Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jam852
profiilit
jam852
jam852
Vapaa kuvaus
Koulutus: ---
Ammatti: ---
Siviilisääty: ---
Lapset: ---
Aloituksia
2
Kommenttia
92
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuon 5 l / 100 km lukeman allekirjoitan.
51466 km (tankattu tänään) ajettu melko tarkalleen kahden vuoden aikana.
Kulutukset tankkauksittain alla:
Pienin kulutus: 3,8 l / 100 km
Suurin kulutus: 6,5 l / 100 km
Keskikulutus: 5,0 l / 100 km (Tarkalleen 5,03 nyt).
Suurimman kulutuksen kohdalla on kommentti: Hyvin kylmää ja pätkäajoa.
Pienin kulutus on kesällä tietoisesti tehty kokeilu. Tankkaus aamulla kone lämpimänä ja pyöritty koko päivä maisemia katsellen sallittuja nopeuksia ylittämättä (Lähinnä 50-80 km / h rajoitusalueita). Illalla tankkaus samalla huoltiksella ja mittarilla. Lämmin päivä eikä kone jäähtynyt missään välissä.
Tallella on jokaisen tankkauksen päivämäärät + litra- ja hintamäärät sekä kilometrilukema ja tankkauspaikka koko ajalta Excel-taulukossa. Luvut siis eivät ole ajotietokoneen arpomia.
07.04.2014 22:47
Ei tällä palstalla ole Sheriffiä..... IP:si lienee estolistalla ylläpidon toimesta kun joku on aikaisemmin häiriköinyt sillä IP:llä. Käytin aikoinaan Saunalahden mobiililaajakaistaa ja tuo oli ihan normaalia silloin. Nyt on kaapelimodeemi ja sama IP ollut puolitoista vuotta eikä ongelmia ednää ole.
06.03.2014 08:43
Totellisia kulutuksia Excel:in mukaan (ei siis ajotietokoneen arpomia) 45347
km:n matkalta tankkauksittain:
Pienin: 3,8 l / 100 km
Suurin: 6,3 l /100 km
Keskikulutus: 4,9 l / 100 km
Tuo pienin on kesällä yhden päivän aikana tankillisella ajettu tietoisesti tehty testi. Tankattu aamulla ja paluun jälkeen illalla samalla huoltiksella ja samalla mittarilla. Todellinen nopeus ei kait ylittänyt 80 km tunnissa kuin ehkä jossakin ohituksessa.
Suurimman kulutuksen kohdalla on kommennti: Kylmää ja pätkäajoa.
Edellisten multimode-Auristen keskikulutus oli 7,1 l / 100 km. Säästöä siis 2,2 l / 100 km.
25.12.2013 14:50
Minä asuin Suomusjärvellä 1965-1974. Matkamannassa tuli poikkeiltua viikonloppuisin 1972-1977 vaikka 1974 eteenpäin jo muualla asuinkin. Oli melkoisen vilkas paikka silloin kun kait kaikki Helsinki-Turku väliä ajavat bussit toppasivat sinne. Siellä takaosassa oli joku ravintola (olisiko ollut Puolimatkan Krouvi tjsp) jossa tuli käytyä toisinaan syömässä joku annos oikein ranskalaisilla perunoilla :) . Viimeisen paikkaa pyörittäneen henkilön kanssa olen aikoinaan ollut samassa koulussa.
02.08.2013 13:50
Enemmänhän sulamisvedet puhdistuvat kun ne tuolta virtaavat mereen kuin että ne ajettaisiin sinne lumenkaatopaikalle joka on aivan Salonjoen päässä. Osa ko. alueen reunoista rajoittuu suoraan joki- tai meriveteen.
Miksi ihmeessä ei lumenkaatopaikkaa voisi laittaa esim. entisille sokeritehtaan altaille ja tehdä nykyisestä virkistysalue. Sähkölinja vielä maakaapeliksi (syy: joutsenten ym. lintujen johtoihin lentämiset). Alue olisi hyvä esim. ulkoilmakonsertteihin yms. kunhan se olisi hyvin hoidettu.
02.03.2013 10:41
Mikä on tämä tietty aika jonka jälkeen käytetään pelkästään polttomoottoria?
