Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
annalle_
profiilit
annalle_
annalle_
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
0
Kommenttia
32
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Et ollut syntynyt kun kuulit Elviksen kuolleen :) jep :) mä olin jo syntyny. Kuulin siitä ehkä 10 vuotta sitten. Tai luultavasti aikaisemminkin, mutta en vielä ymmärtänyt mitä se tarkoitti. 10 vuotta sitten ymmärsin kyllä.
17.08.2007 18:09
Luulisin että olet, talli on kuitenkin yksityistalli eli perushoito on aina kunnossa.
09.10.2006 23:03
Fiksu? Miten määrittelet sanan? Mitä Paris on saanut fiksuudellaan? Rahaa? Viinaa? Onnea? Vai onko sittenkään. Onko fiksua "kerätä kaikki rahat", jos hintana on oma elämä? Itse voin suoraan sanoa etten ole katteellinen. Mulla on ihan tarpeeksi rahaa, ylimääräistäkin, ja mitä ulkonäköön tulee, mielestäni Paris ei ole todella kaunis. Ei hän rumakaan ole, ihan nätti mutta en mä Parisin näkönen missään nimes haluais olla vaikka maksettais..! Sorry Paris.
09.10.2006 22:24
Lordin kosketinsoittaja-Awa otti juuri ko. asian vuoksi nimekseen "Awa".
19.09.2006 15:55
Veit jalat suustani!
08.09.2006 15:03
Veit jalat suustani :)
25.07.2006 15:49
Ninnin suusta tämä kommentti("Leikelty ja tyhmä voitti"). ai tyhmäkö voitti?? No mitä odotit?? Eipä ollut muita vahtoehtoja kun antaa tyhmän voittaa.
25.07.2006 15:43
Samaa mieltä tavallaan, mutta silti, hevoset ovat yksilöitä, ja niilläkin saattaa olla jos mitäkin ongelmaa. Mutta jos ei ongelmia, olen samaa mieltä harrastehevosen suhteen.
12.07.2006 04:15
Kuulosti ihan ok:lta. On vain TÄRKEÄÄ että ensin kysyt mitä ko. hevonen on saanut edellisellä omistajalla ruoaksi, ettei tule äkkimuutoksia. Ja lisäisin, että jos hevosesi laihtuu, lisää ensin heinää sitten vasta kauraa. Väkirehut kun eivät ole hevosen pääruokaa, heinä on. Mutta jos heppasi tuntuu väsyneemmältä ja veltommalta liikuttaessa, silloin on kauran vuoro.
12.07.2006 04:10
Moi Daya! Heti kun näin otsikon, heräsi mielenkiinto. Meillä kun tuntuu olevan melko sama ongelma. Yritän nyt ketoa kaiken mahdollisen mitä mulle on sanottu jne..
Mulla on Budjonny-ruuna, joka on muuten hyvässä kunnossa, kenttähevonen ja todella hyväkuntoinen, ei hengästy helposti. Ei kukaan sitä näe kun on kisoissa ja satula on selässä, mutta kun sen satulan ottaa pois, paljastuvat kylkiluut. Hevonen ei ole mitenkään "sairaalloisen ylilaiha", mutta kuten budjonnyt yleinsäkin ovat siroja, on minun omani niin laiha että kylkiluut näkyvät melko selvästi, ja selkä on köyhän oloinen.
Klinikat eivät oikein pysty selvittämään helposti ongelman syytä, mikäli se ei ole joku selvä tapaus. Mulla on onni mukana sillä isäni on eläinlääkäri. Isäni on ottanut hepalta monet verikokeet, ja niiden mukaan hepalla luultavasti on imeytymishäiriötä. Heppa ei silti aluksi mulle tultuaan syönyt kunnolla, ei heinää eikä väkirehua, ja vähiten joi vettä.
Jos hevosesi on juuri muuttanut sulle, saattaa olla että se vieroksuu paikkaa. Kun mä meen kisoihin ja joudun olemaan yötä, pitää mun aina ottaa seosmelassia(sitä siirappimaista litkua, niinkun varmaan tiedät) mukaan että voin sekoittaa sitä veteen(noin ½-1dl./norm.ämpäri), muuten voin olla varma että hevonen ei edes kasta turpaansa veteen. Kun heppa tuli meille, kesti monia viikkoja, ellei muutama kuukauskin että alkoi juomaan normaalisti. Sen takia itsekin aloitin merisuolan antamisen, mutta vain 2 tl/päivä, ettei saisi liikaa, + vapaa suolanuolukivi karsinaan.
