalla".
        Olisin kylläkin ylläpitoon yhteydessä, sinuna. Parasta olisi tietysti, että osaisi hävetä, ja poistaisi tuon tekonsa. Silti, varmaankin haluat jollain uudella nikillä tulevaisuudessa kirjoittaa, Kun tuo nyt likaantui :(

Alussa, kun keksin jonkin nikin, olikin se jo kohta jollain rekattuna, tai käytössä, mutta kirjoitin silloin harvoin, joten en ollut nikkinä tiedetty, kuten sinä nyt, tai se millä olen nyt kirjoitellut. Paras kai lienee pysyä kokonaan puskassa, ja vaihdella ketjuittain, kuten moni muukin.

Voithan tehdä aloituksen, missä kerrot nikkisi viedyn, ja ettet enää käytä ko nikkiä, siitä ainakin kaikki saisivat tietää, ettet enää ole beessi, joka täällä kirjoittaa?
        Mahtuuhan tänne aloituksia, turhempiakin.

• Pirre*

kippeetä porukkaa joukossa :(

Entä jos rekkaudut alkuperäisellä nikilläsi, eli sillä slogi -päätteisellä beessillä, se on ihan hyvä - pitkä tosin, niinku tuo miunki juupakseni, joskus tekisi mieli uusia tuo nikkini.

P.s. kiusaajat on päästään pipejä..näin se on nähtävä..

• beessi, se oikea
        ei hyvä juttu kirjoitti:

Ja kiitos "myötäelämisestä".
        En minä tämän takia sentään uniani menettänyt, mutta kyllä sen verran suutahdin, että vähän unet siirtyi.

Suutahdin ja huolestuinkin. Periaatteessa, jos tuo nikkini ottanut henkilö laittaisi beessinä tietoihinsa sp-osoitteen, hän voisi saada minulle tarkoitettua postia, josta voisi paljastua sekä lähettäjän, että minun henkilöllisyys ja meidän keskinäisiä asioitamme. Jokuhan voisi luulla vain sp-osoitteeni vaihtuneen. Epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta. Ei minulla edelleenkään mitään salattavaa ole, mutta ajatuskin, että tuonkaltainen ihminen tietäisi minun (ja läheistenikin) työpaikat ym., on ahdistava.

Minulle kävi samoin ihan alussa, yksi minulle hyvin sopiva :) nikkikin meni kesken illan, ja vasta kuluneella viikolla näin sen ensimmäisen kerran, täällä, tähti perässä. Mutta mitäpä noista, pikkujuttuja.
        Tämä sen sijaan ei ole mielestäni enää ihan naurahduksella kuitattava juttu, koska muidenkin kun minun yksityiset tiedot voisivat vaarantua. Ja nikkiänihän ei otettu vahingossa...

• varas joukosamme ...

On todella väärin VARASTAA toisen nikki, olen huomannu itsekki samaa, en ole rikisteröityny, mutta minun käyttämiä nikkejä joku kopsii aina ku keksin jonkun uuden, ihmisen täytyy olla jotenki SAIRAS tai suorastaan riollisuuteen taipuvainen, en muuten ymmärrä näitä nikki varkaita !
        Luulempa kuitenkin ihmisten huomaavan ettei ole sama henkilö kysessä, kirjoitus tyyli on eri, sekä ihmisen ystävällisyys tai törkeä käytös paljastuu teksteistä, ei voi olla samahenkilö kyseessä.

• vanhus tärkein kirjoitti:

mutta kun hoitajan työhön kuuluu tuo kaikki muukin.
        Sinulle oli vastattu kattavasti, joten en ala samoja asioita luettelemaan.

• beessi, se oikea
        Pirre* kirjoitti:

kippeetä porukkaa joukossa :(

Entä jos rekkaudut alkuperäisellä nikilläsi, eli sillä slogi -päätteisellä beessillä, se on ihan hyvä - pitkä tosin, niinku tuo miunki juupakseni, joskus tekisi mieli uusia tuo nikkini.

P.s. kiusaajat on päästään pipejä..näin se on nähtävä..

En oikein tiedä vielä, mitä tekisin nikki-asian suhteen.

Jos tietäisin varmasti, että nikkini varastaminen jää vain minuun kohdistuvaksi kiusanteoksi, niin en olisi koko jutusta moksiskaan.
        Alussa, kun palstalle tulin, otin aika pian käytttööni rekisteröidyn nikin. (Nyt en jostain syystä pääse sitä enää käyttämään ja olen kyllä salasanankin unohtanut). Jo muutaman kirjoittamani viestin jälkeen sain niin hyytävän vihamielisen ja sairaan tuntuisen kirjeen sähköpostiini, että menin aivan kananlihalle. Siinä oli mm. jonkinlaista mustasukkaisuutta miehistä ! ym.. Tuli jokunen muukin aika pimeä viesti. Lopetin rekatun nikkini käytön, koska ajattelin sillä turhaan ärsyttäväni sairasta ihmistä. Beessinä kirjoittaessani sain aika pian huomata samaa, mutta otinkin sitten sen kannan, että kyllä täällä täytyy olla oikeus kaikilla kirjoittaa omana itsenään, minullakin.

Katsotaan nyt, mitä teen. Ehkä nikkivoro tulee vaikka katumapäälle :).

• non-rec

Sympatiani sinulle "oikea vanha beessi". Kirjoitustyylistä heti minäkin huomasin, että nyt on ihan joku muu on asialla. Aika pikkumaista ja alhaista. Mutta onneksi ei maailmaa kaatava juttu, vai mitä?

Voisitko jatkaa vaikka sillä ikivanhalla rekatulla nimmarillasi, josta joskus vihjaisit että "olen sen jo itsekin unohtanut" tai jotain sinnepäin ;-D ? Älä mokoman vuoksi poistu kuitenkaan - no, tuskin edes sitä mahdollisuutta olet edes harkinnut...

• beessi, se "oikea"
        non-rec kirjoitti:

Sympatiani sinulle "oikea vanha beessi". Kirjoitustyylistä heti minäkin huomasin, että nyt on ihan joku muu on asialla. Aika pikkumaista ja alhaista. Mutta onneksi ei maailmaa kaatava juttu, vai mitä?

Voisitko jatkaa vaikka sillä ikivanhalla rekatulla nimmarillasi, josta joskus vihjaisit että "olen sen jo itsekin unohtanut" tai jotain sinnepäin ;-D ? Älä mokoman vuoksi poistu kuitenkaan - no, tuskin edes sitä mahdollisuutta olet edes harkinnut...

Alhaista kyllä, pikkumaisesta en oikein osaa sanoa. Ei tietenkään tämä ole maailmaa kaatava juttu, mutta aika uskomatonta ja tuomittavaa käytöstä silti.

Mitään ikivanhaa rekattua nikkiähän minulla ei ole. Aloitin beessisloggina ja sitten laitoin vähän myöhemmin sen rekisteröidyn.
        En ole vihjannut mitään, vaan sanonut kuten asia oli - lopetin käytön määrätystä syystä ja sitten en enää muistanutkaan salasanaa. Tilasin uuden, mutta ilmeisesti täällä tehtyjen muutosten takia en ole kuitenkaan sinne päässyt. Tai oman osaamattomuuteni.
        Sillä nyt ei ole väliä, kerroinhan jo tuossa jossain, miksi lopetin sen käytön. Ehdin myös jo kirjoittaa beessisloggina (myöhemmin beessinä) sen verran, etten katsonut voivani vaihtaa nikkiä.

Kiitos, että ystävällisesti pyysit minua olemaan poistumatta.

• ex.nicci

En oikein tiedä vielä, mitä tekisin nikki-asian suhteen.

Jos tietäisin varmasti, että nikkini varastaminen jää vain minuun kohdistuvaksi kiusanteoksi, niin en olisi koko jutusta moksiskaan.
        Alussa, kun palstalle tulin, otin aika pian käytttööni rekisteröidyn nikin. (Nyt en jostain syystä pääse sitä enää käyttämään ja olen kyllä salasanankin unohtanut). Jo muutaman kirjoittamani viestin jälkeen sain niin hyytävän vihamielisen ja sairaan tuntuisen kirjeen sähköpostiini, että menin aivan kananlihalle. Siinä oli mm. jonkinlaista mustasukkaisuutta miehistä ! ym.. Tuli jokunen muukin aika pimeä viesti. Lopetin rekatun nikkini käytön, koska ajattelin sillä turhaan ärsyttäväni sairasta ihmistä. Beessinä kirjoittaessani sain aika pian huomata samaa, mutta otinkin sitten sen kannan, että kyllä täällä täytyy olla oikeus kaikilla kirjoittaa omana itsenään, minullakin.

Katsotaan nyt, mitä teen. Ehkä nikkivoro tulee vaikka katumapäälle :).

Melko samoin kokenut, minun matkijani availi reg.nimimerkilläni pahansuopaisia kirjoituksia mm. 50v sivulle, Hän kirjoitti nimimerkkini isoilla kirjaimilla ns. puskana.
        Pyysin useita kertoja poistoa, vaan kesti päiviä ennenkuin se häipyi sieltä.
        Jotain olin todennäköisesti sohaissut ja alkoi koston kierteensä. Laitoin ylläpidolle kysymyksen miten on mahdollista että voi noin toimia, olinhan regannut nimimerkkini. Lopuksi lopetin nicin, eipä sitten jatkanut hänkään.
        Olisiko joku nyt suivaantunut sinulle ja päätyi näin halveksittavaan tekoon?
        Ota yhteyttä ylläpitoon, luulisi siellä käsitettävän huolestumisesi.

• non-rec

Alhaista kyllä, pikkumaisesta en oikein osaa sanoa. Ei tietenkään tämä ole maailmaa kaatava juttu, mutta aika uskomatonta ja tuomittavaa käytöstä silti.

Mitään ikivanhaa rekattua nikkiähän minulla ei ole. Aloitin beessisloggina ja sitten laitoin vähän myöhemmin sen rekisteröidyn.
        En ole vihjannut mitään, vaan sanonut kuten asia oli - lopetin käytön määrätystä syystä ja sitten en enää muistanutkaan salasanaa. Tilasin uuden, mutta ilmeisesti täällä tehtyjen muutosten takia en ole kuitenkaan sinne päässyt. Tai oman osaamattomuuteni.
        Sillä nyt ei ole väliä, kerroinhan jo tuossa jossain, miksi lopetin sen käytön. Ehdin myös jo kirjoittaa beessisloggina (myöhemmin beessinä) sen verran, etten katsonut voivani vaihtaa nikkiä.

Kiitos, että ystävällisesti pyysit minua olemaan poistumatta.

... ehkä tuo vihjaista oli väärä sana. Pistin sen kun epämääräisesti muistin että joskus olit maininnut sinulla olevan myös rekattu nikki tms. Vasta myöhemmin luin ketjua vähän tarkemmin ja huomasin, että olit tänne kirjoittanut vanhasta nikistäsi selkeää tekstiä. Enpä vain ollut sitä lukenut.

Yritän olla jatkossa tarkempi.

• beessi, se oikea
        ex.nicci kirjoitti:

Melko samoin kokenut, minun matkijani availi reg.nimimerkilläni pahansuopaisia kirjoituksia mm. 50v sivulle, Hän kirjoitti nimimerkkini isoilla kirjaimilla ns. puskana.
        Pyysin useita kertoja poistoa, vaan kesti päiviä ennenkuin se häipyi sieltä.
        Jotain olin todennäköisesti sohaissut ja alkoi koston kierteensä. Laitoin ylläpidolle kysymyksen miten on mahdollista että voi noin toimia, olinhan regannut nimimerkkini. Lopuksi lopetin nicin, eipä sitten jatkanut hänkään.
        Olisiko joku nyt suivaantunut sinulle ja päätyi näin halveksittavaan tekoon?
        Ota yhteyttä ylläpitoon, luulisi siellä käsitettävän huolestumisesi.

Onhan minuun varmasti suivaantunut yksi ja toinen.
        En kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi kirjoittaa ketään miellyttääkseni. Olen ajatellut, että onhan minulla sama oikeus omiin mielipiteisiini kuin muillakin ja oikeus kirjoittaa omalla tavallani. En myöskään hyväksy sitä, että minun olisi kirjoitettava "kieli keskellä suuta", ettei vain kukaan ottaisi itseensä ja rupeaisi "kostamaan". Näin rupesin ajattelemaan huomattuani, että melkein mikä tahansa kirjoittamani voi suorastaan raivostuttaa jonkun. Ja varsinkin huomattuani, että se joku tietää varsin hyvin mitä tekee, eikä se tekeminen suinkaan ole rehellistä suoraa palautetta, kaikkea muuta.
        Eilen sitten tahtomattani taisin raivostuttaa jonkun niin, että meni näin pitkälle.

Melkein pahiten muuten rupesi tulemaan turpiin kerran aikoja sitten, kun kerroin kaipaavani miehen rakkautta ja haaveilevani vielä hyvästä parisuhteesta, jopa mahdollisesta yhdessä asumisesta! Että milläs näitä aina varot...
        Tunnen silti nytkin jonkinlaista sääliä tätä nikkini vienyttä kohtaan, niin halpamainen kuin tekonsa olikin.

