Näin suomalainen tahtoo tulla haudatuksi. (Mutta tämänhän sinä jo luitkin eikö vaan?)
""VIIMEINEN PALVELUS Vain joka viides haluaa kuoltuaan tulla haudatuksi arkkuun, kertoo Keskinäinen vakuutusyhtiö Kalevan teettämä kysely.
Kyselyn mukaan yli puolet toivoo tuhkausta. Noin 40 prosenttia kyselyyn vastanneista haluaa kirkkohautajaiset.
Kyselyn mukaan vainajan tahtoa halutaan kunnioittaa hautajaisjärjestelyissä. Tilanteessa, jossa omaisten ja vainajan tahdot eivät kohtaa, lähes 80 prosenttia pitää vainajan tahtoa tärkeämpänä. Kuitenkin reilu puolet suomalaisista ei ole kertonut omista hautajaistoiveistaan.
Kalevan kyselyn toteutti YouGov Finland. Siihen vastasi helmikuussa reilu tuhat ihmistä."""
Muistakaa ny se kuolinsiivous, mieluummin ajoissa kuin ei ollenkaan.
Haluatko hautaan - kerro kuinka
59
767
Vastaukset
- Bengalitikku
Jotain telepatiaa ilmassa, koska mietiskelin hautaamisjuttua tänään, kun ulkona näyttää niin harmaalta ja pimiältä.
Ilman muuta, polttohautaus.
Mutta mitäpä mietin, että paljonko siinä irtoaa meitsistä energiaa? Voisiko sen lämmön syöttää valtakunnan verkkoon? Ja voisiko toivoa tuhkien siirron johonkin ruusutarhaan? Onko tässä jotain epäeettistä?- Vai.kuinka
Energiaa kännykän latauksen verran, mutta ilmaston päästövaikutuksen huomioon ottaen hautaamine...ei sekään sehän vie muutaman neliön mm koitahan pysyä elossa.
- Bengalitikku
Relax. Mm. Koetanpa tietennii. Sää on synkkä, minä en.
Olen vihainen itselleni, etten ole jumpahdellut aiemmin moneen vuoteen.
Ja mitä tekemistä tällä on aloituksen kanssa.
No, ei niin mitiän. - Nokka-sateeseen
Bengalitikku kirjoitti:
Relax. Mm. Koetanpa tietennii. Sää on synkkä, minä en.
Olen vihainen itselleni, etten ole jumpahdellut aiemmin moneen vuoteen.
Ja mitä tekemistä tällä on aloituksen kanssa.
No, ei niin mitiän.Eli akka jumissa kuin lumiukko kun ei ole voimistellut.
Sitten sää synkentää kuiteski.
Espoossa on myräköinyt kunnolla tänään. (Äänistä päätellen).
Näkyi puutkin karsiutuneen. - Bengalitikku
Ei ole kovin jumissa tämä naene, vaan melkein yhtä notkea kuin pajunvitsa.
Mutta tämä naene on vihainen itselleen, ettei ole systemaattisesti liikkunut
vuosiin. Mitä nyt jokin sauvakävelyperiodi.
Tiedä, pitäisikö lähteä matkasaarnaajaksi viiskymppisille.
Motiivina on se, että pitää rolaattorit loitolla eikä tarvitse tarvitse taksilippuja ostosten tekoon vaan omat laskutelineet toimii.
Samoin haluan pitää selkäni kunnossa eli kirurgin puukon kaukana selästä.
Tämän takia jossain täällä esitin, että 1 t/viikko pakollista liikuntaa pitäisi sisällyttää työsopimukseen. Miksei työnantaja panostaisi tähän kun työterveyshoitoonkin panostetaan?
Lisäyksenä ylläolevaan: autottomana minulla on hyötyliikunnasta ja pyöräilystä kohtuullinen pohja. - Ihan-hyvä-idea
Työsopimusliikunta pitäisi tapahtua työajan puitteissa, että työnantaja pystyisi kontrolloimaan jotta homma tulee suoritetuksi.
