Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Nimesi antamaa mielikuvaa ei todellakaan toivoisi vaihdettavan.
    Tuntuuko tuo suomalainen ärrä alussa liian terävältä?
    Mitäs jos vaihtaisit nikin englantilaiseen versioon Peace? -
    Makustelepa sanaa suussasi, puhalla se ulos hitaasti..eikö tunnukin ihan pehmoiselta,
    ihan kuin päästäisi ilman pois kumipatjasta :-)
    Sitten voit vielä sanoa "Peace, please" jos meno täällä tuvassa kovenee!
  2. 90-luvun alussa olin työmatkalla Suomessa, oli helmikuu, kovat pakkaset.
    Olin yöpynyt eräässä motellissa keski-Suomessa ja tarkoitus oli jatkaa matkaa itä-Suomeen seuraavana aamuna. Autoni oli motellihuoneen oven edessä eikä lähtenyt käyntiin aamulla, joten laitoin moottorilämmittäjän vähäksi aikaa päälle.
    Auton lämpenemistä odotellessa huomasin että on tankattavakin, matka on pitkä, enkä tunne seutuja niin hyvin että tietäisin minkälaisen taipaleen päässä seuraava huoltoasema on.

Auton käynnistyttyä lähdin liikkeelle ja ajoin motellin vieressä olevalle tankkauspaikalle.
    Tankkauksen jälkeen auto ei inahtanutkaan. Oli mentävä huoltoaseman sisälle pyytämään apua.
    Kun avasin oven (kello oli n 9 aamulla), seisoi siellä kolme aika "liikuttuneessa tilassa" olevaa miehen turilasta, karvareuhkat päässä, rukkaset kourassa. Tiskin takana seisoi huoltoaseman omistaja.
    Kaikkien katseet kääntyivät tulijaa kohti. Voin aavistaa että he odottivat jännittyneinä mitä tuo ruotsalaisrekisteröidyn auton omistaja haluaa.

Näky oli niinkuin jostakin filmistä. Siinä sain taas kerran sellaisen riiviön yllättää nämä äijät
    että rupesin huutamaan: Apuva, Apuva, APUUVA!!!
    "Asiakkaat" näyttivät vähän hätääntyneiltä, mutta huoltoaseman omistaja alkoi tajuta mistä on kysymys, kohotti kättään ja sanoi: "Ota raahallisesti, ota raahallisesti! Tarttooko köyttä?"
    Selitin sitten tilanteen, äijät kuuntelivat vieressä ja yksi heistä rohkaistui sanomaan kädellä huitaisten: "Anna aaton seistä, männään kaljalle!" Toinen jatkoi: "Nuin nättiä tyttöö myö ei piästetä minnekkään!"

Koko äijälauma tuli kuitenkin lykkäämään autoani käyntiin ja yksi huusi vielä perään: "Nyt tyttö kuule aja sinne minne oot mänössä, elä pyssäätä aatoo ies pissihään tähe!"
    Ja minä tyttö ajoin ja nauroin itsekseni ja ajattelin että on se hyvä ettei kukaan tiedä kuka minä olen, voin hullutella niin paljon kuin haluan!
  3. mutta kyllä sitä sattui hotellikommelluksia jo 50-luvulla!

Olin siihen aikaan pohjois-Karjalassa rajaseudulla. Huvittelumahdollisuudet olivat 45 km:n päässä olevassa kaupungissa ja kylältä missä olin opettajana, oli linja-autoyhteys kaupungin suuntaan vaan kerran päivässä.
    Jos halusi tanssia, oli yövyttävä kaupungissa.

Olin lähtenyt erään tyttöystävän kanssa kaupunkiin tanssimaan ja olin varannut yöpymispaikan pienestä hotellista. Meillä oli monta tuntia aikaa ennenkuin tanssit alkoivat, joten päätimme ottaa pienet kauneusunet. Laitoimme tukkamme papiljoteille ja riisuuduimme alushameisilleen.
    Minun piti mennä käymään vessassa, joka oli oveamme vastapäätä käytävän toisella puolella. Kurkistin oven raosta, reitti oli selvä ja pujahdin vessaan. "Minäkin tulen", ehti huonekaverini sanoa ja syöksyi perässäni. Kuulimme kuinka huoneen ovi paukahti kiinni ja meni lukkoon!
    Siellä me sitten seisoimme, papiljotit päässä, alushameisillaan, hotellin kolmannessa kerroksessa!
    Hanhen marssissa hiippailimme kerros kerrokselta alemmas, kunnes pysähdyimme kerrosten välille ja yritimme herättää respassa nuokkuvan kaverin huomiota. Minä räpsyttelin sormilla ja huutelin "heitä", mutta poika oli varmaankin huonokuuloinen. Saimme apua kun ulko-ovesta tuli uusi vieras ja huomasi meidät kurkkimassa kaiteen yli. Hän sanoi respassa olevalle jotakin ja poika havahtui. Hän ymmärsi tilanteen kun näki "asusteemme", tuli aukaisemaan oven ja näytti jopa vara-avaimen piilopaikan, jos vielä joskus jäisimme oven taakse.
    Siihen ne unet sitten karisivat siltä kertaa!