Kiitos neuvostasi, olet itse kokenut samaa, joten ymmärrät hyvin. Ei se todellakaan ole se pelkkä nikki, siitä viis. Toistaiseksi tarkkailen ja mietin mitä teen. :)

• ex.nicci

Onhan minuun varmasti suivaantunut yksi ja toinen.
        En kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi kirjoittaa ketään miellyttääkseni. Olen ajatellut, että onhan minulla sama oikeus omiin mielipiteisiini kuin muillakin ja oikeus kirjoittaa omalla tavallani. En myöskään hyväksy sitä, että minun olisi kirjoitettava "kieli keskellä suuta", ettei vain kukaan ottaisi itseensä ja rupeaisi "kostamaan". Näin rupesin ajattelemaan huomattuani, että melkein mikä tahansa kirjoittamani voi suorastaan raivostuttaa jonkun. Ja varsinkin huomattuani, että se joku tietää varsin hyvin mitä tekee, eikä se tekeminen suinkaan ole rehellistä suoraa palautetta, kaikkea muuta.
        Eilen sitten tahtomattani taisin raivostuttaa jonkun niin, että meni näin pitkälle.

Melkein pahiten muuten rupesi tulemaan turpiin kerran aikoja sitten, kun kerroin kaipaavani miehen rakkautta ja haaveilevani vielä hyvästä parisuhteesta, jopa mahdollisesta yhdessä asumisesta! Että milläs näitä aina varot...
        Tunnen silti nytkin jonkinlaista sääliä tätä nikkini vienyttä kohtaan, niin halpamainen kuin tekonsa olikin.

Kiitos neuvostasi, olet itse kokenut samaa, joten ymmärrät hyvin. Ei se todellakaan ole se pelkkä nikki, siitä viis. Toistaiseksi tarkkailen ja mietin mitä teen. :)

Hyvä että olet päässyt ns. tapahtuneen yläpuolelle. Luulisi ettei kukaan hänelle rekkautuneena vastaile, vakituisita palstalaisista siis?
        Laitoin niihin tekaistuihin aloituksiin rekattuna kirjoitukset ettei ole minu aloituksia. Suuri helpotus oli kun he joiden kanssa usein vaihdoimme kuulumisia ...vastasivat etteivät hetkeäkään niin luulleetkaan, melkein porua väänsin helpotuksesta! Oikein varmaan osaat toimia, joten hyvin menköön asiasi.

• ei hyvä juttu

Ja kiitos "myötäelämisestä".
        En minä tämän takia sentään uniani menettänyt, mutta kyllä sen verran suutahdin, että vähän unet siirtyi.

Suutahdin ja huolestuinkin. Periaatteessa, jos tuo nikkini ottanut henkilö laittaisi beessinä tietoihinsa sp-osoitteen, hän voisi saada minulle tarkoitettua postia, josta voisi paljastua sekä lähettäjän, että minun henkilöllisyys ja meidän keskinäisiä asioitamme. Jokuhan voisi luulla vain sp-osoitteeni vaihtuneen. Epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta. Ei minulla edelleenkään mitään salattavaa ole, mutta ajatuskin, että tuonkaltainen ihminen tietäisi minun (ja läheistenikin) työpaikat ym., on ahdistava.

Minulle kävi samoin ihan alussa, yksi minulle hyvin sopiva :) nikkikin meni kesken illan, ja vasta kuluneella viikolla näin sen ensimmäisen kerran, täällä, tähti perässä. Mutta mitäpä noista, pikkujuttuja.
        Tämä sen sijaan ei ole mielestäni enää ihan naurahduksella kuitattava juttu, koska muidenkin kun minun yksityiset tiedot voisivat vaarantua. Ja nikkiänihän ei otettu vahingossa...

En tiedä, mitä palstalle on tapahtunut, lomalla ollessani, mutta,,,
        Jos sinäkin häivyt, kenen kanssa mä sitten kinaan ;) joten, tiedämmepä ainakin, ettei tuolle nikille vastailla, kuten joku jo kirjoittikin.

Vietin synttäreitäni sairaalassa, erään tuttuni tukena. Huomena joko tai? On kolmaskin vaihtoehto, juuri sellainen josta täälläkin on kirjoitettu. Jäädä loppuelämäksi "hoitoon".. Haluan uskoa, elämän jatkuvan, ja hyvin käyvän. Kykenin olemaan vuodattamatta kyyneleitä, ja valavan uskoa onnelliseen lopputulokseen, vitsailimmekin, vakavalla asialla. Ei ollut helppoa kummallakaan, mutta hyvä mieli jäi kuitenkin päivästä.
        kyyneleet tulivat vasta poistuessani, vilkutuksien jälkeen. Onneksi olin julkisilla, ajajaksi ei olisi minusta ollut.
        Nyt toivotan hyvää yötä,
        (virallisesti vanhus) ;DD

• äidin puolesta
        valita pois kirjoitti:

Vanhushan laitostutetaan kovin nopeasti kun joutuu vuodeosastolle. Jos hän on vielä siinä kunnossa että haluaa käydä itse vessassa, niin hoitohenkilökunta esittää että "teille on laitettu vaippa, voitte tehdä tarpeenne siihen" ja jos vanhus ei siihen suostu, makaa hän parin viikon päästä voimakkaassa lääkehuurussa tehden ne tarpeensa sitten vaippaan. Jonkun aikaa maattuaan tulee sitten makuuhaavat, kun ei ehditä käydä kääntämässä.
        Jos jossain vaiheessa ehditäänkin muutama lusikallinen ruokaa suuhun laittaa, on äärimmäisen suuri liike pyyhkästä vanhuksen suupielet puhtaaksi. On sitten suurusta ympäri naamaa kuivana ja omaiset rasvan kanssa yrittävät puhdistaa niin ettei riko herkkää ihoa.
        Kaikkein kamalinta on, että pesu on sitten kahden viikon välein. Koittakaahan kuvitella miltä tuntuisi ja haisisi kun pesisitte itsenne niin harvoin.
        Kyllä se on niin, että tässä Suomen hyvinvointivaltiossa vanhus on paketti jota pidetään säilytyksessä kunnes pistetään multiin. Turhaan sitä kaunistellaan ja totuutta vältellään.
        Jo ei nyt tehdä asialle jotain, on myöhäistä kun itse tilanteeseen joutuu.
        Hoitohenkilökuntaa on monenlaista, osa menee juuri tuon taakse, "meitä on niin vähän", mutta on toki sellaisia jotka tekee parhaansa, mutta kun kaikkien pitäisi tehdä parhaansa.

• kenkkukinkku
        äidin puolesta kirjoitti:

Vanhushan laitostutetaan kovin nopeasti kun joutuu vuodeosastolle. Jos hän on vielä siinä kunnossa että haluaa käydä itse vessassa, niin hoitohenkilökunta esittää että "teille on laitettu vaippa, voitte tehdä tarpeenne siihen" ja jos vanhus ei siihen suostu, makaa hän parin viikon päästä voimakkaassa lääkehuurussa tehden ne tarpeensa sitten vaippaan. Jonkun aikaa maattuaan tulee sitten makuuhaavat, kun ei ehditä käydä kääntämässä.
        Jos jossain vaiheessa ehditäänkin muutama lusikallinen ruokaa suuhun laittaa, on äärimmäisen suuri liike pyyhkästä vanhuksen suupielet puhtaaksi. On sitten suurusta ympäri naamaa kuivana ja omaiset rasvan kanssa yrittävät puhdistaa niin ettei riko herkkää ihoa.
        Kaikkein kamalinta on, että pesu on sitten kahden viikon välein. Koittakaahan kuvitella miltä tuntuisi ja haisisi kun pesisitte itsenne niin harvoin.
        Kyllä se on niin, että tässä Suomen hyvinvointivaltiossa vanhus on paketti jota pidetään säilytyksessä kunnes pistetään multiin. Turhaan sitä kaunistellaan ja totuutta vältellään.
        Jo ei nyt tehdä asialle jotain, on myöhäistä kun itse tilanteeseen joutuu.
        Hoitohenkilökuntaa on monenlaista, osa menee juuri tuon taakse, "meitä on niin vähän", mutta on toki sellaisia jotka tekee parhaansa, mutta kun kaikkien pitäisi tehdä parhaansa.

asiaa kirjoitat. Näin on nykyisin asiat vanhustenhoidossa laitoksessa ja eritoten vuodeosastoilla. Ehkä jossain pienemmässä yksikössä voi olla vähän paremmin tai sitten ei.

• kuin laillisin keinoin, eikä Suomessa ole eutanasiaan lupaa.
      Nesteytyksen pois jättäminen on helpoin keino jouduttaa kuolemaa.
      Hoitotestamentti olisi hyvä olla, siinä voi määrätä turhien hoitojen lopettamisen, mutta ei sekään takaa sitä, että kuolema tulisi nopeammin.
      Ja kun makaat vuodeosastolla kintut kippurassa, on myöhäistä tehdä mitään, odota vaan kuolemaa.
      Tosin moni ei siinä vaiheessa enää tajua missä on eikä muustakaan maailman menosta, varmaan parempi niin.

• pitkän linjan esh

että suomeen tulee koskaan laillista eutanasiaa. Kun asiasta töissä ollessani keskusteltu ei kukaan hoitaja kannattanut. Ei ihmistä voi tappaa kuin eläintä, se on suurimmalle osalle mahdoton jo ajatuksena. Jokainen sh sanoi, ettei kyllä alkaisi antamaan kuolettavaa pistosta ihmiselle. EI.

Sitten oma kokemus vuosikymmenien takaa, joka herättää ajatuksia. Miehen sukulainen soitti ja kysyi neuvoa, mitä tehdä anoppinsa kanssa, kun tällä on korkea kuume ja vaikuttaa limaiselta, yskii... Mummo oli 80v ja hyvin dementoitunut, kykeni kävelemään ja itse vielä syömään, mutta oli jatkuvan silmälläpidon alaisena, koska saattoi tehdä mitä vaan muistamattomuuden vuoksi. Mummo asui ja eli poikansa perheessä jossa hänellä oli perheessä hyvä huolenpito.

Mitäs minä muuta, kun sanoin, että melko varmaan on kyseessä keuhkokuume ja jos siihen haluaa hoitoa, niin lääkäriin on vietävä. Olivat miettineet tovin, että katsotaanko muutama päivä vai lähdetäänkö heti lääkäriin. Olivat päätyneet lääkäriin. Mummo joutui samalta reissulta tk:n vuode-osastolle ja antibioottitiputukseen. Keuhkokuume oli. Sairaalajakso jatkui, vaikka keuhkokuume väistyi. Yleiskunto huononi niin, että mummo siirrettiin pienempään hoitoyksikköön.

Vähäinenkin kommunikaatiokyky meni ja mummo jäi sairaalasänkyyn. Eli vuosia( 8v) vielä täysin muiden liikuteltavana, syötettynä( myöhemmin letkuruokinta) raajat käpertyneenä koukkuun, tästä maailmasta ulkona. Jälkeen päin omaiset katuivat, kun tuli vietyä lääkäriin, sillä mummon kohtalo ei ollut kaunista katseltavaa. Ilman hoitoa olisi nukkunut kotona hiljaa pois, kuten ennen vanhaan miltei jokainen vanhus, joka sai keuhkokuumeen. Mutta jos ei olisi saanut hoitoa ja menehtynyt niin olisiko omatunto soimannut?

• jotain tulee tehdä..
        pitkän linjan esh kirjoitti:

että suomeen tulee koskaan laillista eutanasiaa. Kun asiasta töissä ollessani keskusteltu ei kukaan hoitaja kannattanut. Ei ihmistä voi tappaa kuin eläintä, se on suurimmalle osalle mahdoton jo ajatuksena. Jokainen sh sanoi, ettei kyllä alkaisi antamaan kuolettavaa pistosta ihmiselle. EI.

Sitten oma kokemus vuosikymmenien takaa, joka herättää ajatuksia. Miehen sukulainen soitti ja kysyi neuvoa, mitä tehdä anoppinsa kanssa, kun tällä on korkea kuume ja vaikuttaa limaiselta, yskii... Mummo oli 80v ja hyvin dementoitunut, kykeni kävelemään ja itse vielä syömään, mutta oli jatkuvan silmälläpidon alaisena, koska saattoi tehdä mitä vaan muistamattomuuden vuoksi. Mummo asui ja eli poikansa perheessä jossa hänellä oli perheessä hyvä huolenpito.

Mitäs minä muuta, kun sanoin, että melko varmaan on kyseessä keuhkokuume ja jos siihen haluaa hoitoa, niin lääkäriin on vietävä. Olivat miettineet tovin, että katsotaanko muutama päivä vai lähdetäänkö heti lääkäriin. Olivat päätyneet lääkäriin. Mummo joutui samalta reissulta tk:n vuode-osastolle ja antibioottitiputukseen. Keuhkokuume oli. Sairaalajakso jatkui, vaikka keuhkokuume väistyi. Yleiskunto huononi niin, että mummo siirrettiin pienempään hoitoyksikköön.

Vähäinenkin kommunikaatiokyky meni ja mummo jäi sairaalasänkyyn. Eli vuosia( 8v) vielä täysin muiden liikuteltavana, syötettynä( myöhemmin letkuruokinta) raajat käpertyneenä koukkuun, tästä maailmasta ulkona. Jälkeen päin omaiset katuivat, kun tuli vietyä lääkäriin, sillä mummon kohtalo ei ollut kaunista katseltavaa. Ilman hoitoa olisi nukkunut kotona hiljaa pois, kuten ennen vanhaan miltei jokainen vanhus, joka sai keuhkokuumeen. Mutta jos ei olisi saanut hoitoa ja menehtynyt niin olisiko omatunto soimannut?