- Bengalitikku
Laku kertoo kaiken.
Juurikin pitäisi sisällyttää työaikaan.
Sallisin yritykselle verovähennysoikeuden. - Bengalitikku
Luin aamulla, että tuhkauksessa menee tunti. Eli uunissa täytyy olla helvetillisen kuuma.
En ole tuonut julki toiveitani hautaamisen suhteen, saavat tehdä sen siten kuin parhaaksi katsovat.
Jälkipolvi tietää, että tutulla ikivanhalla hautausmaalla on varattu paikka minulle edesmenneiden mieheni ja hänen vanhempiensa väliin.
Olen aikonut tehdä myös arkun itselleni, ehdinkö, sen aika näyttää, nyt sen valmistaminen ei kuitenkaan ole päällimmäisenä askareissani, ehkä siihen sitten laittavat ennen kuin kuoppaavat.
Ei sillä hautaamisella niin väliä ole tälle haudattavalle, sillä olen silloin jo kaukna matkalla sinne jonnekin,
mutta jotkut voivat surren ja kaivaten muistella, sen vuoksi toivottavasti järjestävät kauniit mummin näköiset hautajaiset sitten.
Miksi jälkipolville kaikki pitäisi niin valmiiksi suunnitella ja touhuta.En mieti hautajaisiani, ketään ei ole jätetty hautaamatta. Siinä vaiheessa kun on kuollut, on kuollut, mikään ei kosketa vainajaa, vain jälkeenjääneitä.
Kuoleminen on kallista, ainoa toiveeni olisi että tehdään viimeinen palvelus halvalla.
Meidän kylällä on vain yksi hautaustoimisto, hinnat sen mukaiset, ei surevat omaiset ilkeä tinkiä.- Tuhkatkin-pesään
Kyllä hautajaiset kannattaa kilpailuttaa. Etukäteenkin. Tai merkata testamenttiin, kilpailutus!
Pakkoko se on ottaa paikallista kun naapuri kunnan monttu ja lapio oy voi tehdä puolet halvemmalla. - Helpotus-kin
Nykypäivänä aika moni haluaa ja tahtoo suunnitella omat hautajaisensa itse. Se on rohkean ja henkisesti kypsyneen ihmisen tapa päättää elämästään loppuun asti. Ja helpottaa sitä paitsi suuresti jäljelle jääviä surijoita, kun heidän ei tarvitse ruveta miettimään, millaisethan kuolinjuhlat majaa muuttanut olisi halunnut. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, tässäkin aiheessa.
- kun.joskus.kuolen
Pitäisi lähiomaisia infota, mitä tahdon, mutta tuntuu liialta. Heillä on muutenkin niin hektinen elämä, isänsä kanssa tekemistä. Polttohautauksen haluan, vaaleanvihreässä arkussa, muuten halvimmassa. Jos hautajaisissa katsovat, jota toivon, kun niin tehtiin lapsuudessani, joku voisi vähän meikata kuten Amerikassa tekevät, jäisi kauniimpi muisto. Sen verran jätän jälkeeni, että sillä hautajaiset järjestää. Jää vähän lapsillekin, toivoisin, etteivät tinkisi siitä, että tuttavapiirini saisi lihakeiton ja riisipuuron jälkiruoaksi srk-talolla.
- Tuhkatkin-pesään
Palstalla on metsästäjiä, varaa jänis tai hirvipaisti pakastimeen. Saat kunnon peijaiset seurakuntatalolle. Määrää myös millaisessa kattilassa keitot ja puurot on tehtävä. Ei mitään raavittuja pelti tötteröitä.
Mutta eihän sitä tiedä kuinka pihiksi perilliset alkavat. Siinä usein mitataan, kumpi on arvokkaanpi, ja rakkaanpi, se edesmennyt vai jäljelle jäänyt raha ja muu irtain.