Olen ymmärtänyt jostakin lukemastani artikkelista, että peruutus tapahtuu aina sähköllä. Miten se hoituu väittämässäsi tilanteessa? Entä kun em. tilanteessa esim liikennevaloissa polttomoottori pysähtyy. Mikä sen käynnistää? Mikä sen yleensäkään ko. tapauksessa esim aamulla liikkeelle lähdettäessä käynnistää? Sillä 12v pikkuakulla ei sitä käynnistetä.
Väitit jossakin viestissäsi myös, että osa Priuksista kulkee pelkästään polttomoottorilla. Miten em. ongelmat on kierretty?
Siis se sähkömoottorihan on moottori, startti, laturi sekä jarrutusenergiaa talteen ottava hässäkkä.
Tiedätkö sinä ihan oikeasti hybrideistä yhtään mitään? (Ei millään pahalla, haluan vain niistä asiallista keskustelua sellaisen itse omistavana).
04.08.2012 10:55
Kirjoitin tuon edellisen viestini nimimerkillä HYB kun olin muualla enkä muistanut salasanaa....
Tässä minun Auris HSD - kokemuksiani (ajettu nyt 10000km):
Edellisellä autolla tuli ajettua 70000km ja tässä laskelmassa on käytetty sen osalta ko. matkan keskikuluitusta mutta HSD:n tankkaushintoja ja kilometreja jotta saadaan mahdollisimman tarkka vertailu. (Nämä eivät perustu ajotietokoneen näyttämiin, vaan Excel-taulukoihin). HSD:n keskikulutus on edelleen laskusuunnassa.
Edellinen auto Auris 1.6 Sol+
6,96 l/100km 11,74 €/100km
Nykyinen auto Auris HSD Sol+
4,70 l/100km 7,94 €/100km
Säästöä siis
2,26 l/100km 3,80 €/100km
Jää sitten nähtäväksi talvikauden vaikutus. Kahdessa edellisessä Auriksessa se oli noin 0,35 l/100km. (Molemmat 1.6 MultiMode). Noin pieni erotus selittyy sill, että talvella ilmastointi ei lisää kulutusta ja pitkällä työmatkalla rajotus on max 80km tunnissa kun se kesällä on 100km tunnissa..
04.08.2012 10:30
AARGH.... siis tuosta jotenkin sähläiltyäni katosi yksi rivi välistä.
Lopun piti siis olla näin:
Annoin sitten hänen yhdellä työkeikalla ajaa omallani. Hurahti täysin, saas nähdä minkä ostaa seuraavaksi ;)
29.07.2012 08:17
Kiitti linkistä! Lontoo taipuu sen verran, että suunnilleen lukemani ymmärrän :)
Koukkuun olen hybriditekniikkaan jäänyt jo minäkin. Tuo polttomoottorin ja sähkömoottori / starttimoottori / laturihässäkän ja vaihteiston yhteistyö toimii kyllä uskomattoman hienosti.
Meitä kun ei ole kuin vaimoni ja minä niin tuota tavaratilaakin olisi saanut tapauksessamme nipistää tarjoamalla mahdollisuus lisä akkupakettiin. Lomareisuille riittää meillä matkavarusteeksi suunnilleen pari pankkikorttia.
ps. Yksi työkaveri naureskeli kun kerroin tuollaisen Auris HSD:n tilanneeni (Toytalla hän on ajellut pitkään itsekin). Hurahti täysin, saas nähdä minkä ostaa seuraavaksi ;)
29.07.2012 08:13
Kerroppa sitten Priuksen kulutuslukuja jos viitsit... saattaa olla seuraava peli minulle. Sen verran herkku on Auriskin ja Priusta ajelin muutaman päivän kun yksi valopää tuli edelisen vakio Auriksen takapuskuriin jo hetti uutena ja sain autoliikkeestä esittely Priuksen remontin ajaksi alle...