Siinä onkin ristiriitainen kysymys, erittäin vaikea omaiselle päättää, miltei mahdottomuus, ihminen voi aina omasta itsestään kyllä päättää, mutta ei toisen ihmisen elämästä, vaikka olis oma puoliso kyseessä, tämän olen saanu itse kokea omasta elämstäni.
        Vuosia kestävä kärsimystentie on hirvittävä kohtalo niin omaisille kuin potilaalle !

• hoitotestamentti, jo huomenna.

• Lillie145

tekevät itsemurhia lähes 200 vuodessa. Tarkemmin en asiasta tiedä, mutta oletan sen johtuvan mm yksinäisyydestä.

• demeter
        Lillie145 kirjoitti:

tekevät itsemurhia lähes 200 vuodessa. Tarkemmin en asiasta tiedä, mutta oletan sen johtuvan mm yksinäisyydestä.

kasvava joukko vanhuksista tekee "hidasta itsemurhaa" eli alkoholisoituu. "Jotain tarttis tehdä". Ja kai yritetäänkin. Ainakin kotihoidossa (täällä meilläpäin) on annettu ohjeet tarkkailla vanhusten alkoholin-käyttöä. Sitä en tiedä miten siihen puututaan vai puututaanko lainkaan.

• Lillie145 kirjoitti:

..yksinäisyys on kamalaa vanhana ja yleensäkin vaikka kenelle..ihminen on laumaeläin, - ainakin mahdollisuus muihin ihmissuhteisiin pitäisi olla, ja se että käyttääkö hän mahdollisuutta hyväkseen olisi jokaisen oma asia.

• näinkin päin
        demeter kirjoitti:

kasvava joukko vanhuksista tekee "hidasta itsemurhaa" eli alkoholisoituu. "Jotain tarttis tehdä". Ja kai yritetäänkin. Ainakin kotihoidossa (täällä meilläpäin) on annettu ohjeet tarkkailla vanhusten alkoholin-käyttöä. Sitä en tiedä miten siihen puututaan vai puututaanko lainkaan.

miten jaksaa omainen,miettiikö sitä kukaan.Omassa tapauksessa hoidan äitini asiat hyvin pitkän matkan takaa ja äitini ei ole mihinkään tyytyväinen.Jokapäivä kuulen puhelimessakin samat valitukset,mieli vaihtuu,siellä käydessä istun hammasta purren sohvan kulmassa kun joka aamu makuuhuoneesta nousee metelöivä,pahantuulinen vanhus pää täynnä uusia suunnitelmia.

Mitään ei kuuntele,mitään ei usko vaikka hänen puolestaan hoidan kaiken laillisesti,virallisesti,empaattisena ja jaksavana.Suree mennyttä,on katkera,pelkää tulevaa ja on useimmissa asioissa hoitovastainen.

Oma elämä kuluu kuin pallo jalassa,olenhan molemmat luvannut hoitaa määränpäähän,kaikella kunnialla.
        Kaikesta huolimatta tunnen syvää rakkautta heitä molempia kohtaan,enkä haluaisi antaa heitä pois,ennenkuin on oikea aika.

• demeter
        näinkin päin kirjoitti:

miten jaksaa omainen,miettiikö sitä kukaan.Omassa tapauksessa hoidan äitini asiat hyvin pitkän matkan takaa ja äitini ei ole mihinkään tyytyväinen.Jokapäivä kuulen puhelimessakin samat valitukset,mieli vaihtuu,siellä käydessä istun hammasta purren sohvan kulmassa kun joka aamu makuuhuoneesta nousee metelöivä,pahantuulinen vanhus pää täynnä uusia suunnitelmia.

Mitään ei kuuntele,mitään ei usko vaikka hänen puolestaan hoidan kaiken laillisesti,virallisesti,empaattisena ja jaksavana.Suree mennyttä,on katkera,pelkää tulevaa ja on useimmissa asioissa hoitovastainen.

Oma elämä kuluu kuin pallo jalassa,olenhan molemmat luvannut hoitaa määränpäähän,kaikella kunnialla.
        Kaikesta huolimatta tunnen syvää rakkautta heitä molempia kohtaan,enkä haluaisi antaa heitä pois,ennenkuin on oikea aika.

ovat joutuneet seuraamaan oman vanhempansa luonteen häijyyntymistä, eikä se varmasti mieltä ylennä. Ihan lähinaapurina meillä oli kuvauksesi kaltainen vanhus, mies, joka piti elämästä kiinni kynsin hampain, uuvutti lähiomaisensa ja jätti heille tosi ikävän perinnön. Hänellä oli kyllä
        muiden vaivojen lisäksi alkava muistisairaus, joka kai vielä lisäsi luonteen särmiä.
        Ethän kuitenkaan hoida yli voimiesi ? Ja kai sinulla on joku, joka jakaa hoitovastuuta ?

• Ite oon kanssa miettinyt sitä koska jos tapahtuu jotain ja joudun koneiden varaan, niin sitä en halua.
        Ja helpompi on omaisille jos sen päätöksen, ja luvan kytkeä koneet pois olen jo itse antanut.
        Äidin eläessä ei olis ollut epäilystäkään siitä että koneet kytketään pois tilanteessa jossa ei ole mitään tehtävissä. Hänen kanssaan puhuttiin kuolemasta jo silloin kun hän itse vielä oli ihan hyvissä voimissa.
        Muut meillä on aika herkkiä tämän asian suhteen, tietävät kyllä toiveeni mutta onko se päätöksen tekijöiksi, niin en tiedä?

• tulisilla kirjoitti:

Ite oon kanssa miettinyt sitä koska jos tapahtuu jotain ja joudun koneiden varaan, niin sitä en halua.
        Ja helpompi on omaisille jos sen päätöksen, ja luvan kytkeä koneet pois olen jo itse antanut.
        Äidin eläessä ei olis ollut epäilystäkään siitä että koneet kytketään pois tilanteessa jossa ei ole mitään tehtävissä. Hänen kanssaan puhuttiin kuolemasta jo silloin kun hän itse vielä oli ihan hyvissä voimissa.
        Muut meillä on aika herkkiä tämän asian suhteen, tietävät kyllä toiveeni mutta onko se päätöksen tekijöiksi, niin en tiedä?

testamentin ja annan sen terveyskeskukseenkin, ettei päätös jää yksin lapsille..

Oman vanhemman tai yleensä omaisen kohalla päätös voi olla liian vaikea ja syyllisyyttäkin tuova..

• näinkin päin
        demeter kirjoitti:

ovat joutuneet seuraamaan oman vanhempansa luonteen häijyyntymistä, eikä se varmasti mieltä ylennä. Ihan lähinaapurina meillä oli kuvauksesi kaltainen vanhus, mies, joka piti elämästä kiinni kynsin hampain, uuvutti lähiomaisensa ja jätti heille tosi ikävän perinnön. Hänellä oli kyllä
        muiden vaivojen lisäksi alkava muistisairaus, joka kai vielä lisäsi luonteen särmiä.
        Ethän kuitenkaan hoida yli voimiesi ? Ja kai sinulla on joku, joka jakaa hoitovastuuta ?

ovat hoitopaikoissa,isästäni ei ole huolta koska on täysin hoidettava mutta äitini onkin sitten eri tapaus.

Paloin loppuun jo vajaa vuosi sitten ja muut sukulaiset ovat vain olemassa,heistä ei ole mitään apua.Voivottelua lähinnä.
        Ja äidilläni on muistisairaus,kylläkin osaa hyvin piilottaa sen jotka harvemmin näkevät,pahemmaksi vaan tulee.

Ylläni on noidankehä ja en pysty elämään minkäänlaista muuta elämää vaikka kuinka yritän.Meidät on lapsena myös kasvatettu kovan kurin ja nuhteen alla,sekin saattelee tässä oman elämän kulussa merkittävää tekijää,,vieläkin.

Lapsi on lapsi aina vaan,vanhemmilleen ja vastaan ei saa sanoa,vaikka olis kuuskymppinen.
        Muuten tipuu taivaalta tulikiviä.

• Pirrejuupas kirjoitti:

testamentin ja annan sen terveyskeskukseenkin, ettei päätös jää yksin lapsille..

Oman vanhemman tai yleensä omaisen kohalla päätös voi olla liian vaikea ja syyllisyyttäkin tuova..

Taidan ottaa asian osakseni myöskin minä.
        Voi olla ihan paras teko jälkeenjääville, mulla tosin ei ole lapsia, eikä vanhempiakaan enää.

• demeter
        näinkin päin kirjoitti:

ovat hoitopaikoissa,isästäni ei ole huolta koska on täysin hoidettava mutta äitini onkin sitten eri tapaus.

Paloin loppuun jo vajaa vuosi sitten ja muut sukulaiset ovat vain olemassa,heistä ei ole mitään apua.Voivottelua lähinnä.
        Ja äidilläni on muistisairaus,kylläkin osaa hyvin piilottaa sen jotka harvemmin näkevät,pahemmaksi vaan tulee.

Ylläni on noidankehä ja en pysty elämään minkäänlaista muuta elämää vaikka kuinka yritän.Meidät on lapsena myös kasvatettu kovan kurin ja nuhteen alla,sekin saattelee tässä oman elämän kulussa merkittävää tekijää,,vieläkin.

Lapsi on lapsi aina vaan,vanhemmilleen ja vastaan ei saa sanoa,vaikka olis kuuskymppinen.
        Muuten tipuu taivaalta tulikiviä.

kyllä puolensa täytyy pitää, eikä ketään voi velvottaa tekemään yli voimiensa. Oletko ihan tosissasi sanonut sukulaisillesi, ettei vastuu ole yksin sinun. Yhdellehän se tahtoo jäädä, jos sen kantaakseen ottaa.
        Ja ethän sinä vanhempiasi hylkää jos otat hiukan etäisyyttä.

• lv
        näinkin päin kirjoitti:

äskeistä tekstiä. Ihminen, joka pyyteettömästi hoitaa vanhempiaan...

En odota omilta lapsiltani mitään, vaikka poika on luvannut hoitaa meitä vanhempiaan, kun aika tulee...Toivottavasti kupsahdetaan ennen sitä.

• enkeliduo

Se on tavallaan suuri helpotus omaisille.
        Ruumiin testamentista en tykännyt :(

• enkeliduo kirjoitti:

Se on tavallaan suuri helpotus omaisille.
        Ruumiin testamentista en tykännyt :(

teki sellaisenkin, halusi kai olla hyödyksi loppuun asti..kuinka siunaus järjestetään tuossa tapauksessa, anteeksi että kysyn...

• enkeliduo
        Pirrejuupas kirjoitti:

teki sellaisenkin, halusi kai olla hyödyksi loppuun asti..kuinka siunaus järjestetään tuossa tapauksessa, anteeksi että kysyn...

tässä vastata,laitin viestin asiasta.
        Muistotilaisuus pidettiin niin kuin tavallisesti,mut ei kirkossa vaan...
        enkeliravintolassa.Näin pikkuiset eivät kyselleet mitään arkusta.

• näinkin päin
        demeter kirjoitti:

kyllä puolensa täytyy pitää, eikä ketään voi velvottaa tekemään yli voimiensa. Oletko ihan tosissasi sanonut sukulaisillesi, ettei vastuu ole yksin sinun. Yhdellehän se tahtoo jäädä, jos sen kantaakseen ottaa.
        Ja ethän sinä vanhempiasi hylkää jos otat hiukan etäisyyttä.

puhetta moneenkin kertaan.Ovat vain niin kiinni hommissaan etteivät pysty ja kykene.Joskus käyvät vilkaisemassa velvollisuudesta.Eivät kestä tilannetta.

Oma elämäni olisi muuten järjestyksessä ja olisin vapaa vihdoinkin tekemään ja menemään mitä haluan,mutta velvollisuudesta en voi ja mietin myöskin että onko vuosien saatossa itsestäni tulossa vanha kärttyinen kaikkeen tyytymätön akka...
        Ja viimeksi käydessäni isää katsomassa,hän karjaisi mulle hetken tuijotettuaan,vihaa silmissään,mitäs siinä seistä toljotat,mene pois.
        Menin pois.

• demeter
        näinkin päin kirjoitti:

puhetta moneenkin kertaan.Ovat vain niin kiinni hommissaan etteivät pysty ja kykene.Joskus käyvät vilkaisemassa velvollisuudesta.Eivät kestä tilannetta.

Oma elämäni olisi muuten järjestyksessä ja olisin vapaa vihdoinkin tekemään ja menemään mitä haluan,mutta velvollisuudesta en voi ja mietin myöskin että onko vuosien saatossa itsestäni tulossa vanha kärttyinen kaikkeen tyytymätön akka...
        Ja viimeksi käydessäni isää katsomassa,hän karjaisi mulle hetken tuijotettuaan,vihaa silmissään,mitäs siinä seistä toljotat,mene pois.
        Menin pois.

se korostunut velvollisuudentunto on kyllä aikamoinen ansa meille, jotka siihen on kasvatettu. Ja omaa taakkaa lisää tosiaan se, että miettii omaa vanhuuttaan: onko
        itsellä sama "kohtalo" kun sinne saakka päästään. Veikkaan kuitenkin, ettei ole.
        Olethan jo joutunut asioita työstämään vuosien varrella, eikö ?
        Paha antaa mitään neuvoja, mutta silti kyllä rohkaisisin sinua ottamaan etäisyyttä eikä vain itsesi vaan myös vanhempiesi vuoksi. Kun viheltää vähäksi aikaa pelin poikki, palikat voivat asettua uuteen järjestykseen ihan kuin itsestään. Voimia sinulle.