Olen kertonut, että minut saa toimittaa tuhkattavaksi vaikka pahvilaatikossa. Sen voi peittää esim. kangasliinalla krematorion kappelissa siunauksen ajaksi. Tuhkat voi laittaa mihin tahansa purkkiin tai laatikkoon, jossa ne voi kuljettaa hautapaikalle ja kaataa pikku-koloon, jonka voi kaivaa pikkulapiolla hautapaikalle.
Hautakiven jalustalle voidaan kiinnittää samanlaisesta kivimateriaalista oleva parin kämmenen kokoinen rannalta taleen otettu soikea, pyöreähkö kivi, johon on kaiverrettu vain etunimeni. Tyttövuosien sukunimi on kaiverrettuna hautakiveen, joka on ollut (isoisäni) haudalla jo yli 65 vuotta.
Hautajaisia ei tarvitse viettää, vain muutama lähimmäinen voi olla siunauskappelissa ja myöhemmin tuhkaa riputeltaessa paikalla, jos haluavat.
Läksiäisjuhlat toivon järjestettävän ja sinne voisivat minun mielestäni osallistua kaikki tutut, jotka haluavat. Kuolinilmoitus ja siihen liitetty läksiäisjuhlakutsu julkaistaan päivälehdessä.
Iloiset läksiäiset ja runsaasti erilaisia herkkuja nautittavaksi. Ohjelmaa toivoisin esitettävän ja hauskoja muisteluksia kerrottavan niin, että ihmiset viihtyisivät ja naurukin raikuisi aina välillä. - Kukaties, jospa vaikka pääsisin vielä seurailemaan jollain tapaa iloisia ihmisiä viimeisissä juhlissani. Jos saan elää vanhaksi, saatan ehkä kirjoittaa oman muistelus- ja hyvästelypuheenkin, jonka joku voisi lukea juhlissa.- Hilpeästi-hautaan
Sinulla on asennetta.
Juuri tuollaisia jättöjä suomessa on 5 miljoonaa liian vähän.
Suomalainen haluaa mieluummin nyyhkiä ja itkeä ja voivotella vuodenkin jälkijunassa. Eikä unohtaa kymmeneen vuoteen. Onhan kuolema kiva keskustelun aihe paikallisessa äs tai koo marketissa. Pääasia kuuluu olevan ettei se ole osunut omalle kohdalle. Minustakin kannattaa mieluummin panostaa hyviin tarjoiluihin hautajaisissa kuin kalliiseen arkkuun. Arkku voisi olla vaikka pahvilaatikko jka peitetään kauniilla kankaalla.
- Lie-direktiivejä
Pahvikset ei liene sallittuja ellei niitä ole vuorattu kelmulla. Pelätään että mahdolliset eritteet tulevat jälkijättönä ja pahvista läpi. Pohjakin voi pettää ja vainaja tipahtaa soralle, kirkkoväen jalkoihin hautaan kannettaessa. Sitten siinä voivoteltais ja alettaisiin haukkua toinen toisiaan, miksi ostit noin halvan arkun.
Minun ruumistani ei kanneta julkisesti yhtään mihinkään. Ruumisvaunuissa on tasainen levy ja pyörät, sen avulla liikutetaan tarvittaessa, ennenkuin laitetaan viimeisen kerran liukuhihnalle, joka vie polttouuniin.
- turhaatunteilua
Kun kuolen, niin iskekää kuokka leukani alle ja vetäkää metsän suojaan.
- NiinSeKäy
Tuskin suomalainen(kaan) haluaa tulla haudatuksi, vaan mieluummin eläisi. Monet kuitenkin kuolevat nykyään, joten hautaan todennäköisesti joudutaan jollakin tavalla. Jos äitini kuolee ennen minua, sitten on aivan sama. Kukaan ei jää kaipaamaan, lähin omainen on viranomainen. Kuulin hautaustestamentista(?), jossa voi määrätä hautauksen tavan ja suorituksen.