28.07.2012 20:48
Tuo näyttää muuten juurikin siltä, mitä odotan omalla kohdallakin, mutta litran nousuun talvella en kyllä omalla ajosuoritteellani usko. Se on edellisillä Auriksilla 1,6 Sol ja 1.6 Sol+ (molemmat MultiMode) ollut noin 0.35 l /100 km. Talvella siis ilmastointi ei lisää kulutusta ja työmatkalla 80 km rajoitus
28.07.2012 20:41
Tuo Corollan kulutus tuntuu kyllä todella uskomattomalta. Täytynee katsella tankkaus.com:ista tms lukuja. Vastaavaa en kummallakaan edellisellä Auriksella pystynyt saavuttamaan kuin parilla tankillisella. Toimen pohjanmaan lakeuksilla ja toinen erittäin rauhallisella ajolla Salo - Naantali - Houtskär - Salo yms. Ja minun ajoni ei todellakaan ole mitään hissuttelua normaalisti. Se selittänee myös tuon edellisen Auriksen (MultiMode) korkeahkon kulutuksen.
28.07.2012 17:45
Suhtaudu ihan niin kuin haluat. Yhtään mitään en voittaisi lukemia vääristelemällä.
Ja enemmän minä vaivaa näen Excel-hässäköissäni.
Kun noita hybridejä nyt vaan tuntuu olevan tulossa monelta merkiltä haluan vain kertoa kokemuksiani _yhdestä_merkistä_ja _mallista_ sellaisen itse omistavana. Toivon hybrideistä asiallista keskustelua, enkä kaipaa kannan ottoja sellaisisilta, jotka eivät edes tiedä mihin ko. tekniikka perustuu.
ps Auris HSD:n lukemat viime tankkaukselta: ajettu 9311 km ja kumulatiivinen kulutus 4,72 l / 100 km. Vanha Auris 1.6 Sol+ keskikulutus 7,06 l / 100 km. Ero hybridin hyväksi nyt 2,34 l / 100 km. Talven vaikutus jää nähtäväksi...
28.07.2012 16:28
En usko minun ajollani noin suureen eroon. Kirjoitin toisesssa viestiketjussa näin:
Laskin parin edellisen auton osalta tammi - maaliskuu ja kesä - elokuun kulutusten keskiarvot. Eroa oli kummassakin noin 0,35 l / 100 km.
Noinkin pieni ero selittyy sillä, että kylmänä aikana ilmastointi ei vie omaa osuuttaan ja ajosta on noin puolet maantie ajoa (pitkä työmatka) jossa talvikautena on voimassa 80 km:n nopeusrajoitus.
(Kumpikin edellinen oli 1.6 koneella oleva Auris MultiMode laatikolla)
Teen saman laskelman nykyisestä heti maaliskuun jälkeen niin ero selviää.
Kiitos tuosta linkistä :)
28.07.2012 08:19
Yariksesta tiedä, mutta nelisen kuukautta on ollut Auris HSD.
Viimeisen tankkauksen ero vanhan keskikulutukseen (Auris 1.6 Sol+) oli 100 km matkalla 2,68 litraa ja 4,56 euroa. (Keskikulutusten ero on nyt 2,22 l / 100 km)
Eiköhän se kulutus kasva suunnilleen samassa suhteessa talvella perinteisessä ja täyshybridissä. 1800 bensakonehan tässä on ja kait joku pakokaasujen lämpötilaakin hyödyntävä juttu (Ainakin Priuksessa semmoinen on).
Jää nähtäväksi, minulla on parista edellisestä Auriksesta ja tästä kaikki tankkaustiedot Excel - taulukoissa joten on helppo vertailla eri juttuja...
27.07.2012 11:42
Joo, olen joitakin kokeillutkin.
Joku, joka toimi sujuvasti silloisella puhelimellani sekä myös selaimella oli suht hyväkin. Exceliin kuitenkin palasin, koska sillä saa ihan sellaisia laskelmia ja graafeja kuin itse haluaa.
Itselläni on mm. graafi jossa on yhdistettynä mittarilukeman kehitys ja vuotuinen ajokilometrimääräennuste.
Viihdearvoahan noilla lähinnä on, mutta sateisena päivänä muun tekemisen puutteessa noiden virittely on hyvää ajankulua ;)
20.07.2012 14:50
Nouseehan se. Mutta todella kylmiä jaksoja on vähän, joten vaikutus vuotuiseen keskikulutukseen on näköjään minun kohdallani aikaisemmissa autoissani ollut pieni. (Tosin jää nähtäväksi miten HSD käyttäytyy tuossa).
Laskin parin edellisen auton osalta tammi - maaliskuu ja kesä - elokuun kulutusten keskiarvot.
Eroa oli kummassakin noin 0,35 l / 100 km.
