Vapaa kuvaus

Olen varttunut ja virttynyt tekniikan ihminen, joka on ehtinyt olla jo hyvin monessa mukana. Olen kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista, mutta fysiikan ja matematiikan ongelmat ovat aina haasteellisia, vaikka toisaalta kieli ja sen käyttäminen on myös kiintoisaa. Noita persoonallisuusosion vastuksia pitäisi osaltani kohtuullisesti laventaa, sillä nuo standardivastaukset eivät minulle sovi lainkaan. Minulle voit lähettää sähköpostia osoitteeseen vanha.jaara@suomi24.fi. Vastaan, jos vain ehdin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

376

1. Keskipisteen paikka riippuu tietysti siitä, minkä mukaan se lasketaan: lasketaanko maa- ja merirajojen, maarajojen ja aluevesien, maarajojen ja mantereen sekä saarien rantaviivan tai maarajojen ja mantereen rantaviivan mukaan. Vielä erilainen keskipiste saadaan, jos se lasketaan väestöpainotettuna.

Lisäksi on huomattava, että keskipiste liikkuu melkoista vauhtia länteen päin maankohoamisen takia. Joten on lähes makuasia, minne keskipiste sijoitetaan, sillä jollakin tavalla laskettuna se sinne saadaan.
  2. Järjestys on todellakin se, että hyvän mallin tai fysiikan lain pohjalta saadaan pitkälti samat tiedot kuin todellisuudesta. Siitä huolimatta tietämyksen ja mittaustarkkuuden parannuttua joudutaan jokaista mallia rukkaamaan, että se vastaisi paremmin olevaisen käyttäytymistä. Kun näitä hienosäätöjä on ympätty malliin riittävästi, on yleensä aika tuottaa kokonaan uusi malli, joka jo sisältää itsessään kaikki nuo edellisen mallin tarkennukset, mutta on yleensä sitä yksinkertaisempi tai selkeämpi.

Tämän takia on kenenkään turha väittää, että jokin nykyinen malli olisi alan viimeinen sana. Ainakin tähän saakka jokaista teoriaa on jouduttu korjaamaan tietämyksen kasvaessa.