Kuulun evlut kirkkoon, vaikka en ole everstiluutnantti enkä usko korkeaampaan voimaan. Olen niin laiska, että en ole jaksanut erota kirkosta. Sen verran otan kuitenkin vanhoillisena varausta, että en halua polttohautausta. Jos uskovaisten puheeet pitävät paikkansa, lämpöä riittää alakerrassa ilman krematorion esilämmitystäkin.
Sen verran jää omaisuutta, että voin maksaa kuudelle kantajalle palkkion ja seurakunnalle kulut. Periaatteessa minulla on hautapaikka vaimovainaan päällä kahden hengen haudassa, jos seurakunta ei toisin päätä. Tyylikkäintä olisi hautaus kuuden kantajan hautaan viemänä ilman vieraita ja papin höpinöitä. Sitten lehteen itsekustanteinen kuolinilmoitus: "Loppu tuli elon raskaan, kaikki hukkuu pulun paskaan."- Vaimitäihmettä
" Monet kuitenkin kuolevat nykyään, ... " ? - Eikö ennen vanhaan todellakaan ole kuoltu pois tästä maasta?
- NiinSeKäy
Vaimitäihmettä kirjoitti:
" Monet kuitenkin kuolevat nykyään, ... " ? - Eikö ennen vanhaan todellakaan ole kuoltu pois tästä maasta?
Tarkoitus oli kertoa, että monet kuolevat nykyään, kuten monet ovat kuolleet aikaisemminkin. Minunkaan isovanhemmistani kukaan ei ole enää elossa. Jos joku heistä olisi elossa, niin hän olisi todennäköisesti Suomen vanhimpia (elossa olevia) ihmisiä.
- Elossa-sitkaasti
Vaimitäihmettä kirjoitti:
Ei.
Ennen vanhaan jäätiin eloon piirongin päälle musta-valko kuvana kehyksiin. "Siinä se mummi tiirailee" oli tapana sanoa. "Olepas kiltisti, mummi katsoo mitä teet". Jne.
- pirremiinapas
Taija siinä halluumisilla olla paljoakaan tekoa, hautaan mennään joka ikinen, tai ei mennä, vaan viedään.
Kunhan eivät elävänä hautaa, muuten mitään väliä.
- Halusintaien
Haluamisesta en niiin tiedä, mutta matkan määränpää se on joka ikisellä iikalla. Maan alle kaivamista kammoan, paremmalta kuulostaa tulen liekkeinä leimuaminen taivaan tuuliin.
- pirremiinapas
P.s. Kunhan eivät itkisi haudallani, tai jos niin ilosta sitten, että "päästiinhän sinustakin vihdoin" 🧓
Odotapa vaan ihan rauhassa, Pirre, uusiakin rakkaita saattaa syntyä vielä useampiakin, enkä usko, että kukaan sinun lopullista lähtöäsi odottaisi. Kauniita muistoja riittää varmasti jaettavaksi ja saattaapa siinä kyynelkin tulla useampaankin silmäkulmaan.
Hymyillään ja naureskellaan yhdessä ystävien, rakkaiden, tuttujen ja ehkä välillä vieraidenkin kanssa sekä kauniina ja vähemmän kauniinakin päivänä..
Olen antanut ohjeet niin hautaamisen kuin jäämistönkin suhteen, mutta toki tekevät niinkuin tekevät, kuoleman jälkeen kun ei voi enää vaikuttaa vaikkei omat ohjeet toteutuisikaan.
- Skånepåg
Tuhkani saavat sirotella Juutinraumaan (lääninhallituksen luvalla tietysti).-
"Själv sjöng jag här en liden stund, sjung för mig evigt Öresund " :)- EiSaastutetaVesiäPlease
Haluatko saastuttaa vettä?
Miksi? - Skånepåg
EiSaastutetaVesiäPlease kirjoitti:
Haluatko saastuttaa vettä?