Me ollaan kokeiltu kanssa vaikka mitä, öljyä, erilaisia rehuja, eri heinää, laiduntamista, jne. Suosittelen kokeilemaan esim. build up:ia, tai yhtä havens:in rehua joka kasvattaa massaa(en muista nimeä). Omani ei tarvitsisi lihoa paljoa, kunhan sen verran ettei kokoajan tarvitsisi pelätä että mitäs sitten jos se tuosta vielä laihtuu jonakinpäivänä.
Ollaan käytetty heppaa klinikalla, mutta suomessa ei oikein ole tarpeeksi pitkää tähystintä jolla näkisi onko esim. vatsahaavaa/ jotain muuta...Isäni antoi viime syksynä pollelle seitsemän pvä:n matokuurin, ja sen jälkeen heppa lihoi selvästi vähän. Mutta sitäkun ei koskaan voi sanoa johtuiko se siitä matokuurista vai jostain ihan muusta. Mutta sen voin sanoa että melkein välittömästi tämän matokuurin jälk. heppa sai hieman enemmän lihaa ympärilleen. Mun heppa tuskin olisi syönyt kuivaa kauraa silloin kun söi huonosti..Kannattaa antaa edes prixiä, mikä on paljon maittavampaa. :) Rypsiöljyä voi antaa max. 5 dl per päivä, kahdessa(tai useammassa erässä). Omani saa nykyäään muistaakseni 2 dl aamuin illoin, ennen sai tuon 5 dl., aamulla 2 dl, päivällä 1 dl ja illalla 2 dl. Jotkut hepat tykkää syödä rats. jälkeen välipalaa, kannattaa kokeilla! :)
Voit tosiaan kysästä ell:ä ottamaan verikokeet, ja katsomaan olisiko hepallasi imeytymisongelmaa. Lantanäytteenkin voit lähettää analysoitavaksi.
Klinikalla ei sanottu oikein mitään erikoista, muutakun että mieluiten laitumelle yötäpäivää..Nyt hevonen on laitsalla noin 10-12 tuntia. Klinikan ihmiset kun eivät tunne ikinä hevosta niin hyvin että tietäisivät sanoa varmasti parhaan neuvon. Mun heppa todennäköisesti juoksisi koko yön ötököitä pakoon, eikä pystyisi syömään yhtään ja tätämenoa laihtuisi lisää. Siksi se tulee aina yöksi talliin syömään kuivaa heinää.
Klinikalta annettiin yhtä tosi kallista lääkettä joka on tarkotettu vatsaongelmiin, ja nyt taas sen jälkeen heppani on alkanut syömään paremmin, johtui siitä lääkkeestä tai ei. Voin kysyä isältäni lääkkeen nimen huomenna, ja kertoa sen jos mahdollisesti kiinnostaa.
MISSÄÄN NIMESSÄ ei kannata lisätä väkirehuja ainakaan paljoa, koska se aiheuttaa sitä että sitten kun hevonen saa paljon energiaa väkirehusta, se jättää heinän syönnin vähemmälle. Päinvastoin kannattaa kokeilla erilaista heinää(tuore, kuiva, ruoho), ja katsoa mikä sopii parhaiten. Mun heppa sotki aina heinänsä, eikä sitten suostunut enään syömään niitä. Laitoin heinäverkon talliin ja alkoi heti syömään paljon paremmin. Meillä on silloin kun heppa ei ole laitumella sellainen homma että verkossa on kuivaa heinää, ja lattialle annetaan tuoreheinä. Jotkut hepat tykkäävät "haasteista", ja repivät heinäverkkoa mielummin kun syövät vain maasta valmiiksi laitettua heinää. Mutta joskus taas se on toisinpäin.
Ainoa mitä voit mielestäni tehdä on että viet sen klinikalle, ja kokeilet kaikkia mahdollisia juttuja, että auttaisivatko ne, jos eivät, sitten kokeilet jotain muuta. Mutta ehdottomasti vaiha se kaura esim prixiksi tai build upiksi!!
Olen pahoillani kun tuli näin pitkä teksti, en vain pystynyt lopettamaan! :D:D
Onnea, tiedän että se on TODELLA VAIKEAA, ja että on joskus ärsyttävää kuulla muiden neuvoja, joita on kokeillut jo heti ensimmäisenä, mutta kannattaa pitää korvat ja silmät auki, hevoset ovat niin yksilöllisiä, että et ikinä voi tietää mikä auttaa juuri omaasi! :)
12.07.2006 04:03
en ole kuullut että vettä hylkiviä nahkakäsineitä olisi. Ainakaan suomessa. Tuskin missään.