• yksinkaksin.....

siis luvan tappaa suuren osan ihmisiä siksi, että jo syntyessään heillä on jokin sairaus, johon he tarvitsevat lääkityksen koko elämänsä ajan?

On se kumma, että ns. terveitten suuri ongelma tämä on. Harvempi vanhus sitä ajattelee, vaan toteuttaa elämän suurinta viettiä ja halua, elämänhalua.

Yksinkertaisuus on typeryyttä, ajattelemattomuus pöljyyttä.

• kolikontoinenpuoli

jossa uusnatsit jyrää päättäjinä. Pääasia toiminnassa lienee että kunhan vain herrat saavat lomansa ja rahat vanhuksilta haltuunsa.
        Häpeällinen ja kiduttava ihmisen häpäisy- ja nöyryytyskulttuuri ennen kuolemaa. Tätäkö suomalaiset haluavat? Normaalina pidettäväksi yhteiskuntamenoksi.
        Vanhuksillakin pitäisi olla oikeus elää rauhassa omaa elämäänsä omissa kodeissaan.
        Kaikenlainen yritystoiminta rehoittaa suomessa, myös se asiapapereiden ja tavaroitten itä-slaavilainen vapaa liikkuvuus l. vanhuksienkin kohdalla joskus säälimätön hyväksikäyttö.
        Puusilmäiset hevosnaama-rahoitusalan yrittäjät, lahkolaiset "hoitajat" tekevät viisaasti ottaessaan vähän etäisyyttä ainakin tähän mummuun.
        Oksetus ja yökötys nähdyistä ja koetuista asioista. Raadollisuudesta myös.

• sair.hoitajana

Tosiaan kannatta tehdä. Kun sen tekee ajoissa, täysissä ruumiin ja sielun voimissa ja vahvistaa sen omalla allekirjoituksellaan, ei tarvitse jälkikäteen spekuloida Joskaan se ei ole juridisesti pätevä, mutta lääkäri ottaa huomioon potilaan omat toiveet hoitolinjoja valitessa.

• demeter

mitä tarkoittaa, että hoitotestamentti ei ole "juridisesti pätevä" ? Voidaanko se joissakin tilanteissa kuitenkin jättää huomiotta ja mitä virkaa sillä sitten onkaan ?

• toinen s.hoitajatar
        demeter kirjoitti:

mitä tarkoittaa, että hoitotestamentti ei ole "juridisesti pätevä" ? Voidaanko se joissakin tilanteissa kuitenkin jättää huomiotta ja mitä virkaa sillä sitten onkaan ?

hoitotahtotestamentista. Minä ymmärrän tuon juridiikan siten, että joku lääkäri voi katsoa valansa velvoittavan, että auttaa potilasta viimeiseen asti, eikä kunnioita hoitotestamenttia oman etiikkansa vuoksi. Eli aloittaa elvytyksen, vaikka potilas on sen kieltänyt jne...

http://www.exitus.fi/hoitotahto.html

• demeter
        toinen s.hoitajatar kirjoitti:

hoitotahtotestamentista. Minä ymmärrän tuon juridiikan siten, että joku lääkäri voi katsoa valansa velvoittavan, että auttaa potilasta viimeiseen asti, eikä kunnioita hoitotestamenttia oman etiikkansa vuoksi. Eli aloittaa elvytyksen, vaikka potilas on sen kieltänyt jne...

http://www.exitus.fi/hoitotahto.html

riittävästi...

• enkeliduo

elintestamenttia suosittelen.

• lv

jaksanut lukea, mutta sen voin kertoa, että mulla napit valmiina. Anoppivainaan morfiininappeja n. 150 kpl, ne kun vetäisen huiviin, niin eiköhän henki lähde, heh, heh...Täytyy käydä sitä ennen veskissä, suoli kuulemma tyhjenee kuoleman hetkellä.

Kun lueskelen lehtijuttuja, niin koen itseni todella turhaksi ihmiseksi. Lapseni ja mieheni onneksi vielä haluavat, että olen olemassa. : )

• jääääääääjä--

jos vaikka olet juuri halvaantunut niskaasi myöten, ei liiku muut, kuin suu ja silmät?
        Ei tämä kysymys ole noin yksinkertainen, kuin ehkä me olemmekin.

• 34
        jääääääääjä-- kirjoitti:

jos vaikka olet juuri halvaantunut niskaasi myöten, ei liiku muut, kuin suu ja silmät?
        Ei tämä kysymys ole noin yksinkertainen, kuin ehkä me olemmekin.

mutta toivon, että läheiseni tekevät sen...Eräs työtoverini teki sen lääkärin avustuksella kauan sitten.

• ??
        34 kirjoitti:

mutta toivon, että läheiseni tekevät sen...Eräs työtoverini teki sen lääkärin avustuksella kauan sitten.

se pitemmän päälle vaikuttaisi tekijän mielenterveyteen, siis jonkun läheisen?

Ihan eri asia tehdä se itselleen.

• lv
        ?? kirjoitti:

tehdä itsarin ja pyydän siihen apua, niin miten hitossa se vaikuttaisi pyydettävään?

• ??
        lv kirjoitti:

tehdä itsarin ja pyydän siihen apua, niin miten hitossa se vaikuttaisi pyydettävään?

koskaan kuullut ilmiöstä, nimeltään omatunto?

Jos se perhana alkaisikin myöhemmin kolkuttaa, pahastikin?

En minä ainakaan voisi kellekään syöttää kuolinpillereitä tuosta vaan, tunteitta.

• asia vain omakohtain
        ?? kirjoitti:

--- näin on, ei toiselle voi sitä tehdä vaikka kuinka pyytää, itse itseleen on täysin eriasia ----
        --- jokainen puhuukin vain omasta puolestaan ja toiveistaan, jokaisen toiveita tulee kunnioitaa ------

• 40vtyöelämä omaisela

Tulin juuri hoivakodista omaistani katsomasta, suru ja huoli vaan lisääntyi jälleen. Omaiseni oli syöny hyvin ja kuulemma aina on hyvä ruokahalu, syö aina lautasen tyhjäksi syötettynä, kaikesta huolimatta hän laihtuu, johtuu hänen sairaudestaan (alzhaimer ), vierailun aikana piti olla kahvi aika, odottelin noin puolituntia, missä viipyy vanhusten kahvit, menin kyselemään, paikalla oli siivooja, sanoi juuri kerännensä kahvit pois, sanoin ettei vanhkset vielä ollu kukaan saanu kahvitusta, noooh, ilmestyi kaksi hoitajaa paikalle, kahvit löyty poistopöydältä, joten loppujen lopuksi vanhukset sai kavinsa , MUTTA olisivatko saaneet ilman, etten olisi menny kyselemään ??? Tämä jäi pahasti askarruttamaan mieltäni, ilmeisesti viikonloppuisin ei ole vakituinen henkilökunta töissä, tai mistä mahtoi johtua, kaikesta huolimatta aion joka viikoloppu mennä kattomaan ja avustamaan omaistani syömisessä.
      Mielestäni vastuuntuntoa ON lisättävä ja VAADITTAVA työntekijöiltä avuttomien vanhusten hoidossa
      lisäämällä henkilökuntaa.
      Suomessa päättäjät valittaa suurista työttömyys luvuista, MIKSI ei oteta henkilökuntaa riittävästi laitoksiin, EI VOI olla pelkästään voiton tavoittelu elämän tärkein tavoite, IHMISYYS on saatava kunniaan.
      Suomen valtion rahaa SYYDETÄÄN euroopan hunsvotti kansoille, samaan aikaan oma kansa kärsii rahapulasta ja kurjuudesta, ei voi ymmärtää nyky päättäjien tyhmyyttä, ja niitten röyhkeää ahneutta ja oman kansan sortamista, tulevat he itsekkin joskus vanhoiksi ja avuttomiksi !!

• Ei ketään pidetä hengissä väkisin.
      Eskimojenkin vanhukset hyväksyvät se että hinataan jäätikölle ja siellä sitten elämän antaja lopetaa elämän.
      Jääkarhu.

Suomessa voi aina ottaa yhteyttä "luontokuvaajaan" tai turistirymään. Heille on aina varattu sopiva tunkio joidenka raatoihin voi liittyä. Rajojen läheltä löytyy näitä "luonnonsuojelu"- yrityksiä.
      Voit myös sopia jonkun tv-kanavan kanssa että teette tosi-tv dokumentin: "Näe Karhu ja kuole", Jenkeistä saa tilattua katsomonkin, suojalasilla, heillä on kuolemasta hauskoja kokemuksia. Siellä voit vielä huutaa: "Sviduddaako "omaiset"? Ottaako päähän, valtion suosimat yksityiset vanhustenrahastuslaitokset?"
      H.

• placebo:))))))))))

yleensä aina, itsestäänselvyyksiä, jotka varmasti, lähes, kaikki tiedämme.

Kuvitteletko, että meiltä kaikilta puuttuu yleissivistys?
        Miksi katkeruuttasi haluat lytätä kaiken? Minä en ainakaan ole täällä nuollakseni.

• placebo:)))))))))) kirjoitti:

yleensä aina, itsestäänselvyyksiä, jotka varmasti, lähes, kaikki tiedämme.

Kuvitteletko, että meiltä kaikilta puuttuu yleissivistys?
        Miksi katkeruuttasi haluat lytätä kaiken? Minä en ainakaan ole täällä nuollakseni.

että haluan vältää ja estää turhanpäiväisyyksiä.
        Katkera en ole, en alkuunkaan.
        Ja jos kaiken olet minusta lukenut, niin kaikkea en lyttää.
        Tämä aloitus rassaa minua erityisesti siksi, että ketään ei pakoteta elämään yli varojensa.
        En tarkoita tässä rahaa, vaan sitä että uskallusta kuolla omasta päätöksestään, ei monella ole.
        Minä tapoin äitini, vastaamalla lääkärin kahdesta kysymyksestä toiseen.
        Päätöstäni voisin kuvailla helpoksi, koska tiesin äitini tahdon mutta myös hänen pelkonsa.
        En toivo kenellekään tuota tilannetta, toivon että, kaikki me vanhukset, pystyisimme kertomaan toiveemme lääkäreille, ei omaisille.
        Minun tapani kirjoittaa asiaa on aina tympeä ja vastenmielinen, koska minä en jaksa, tuskin pystykään, lässyttämään roskaa.
        Aloituksen kysymys olisi voinut olla:
        Miksi emme uskalla kuolla ihan itse?
        H.

• sinulta Lucky Lips.
        Tuollaista ei voi tehdä vaikka haluaisikin, voit toki olla "esilaskijana", katotaan miten sun käy.
        :)

• placebo:)
        hunksz kirjoitti:

että haluan vältää ja estää turhanpäiväisyyksiä.
        Katkera en ole, en alkuunkaan.
        Ja jos kaiken olet minusta lukenut, niin kaikkea en lyttää.
        Tämä aloitus rassaa minua erityisesti siksi, että ketään ei pakoteta elämään yli varojensa.
        En tarkoita tässä rahaa, vaan sitä että uskallusta kuolla omasta päätöksestään, ei monella ole.
        Minä tapoin äitini, vastaamalla lääkärin kahdesta kysymyksestä toiseen.
        Päätöstäni voisin kuvailla helpoksi, koska tiesin äitini tahdon mutta myös hänen pelkonsa.
        En toivo kenellekään tuota tilannetta, toivon että, kaikki me vanhukset, pystyisimme kertomaan toiveemme lääkäreille, ei omaisille.
        Minun tapani kirjoittaa asiaa on aina tympeä ja vastenmielinen, koska minä en jaksa, tuskin pystykään, lässyttämään roskaa.
        Aloituksen kysymys olisi voinut olla:
        Miksi emme uskalla kuolla ihan itse?
        H.

se taas ensi askeleet polulla kohti täälläkin mainostetun viiksiniekan ihanneaatetta, eugeniikkaa.

Emme pääse tänne omin avuin, miksei pitäisi olla rohkeutta elää loppuun asti?

Tämäkin ketju on vain yksi monien joukosta. Keskustelua vartenhan tämä paikka on keksitty, sen korkeatasoisuudesta ei ole missään vaatimusta.
        Ei täällä missään löydetä mihinkään kysymykseen lopullista vastausta, koskaan.

Elinolosuhteet on muokattava vastaamaan ihmisten tarpeita, ei ihmisiä armosta annettaviin olosuhteisiin.

• placebo:) kirjoitti:

se taas ensi askeleet polulla kohti täälläkin mainostetun viiksiniekan ihanneaatetta, eugeniikkaa.

Emme pääse tänne omin avuin, miksei pitäisi olla rohkeutta elää loppuun asti?

Tämäkin ketju on vain yksi monien joukosta. Keskustelua vartenhan tämä paikka on keksitty, sen korkeatasoisuudesta ei ole missään vaatimusta.
        Ei täällä missään löydetä mihinkään kysymykseen lopullista vastausta, koskaan.

Elinolosuhteet on muokattava vastaamaan ihmisten tarpeita, ei ihmisiä armosta annettaviin olosuhteisiin.

ja niitä ei saa poistaa tai kieltää koskaan.
        Mutta keskustelussa pitää osata myös ottaa vastaan.
        Elinolosuhteet menevät ja tulevat ihmisen mukana. Ei niihin saa asettaa toiveita eikä sääntöjä.
        Rohkea elää elämänsä, alusta loppuun. Oikein rohkea päättää ajoissa sen oman loppunsa.
        Rohkea voi olla myös hän, joka viimeiseen asti huohottaa letkuissa ja ottaa lääkkeet suoneen, tietämättä elämästään enää mitään.