Miksi?Vittuakos se sulle kuuluu? Menen enkä meinaa :)
- tienpäälläsyntynyt
Lääninhallitus ei lupia jakele, vaan luvat pitää hakea maan/vesialueen omistajilta
- omiajatuksiani
Olen ajatellut ja siksi vähentänyt tavaran määrän hyvin vähiin, ettei lasten tartte sitä tehdä. Tuhkaus ja sen sirottelu minulle rakkaaseen paikkaan.
- Eisallittua
En lakkaa ihmettelemästä noita ihmisjäännetuhkien sirottelujuttuja. En tiedä yhtäkään tuhkattua, jota ei olisi pantu plakkarissa säällisesti kirkkomaahan.
- tienpäälläsyntynyt
Eisallittua kirjoitti:
En lakkaa ihmettelemästä noita ihmisjäännetuhkien sirottelujuttuja. En tiedä yhtäkään tuhkattua, jota ei olisi pantu plakkarissa säällisesti kirkkomaahan.
Minä tiedän monta jotka on siroteltu veteen, niistä kaksi Helsingissä mereen, kaksi Päijänteeseen, veljeni tuhkat on siroteltu metsään maanomistajan luvalla.
- Luvatta-ko
No tiedätkö senkin, oli sirotteluihin lupa ?
- tienpäälläsyntynyt
Luvatta-ko kirjoitti:
No tiedätkö senkin, oli sirotteluihin lupa ?
Kaikilla oli luvat kunnossa......krematorioon pitää ilmoittaa tuhkien sijoituspaikka silloin kun tuhkat sieltä haetaan ja luvat pitää olla kunnossa jos ei sijoiteta kirkkomaahan...
Tietääkseni Helsingissä on ainakin yksi hautaustoimisto jonka kautta saa mereen sirottelun hoidettua, siellä on kyseisiä toimituksia varten määrätty vesialue......hautaustoimiston nimeä en tiedä mutta veljeni aikoinaan teki jotain töitä kyseiselle firmalle
- eimuuta
en todellakaan mieti hautaamistani,paitsi rahallisesti,jälkeenjääville,säästän.mitään.eiku pakolliset.ei mitään muistotilaisuutta.kokontukoot lapset.sytyttäköön kynttilän.siin se jos saan pyytää.sehän,ol vaan mu elämä. ...
- vfihimsf
Kumma aihe kysellä juhlapyhien aikaan tätäkin asia-aihetta
Hirtehishuumorilla esittäiäisin vastakysymyksn - murto- vai tappokeikkaako tällä kertaa rosmoille pukkaa vai pyninä liikaa vapaa-aikaa?
Kun mun luona kävi joskus poliiseja - heille kerroin millä tavoin - jos äkillissti henkeni memetän
haluan jäämmistöni suhteen meneteltävän. Aina kun joku humepoppoo jää kiinni - yleinen mielipide kertoo että heti alkaa vanhojen naisten haukkuumminen - joten hau hau vaan.- Viime-tinstaina
Avaus on tehty hieman aiemmin.
"IS-sivulta-poimittua"
"30.10.2018 11:59"
- Ojaanvoiheittää
Haluan tulla tuhkatuksi mutta en halua mitään arkkua. En tiedä miten se onnistuu kuin ilman puuta ei kuulema pala kunnolla. Ehkö voi heittää halkoja pesään niin se onnistuu. Ei hautaa mutta tuhat voi heittää mieluiten veteen tai muuten vaan minne vaan. Ei mitään muistotilaisuutta eikä sukulaisia koolle. Eikä ilmoituksia ei yhtään mitään. Varsinkaan ei jotain hautaa minnekään. En ymmärrä kirkollista hössötystä. En ole luterilainen enkä kuulu kirkkoon. Tapakristillisyys on kammottavaa.
- Entä-hautakivesi
"Syntyi ja kuoli."