12.07.2006 03:07
samaa mieltä! Zizou on maailman paras pelaaja edelleenkin.
12.07.2006 02:50
tietääkseni äänestysaika loppui klo 12 yöllä.
11.07.2006 01:25
En muuttaisi amerikkaan mutta siella on sillontalloin kiva asua :) Nyt taas taalla Californiassa kuukausi :)
01.07.2006 04:19
Meilla kay siivooja..
13.06.2006 07:32
Pollelle: Mäkään en saanut kunnolla selvää kun luin ton, mutta mua niin vituttaa tollaset ongelmaihmiset joiden pitää aina sanoa se viimenen sana että kuinka oli huonosti kirjotettu jne.. Tuskin enää luet tätä mut silti oli pakko sanoo.. "On se kiva juttu"..ÄRSYTTÄVÄÄ! Miten voi olla näin ärsyttäviä ihmisiä???.. hohhoijaa.. Sori ny vaan kun sanoin suoraan, mutta sä sen alotit olemalla noin epäystävällinen tossa..Ok, normalisoidun.
21.05.2006 23:24
Parhaimmat hanskat mitä olen käyttänyt ovat "roeckl"-hanskat. Ne on kevyet ja ohuet, mutta ne ovat silti niin hyvin istuvat ja suojaavat. Mun on turha enään sanoa ovatko ne nahkakäsineet hyvät ratsastukseen(mielestäni ei) sillä olet varmaan selvittänyt jo oman mielipiteesi..!
21.05.2006 23:19
Esimerkiksi Laukaan, ja Tampereen hevosklinikan pakkopilttuussa on puomi edessä, takana ja sivuilla. Hevonen on melko löysällä riimusta kiinni etupuomiin. Pakkopilttuussa pystyy rokottamaan, raspaamaan hampaat yms tehokkaammin. Siinä myös tehdään tähystykset jne.
22.04.2006 00:22
Heips! Meillä ollut sama "ongelma". Heppani on pääosin estehevonen, joten takapään lihakset ovat tosi hyvässä kunnossa. Selkälihaksien rakentamisessa mukana olivat ainakin nämä: lihasmassan kasvua edistävä lisärehu, pyöreäksi ratsastus, vaihtelevat maastot ja ihan vain lihaksien ja hevosen lämpimänäpito.
Pyöreäksi ratsastamisella tarkoitan sitä että isolla ympyrällä varsinkin ravissa kaulaa JA selkää ratsastetaan pyöreäksi, ei pelkästään päätä eteen-alas vaan koko hevosta tasaisesti pitkäksi, pyöreäksi ja rennoksi häntäluusta lähtien. Se tuntuu vähän siltä kuin nostaisi selkää keskeltä ylöspäin. Auttaa takuulla. Ja samalla takajalkoja alle ja asetusta.
Tosiaan myös joustochamboneilla juoksutus tekee terää kunhan hevonen uskaltaa ottaa niistä tukea ja rentoutua.
Myös kaikki taivutukset auttavat: väistöt, avot, sulut yms. Myös loppukäynissä kantsii taivutella volteilla mol. suuntiin. Taivutuksen pitäisi kestää vähintään 20s. jotta hyöty ilmenisi.
Lihaksien lämpimänä pito ihan sitä varten että kun niitä lihaksia syntyy, ne pysyvät eivätkä kipeydy.
Joillakin tutuillani hieronta on myös auttanut, mutta mä en aluksi voinut sitä kokeilla ainakaan selkään sillä eihän siellä ollut lihaksia mtä hieroa! x) Tsemppiä nyt, kyllä ne sieltä pikkuhiljaa ja kärsivällisyydellä tulevat esiin..:)
03.11.2005 13:43
Tottakai lasken vitamiini-pitoisuudet uudestaan, sehän on itsestäänselvyys! Ja prixissä ei todellakaan ole tarpeeksi vitamiineja. Progressissa on, ei prixissä. Jos syöttäisin prixiä enemmän, vähentäisin vitamiineja nykyisestä. Jos taas syöttäisin pelkästään kauraa, saisi heppani enemmän vitamiineja. Haloo?
03.11.2005 12:34
1 / 2