Noinkin pieni ero selittyy sillä, että kylmänä aikana ilmastointi ei vie omaa osuuttaan ja ajosta on noin puolet maantie ajoa (pitkä työmatka) jossa talvikautena on voimassa 80 km:n nopeusrajoitus. En muuten ennen ollut noita talvi / kesä kulutuksia vertaillutkaan. Tarvinnee viestisi perusteella vähän viritellä lisäominaisuuksia Excel - hässäkkään. Kiitti :)
20.07.2012 11:20
Minä en tiedä Yariksesta mitään, mutta Auriksesta tiedän.
2009 Sol+ MultiMode vei 69371 km:n matkalla keskikulutuksena 6,96 l / 100 km.
Nyt on kolmisen kuukautta ollut alla HSD keskikulutus 8561 km:n matkalta on 4,74 l / 100 km.
Kumulatiivisena erotus on tällä hetkellä HSD:n hyväksi 2,22 l / 100 km. Kumulatiivinen keskikulutus on edelleen laskusuunnassa (varmaan ihan uudenkarheana vei vähän enemmän). Ajosuorite on käytännössä samanlaista edellisen auton kanssa.
Viimeisen tankkauksen litrahinta oli 1,679 € kulutus 4,66 l / 100 km ja säästö 2,30 l / 100 km ja 3,86 € / 100 km.
Ajo on 50% maantietä ja 50% kaupunkia. Kaupungissahan tuolla pääsee suht normaalilla ajotyylillä alle 4,5 l / 100 km. Itse ajoin tankillisen vlähes pelkkää kaupukiajoa tarkoituksellisesti vähän säästellen (pelkkää EcoMode ajoa) ja 4,38 l / 100 km oli kulutus.
Ja lukemat eivät ole ajotietokoneesta vaan Excel-taulukosta jossa minulla on useammankin esellisen auton tiedot tankkauspäivämäärineen ja paikkoineen.
Nykyisillä bensan hinnoilla (ja keskikulutuksella) siis säästöä tulisi 100000 km:n matkalla 3860€. Oman HSD:ni ostin sellaisella hinnalla että niillä kilometreillä mitä 3 vuoden vaihtovälillä tulen tuota pitämään se on kanattavaa.
ps. Ajokortissa on vaatimus automaattivaihteistosta ja tuossa vaihteisto pelaa hienosti. Myos 1800 kuutiosen polttomoottorin ja lisävoimana toimivan sähkömoottorin (toimii myös starttimoottorina, laturina ja jarrutusenergiaa talteenottavana) yhteistö on mahtavaa.
Eiväthän nuo hybridit tietenkään kaikkia kiinnosta, mutta kannatta sellaisia ainakin koeajamassa käydä. Nythän niitä on jo olemassa monellakin merkillä ja lisää on tulossa useita merkkejä. Kannattaa myös ennen mahdollista ostopäätöstä tutustua eri hybriditekniikoiden eroihin (täyshybridi ym) ja vaihteistoratkaisuihin.
18.07.2012 22:53
Hmm...
Olisikohan nykyisen postin ja linja-autoaseman / matkahuollon tiloissa hyvä paikka postille / yrityspostille? Olisi ainakin yritysasiakkaiden mukava kuskata isojakin paketteja siitä linja-autojen tulo / lähtöpaikan kautta.
Voihan tätä ideointia laajenttaakin, kun Rikalakin olisi kävelysillan päässä vanhan Osuuskaupan kiinteistöstä.
Melkoisen systeemin tuosta saisi ja varmuudella lisäisi asiakasmäärää härdellin yrityksissä. Mitä huonommat kelit sen mukavampaa olisi päästä kuivana sisätiloissa palvelusta toiseen. Vähentäisi myös autoliikennettä keskustasa. Kun saa auton parkkitaloon voikin sitten kuljeskella lämpimissä sisätiloissa talvellakin.
Ai niin, jotakin kauppahallityyppistä tuohon mahdolliseen uuteen kiinteistöön voisi lisäksi harkita. Semmoista vanhaa esim. Turun kauppahallin tunnelmaa voisi hakea sisustusratkaisuin.
19.06.2011 11:13
tulee juuri täyteen. Ei mitään ongelmia toistaiseksi.
10.11.2008 13:24
2 / 5