Vapaa kuvaus

Vahvat käytännön ja teoriapohjat omaava evp-mies. Jos voittaisin miljoonan, säästäisin sen menneisyyttäni varten. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

18

Kommenttia

437

1. Luulen, että jokainen juomisen lopettanut alkoholisti (juoppo, suurkuluttaja, miten vain) on saavuttanut oman pohjakosketuksensa. Se vain vaihtelee eri ihmisillä; toiset joutuvat menettämään kaiken sosiaalisessa, psyykkisessä ja materiaalisessa mielessä, toisten pohjakosketusta ei ulkopuolinen välttämättä huomaakaan.

Minä en pudonnut sillan alle enkä menettänyt perhettäni. Tietyssä juomisen vaiheessa sen aiheuttama psyykkinen rasitus kävi ylivoimaiseksi ja aloin pyrkiä eroon viinasta. Kokeilin lukuisia tapoja irrottautua; lakkoja jotka kestivät kolmesta tunnista runsaaseen puoleen vuoteen, erilaisia rajoituksia, turhaan. Tuskaista oli. Heinäkuussa 1998 irrottautuminen lopulta onnistui. Lopullista syytä onnistumiseeni en pysty kertomaan, mutta silloin tiesin ettei minun enää tarvitse juoda eikä liioin kärvistellä viinanhimossa.
  2. Voi minun esittämääni systeemiä verrata porttiteoriaan, mutta se pitää tehdä käänteisessä järjestyksessä: minä katselen asioiden kehittymistä putken (monessakin mielessä) "toisesta päästä".

Minä en väitä, että jokainen lasiin tarttuja päätyisi alkoholistiksi, vaan että jokainen alkoholisti on kerran tarttunut lasiin ensimmäisen kerran. Heidän joukossaan lilluvat myös ne siideriä juovat teinit joista kirjoitin ja sellaiset hauskaa pitävät bilettäjät jollainen itsekin olin kauan sitten. He jotka pysyvät ikuisesti kohtuujuojina eivät minua tässä yhteydessä kiinnosta; itse en ollut sellainen. En minäkään päätynyt katuojaan, itse asiassa harva perheeni ulkopuolinen tiesi kuinka pahasti olin alkoholisoitunut. Mutta itse tajusin ajan mittaan, että riippuvuuteni alkoholiin oli vaarallisen vahva ja että katastrofi oli monasti hiuskarvan varassa.

Minun mielestäni alkoholismi on syvällä ihmisen psyykessä piilevien ongelmien oire. Juomiskautenani minua riivasi mielen taustalla tunne, että elämässä on jotakin hirvittävän pahasti vialla. Pelko tai kauhu oli ajoittain suorastaan atavistista vaikka en olisi ollut edes krapulassa. Kymmenes vuosi ilman alkoholia on aluillaan, ja se tunne on kadonnut.

Välittäjäaineiden puutteeseen alkoholismin syinä en usko. Serotoniinin puuttuminen olisi kai varsin helppo parantaa sitä lisäämällä, vaan montako tällä hoidolla parantunutta juoppoa on olemassa? Veikkaan: ei yhtään. Usko alkoholismiin fyysisenä sairautena on juopon, itseään pettävien omaisten, yksityisklinikoiden ja ammattiymmärtäjien helppohintaista selittelyä. Ja juopolle tuhoisaa.
  3. Epätieteellisen arvioni mukaan juoppojen ikärakenne muistuttaa Gaussin käyrää. Porukkaa poistuu vanhemmasta päästä, nuoremmasta nousee uutta tilalle ja 30-50-vuotiaat ovat suurimpana ryhmänä.

Maistelijan, bilettäjän, viikonloppujuomarin, suurkuluttajan ja juopon/alkoholistin (määritelmät minun) väliset rajat ovat epämääräiset. Alkoholismi kehittyy aste asteelta. On paljon puhetta siitä, että se joka pystyy hallitsemaan juomistaan ei ole alkoholisti. Miksi viikonloppujuomari siis jättäisi hauskan harrasteensa, kun hän kerta hallitsee viinankäytön? Pitäisi koettaa, ehdottaa joillekuille parikymppisille, että lopettaisivat siiderin juomisen kertakaikkiaan; saataisiin nähdä kuinka hyvin juominen on hallinnassa.

Ennemmin tai myöhemmin viikonloppukännääjä tai tissuttelija on suurkuluttaja, eikä aikaakaan niin alkoholisti jonka jälkeen rappioalkoholisti, niinhän? Ja sitten ei enää niin vain lopetetakaan.

Alkoholin puolustajat mm. tällä palstalla kitisevät, että juoppo voi palautua kohtuukäyttäjäksi ja että ehdotonta raittiutta ei sen vuoksi saa vaatia. OK; sovitaan niin, ehkä joku todella voi. Mutta yhdeksänkymmentäyhdeksän sadasta ei ainakaan voi. Sen yhden vuoksiko muille annetaan lupa juoda itsensä kuoliaaksi ja siinä sivussa tuhota muutaman läheisensä elämä?

Tai lupa ja lupa. Raa´asti sanoen mitä se ulkopuoliselle kuuluu mitä kukin elämällään tekee. Sitä vain jotenkin tuumii, että minunkin kokemuksillani saattaisi olla käyttöä. Sillä juoppo on herkkä olento, niin naurettavalta kuin tämä saattaakin kuulostaa, ja muiden mielipiteillä saattaa olla paljonkin vaikutusta hänen käyttäytymiseensä.