H.

• Anceli kirjoitti:

sinulta Lucky Lips.
        Tuollaista ei voi tehdä vaikka haluaisikin, voit toki olla "esilaskijana", katotaan miten sun käy.
        :)

Styroksilauttaa Ranualle?
        Katsojillekkin olis tilaa.

• koti-kiusattu kirjoitti:

mulle sopii hyvin, ei kun menoks vaan, kunhan hän päättää lähtönsä hetken.
        Komia näky se tulee olemaan, tarvitaanko suojalaseja jos veri lentää?

minä jo odotinkin sinua, epätoivoisesti.
        H.

• hunksz kirjoitti:

minä jo odotinkin sinua, epätoivoisesti.
        H.

Vai menikö vastaus väärään osoitteeseen, kysyy nimimerkki lähes pettynyt?

• /@\

Onko, siis turhanpäiväinen? Heti kun kykenet itse tekemään paremman, eikä niitä lapsellisia lässynlässyn aloituksia, mitä suollat, tule sitten arvostelemaan, älä ennen.
        Sinä et todellakaan pysty yli 60v täyttäneitä ihmisiä määräilemään, mihin ketjuun osallistumme, ja mitä ei edes avata.
        Kateellisuus ei sovi edes sinulle. Et määrää onneksi palstaa. Ei sinunkaan ole pakko lukea, osallistua, kuin omiin moninikki ketjuihisi, ja olet onnesi kukkuloilla.

• Anceli kirjoitti:

mulle sopii hyvin, ei kun menoks vaan, kunhan hän päättää lähtönsä hetken.
        Komia näky se tulee olemaan, tarvitaanko suojalaseja jos veri lentää?

On niin helppo puhua mutta siellä viimeisellä rannalla seisoja voi saara uskon puutteen.
        Elämänhalu on yllättävän vahva monesti se surkeakin elämä voittaa kuoleman.

• placebo....
        hunksz kirjoitti:

ja niitä ei saa poistaa tai kieltää koskaan.
        Mutta keskustelussa pitää osata myös ottaa vastaan.
        Elinolosuhteet menevät ja tulevat ihmisen mukana. Ei niihin saa asettaa toiveita eikä sääntöjä.
        Rohkea elää elämänsä, alusta loppuun. Oikein rohkea päättää ajoissa sen oman loppunsa.
        Rohkea voi olla myös hän, joka viimeiseen asti huohottaa letkuissa ja ottaa lääkkeet suoneen, tietämättä elämästään enää mitään.

H.

ymmärtää, ja sen arvokkuuden, tai arvottomuuden?
        Moni elää koko elämänsä koneiden varassa.
        Maailmankaikkeuden etevin tutkijakin voi tehdä havaintojaan koneiden, elääkseen,
        auttamana.

Inhoan asioiden yksinkertaistamista, säälin yksinkertaisia ihmisiä.
        Vihaan ihmisten kaavoittamista, elämän elämisen muka-helppoutta.

Seuraava askel on varmaan, että syntymässä sairaat saa tappaa????
        Ainahan kaikessa edetään.

On niin helppo puhua mutta siellä viimeisellä rannalla seisoja voi saara uskon puutteen.
        Elämänhalu on yllättävän vahva monesti se surkeakin elämä voittaa kuoleman.

loppujen lopuksi ihminen pitää elämästään kiinni viimeiseen saakka, pois voi toki laskea syvästi masentuneet
        joilla ei elämänhalua riitä eivätkä jaksa kaikkea kestää.

• placebo.... kirjoitti:

Maailmankaikkeuden etevin tutkijakin voi tehdä havaintojaan koneiden, elääkseen,
        auttamana.

niin luonnolle kuin ihmisellekin.
        Luonto ei taida ymmärtää, ihmisen pitäisi.
        Minä kannatan ihmisen mahdollisuutta saada selvää onko synnyttäminen järkevää, mutta en kannata sen kylmää kieltämistä muiden kuin syntymään osallistuneiden taholta.
        Ja jotta suututtaisin lisää, haluan että jomman kumman päätös estämisestä pitää sallia.
        Suomen lakiakin ollaan muuttamassa siihen suuntaan että elatusmaksut kohdistuvat sinne mihin ne kuuluvat.
        Niin vaikealta kun se tuntuukin, ei ei-toivottu saisi olla kukaan, ei isältään tai äidiltään.
        Samasta syystä vaadin että adoptiolapsen papreihin pitää merkitä isä ja/tai äiti.
        Jasmin Möttönen, Alexander Julius Luttinen, Anja Snellman jne. pitää myös kieltää ristiäisissä.
        H.

• placebo.... kirjoitti:

auttamana.

on lirahtanut kusta jo ennen syntymään, heidät abortoidaan jos kiinni saadaan.
        Näinhän tämä H ehdotti joitakin aikoja sitten 50 palstalla.

• /@\ kirjoitti:

Onko, siis turhanpäiväinen? Heti kun kykenet itse tekemään paremman, eikä niitä lapsellisia lässynlässyn aloituksia, mitä suollat, tule sitten arvostelemaan, älä ennen.
        Sinä et todellakaan pysty yli 60v täyttäneitä ihmisiä määräilemään, mihin ketjuun osallistumme, ja mitä ei edes avata.
        Kateellisuus ei sovi edes sinulle. Et määrää onneksi palstaa. Ei sinunkaan ole pakko lukea, osallistua, kuin omiin moninikki ketjuihisi, ja olet onnesi kukkuloilla.

Minä en oikein jaksaisi vastailla tällaisiin enää. Niin vanhaa valitusta kun se on.
        Mutta kerran kiellon päälle.
        Minä olen kaksinikkinen.
        Minä en määräile ketään.
        Minä kyllä arvostelen.
        Minä en kadehdi ketään.
        Minä luen kaiken.
        Minä osallistun kaikkeen keskusteluun, mieleni mukaan.
        H.

• sinä....
        hunksz kirjoitti:

Minä en oikein jaksaisi vastailla tällaisiin enää. Niin vanhaa valitusta kun se on.
        Mutta kerran kiellon päälle.
        Minä olen kaksinikkinen.
        Minä en määräile ketään.
        Minä kyllä arvostelen.
        Minä en kadehdi ketään.
        Minä luen kaiken.
        Minä osallistun kaikkeen keskusteluun, mieleni mukaan.
        H.

minä, minä.

• sinä.... kirjoitti:

minä, minä.

Minulla ei ole oikeutta puhua muitten puolesta.
        H.

• Anceli kirjoitti:

kantaani.
        Edelleenkin pitää vanhempien saada pättää miten lapsensa elättävät.
        Joko itse tai valtio.
        Jos valtio, niin sitten päättää valtio jatkosta.
        Valtio koostuu ihmisistä jotka maksavat veroa, saadakseen haluamiaan palveluja.
        Valtion ihmisissä on se huono puoli, että tuppaavat lipsumaan velvollisuuksistaan.
        Ja aina sen mukaan miten jäsenensä äänestävät.
        Viivi Pumpanen saattaa olla hyvä vaaliehdokas, kaunis ja terve kun on.
        H.

• Anceli kirjoitti:

Tääl palstalaistenkin keskuures olis piilopaikat hinnoissaan.

• hunksz kirjoitti:

kantaani.
        Joko itse tai valtio.
        Valtion ihmisissä on se huono puoli, että tuppaavat lipsumaan velvollisuuksistaan.
        H.

Myös ne sairaan vanhemmat maksaa verojaan ja nyt sä annoit heille oikeuden saara haluamian palveluita.
        Jotenkin mä kuulen jään ritinää.

Myös ne sairaan vanhemmat maksaa verojaan ja nyt sä annoit heille oikeuden saara haluamian palveluita.
        Jotenkin mä kuulen jään ritinää.

pidän sinua fiksuna.
        Kommenttini oli yllytys äänestämään.
        Tapani mukaan, yritin ärsyttää ajatteluun.
        H.

• ?????????
        Anceli kirjoitti:

Vai menikö vastaus väärään osoitteeseen, kysyy nimimerkki lähes pettynyt?

tajuta hienovaraista pittuilua?

• ????????? kirjoitti:

kartalla , mää ja ystävät .

• ????????? kirjoitti:

sinäkään:)

• määmää..
        koti-kiusattu kirjoitti:

omiinne sitten muut ottaa ollenkaan osaa?

että sinä tiedät, me pelataan hyvin yhteen. :))

• placebo......
        hunksz kirjoitti:

niin luonnolle kuin ihmisellekin.
        Luonto ei taida ymmärtää, ihmisen pitäisi.
        Minä kannatan ihmisen mahdollisuutta saada selvää onko synnyttäminen järkevää, mutta en kannata sen kylmää kieltämistä muiden kuin syntymään osallistuneiden taholta.
        Ja jotta suututtaisin lisää, haluan että jomman kumman päätös estämisestä pitää sallia.
        Suomen lakiakin ollaan muuttamassa siihen suuntaan että elatusmaksut kohdistuvat sinne mihin ne kuuluvat.
        Niin vaikealta kun se tuntuukin, ei ei-toivottu saisi olla kukaan, ei isältään tai äidiltään.
        Samasta syystä vaadin että adoptiolapsen papreihin pitää merkitä isä ja/tai äiti.
        Jasmin Möttönen, Alexander Julius Luttinen, Anja Snellman jne. pitää myös kieltää ristiäisissä.
        H.

että tarkoitin, ettei syntyvä päätä syntyykö vai ei?

• hunksz kirjoitti:

kantaani.
        Joko itse tai valtio.
        H.

kantaasi, sen kyllä uskon.
        Äänestetään sitten Viivi Pumpasta niin maailma pelastuu. Mikäli vain kauniit ja terveet saavat elää, me molemmat sun kanssa joudetaan kuoppaan.

Tääl palstalaistenkin keskuures olis piilopaikat hinnoissaan.

mutta mulla olis aina hyvä piilopaikka sun haalarin sisällä.

• määmää.. kirjoitti:

kaikkeen saa ottaa osaa kuka vaan, ei täällä ole kenenkään omia.

• määmää.. kirjoitti:

kirjotin et toivoisin muittenkin osallistuvan juttuun

• moniaat mietteet
        hunksz kirjoitti:

Minulla ei ole oikeutta puhua muitten puolesta.
        H.

katkeruutta ja kateutta on aina työntämässä 60-70-vuotiaitten persooniin?
        Jopa kuolema-keskustelussa?
        Eikö totuus liene että ahtaan portin kautta jokainen ihminen on kivulla ja itkulla tähän maailmaan tullut ja kuolemassa samalla tavalla lähdetään ikuisuuteen takaisin?
        Meillä vanhoilla on jo paljon muitakin tunteita, näkemystä ja kokemusta maailmanmenosta.
        Antaapa tunteiden mennä ja tulla - ihmisyyttä menettämättä.
        Kiitos Hunks hyvästä aloituksesta!

• btl

(Arto Paasilinna)
      Pitkä taitaa nyt olla myös siskoni mies, muutama vuosi minua vanhempi, nyt seitsemänkymppinen. Elää, mutta ei tiedä tästä maailmasta mitään (Alzheimerin tauti). On ehkä onnellinen, mutta toisten riesana.
      Itse haluaisin kuolla "saappaat jalassa". Kun on koko matkansa kulkenut vain toisten takia, olisi vaikeaa jäädä muiden armoille.

Kuolema on meidän kaikkien edessä, mutta sitä ei ajatella, eikä siitä puhuta. Eilen luonani vieraili kaksi ikästäni daamia. Nautimme maukasta hernekeittoa ruisleivän ja punssin kera, myös kahvit ja konjakit ja vähän muutakin. Puolen vuorokauden aikana ehdimme paljon puhua, itsestämme ja toisistamme, menneisyydestä ja tulavaisuudesta, myös sairauksistamme, mutta emme kuolemasta. Itselleni on diagnosoitu autoimmunitauti sekä polyneuropathia (liekö alkoholin aiheuttama?) Toinen mainituista daameista oli juuri onnistuneen leikkauksen jälkeen selviytynyt syövästä.
      Puhuimme spiritismistä ja eri uskonnoista, myös ortodoksisesta (demeter huom.) ja seuraava retkemme tulee suuntautumaan Kirkkonummen luostariin. Uusi Valamo Heinävedellä on jo näty.

Taannoin eräs nuoruuden kaverini löi vetoa siitä, että hän elää vielä huomenna. Kuitenkin hän on siirtynyt tuonpuoleiseen jo vuosia sitten. Vetoa ei pidä lyödä, vaan iloitkaamme jokaisesta uudesta päivästä jota meille suodaan.

• non-rec

... ja monia muitakin lähestyvän vanhuuden ensi oireita on havaittavissa. Oikeastaan tähän asti en ole koko asiaa suuremmin miettinyt, mutta viime aikoina olen herännyt ajattelemaan että jos ei kuolema suorilta jaloilta tai lyhyesti kituen korjaa, niin sielläpä sairaalasängyn pohjalla odotan minäkin jotakuta ihmistä auttamaan, että pääsisi vessaan tai jopa käytävälle kävelemään.

