Vapaa kuvaus

Vahvat käytännön ja teoriapohjat omaava evp-mies. Jos voittaisin miljoonan, säästäisin sen menneisyyttäni varten. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

18

Kommenttia

437

1. se on nimittäin poikkeuksellisen terve! Etyylialkoholi on myrkky, elimistö suhtautuu siihen periaatteessa torjuvasti ja koettaa päästä siitä eroon. Krapula ei 20-vuotiaalla yleensäkään ole vielä kehittynyt täyteen loistoonsa. Muutaman vuoden päästä vasta.

Monilla muillakin on ollut ongelmia juomisen aloittamisen kanssa suhteellisen pitkäänkin, mutta ole huoletta, kyllä se juoppous siitä lähtee kun sitkeästi yrittää. Ennen kuin huomaatkaan viina on välttämätön lisä kaikkeen vapaa-aikaan. Seuraavassa vaiheessa vapaa-aika menee viinaan ja loppuvaiheessa koko aika.

Juovuksissa oksenteleminen ei kyllä vanhojen etikettisääntöjen mukaan ole oikein korrektia, etenkään naisseurassa. Jos et siis pidä oksentamisesta, himmaa juomistasi.
  2. Lainauksia omasta tekstistäsi:

- enkä voi olla viikonloppuakaan juomatta. mitään alkoholiongelmaa minulla ei sinänsä ole, olen vain huomannut, että päätökseni juomatta ei ikinä pidä

- vedän perjantaisin suht kovat kännit, ja loppu viikonloppu meneekin krapulaa parannellessa,

- olen väsynyt, masentunut ja ahdistunut

- tuli kännissä itkettyä ja tapeltua silloin tällöin, ja erilaisia harhaluujoja on usein, näkyjäkin olen nähnyt.

- en usko, että minusta tulee alkoholistia

- en vain voi olla juomatta viikonloppuna, vaikka rahaakaan ei olisi

- on alkanut pelottaa ja vaikken paljoa joisikaan, mustia aukkoja tulee turhan usein. lisäksi käyttäydyn kuin olisin ulkona itsestäni. olen masentunut, ahdistunut

- tiedän, ettei ongelmani ole paha, en koe olevani millään tapaa fyysisesti riippuvainen, saatan alkaa juoda vaikkei maistuisikaan ja lopetan vasta kun lompakko/tili on tyhjillä

- kaverit lähtee kotiin baarista, mieheni käy nukkumaan, minä haluaisin vain jatkaa ellen sammu. juuri sammumista juomisessa haenkin takaa, haluan vain pään pimeäksi

Alkoholi hallitsee elämääsi, ts. olet alkoholisti. Alkoholisti kieltää sen viimeiseen saakka, koska hän on valmis tekemään elämänlaatunsa parantamiseksi aivan mitä tahansa. Paitsi lopettamaan juomista.

Tilanteesi on paha. En usko, että selviät siitä omin voimin, ethän ole valmis myöntämään ongelmasi todellista vakavuuttakaan, haluat vain neuvoja siitä "miten sen saisi kuriin". Vastaus ilman sarvia ja hampaita on ettei mitenkään. Joko lopetat juomisen kokonaan tai annat mennä juopon katkeraan loppuun.

Hae apua, sillä tarvitset sitä todella, esimerkiksi yksityislääkäriltä, terveyskeskuksesta, AA-auttavasta puhelimesta, tai paikkakuntasi AA-ryhmästä.

Tutustu oheisiin linkkeihin:
    http://www.paihdelinkki.fi/
    http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti
    http://www.paihdelinkki.fi/testaa/sad
  3. Kirjoittelin asiasta elokuussa -08. Lainaan tekstiäni:

Juopolle tärkein asia elämässä on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.

Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.

Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.

Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.