"Lensi tuhkana tuuleen" - Eipönötystä
Oikeastaan ruumiin voisi uusiokäyttää lämmitykseen. Eikös krematorion energian voi kytkeä kaupungin sähköverkkoon niin että ruumiin poltosta saa energiaa. Se olisi paras vaihtoehto. Ja sitten lannotteeksi puutarhaan. Oikein hyvä ajatus. En tajua hautausmaita kun ne on riumiita pullollaan. Kiertoon vaan ja turha pönötys pois. Ei laattoja tai ristejä. Ehkä avoin piikki pubiin kavereille loppurahoille, niin on jotain mistä he voivat iloita.
- monttuauki
kirkko hautajaiset.sillon jokainen osallistuja voi tuntea sydämmessään.rauhan.en onneksi minä tuo vainaja vielä ole,mut joskus.itsetutkiskeluun se vaan laittaa.voipa herättää toivoa,riitaa,kateutta,syyllisyyttä,murhetta,ikävää,toivottomuutta ym!!tunteita.?ym.
- ö-Öö
Krematorio
Kun meitsistä ei enää saa varaosia, tehdään sitten lannoitetta. No, polton kannalla ollut kauan ja on se kirjoitettukin, Sitä ei tiedä, miten "suku" alkaa sotkeen asioita.
Sattui aikanaan, mun isä potkas tyhjää. Mä oli toisella kymmenellä iältäni, avioero himassa, ei oikein ikinä tekemisissä fatsin, tai sen puolen sukulaisten kanssa, kertoivat kuitenkin.
No sitten oli hautajaissäädöt. Jotain kuulin suunnitelmista, koitin selittää, ukko kirkosta eronnut, ei noin. No ei ne mua kuunnelleet, mitäpä asia vainajan pojalle kuului.
Meni niin, siunaustilanne oli jossain oulun kappelissa, mikälie pappi paasasi ja höpisi lorunsa. Sitten autosaattue hikiälle kirkkomaan monttuun, mukana myös pappi joka viskoi hiekkaa ja höpsi juttujaan. Sukuhautaan, tottakai. Nimi hautakiveen.
No, asiassa perusongelma. Ukkeli oli kirkosta eronnut, eli miks poppamies jne. No, suvussa lestaateja, jotka vaan totes "uskoi se kuitenkin". Tota, kyselin vanhempana asiasta, eikä tuomiokapitulikaan oikein tiennyt, miten asia pitäis laittaa kuntoon. Noin periaatteessa, hauta pitäis avata, luut siirtää jonnekin muualle. Mutta ei kirkosta eronnutta kirkkohautaan, ei poppamiehen siunaamana, aika suurikin mokaus.
Noh, meitsi siis lannoitteeksi. Ainakin näin toivoisin tapahtuvan. Jos meitsi poppamiehen heiluessa jonnekin kaivetaan mätäneen, lupaan kummitella kaikkien lestaatien unissa maapallon tappiin asti.
UGH !
=DW= - Firmanpiikkiin
Haluan mustan pahviarkun joka pitää täyttää meitsin lisäksi haloilla, että se palaa hyvin. Siinä se on, ei muuta. Tuhkat saa heittää roskiintai mihkä ne nyt ne heittää pihan perälle. Asia selvä. Sukulaiset ei saa tulla paikalle. Mutta kahvit tarjoan 100 lle kuokkavieraalle ja heille myös pullo kossua firman piikkiin. Ja eikun vitsiä kertomaan ja kovaa nauramaan. Niin on hyvä.
- tsiitus
Ollaan sitä taas niin nuorekkaita, niin nuorekkaita, että ei mitään rajaa.
- tienpäälläsyntynyt
Mihinkään seurakuntaan kuulumattomana en missään nimessä halua hautapaikkaa mihinkään kirkkomaahan......jälkeläiselleni olen sanonut että krematorioon ja tuhkat tunturiin eikä mitään hautajaisia eikä muistotilaisuuksia, ei edes muistolaattaa mihinkään...….