Harvalla omat jalat hautaan asti kantaa. Tai edes vessaan asti ;-/. Vanhusten hoitolaitosten sängyissähän on niin korkeat laidatkin, ettei sieltä mihinkään itse pääse. Laidat siksi ettei putoa, siitähän joutuisi hoitolaitos vastuuseen? Entäs muu hoitovastuu, fyysisen kunnon ylläpito esimerkiksi? Jos et päivittäin pääse liikkumaan, niin rapistut liikkumattomaksi alta aikayksikön. Vaippa-asteelle takaisin siis. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Keuhkokuumeen on sanottu olevan lempeä tapa kuolla. Minulla on niitä ollut jo vaikka kuinka monta - jospa juuri se tulisi "pelastajakseni" viime metreillä, osoitteen kun tietää? Tai olisikohan onnellisempaa jos vaikkapa se pelätty alzheimer saapuisi kera unhoituksen? Sängynpohjalla elävänä raatona kuihtuminen ei ole ihmisarvoinen elämän päätös, varsinkaan jos tilanteen itse ymmärtää.

• demeter

ja tietysti myös terveisistä. Kirkkonummen luostariin tutustuminen on minullakin agendalla tänä keväänä.

Vaikka vanhusten hoito ja kuolinapu on tainnut nousta ylimmäksi teemaksi tässä keskustelussa, itse kuolema taitaa olla edelleen tabu. Itse päätin jo ennen kuuttakymmentä, että alan tutustua aiheeseen.
        Käytännössä se tapahtui saattohoitokodissa ja teoriassa aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta. Vierellä
        on ollut ikävä esimerkki siitä, miten elämästä on tahdottu pitää kiinni kynsin hampain ja ikäänkuin menetetty sellainen hitaan luopumisen ja hyvästijätön vaihe, jonka toivoisin omalle kohdalleni, vaikka kyllä minullekin kelpaisi se suosituin vaihtoehtokin: kuolla saappaat jalassa...

"Toisten armoille jääminen" tuntuu ainakin miehille olevan kauhun paikka. Näen sen vanhimmasta veljestäni, joka on myös elänyt elämänsä muita palvellen. Ajattelen kuitenkin, että olisi tärkeätä myös oppia ottamaan vastaan ja nähdä toisten huolenpito elämän lahjana, ansaittuna jopa.

Valamosta vielä . Meinaatko että kerta riittää ? Minulla/meillä se on kyllä mennyt veriin. Kiinostukseni ortodoksiseen uskoon ei ole mitenkään älyllistä vaan ihan lapsenmielistä. Kauneus ja aistivoimaisuus siinä kiehtoo ja jostakin syystä se koskettaa ja hoitaa minua syvästi.

• demeter
        non-rec kirjoitti:

... ja monia muitakin lähestyvän vanhuuden ensi oireita on havaittavissa. Oikeastaan tähän asti en ole koko asiaa suuremmin miettinyt, mutta viime aikoina olen herännyt ajattelemaan että jos ei kuolema suorilta jaloilta tai lyhyesti kituen korjaa, niin sielläpä sairaalasängyn pohjalla odotan minäkin jotakuta ihmistä auttamaan, että pääsisi vessaan tai jopa käytävälle kävelemään.

Harvalla omat jalat hautaan asti kantaa. Tai edes vessaan asti ;-/. Vanhusten hoitolaitosten sängyissähän on niin korkeat laidatkin, ettei sieltä mihinkään itse pääse. Laidat siksi ettei putoa, siitähän joutuisi hoitolaitos vastuuseen? Entäs muu hoitovastuu, fyysisen kunnon ylläpito esimerkiksi? Jos et päivittäin pääse liikkumaan, niin rapistut liikkumattomaksi alta aikayksikön. Vaippa-asteelle takaisin siis. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Keuhkokuumeen on sanottu olevan lempeä tapa kuolla. Minulla on niitä ollut jo vaikka kuinka monta - jospa juuri se tulisi "pelastajakseni" viime metreillä, osoitteen kun tietää? Tai olisikohan onnellisempaa jos vaikkapa se pelätty alzheimer saapuisi kera unhoituksen? Sängynpohjalla elävänä raatona kuihtuminen ei ole ihmisarvoinen elämän päätös, varsinkaan jos tilanteen itse ymmärtää.

kyllä valoisa luonne auttaa siellä sängyn pohjillakin, olen nähnyt. Ja uskon myös, että kun jo tällä hetkellä puhutaan kivunhoidon tärkeydestä, eiköhän ne meille sentään morfiinipiikin tarjoa jos tilanne sitä vaatii.
        Vanhusten hoidon tilassa on korjaamisen varaa, kuten tässäkin ketjussa on puhuttu, mutta vaikka ihminen avuttomana on erityisen haavoittuva, hän on mielestäni myös vastaanottava; ystävällinen sana, ihmisen kosketus voi saada ihmeitä aikaan ja kuten edellä on vakuutettu, hyvääkin hoitoa on tarjolla - paha kello vain kuuluu kauas. Niin että pidetään loppu korkealla ja kutsutaan enkeleitä luoksemme. Niitä on, ihmishahmoissakin.

• demeter kirjoitti:

kyllä valoisa luonne auttaa siellä sängyn pohjillakin, olen nähnyt. Ja uskon myös, että kun jo tällä hetkellä puhutaan kivunhoidon tärkeydestä, eiköhän ne meille sentään morfiinipiikin tarjoa jos tilanne sitä vaatii.
        Vanhusten hoidon tilassa on korjaamisen varaa, kuten tässäkin ketjussa on puhuttu, mutta vaikka ihminen avuttomana on erityisen haavoittuva, hän on mielestäni myös vastaanottava; ystävällinen sana, ihmisen kosketus voi saada ihmeitä aikaan ja kuten edellä on vakuutettu, hyvääkin hoitoa on tarjolla - paha kello vain kuuluu kauas. Niin että pidetään loppu korkealla ja kutsutaan enkeleitä luoksemme. Niitä on, ihmishahmoissakin.

Kutsuu ihmistä joko tieten, tahtoen, tietämättään tai tahtomattaan.
        Vaihtoehtoja ei ole.
        Tieten, tahtoen, hyväksyy ihminen sen mitä tulossa on, ainakin jos on pysynyt elämässä mukana.
        Tietämättään, tahtomattaan on asia se ja sama. Ei merkitystä millään enää.
        Enkeleitäkin joutuu kutsumaan, ainakin jos pitäisi tehdä tarpeensa säädyllisesti.
        Mutta heitä on vähän, huonot palkat kun ovat alalla, eikä veroja ole aikanaan maksettu tarpeeksi, ja vieläkin innokkuus vähenee.
        Mutta vaipatkin hyväksyy kun on petille laskeutunut omasta tahdostaan.
        Sodissa huusivat nuoret pojat äitiään, kaikki sitten aikanaan jumaliaan jos sattuu olemaan.
        Ateistitkin sekoavat.
        Heitin tämän tähän väliin.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

Kutsuu ihmistä joko tieten, tahtoen, tietämättään tai tahtomattaan.
        Vaihtoehtoja ei ole.
        Tieten, tahtoen, hyväksyy ihminen sen mitä tulossa on, ainakin jos on pysynyt elämässä mukana.
        Tietämättään, tahtomattaan on asia se ja sama. Ei merkitystä millään enää.
        Enkeleitäkin joutuu kutsumaan, ainakin jos pitäisi tehdä tarpeensa säädyllisesti.
        Mutta heitä on vähän, huonot palkat kun ovat alalla, eikä veroja ole aikanaan maksettu tarpeeksi, ja vieläkin innokkuus vähenee.
        Mutta vaipatkin hyväksyy kun on petille laskeutunut omasta tahdostaan.
        Sodissa huusivat nuoret pojat äitiään, kaikki sitten aikanaan jumaliaan jos sattuu olemaan.
        Ateistitkin sekoavat.
        Heitin tämän tähän väliin.
        H.

on sellaisiakin enkeleitä, jotka tekevät hommansa halvalla, jopa ilman rahaa joskus -
        pistät vaan hekemuksen vetämään...

• demeter kirjoitti:

on sellaisiakin enkeleitä, jotka tekevät hommansa halvalla, jopa ilman rahaa joskus -
        pistät vaan hekemuksen vetämään...

En pysty laittamaan ketään vaikean eteen, kuten Päätalo kertoo.
        Minun tavoitteeni on kuolla hiljaa ja omissa oloissani.
        Hiljaisuus tietysti riippuu siitä minkälainen Syöpä vanhemmiten kehittyy.
        Pelkkä ajatuskin siitä, että hikisten lakanojeni jälkeen kulkisi kyynelten vana sairaalan kylmiöön on minulle kauhistus.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

En pysty laittamaan ketään vaikean eteen, kuten Päätalo kertoo.
        Minun tavoitteeni on kuolla hiljaa ja omissa oloissani.
        Hiljaisuus tietysti riippuu siitä minkälainen Syöpä vanhemmiten kehittyy.
        Pelkkä ajatuskin siitä, että hikisten lakanojeni jälkeen kulkisi kyynelten vana sairaalan kylmiöön on minulle kauhistus.
        H.

ettei tahdo laittaa ketään vaikean eteen... Mutta jos se "vaikea" ei olekaan kaikille sama ?
        Jollekin se ei ole vaikea ollenkaan...

• eutansasiamahdolisek

Kirjailia Kaari UTRIO taannoin puhui "kuoleman pillerin " puolesta, politikot saisivat ottaa asian esille eduskunnassakin !

• .,,-.

pyritä siihen, että elämä tehdään elämisen arvoiseksi?

Mikä ratkaisu kuolema on, raukkamainen teko, joskus ainakin.

• eutanasian puolesta
        .,,-. kirjoitti:

pyritä siihen, että elämä tehdään elämisen arvoiseksi?

Mikä ratkaisu kuolema on, raukkamainen teko, joskus ainakin.

Onko elämä elämisenarvoista sänkyyn ikuisesti sidottuna, toisten ihmisten "pyöriteltävänä " täysin riippuvainen kaikessa jopa syömisessä toisesta ihmisestä ? KYSYN VAAN !
        EI MINUSTA, Kaaro Utrion ajatus oli tosi hyvä, tahtoisin edottomasti omalle kohdalle sen !

• .,,-.
        eutanasian puolesta kirjoitti:

Onko elämä elämisenarvoista sänkyyn ikuisesti sidottuna, toisten ihmisten "pyöriteltävänä " täysin riippuvainen kaikessa jopa syömisessä toisesta ihmisestä ? KYSYN VAAN !
        EI MINUSTA, Kaaro Utrion ajatus oli tosi hyvä, tahtoisin edottomasti omalle kohdalle sen !

Moni on tuossa asemassa koko elämänsä.
        Monen on oltava vähään tyytyväisiä, löydettävä siitä onnensa.
        Rikkaalla on vara tuhlata, nyt ilmeisesti jo elämääkin.

Onneksi minä en tarvitse suunnannäyttäjiä, ajattelen omilla aivoillani.

• halu elää
        .,,-. kirjoitti:

Välillä tuntuu pahalta lukea näitä. Minustakin kaikilla syntyneillä on oikeus elämäänsä, ja apuun, silloin jos ei ilman sellaista pärjää.
        Kuinkahan moni tosiaankin toivoisi pillereitä mieluimmin, kuin vaikkapa riskileikkausta 50-50% jos joutuisi valitsemaan. Tai, tehtäisiin päätös eläkeläisten hoitojen lopettamisesta?
        Luulisin monenkin toivovan hoitoa itselleen, mikä poru syntyisikään, jos se evättäisiin.
        Olen nähnyt läheisen toivovan, ja saatuaan tietää ettei mitäään mahdollisuutta ole, silti jatkavan jokaisen päivän iloisena, että sai senkin vielä kokea.
        Välillä meillä läheisillä tuntui olevan rankempaa, kun emme mekään olisi olleet vielä valmiita luopumaan rakkaastamme.

• eutanasian puolesta,
        .,,-. kirjoitti:

Jokaisella on oikeus ajatella omilla aivoillaan, kaikki kunnia jokaiselle toisin ajattelijalle, Utrion esitys oli ehdottomasti jokaisen oma toive, ehdottomasti siinä vaiheessa kun itse ei enään voi asiaan vaikuttaa, siis hoitotestamentti on ehdottoman tärkeä.
        Hyvä ajatus on pilleristä, jonka jokainen sitä haluavan tulee saada silloin kun elämä on lopussa, eikä toivoa paranemisesta enään ole.

• siihen on selitys ..
        halu elää kirjoitti:

Välillä tuntuu pahalta lukea näitä. Minustakin kaikilla syntyneillä on oikeus elämäänsä, ja apuun, silloin jos ei ilman sellaista pärjää.
        Kuinkahan moni tosiaankin toivoisi pillereitä mieluimmin, kuin vaikkapa riskileikkausta 50-50% jos joutuisi valitsemaan. Tai, tehtäisiin päätös eläkeläisten hoitojen lopettamisesta?
        Luulisin monenkin toivovan hoitoa itselleen, mikä poru syntyisikään, jos se evättäisiin.
        Olen nähnyt läheisen toivovan, ja saatuaan tietää ettei mitäään mahdollisuutta ole, silti jatkavan jokaisen päivän iloisena, että sai senkin vielä kokea.
        Välillä meillä läheisillä tuntui olevan rankempaa, kun emme mekään olisi olleet vielä valmiita luopumaan rakkaastamme.

Olen tehny huomin, monet lääkärit poistuu äkillisesti elävien kirjoista, harvan, en yhdenkään olen nähnyt tai kuullut olevan laitoshoidossa ! MIKSIKÖKÄHÄN ?

• ÖÖÖ--ÖÖ
        siihen on selitys .. kirjoitti:

Olen tehny huomin, monet lääkärit poistuu äkillisesti elävien kirjoista, harvan, en yhdenkään olen nähnyt tai kuullut olevan laitoshoidossa ! MIKSIKÖKÄHÄN ?

ettet sinä todellakaan ole kaikkitietävä.
        Aikoinaan isäni vieressä, kroonikkosairaalassa, oli entinen lääkäri.

Toinen, varmaan tärkeämpi asia, heillä on ollut elinaikanaan tarpeeksi nappulaa säästää sitä vanhuuden varaksikin, vaikkapa palkatakseen hoitajia kotiin.

eutanasian puolesta, kirjoitti:

Jokaisella on oikeus ajatella omilla aivoillaan, kaikki kunnia jokaiselle toisin ajattelijalle, Utrion esitys oli ehdottomasti jokaisen oma toive, ehdottomasti siinä vaiheessa kun itse ei enään voi asiaan vaikuttaa, siis hoitotestamentti on ehdottoman tärkeä.
        Hyvä ajatus on pilleristä, jonka jokainen sitä haluavan tulee saada silloin kun elämä on lopussa, eikä toivoa paranemisesta enään ole.

vain jättää pillerit ottamatta, niin kuolema tulee ihan varmasti.

• halu elää
        siihen on selitys .. kirjoitti:

No, minä en tunne kovin montaa lääkäriä, niin hyvin, että heidän hoidoistaan tietäisin. Muutaman kuitenkin. Terhokodissa olen tiennyt olevan muutaman, viimeiset päivänsä. Erään tiedän palkanneen kotiinsa hoidon, kävi toki Mehiläisessä hoidoissa välillä.

Joku ehkä poltti niitä viimeisiä sikareitaan, hyvän juoman kera, kuten eräs ystäväni, joka ei laitokseen halunnut. Kaikki mahdolliset hoidot oli saanut, vaan loppu läheni, ja se kävi sitten äkkiä, omavalintaisella, äkkilähdöllä. Ei siinä pillereitä tarvittu.

• Elävä-sairas

Totta kai saa,mikä sen estää? Kun sen aika on,niin siinäpä ei lääkkeet enää auta.

Eipä silti,ilman lääkkeitä kuolisin varmaan viikossa.
      Pelkästään lääkkeitten avulla ovat esim. diabeetikot hengissä.
      Kysymys on aika lapsekkaasti aseteltu,kun taidat ajaa takaa eutanasiaa.
      Sitä,kun Suomessa ei vielä tunneta.

Miksi läheisesi ei saisi elää,jos hän siihen ilman koneita pystyy?
      Kuulostaa oudolta koko kysymys.Ole onnellinen.että hän elää.

• eutanasian puolesta,

Kysymys onkin itsestä, omaistani hoidetaan viimmesenpäälle hyvin loppuun asti.
        Omalle kohdalle en tahdo samaa kohtaloa, tahdon poistua heti kun ja jos joudun täysin toisten ihmisten avulla elämään syömään, hengittämään, "kakkimaan " .
        Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka ihannoin laitos elämää, se on heidän oikeutensa, itse olen sen pienessä muodossa kokenu, suurien leikkauksien yhteydessä, jotka on onnistuneet hyvin, kiitos nyky lääketieteen, voin elää täysipainoista elämää kunnes luoja vie, toivon äkkikuolemaa omalle kohdalle, se on jokatapauksessa lempeämpi tapa poistua kuin kymmeniävuosia laitoksessa sänkyyn sidottuna, täysin avuttomana !

• elävä/sairas

Omalle kohdalle en tahdo samaa kohtaloa, tahdon poistua heti kun ja jos joudun täysin toisten ihmisten avulla elämään syömään, hengittämään, "kakkimaan " .
        Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka ihannoin laitos elämää, se on heidän oikeutensa, itse olen sen pienessä muodossa kokenu, suurien leikkauksien yhteydessä, jotka on onnistuneet hyvin, kiitos nyky lääketieteen, voin elää täysipainoista elämää kunnes luoja vie, toivon äkkikuolemaa omalle kohdalle, se on jokatapauksessa lempeämpi tapa poistua kuin kymmeniävuosia laitoksessa sänkyyn sidottuna, täysin avuttomana !

silloin et saa enää tehohoitoa;hengityskoneeseen ei laiteta etc.
        Aloituksestasi saa kyllä toisen käsityksen....

• enkeliduo

oleks tosissas,että kysymys alotukses onki ittestäs ?
        Kyl on hassuu,mist ihmeest voit tiätää joutuvas tommoseen jamaan?
        Eiks ole aika turha viäl surra mahdollist kohtaloo omalt kannalt.
        Yht kamalaa on eres ajatuksis ihmetellä lähimmäises kuolemaa.
        Rivien välist mää ainaski luin,että aloittaja kirjottaa jostain läheisestäs.
        Niin samanlaist ku eräs naine tual 50 palstal.Niin tai näin,outoo.

Mut,jos ny omaa kohtaloas pohdit,ni tee hyvä ihmine hoitotestamentti,
        ni et joudu letkuis elämään....

• eutanasian puolesta.
        elävä/sairas kirjoitti:

Ilmeisesti elävä/sairas ole vieraillu vahain hoiva kodeissa, et ole nähny sitä kurjuutta missä ihmiset viruu vuosikausia, usein hoidon puutteessa ((((((( kauntien säästö syistä, ONKO oikein säästää henkilökunasta ????? ))))) ) kuten olemme TV : ohjelmasta usein todennet,
        se on suurta KÄRSIMYSTÄ vanhukselle, hoitohenkilökunta väsyy ja tuskastuu toivottomaan hoitotyöhönsä, NÄIN EI saisi olla.
        Olen usein vieraillu useammassa laitoksessa, näky on kurja, vanhukset huutaa tuskaansa, jotkut horjuu pitkin käytäviä, näky ja haju on lohduton !!!
        Ylimielisen kirjoittajan kannattas itse mennä tutustumaan näihin laitoksiin.
        Kirjailia Utrio otti KIPEÄN asian esille, olen täysin hänen kansaan samaa mieltä, jokailella tulis olla oikeus päättää loppuvaihessa kärsimystesä määrästä.
        Suomessa laitokset PULLISTELEE muistihsairaista tuskissaan olevista kipeistä vanhuksista.

• elävä/sairas
        eutanasian puolesta. kirjoitti:

Ilmeisesti elävä/sairas ole vieraillu vahain hoiva kodeissa, et ole nähny sitä kurjuutta missä ihmiset viruu vuosikausia, usein hoidon puutteessa ((((((( kauntien säästö syistä, ONKO oikein säästää henkilökunasta ????? ))))) ) kuten olemme TV : ohjelmasta usein todennet,
        se on suurta KÄRSIMYSTÄ vanhukselle, hoitohenkilökunta väsyy ja tuskastuu toivottomaan hoitotyöhönsä, NÄIN EI saisi olla.
        Olen usein vieraillu useammassa laitoksessa, näky on kurja, vanhukset huutaa tuskaansa, jotkut horjuu pitkin käytäviä, näky ja haju on lohduton !!!
        Ylimielisen kirjoittajan kannattas itse mennä tutustumaan näihin laitoksiin.
        Kirjailia Utrio otti KIPEÄN asian esille, olen täysin hänen kansaan samaa mieltä, jokailella tulis olla oikeus päättää loppuvaihessa kärsimystesä määrästä.
        Suomessa laitokset PULLISTELEE muistihsairaista tuskissaan olevista kipeistä vanhuksista.

mutta olen ollut töissä vanhainkodissa.
        Kovissa tuskissa oleva vanhus kyllä toimitetaan sairaalaan.
        Hae sinäkin apua itsellesi.

• enkeliduo

täs kirjotat,ku omaistas hoidetaan viimisen päälle loppuun asti.
        Niin määki olen kokenu,ku tutulle tuli aivoinfrakti,suuri leikkaus ja halvaus sen myötä.
        Kuntoutus oli hyvää ja tehokasta.Kaikille se tosin ei enää auta,
        mutta niinku kerroit....viimisen päälle hoidetaa,niit,ketkä ei koskaan toivu.
        Miksei sunt sit hoidettais ?
        Kannattaaks viäl edes surra moista.Elä tätä päivää ja ole iloinen,jos olet terve.

• non-rec
        elävä/sairas kirjoitti:

Olen kuullut varmasta lähteestä tapauksesta, että hoitotestamentti oli. Tässä välissä voin kyllä jo ihmetellä että mihin se oikeeen talteen ja näytille pistetään, johonkin paikallisten terveyskeskusten salaisiin tietoihinko mihin pääsee käsiksi tain terveydenhuoltoalan ihmiset??? Mistä sen löytää jos ja kun akuutti pelastustilanne on edessä? No joo, juttu jatkuu.

Ihminen kuitenkin sai kohtauksen vieraassa kaupungissa ja vieraassa sairaanhoitopiirissä. Sydän pysähtyi. Paikalla olleet (ei kotiväkeä siis) hoitelivat hänet terveydenhuollon piiriin, kaikenmaailman sähköjympsyjä annettiin ja - yllätys yllätys - sydän alkoi kuin alkoikin puksuttaa jälleen. Aikanaan potilas heräsi koomasta, ei voinut puhua siinä tilanteessa mutta ymmärsi hyvin. Katsoi omaisia, katsoi letkuja, katsoi omaisia syyttävästi, katsoi letkuja... Että näin hyvin toimi tekemänsä hoitotestamentti. Letkuihin joutui, vaikka nimenomaan oli kieltänyt että sellaisiin häntä ei ikipäivänä saa laittaa.

Ehkä hoitotestamentti ei ollut hänellä niinsanotusti taskussa, tai vaikka olisi ollutkin niin eipä ambulanssimiehet ja päivystys paikallisessa sairaalassa sitä siihen hätään hoksanneet kaivella. Tärkeintä oli pelastaa ihmishenki. Asianomaisen henkilön kannalta katsoen toimet olivat epäoikeudenmukaisia. Hän olisi mieluusti jäänyt heräämättä. Sodankäynyt mies, ikääkin siis oli.

Eli miten tosiaan hoitotestamentti pitäisi laatia, että sitä noudatettaisiin, ei vain omassa vaan myös muissa sairaanhoitopiireissä ja kaikissa tilanteissa?

• enkeliduo
        non-rec kirjoitti:

Olen kuullut varmasta lähteestä tapauksesta, että hoitotestamentti oli. Tässä välissä voin kyllä jo ihmetellä että mihin se oikeeen talteen ja näytille pistetään, johonkin paikallisten terveyskeskusten salaisiin tietoihinko mihin pääsee käsiksi tain terveydenhuoltoalan ihmiset??? Mistä sen löytää jos ja kun akuutti pelastustilanne on edessä? No joo, juttu jatkuu.

Ihminen kuitenkin sai kohtauksen vieraassa kaupungissa ja vieraassa sairaanhoitopiirissä. Sydän pysähtyi. Paikalla olleet (ei kotiväkeä siis) hoitelivat hänet terveydenhuollon piiriin, kaikenmaailman sähköjympsyjä annettiin ja - yllätys yllätys - sydän alkoi kuin alkoikin puksuttaa jälleen. Aikanaan potilas heräsi koomasta, ei voinut puhua siinä tilanteessa mutta ymmärsi hyvin. Katsoi omaisia, katsoi letkuja, katsoi omaisia syyttävästi, katsoi letkuja... Että näin hyvin toimi tekemänsä hoitotestamentti. Letkuihin joutui, vaikka nimenomaan oli kieltänyt että sellaisiin häntä ei ikipäivänä saa laittaa.

Ehkä hoitotestamentti ei ollut hänellä niinsanotusti taskussa, tai vaikka olisi ollutkin niin eipä ambulanssimiehet ja päivystys paikallisessa sairaalassa sitä siihen hätään hoksanneet kaivella. Tärkeintä oli pelastaa ihmishenki. Asianomaisen henkilön kannalta katsoen toimet olivat epäoikeudenmukaisia. Hän olisi mieluusti jäänyt heräämättä. Sodankäynyt mies, ikääkin siis oli.

Eli miten tosiaan hoitotestamentti pitäisi laatia, että sitä noudatettaisiin, ei vain omassa vaan myös muissa sairaanhoitopiireissä ja kaikissa tilanteissa?

kannata uskoa....?
        Kun potilas aikanas siirretään omaan hoitopiiriin,ni kyl pitäis siält
        hoitotestamentti löytyy.Löytyykin,sinne se laitetaan omien papereitten joukkoon.
        Tämä tapaus on aika varmasti harvinainen juttu.Sydänkohtauksest koomaan.
        Mitään ihmettelemist siinä ole,että elvytettiin.Kamalaahan olis ollut,ellei olis.
        Ikinä kuullu tapauksest,että soitetaan ambulanssi vaiks ny sydänkohtauksen saaneel,
        sit ensihoitajat huamaa papereist hoitotestamentin,lopettavat elvytyksen.Hui,ei se niin mene.Ei se sitä tarkota.

Hoitotestamentista kannattaa puhuu omaisten kans jo tehdessäs sitä.
        Äidilläni se kulki ainaski sairaskertomus-kansios,vai mikä se oli?
        Löytyi niin kaupunginsairaalast ku Tyksistäki.
        Hän,ku joutui välil eri sairaalaan ja viäl kolmennes nukkui pois.
        Tosin Paimion sairaala kuuluu Tyksiin.

• ihan totta, miksei?