- Snma
Täytyy olla puuarkku, kun paffi ei pala tarpeeksi kuumana. Muuten ei ruumis pala. Muuten hyvä tuo ohjeistuksesi. Tunturi on paras paikka.
- tienpäälläsyntynyt
Snma kirjoitti:
Täytyy olla puuarkku, kun paffi ei pala tarpeeksi kuumana. Muuten ei ruumis pala. Muuten hyvä tuo ohjeistuksesi. Tunturi on paras paikka.
Puuarkunkin saa muutamalla kympillä kun tekee itse, ei siihen kummoisia tarvita....
- tienpäälläsyntynyt
Metsähallituksen sivulta löytyy ohjeet miten hakea lupaa tuhkien sirotteluun tunturiin...…..
- Lautoi
tienpäälläsyntynyt kirjoitti:
Puuarkunkin saa muutamalla kympillä kun tekee itse, ei siihen kummoisia tarvita....
Sen voi kasata parista laudasta omaan tyylin , ei tarvita valkoista kreppikangasta. Parista laholaudasta saa hauskan vähäilmeisen arkun ja siihen voi jättää ilmarakoja mistä vainaja voi kurkkia apeita tai tyytyväisiä perijöitä.
- e.lä.mä
Tietenkin hautajaiset on kirkossa(arkku) sen jälkeen kaikki tavallinen ruokailu jne. Arkku poltetaan ja jälkeenpäin tulee tuhka ehkä kalliissa uurnassa joka lasketaan maahan kellojen kuminalla.
Sielu ei kuole! - mattimooses
Pitäisikohän jo aloitta arkun teko, vähän kakkosnelosta ja loput vaneria, voisi olla muussa säilytys tarkoituksessa, kunnes kupsahdan. Tuhkauurna on jo odottamassa, on kertaalleen käytetty. Tuhkat voisi laittaa roskikseen, sillä ei minusta ole ollut suurtakaan hyötyä yhteiskunnalle ja säästän jälkeläisiä ikuiselta muistamiselta. Imastokysymys; haaskataan rahaa kukkiin ja kynttilöihni ja ajetaan pitkiä matkoja älyttömän asian takia.
Ei pappia, ei lehti-ilmoituksia ja muistotilaisuuksia. Hautaustoimisto voi hoitaa koko ruljanssin, niin ettei lasten tarvitse ressata hautajaisten takia, hakevat uurna toimistosta ja kaatavat tuhkat roskiin ja uurna on taas odottamassa uutta käyttäjää.- Moseeksenserkkj
Sinun kanssa samoilla linjoilla. Voitas kuolla yhtäaikaa niin uurnaa vois käyttää tuplaten. Ei tule kellekään vaivaa. Luonnonkietokulkuun vaan vähin elein. Itse vain halauisin tunturille tai mereen mutta ei sinne kannata soutaa erikseen, kunhan heittää jostain maantiesillalta ohimennessään.
- Näinhaluan
Meikäläinen haluaa tuhkauksen halvimmalla arkulla, saattoväki vain omat perheenjäsenet, tuhkan voi sirotella mereen.
Ei mitään hautapaaseja, ei kuolinilmoituksia lehteen, ei kukkia, niistä säästyneet rahat voi lahjoittaa syöpäsäätiölle,omaiset kokoontuvat jonkun perheenjäsenen kotiin kaffeelle, jos minulla ei enää ole kotia, realisoitu pois, siis olen ollut vanhainkodissa .
- älä-valita-kuole-pois
alotukseen vastaus:
haluan hautaan,
kuolis pois ettei tarvis kärvistellä kipujen kaa enää loppuikää,
kaikki kivut, repeytmät lihaksissa, nivelissä, kuten reumakivukti on nykyään mielisairautta,
ei ku hullujen huoneelle kaikki suomen sairaat,
terv.keskuksesta vanha ei saa minkäänlaista apua,
tuli mieleen, onkohan lääkärit terveitä ???????
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824180
- 331538
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391447Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171332- 1071249
Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381167Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301150- 121067
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441008