Häneltä vaan pitää löytyä hoitotestamentti hoidostaan. Eriasia noudattavatko em. aikuiset lapset sitä vanhuksen kohdalla? Yksi sitä toinen toista, vedotaan muistamattomuuteen, ei ole tajunnut jne...'
      Tehkää se nyt kun olette sielun ja ruumiin voimassa., ja alölekirjoitustanne todistamaan pyytäkää virkaa tekevä henkilö, vaikka lähihoitaja tj.
      Olen puhunut lapseni (aikuinen) kanssa, etten halua peijaisia, poltto ja tuhkat sinne lehtoon, ei mitään muistokiviä mihinkään, olen heidän mielessään niinkauan kuin elävät ja miksipä kauemmaksi?
      Olen vain yksi pieni hiukkanen maailmassa, ei velvotteita käydä haudalla silloin ja tällöin, ihan vaan jopa naapureiden tähden on pakko kuten äitini kertoi. Ei jatku minussa noi perinteet.

• Pirre*

eilen illalla A -studiossa tulleen "myrkynkeittäjän" haastattelun, - kyllä ihmisen mieli voi olla kummallinen jos sikseen tulee :(

Eihän muka ymmärtänyt ollenkaan miksi häntä syytettiin ja mistä :/

• -tiina

työkiireiden takia mutta oon huomannu saman näissä ihmisissä jotka autaa ihmisiä kuolemaan pyynnöstä tai sit tekevät omasta mielestään hyvän työn eivät he koe itseään murhaajiksi vaan suorastaan jumaliksi kun päästävät sairaat ja vanhukset kärsimyksistä mutta tällaisten ihmisten täytyy olla todella sairaita mieleltään vaikee ymmärtää muuten heidän motiivejaan ja tuntuu että tää porukka vaan lisääntyy tää tuli mulla mieleen sun kirjoituksestas mutta kun en kattonu ohjelmaa niin voihan se olla että kyseessä oli joku muu.

• -tiina kirjoitti:

työkiireiden takia mutta oon huomannu saman näissä ihmisissä jotka autaa ihmisiä kuolemaan pyynnöstä tai sit tekevät omasta mielestään hyvän työn eivät he koe itseään murhaajiksi vaan suorastaan jumaliksi kun päästävät sairaat ja vanhukset kärsimyksistä mutta tällaisten ihmisten täytyy olla todella sairaita mieleltään vaikee ymmärtää muuten heidän motiivejaan ja tuntuu että tää porukka vaan lisääntyy tää tuli mulla mieleen sun kirjoituksestas mutta kun en kattonu ohjelmaa niin voihan se olla että kyseessä oli joku muu.

jos yleinen mielipide menee siihen suuntaan että ihminen ikäännyttyään on vain ongelmajätettä, joka täytyy "hävittää", kuin joku esine jolla ei ole oikeutta ihmisarvoiseen koulemaankaan :( Tulee tosi paha olo näistä itsemurha-ja eutanasia kommenteista :(

• -tiina
        Pirrejuupas kirjoitti:

jos yleinen mielipide menee siihen suuntaan että ihminen ikäännyttyään on vain ongelmajätettä, joka täytyy "hävittää", kuin joku esine jolla ei ole oikeutta ihmisarvoiseen koulemaankaan :( Tulee tosi paha olo näistä itsemurha-ja eutanasia kommenteista :(

oo kumminkaan yleinen mielipide mutta sinänsä harmillista että tällaiset ihmiset pääsee hoitoalalle ja pystyvät siellä vielä toimimaan kaikessa rauhassa toisten mitään tietämättä mutta ennenhän välitettiin ihmisistä työkavereistakin ja jos jollain oli huono päivä kysyttiin mikä on vikana mutta nykyään ei enää uskalla puutua kenenkään elämään eikä asioihin ja kaikkialla kaikki laitetaan sen kiireen ja stressin syyksi tavallaan mää hyväksyn molemmat itsemurhan ja eutanasian mutta molemmat on niin henkilökohtaisia asioita että niihin ei pidä muitten ihmisten puuttua mutten hyväksy niitä sellaisina että jos sulla ei oo enää muuta virkaa ja oot vain kaikille vastuksena niin tässä on kaksi vaihtoehtoo.

• apua,onko viisaita
        Pirrejuupas kirjoitti:

Mikä on ihmisarvoinen kuolema ? Olin jälleen omaista katsomasa, on hyvin laiha, ei pysty puhumaan kuin muttaman sanan siloin tällöin, on kuin luuranko, on valtavia harhoja, valtavaia pelkoja, huutaa raivoaa tusikssaan ja peloisaan, nykyinen lääke hoito ei auta, kuinka te hoitaisitte läheistänne hirvitävissä tuskissaan olevaa, lääkäritkin ovat ymmällään, tahtoisin vain hyvän hoidon ettei hänellä olis paha olla, mutta kuinka se paha olo hoidetaan pois, kertokaa se nyt jotka tiedätte kaiken kuolevasta vanhuksesta ????

• beessi, se oikea
        Pirrejuupas kirjoitti:

yleisen mielipiteen muokkausta harjoitetaan nykyään melkein kautta linjan, eikä vähiten näillä keskustelupalstoilla.
        Jos ihminen jo pienestä pitäen kuulee vanhoista ihmisistä enimmäkseen epämiellyttäviä asioita, niin eipä ihme, jos hän ei oikein pysty tuntemaan aitoja, myönteisiä tunteita ainakaan vieraita vanhuksia kohtaan.

Asiallinenkaan keskustelu eutanasiasta ei mielestäni saisi olla kovin laajaa ja julkista.

• apua,onko viisaita kirjoitti:

Mikä on ihmisarvoinen kuolema ? Olin jälleen omaista katsomasa, on hyvin laiha, ei pysty puhumaan kuin muttaman sanan siloin tällöin, on kuin luuranko, on valtavia harhoja, valtavaia pelkoja, huutaa raivoaa tusikssaan ja peloisaan, nykyinen lääke hoito ei auta, kuinka te hoitaisitte läheistänne hirvitävissä tuskissaan olevaa, lääkäritkin ovat ymmällään, tahtoisin vain hyvän hoidon ettei hänellä olis paha olla, mutta kuinka se paha olo hoidetaan pois, kertokaa se nyt jotka tiedätte kaiken kuolevasta vanhuksesta ????

öytyy, ja pelkoon auttaa läheisen käsi..se läsnäolo..

• demeter
        -tiina kirjoitti:

oo kumminkaan yleinen mielipide mutta sinänsä harmillista että tällaiset ihmiset pääsee hoitoalalle ja pystyvät siellä vielä toimimaan kaikessa rauhassa toisten mitään tietämättä mutta ennenhän välitettiin ihmisistä työkavereistakin ja jos jollain oli huono päivä kysyttiin mikä on vikana mutta nykyään ei enää uskalla puutua kenenkään elämään eikä asioihin ja kaikkialla kaikki laitetaan sen kiireen ja stressin syyksi tavallaan mää hyväksyn molemmat itsemurhan ja eutanasian mutta molemmat on niin henkilökohtaisia asioita että niihin ei pidä muitten ihmisten puuttua mutten hyväksy niitä sellaisina että jos sulla ei oo enää muuta virkaa ja oot vain kaikille vastuksena niin tässä on kaksi vaihtoehtoo.

onko itsemurha "henkilökohtainen" tai armomurha ? Eikö meidän kaikilla ratkaisuilla ole vähintäinkin heijastusvaikutus "koko maailmaan". Itsemurhaajat tarjoavat "toimintamallin" vaikeuksissa oleville, armomurha (eutanasia) on sen verran uusi ilmiö, ettei sen vaikutuksista vielä tiedetä.

• jocus*

yleisen mielipiteen muokkausta harjoitetaan nykyään melkein kautta linjan, eikä vähiten näillä keskustelupalstoilla.
        Jos ihminen jo pienestä pitäen kuulee vanhoista ihmisistä enimmäkseen epämiellyttäviä asioita, niin eipä ihme, jos hän ei oikein pysty tuntemaan aitoja, myönteisiä tunteita ainakaan vieraita vanhuksia kohtaan.

Asiallinenkaan keskustelu eutanasiasta ei mielestäni saisi olla kovin laajaa ja julkista.

Humanismi ja suvaitsevuus ovat täällä kirosanoja ja erilaiset ihmiset ihmisjätettä. Nyt, kun ennennäkemättömän rikas Suomi joutuu taasen tekemään leikkauksia, gallupien mukaan ihmiset eivät halua leikata omiaan tai läheistensä etuuksia vaan "muiden". Muita ovat tietysti ne, jotka ovat meitä heikompia ja elävät sosiaalituen varassa. Vanhuksia halutaan hoidettavan, mutta vain omia vanhuksia, ei muiden, ja sukupolven takaa tiedämme, mitä sen tien päässä häämöttää.

JK. Mistä tiedämme jatkossa, millä nikillä kirjoitat? Ettemme joudu alentumaan nikkien arvuuttelijoiksi. Varmaan tämä parasiitti seuraavaksi alkaa käyttää "beessi oikea" -nikkiä.

• demeter
        Pirrejuupas kirjoitti:

ohjelma - siis kosketuksen merkityksestä. Sen vaikutus on ihan kuvannettavissa aivoista.
        Niin, että kosketus taitaa tosiaan olla lääkkeistä parhaita. Ja senhän me voimme kaikki antaa...

• demeter
        jocus* kirjoitti:

Humanismi ja suvaitsevuus ovat täällä kirosanoja ja erilaiset ihmiset ihmisjätettä. Nyt, kun ennennäkemättömän rikas Suomi joutuu taasen tekemään leikkauksia, gallupien mukaan ihmiset eivät halua leikata omiaan tai läheistensä etuuksia vaan "muiden". Muita ovat tietysti ne, jotka ovat meitä heikompia ja elävät sosiaalituen varassa. Vanhuksia halutaan hoidettavan, mutta vain omia vanhuksia, ei muiden, ja sukupolven takaa tiedämme, mitä sen tien päässä häämöttää.

JK. Mistä tiedämme jatkossa, millä nikillä kirjoitat? Ettemme joudu alentumaan nikkien arvuuttelijoiksi. Varmaan tämä parasiitti seuraavaksi alkaa käyttää "beessi oikea" -nikkiä.

humanismi ja suvaitsevaisuus loista poissaolollaan täällä ? Kyllä kai sitä aina jostakin tihkuu...
        Olen huomannut, että jos joku kysyy neuvoa, ihan kivasti vastaillaan - välillä.
        Sama kysymys piti esittää beessille: mistä tiedetään, että sinä olet sinä ?
        Karmealta tuntuu tuollainen identiteettivarkaus. Ei ymmärrä, ei ymmärrä...

• -tiina
        demeter kirjoitti:

onko itsemurha "henkilökohtainen" tai armomurha ? Eikö meidän kaikilla ratkaisuilla ole vähintäinkin heijastusvaikutus "koko maailmaan". Itsemurhaajat tarjoavat "toimintamallin" vaikeuksissa oleville, armomurha (eutanasia) on sen verran uusi ilmiö, ettei sen vaikutuksista vielä tiedetä.

itsemurhan tekijät vaan sen niin henkilökohtaisena pitää että aina se tulee läheisille yllätyksenä kyllähän siitä hyvän toimintamallin tarvitsevat saavat mutta on varmaan paljon meitäkin jotka ei missään tapauksessa uskaltaisi vaikka kaikki kaatutuisi päälle niinkun määkään en uskaltaisi pelkäisin että se sattuu.

• beessi, se oikea
        jocus* kirjoitti:

samaa mieltä.

En oikein vielä tiedä, mitä teen nikkiasiassa. Saatan toistaiseksi vaihdellakin nikkiä, mutta en samassa ketjussa. Mieltäni lämmitti suuresti, että sinä kysyit asiaa. :)

Nyt on kiire hakemaan lapsia tarhasta ja koulusta. Huomenna on tokaluokkalaisella matikan koe. Aiheena kellonajat. Oppikirjassa on kellotaulun kuvia, joiden alle on vastattava mitä aikaa kuvan kello osoittaa päivällä, mitä yöllä. Nyt ei lopu mummiltakaan osaaminen kesken, kokeisiin valmistautuessa.

• demeter
        -tiina kirjoitti:

itsemurhan tekijät vaan sen niin henkilökohtaisena pitää että aina se tulee läheisille yllätyksenä kyllähän siitä hyvän toimintamallin tarvitsevat saavat mutta on varmaan paljon meitäkin jotka ei missään tapauksessa uskaltaisi vaikka kaikki kaatutuisi päälle niinkun määkään en uskaltaisi pelkäisin että se sattuu.

ja oikeastaan aika pelottavaakin, siis se, ettei tunne läheistään, eikä tiedä mitä mielessä todella liikkuu. Toisaalta sanovat, että aika moni on puhunut aikeistaan, mutta häntä ei ole kuultu.

• demeter
        Pirrejuupas kirjoitti:

ole voimassa kautta linjan? "Paketti" on vaan sievempi katso nuorempien kohdalla.
        Vanhojen ihmisten kunnioitus on jotakin sellaista, mitä parjatut mamut voisivat meille opettaa.

• apua,,,
        Pirrejuupas kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei kosketus auta, pelkää entistä enemmän, rauhallinen puhe auttaa hieman hetkeksi, mutta jälleen valtavaa pelkoa , raivoa, huutoa, pitäsin vaikka sylissä mutta ei auta !!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4180
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1249
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1150
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1008
    Aihe